Ninety
Geplaatst: do 09 mei, 2019 11:58
Nog niet vaak een rapportje gemaakt hier op het forum echter gezien de grote werken die ik het afgelopen jaar heb gemaakt dacht ik het eens te proberen.
In maart 2018 het idee gehad uit verveling om eens grote werken te beginnen aan de defender.
Begonnen met de as te updaten van trommelremmen naar schijfremmen door een as van een Discovery 200TDI er onder te plaatsen.
het afhalen van de oude as ging redelijk vlot met de goede overtuigingskracht van een hamer
de as van de discovery laten zandstralen en opnieuw laten spuiten.
Dan alles vernieuwen gezien de remklauwen en schijven die ik er heb bijgekregen in redelijk slechte staat waren.
Het installeren van de nieuwe as ging ook redelijk vlot. hier wel wat meer opgepast met het gebruik van een hamer. Gezien de nieuwe verf
conclusie hier: Het is dus effectiever makkelijker om gewoon van as te veranderen dan alle andere opties die ik op het forum heb besproken
Daarna begonnen aan de elektriciteit gezien verlies. en bij de nacht roadbook in 2018 ergens een kortsluiting gehad. (bij het opzetten van de ventilator toch wat vonken gezien en deel van de lampen uitgevallen). Initieel dacht ik enkel naar dit te kijken tot ik zach wat voor amateurisme ik in de kabels zelf had terug gevonden van aansluitingen en kabels die gewoon bloot waren. Hierop beslissing genomen om alles eruit te halen en eigen kabel boom te maken.
met enkel volgend schema als leidraad: (was niet gemakkelijk)
Gelukkig goede hulp gehad op het forum bij vragen.
Begonnen met verwijderen dashboard: (moet toegeven toen ik dit zag begon ik al schrik te krijgen van de taak die ging volgen)
volgende stap met het verwijderen van de achterste kabelboom:
dan de voorste:
Zitten toch meer draden in ouwe defender dan gedacht
Dan de nieuwe kabelboom achteraan gemaakt:
Deze zoveel als mogelijk in de cabine gelegd ter bescherming. gaat enkel naar buiten onder de zetel van de passagier en komt bij de voeten terug naar binnen om de connecties onderaan te maken:
Dan voorste kabelboom gemaakt:
Voor alle connectoren ben ik naar superseals gegaan en heb ik dus niet met de originele connectoren gewerkt. Zijn niet de goedkoopste echter zeer tevreden over.
Alle kabels ook in de correcte kleurcode gevonden in internet shop in nederland.
dan dashboard er terug in:
om het verhaal te besparen deze is er zeker nog 5-6 keer in en uit gegaan vooraleer alles goed zat.
Gezien ik ook de mismatch van soorten vijzen beu was heb ik alle rubberen gaten vervangen met blindklinkmoeren en kan ik nu heel mijn interieur uit elkaar halen met een sleutel 10.
Volgende stap was sturing en koeling, distributieriem, en injectoren herbouwen. Hier heb ik spijtig genoeg minder foto's van.
Distributieriem:
Sturing: Nieuwe leidingen en stuurhuis vervangen.
Koeling: nieuwe radiator, intercooler (allisport) en heater matrix. Alsook alle leidingen vervangen, motor blok geflusht en koeling vat geupgrade naar eentje van 200TDI. Hiervoor houder zelf gemaakt want vond ik nergens.
Motor:
V-riemen vervangen
Turbo uiteindelijk laten reviseren. adres gevonden en deze hebben dit gedaan voor 200 €
Kleppen afgesteld
injectoren herbouwd. Gezien deze nieuw onbetaalbaar zijn heb ik een site gevonden waar je de nozzles apart kan bestellen:
Dit was veel makkelijker dan gedacht.
Spijtig genoeg bij herbevestigen één van de bouten van de injector clamps afgebroken. had nochtans de aanbevolen torque nog niet bereikt. (Kwam van paddock)
Gelukkig hebben we deze met een bolt extractor er gemakkelijk terug uitgekregen.
Olie afscheider van allisport geplaatst:
Meteen ook bumper eens onder handen genomen. Afgeschuurd, gespoten en wat veranderingen aangebracht om winch kabel vast te zetten en om ijzeren touwen te spannen naar het dak tegen de takken; Gezien deze de flanken aan het beschadigen waren.
Eind resultaat spijtig genoeg geen foto van.
ook nog wat cargo rails in de koffer geïnstalleerd zodat ik alles beter kan vastmaken.
Eerste testritten gingen goed buiten geluid van sturing (wat ondertussen weg is - heb hier wel V riem nogmaals vervangen echter naar eentje van bearmach) echter precies toch nog niet helemaal goed loopt precies. en remkracht. Echter hebben me hier momenteel aangeraden om wat verder te rijden tot remblokken en schijven zich wat zetten. en anders de remcilinder te vervangen naar eentje voor schijven.
laatste test rit echter wat problemen tegen gekomen en aan de kant geëindigd;
Reden onbekend bouten zaten vast op 140 NM. gelukkig buiten de remschijf die wat is afgeschuurd geen verdere schade op eerste zicht. band terug opgevezen met de 2 bouten die ik heb terug gevonden en de drie van reserve wiel
Van zodra er terug plaats is in garage nog eens binnen rijden en kijken of ze niet verbogen is. Anders alles er terug op en hopen dat deze keer de wielen blijven zitten.
volgende stappen: (van zodra er terug geld is )
- zoeken hoe je wagen stabieler kan maken. zeker bij een uitwijk manoeuvre. heb indruk dat dit slechter is als voor ik begonnen ben. aantal opties te onderzoeken. (zie post in techniek)
- hopen dat bovenstaand mss ook oorzaak is van sturing. en dan moet ik daar niet meer naar kijken. anders die ook nog eens herbekijken. (alle rubbers eens nakijken eventueel PAS pomp vervangen, ... )
- remmen afwachten. anders ook remcilinder vervangen
In maart 2018 het idee gehad uit verveling om eens grote werken te beginnen aan de defender.
Begonnen met de as te updaten van trommelremmen naar schijfremmen door een as van een Discovery 200TDI er onder te plaatsen.
het afhalen van de oude as ging redelijk vlot met de goede overtuigingskracht van een hamer
de as van de discovery laten zandstralen en opnieuw laten spuiten.
Dan alles vernieuwen gezien de remklauwen en schijven die ik er heb bijgekregen in redelijk slechte staat waren.
Het installeren van de nieuwe as ging ook redelijk vlot. hier wel wat meer opgepast met het gebruik van een hamer. Gezien de nieuwe verf
conclusie hier: Het is dus effectiever makkelijker om gewoon van as te veranderen dan alle andere opties die ik op het forum heb besproken
Daarna begonnen aan de elektriciteit gezien verlies. en bij de nacht roadbook in 2018 ergens een kortsluiting gehad. (bij het opzetten van de ventilator toch wat vonken gezien en deel van de lampen uitgevallen). Initieel dacht ik enkel naar dit te kijken tot ik zach wat voor amateurisme ik in de kabels zelf had terug gevonden van aansluitingen en kabels die gewoon bloot waren. Hierop beslissing genomen om alles eruit te halen en eigen kabel boom te maken.
met enkel volgend schema als leidraad: (was niet gemakkelijk)
Gelukkig goede hulp gehad op het forum bij vragen.
Begonnen met verwijderen dashboard: (moet toegeven toen ik dit zag begon ik al schrik te krijgen van de taak die ging volgen)
volgende stap met het verwijderen van de achterste kabelboom:
dan de voorste:
Zitten toch meer draden in ouwe defender dan gedacht
Dan de nieuwe kabelboom achteraan gemaakt:
Deze zoveel als mogelijk in de cabine gelegd ter bescherming. gaat enkel naar buiten onder de zetel van de passagier en komt bij de voeten terug naar binnen om de connecties onderaan te maken:
Dan voorste kabelboom gemaakt:
Voor alle connectoren ben ik naar superseals gegaan en heb ik dus niet met de originele connectoren gewerkt. Zijn niet de goedkoopste echter zeer tevreden over.
Alle kabels ook in de correcte kleurcode gevonden in internet shop in nederland.
dan dashboard er terug in:
om het verhaal te besparen deze is er zeker nog 5-6 keer in en uit gegaan vooraleer alles goed zat.
Gezien ik ook de mismatch van soorten vijzen beu was heb ik alle rubberen gaten vervangen met blindklinkmoeren en kan ik nu heel mijn interieur uit elkaar halen met een sleutel 10.
Volgende stap was sturing en koeling, distributieriem, en injectoren herbouwen. Hier heb ik spijtig genoeg minder foto's van.
Distributieriem:
Sturing: Nieuwe leidingen en stuurhuis vervangen.
Koeling: nieuwe radiator, intercooler (allisport) en heater matrix. Alsook alle leidingen vervangen, motor blok geflusht en koeling vat geupgrade naar eentje van 200TDI. Hiervoor houder zelf gemaakt want vond ik nergens.
Motor:
V-riemen vervangen
Turbo uiteindelijk laten reviseren. adres gevonden en deze hebben dit gedaan voor 200 €
Kleppen afgesteld
injectoren herbouwd. Gezien deze nieuw onbetaalbaar zijn heb ik een site gevonden waar je de nozzles apart kan bestellen:
Dit was veel makkelijker dan gedacht.
Spijtig genoeg bij herbevestigen één van de bouten van de injector clamps afgebroken. had nochtans de aanbevolen torque nog niet bereikt. (Kwam van paddock)
Gelukkig hebben we deze met een bolt extractor er gemakkelijk terug uitgekregen.
Olie afscheider van allisport geplaatst:
Meteen ook bumper eens onder handen genomen. Afgeschuurd, gespoten en wat veranderingen aangebracht om winch kabel vast te zetten en om ijzeren touwen te spannen naar het dak tegen de takken; Gezien deze de flanken aan het beschadigen waren.
Eind resultaat spijtig genoeg geen foto van.
ook nog wat cargo rails in de koffer geïnstalleerd zodat ik alles beter kan vastmaken.
Eerste testritten gingen goed buiten geluid van sturing (wat ondertussen weg is - heb hier wel V riem nogmaals vervangen echter naar eentje van bearmach) echter precies toch nog niet helemaal goed loopt precies. en remkracht. Echter hebben me hier momenteel aangeraden om wat verder te rijden tot remblokken en schijven zich wat zetten. en anders de remcilinder te vervangen naar eentje voor schijven.
laatste test rit echter wat problemen tegen gekomen en aan de kant geëindigd;
Reden onbekend bouten zaten vast op 140 NM. gelukkig buiten de remschijf die wat is afgeschuurd geen verdere schade op eerste zicht. band terug opgevezen met de 2 bouten die ik heb terug gevonden en de drie van reserve wiel
Van zodra er terug plaats is in garage nog eens binnen rijden en kijken of ze niet verbogen is. Anders alles er terug op en hopen dat deze keer de wielen blijven zitten.
volgende stappen: (van zodra er terug geld is )
- zoeken hoe je wagen stabieler kan maken. zeker bij een uitwijk manoeuvre. heb indruk dat dit slechter is als voor ik begonnen ben. aantal opties te onderzoeken. (zie post in techniek)
- hopen dat bovenstaand mss ook oorzaak is van sturing. en dan moet ik daar niet meer naar kijken. anders die ook nog eens herbekijken. (alle rubbers eens nakijken eventueel PAS pomp vervangen, ... )
- remmen afwachten. anders ook remcilinder vervangen