Ninety

Wat staat er nog bij de diverse leden in ontwikkeling
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Ninety

Ongelezen bericht door baudts » do 09 mei, 2019 11:58

Nog niet vaak een rapportje gemaakt hier op het forum echter gezien de grote werken die ik het afgelopen jaar heb gemaakt dacht ik het eens te proberen.

In maart 2018 het idee gehad uit verveling om eens grote werken te beginnen aan de defender.

Begonnen met de as te updaten van trommelremmen naar schijfremmen door een as van een Discovery 200TDI er onder te plaatsen.

het afhalen van de oude as ging redelijk vlot met de goede overtuigingskracht van een hamer :D
Afbeelding

de as van de discovery laten zandstralen en opnieuw laten spuiten.
Dan alles vernieuwen gezien de remklauwen en schijven die ik er heb bijgekregen in redelijk slechte staat waren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het installeren van de nieuwe as ging ook redelijk vlot. hier wel wat meer opgepast met het gebruik van een hamer. Gezien de nieuwe verf :D

conclusie hier: Het is dus effectiever makkelijker om gewoon van as te veranderen dan alle andere opties die ik op het forum heb besproken

Daarna begonnen aan de elektriciteit gezien verlies. en bij de nacht roadbook in 2018 ergens een kortsluiting gehad. (bij het opzetten van de ventilator toch wat vonken gezien en deel van de lampen uitgevallen). Initieel dacht ik enkel naar dit te kijken tot ik zach wat voor amateurisme ik in de kabels zelf had terug gevonden van aansluitingen en kabels die gewoon bloot waren. Hierop beslissing genomen om alles eruit te halen en eigen kabel boom te maken.

met enkel volgend schema als leidraad: (was niet gemakkelijk)

Afbeelding

Gelukkig goede hulp gehad op het forum bij vragen.

Begonnen met verwijderen dashboard: (moet toegeven toen ik dit zag begon ik al schrik te krijgen van de taak die ging volgen)

Afbeelding

volgende stap met het verwijderen van de achterste kabelboom:

Afbeelding

dan de voorste:

Afbeelding

Zitten toch meer draden in ouwe defender dan gedacht :D

Dan de nieuwe kabelboom achteraan gemaakt:

Afbeelding

Deze zoveel als mogelijk in de cabine gelegd ter bescherming. gaat enkel naar buiten onder de zetel van de passagier en komt bij de voeten terug naar binnen om de connecties onderaan te maken:

Afbeelding


Afbeelding

Dan voorste kabelboom gemaakt:

Afbeelding


Afbeelding

Voor alle connectoren ben ik naar superseals gegaan en heb ik dus niet met de originele connectoren gewerkt. Zijn niet de goedkoopste echter zeer tevreden over.

Alle kabels ook in de correcte kleurcode gevonden in internet shop in nederland.

dan dashboard er terug in:

Afbeelding

om het verhaal te besparen deze is er zeker nog 5-6 keer in en uit gegaan vooraleer alles goed zat.

Gezien ik ook de mismatch van soorten vijzen beu was heb ik alle rubberen gaten vervangen met blindklinkmoeren en kan ik nu heel mijn interieur uit elkaar halen met een sleutel 10. :D

Volgende stap was sturing en koeling, distributieriem, en injectoren herbouwen. Hier heb ik spijtig genoeg minder foto's van.
Distributieriem:

Afbeelding

Sturing: Nieuwe leidingen en stuurhuis vervangen.
Koeling: nieuwe radiator, intercooler (allisport) en heater matrix. Alsook alle leidingen vervangen, motor blok geflusht en koeling vat geupgrade naar eentje van 200TDI. Hiervoor houder zelf gemaakt want vond ik nergens.

Afbeelding
Afbeelding


Motor:
V-riemen vervangen

Turbo uiteindelijk laten reviseren. adres gevonden en deze hebben dit gedaan voor 200 €

Afbeelding

Kleppen afgesteld

injectoren herbouwd. Gezien deze nieuw onbetaalbaar zijn heb ik een site gevonden waar je de nozzles apart kan bestellen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was veel makkelijker dan gedacht.

Spijtig genoeg bij herbevestigen één van de bouten van de injector clamps afgebroken. had nochtans de aanbevolen torque nog niet bereikt. (Kwam van paddock)

Afbeelding

Gelukkig hebben we deze met een bolt extractor er gemakkelijk terug uitgekregen.

Olie afscheider van allisport geplaatst:

Afbeelding

Meteen ook bumper eens onder handen genomen. Afgeschuurd, gespoten en wat veranderingen aangebracht om winch kabel vast te zetten en om ijzeren touwen te spannen naar het dak tegen de takken; Gezien deze de flanken aan het beschadigen waren.

Afbeelding

Afbeelding

Eind resultaat spijtig genoeg geen foto van.

ook nog wat cargo rails in de koffer geïnstalleerd zodat ik alles beter kan vastmaken.

Eerste testritten gingen goed buiten geluid van sturing (wat ondertussen weg is - heb hier wel V riem nogmaals vervangen echter naar eentje van bearmach) echter precies toch nog niet helemaal goed loopt precies. en remkracht. Echter hebben me hier momenteel aangeraden om wat verder te rijden tot remblokken en schijven zich wat zetten. en anders de remcilinder te vervangen naar eentje voor schijven.

laatste test rit echter wat problemen tegen gekomen en aan de kant geëindigd;

Afbeelding

Reden onbekend bouten zaten vast op 140 NM. gelukkig buiten de remschijf die wat is afgeschuurd geen verdere schade op eerste zicht. band terug opgevezen met de 2 bouten die ik heb terug gevonden en de drie van reserve wiel

Van zodra er terug plaats is in garage nog eens binnen rijden en kijken of ze niet verbogen is. Anders alles er terug op en hopen dat deze keer de wielen blijven zitten.

volgende stappen: (van zodra er terug geld is :D )

- zoeken hoe je wagen stabieler kan maken. zeker bij een uitwijk manoeuvre. heb indruk dat dit slechter is als voor ik begonnen ben. aantal opties te onderzoeken. (zie post in techniek)
- hopen dat bovenstaand mss ook oorzaak is van sturing. en dan moet ik daar niet meer naar kijken. anders die ook nog eens herbekijken. (alle rubbers eens nakijken eventueel PAS pomp vervangen, ... )
- remmen afwachten. anders ook remcilinder vervangen
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3053
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Penguin » vr 10 mei, 2019 08:06

Mooi verslag.
Thx!
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.

Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2262
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Wolf » vr 10 mei, 2019 11:52

megajobke! knap verslag
avatar = Hammerite-user.

warci
LROCB-Member
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wambeek

Re: Ninety

Ongelezen bericht door warci » vr 10 mei, 2019 12:01

amai mijne frak, een paar 'kleine' jobkes! Die kabelboom vervangen is echt moedig, staat me ook nog te wachten bij een project dat nog op zolder ligt. Die superseal connectoren zien er echt de max uit!

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1028
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Vogler » vr 10 mei, 2019 14:38

warci schreef:
vr 10 mei, 2019 12:01
Die kabelboom vervangen is echt moedig
+1!

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop van 2005.
Uitstoot gecompenseerd via vzw Carbon+alt+delete
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Bobtail » za 11 mei, 2019 18:46

Knap werk!!
Grtz,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » ma 13 mei, 2019 14:08

warci schreef:
vr 10 mei, 2019 12:01
amai mijne frak, een paar 'kleine' jobkes! Die kabelboom vervangen is echt moedig, staat me ook nog te wachten bij een project dat nog op zolder ligt. Die superseal connectoren zien er echt de max uit!
Ja vond die zeer proper en gemakkelijk om lost te maken indien er in de toekomst iets moet afkomen. voornamelijk voor bumper en dergelijke. Ook waterdicht dus ideaal voor in motorblok en andere plaatsen waar vuil kan komen. je hebt deze to 6 draden dus ideaal voor de meeste blokken te vervangen.

Je krijgt ook nog 2 draden zolang ze niet te dik zijn op 1 klepje dus perfect ook voor waar de originel fickes van 1 naar 2 draden vertakken.

1 nadeel om de ijzeren fichkes er correct in te krijgen dienen deze correct toegenepen te zijn. Dus je dient wel een deftige tang te kopen voor deze fichkes. en niet zomaar een gewone tang. anders krijg je ze er niet in. ook goed opletten op de richting hoe je ze erin moet duwen. anders mag je ze er allemaal weer uit prutsen. (fout heb ook aantal keren gemaakt, vaak werd het project tot in de vroege uurtjes afgemaakt en dan word je wel al eens moe :D )

Voor de rest zeer content van

voor de rest viel het veel beter mee dan verwacht want ik had hier ook echt schrik van. Heb alle draden met kleurcodes hier gevonden: www.rdae.nl moest je geïnteresseerd zijn; enorm veel keuze en verkoopt ook per meter. Dus je moet niet telkens grote rol van 50 meter kopen. bij mij was alles er meestal binnen de 2 dagen. Superseals zijn wel goedkoper op amazon.
Land Rover closest thing to heaven on earth

warci
LROCB-Member
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wambeek

Re: Ninety

Ongelezen bericht door warci » ma 13 mei, 2019 14:28

merci voor de tips, ga uw piste volgen, ziet er echt beter dan origineel uit

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » ma 13 mei, 2019 15:06

warci schreef:
ma 13 mei, 2019 14:28
merci voor de tips, ga uw piste volgen, ziet er echt beter dan origineel uit
Gewoon niet te lang wachten met terug in elkaar te steken. heb ik gedaan vanwege tijdsnood en dan wordt het ingewikkelder. Dus ook goed aanduiden wat wat is.

Indien je aantal opties mist zoals bijvoorbeeld lamp van naft die bijna op is. kabels zijn aanwezig dus indien je goede sensor koopt voor nafttank kan je deze ook meteen aansluiten. Enigste dat ik niet heb kunnen doen is lamp dat handrem nog aanstaat. Want hier had ik de aansluiting op de handrem niet. echter kabel is wel aanwezig.

indien je toch moet opsplitsen achterste kabelboom en voorste kan je volledige apart doen. zitten niet veel kabels die elkaar gaan kruisen buiten aan de licht schakelaars. dus als je hier goed schema van bij houdt kan je deze allemaal op het einde aansluiten. (heb alles in excel bij gehouden) hier is het dan ook handig om met de originele kleurcodes te werken of toch voor alle kabels een verschillende kleurcode te gebruiken. zie website die ik heb gezegd. Ook voor elk van eigen lampen, radio, cb, ... voor later comfort. Ook allemaal gedocumenteerd.

indien e goed uitmeet hoeveel draad je nodig hebt + wat extra + superseals was ik toch zeker een 200€ goedkoper dan een originele kabelboom te kopen.

Hiernaast vermijd je ook dat je connectoren hebt die niet gebruikt worden e dus open blijven liggen. (gezien bij mij van een ninety naar 200TDI gegaan in der tijd) had ik zo toch wat liggen.

Ook heb je alle aansluitingen in de kabelboom voor links en rechts gestuurd. dus indien je links gestuurd hebt dan liggen de connectoren voor de motor van de heater bijvoorbeeld bloot aan de links kant. deze heb ik er dan ook meteen allemaal uitgelaten in mijn nieuwe kabelboom. met het natte terrein waar we van tijd tot tijd inzitten kan dit alleen maar voor problemen zorgen volgens mij.

Zeker website goed bekijken. je hebt ook handige t splitsingen voor de zwarte buizen zodat deze allemaal mooi dicht zijn bij vertakkingen.

op zich kan je in 3 stadia werken:

- achterkant: raad ik aan om mee te beginnen want is het gemakkelijkste. en dan kom je erin.
- voorkant (alles dat met verlichting te maken heeft)
- motor

dan is het kwestie van kabels zo kort mogelijk houden en hier en daar anders te leggen dan land rover heeft gezien. kwestie dat het proper blijft.
heb kabels gezien die bijvoorbeeld achter meters beginnen dan naar midden van dashboard gaan en dan terug naar de meters gaan om dan naar buiten te gaan. allemaal voor 1 kabel die van de hele bundel naar de zeker kast moeten gaan. Dit heb ik dus herbekeken door enkel die kabel naar zekeringkast te laten gaan :D

Hierdoor kan je de kabelboom achter dashboard toch wat uikuisen.

moest je hulp of vragen hebben mag je me altijd iets laten weten en met wat ik me nog herinner help ik je graag verder.
Indien je email adres stuurt kan ik thuis ook eens kijken om mijn excel door te sturen.
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1236
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Peter Puma » di 14 mei, 2019 08:57

Congrats, fijn om zulke dingen te lezen.
Succes nog met het verdere sleutelwerk :thumbup:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » do 05 sep, 2019 08:13

Ondertussen weer een stap verder. Gisteren gaan testrijden en nu werken de remmen naar behoren.
De oplossing was dus effectief zoals de rob heeft gezegd. Remcilinder updaten naar een remcilinder van 200TDI voor schijfremmen; Werkje was wel iets groten dan gepland. Gezien de oude remleidingen te ver kwamen aan de rem cilinder.

Vanwege budget overwegingen heb ik ervoor gekozen om nieuwe remleidingen zelf te plooien. De voorgeplooide die je zo kan kopen zijn 2 keer zo duur.
Voor 40€ heb ik de remleiding gekocht nog een 20 euro voor een tang om te plooien en een felset om de uiteindes te maken. Dus voor een mooie 65€ in totaal (nog 5€ voor de nieuwe uiteindes) had ik nieuwe remleidingen vooraan. Via paddock 160€ voor voorgeplooide remleidingen.

Nu nog te doen:
- zoeken hoe je wagen stabieler kan maken. zeker bij een uitwijk manoeuvre. heb indruk dat dit slechter is als voor ik begonnen ben. aantal opties te onderzoeken. (zie post in techniek viewtopic.php?f=82&t=58048 ) --> Heb ondertussen wat filmpjes gepost (enkel voorkant nog maar) De balans is wel al verbeterd nu alle 4 wielen goed vaststaan.

- Sturing loopt nog altijd niet naar behoren. Wringt een beetje tegen heb ik de indruk. Heb ondertussen zelf geprobeerd om de banden uit te lijnen om te zien of dit zou helpen. Echter niet echt een succes. Ik zou nu graag de banden eens professioneel laten uitlijnen. Heeft er iemand een adres in de kanten van Londerzeel/Meise waar je dit kan doen? Ik vraag me ook af of iemand van deze kanten ook eens de tijd zou willen vrijmaken om eens testrit met mij te maken om te zien wat zij denken?? Zou ik enorm appreciëren en kan afgesloten worden met het drinken van een lachouffe, ...

- Tijdens de test rit hoor ik ook altijd een klop vanachter bij het optrekken en remmen. Dus dit gaat ook eens bekeken moeten worden. (EErst nog eens nieuwe testrit doen met lege koffer om zeker te zijn dat het niets in de koffer is :D :D
Land Rover closest thing to heaven on earth

Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Bobtail » do 05 sep, 2019 20:23

- "Tijdens de test rit hoor ik ook altijd een klop vanachter bij het optrekken en remmen. Dus dit gaat ook eens bekeken moeten worden"
De balljoint op de achteras is aan vervanging toe!

grtz,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » vr 06 sep, 2019 00:13

Bobtail schreef:
do 05 sep, 2019 20:23
- "Tijdens de test rit hoor ik ook altijd een klop vanachter bij het optrekken en remmen. Dus dit gaat ook eens bekeken moeten worden"
De balljoint op de achteras is aan vervanging toe!

grtz,
Axel

Thx enig idee welk part nummer dit is en hoe je deze eruit kan halen??
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
dvaerden
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 04 nov, 2018 11:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Kapellen

Re: Ninety

Ongelezen bericht door dvaerden » vr 06 sep, 2019 08:26

ANR1799, zijn verschillende varianten van (met ander nummer) zoals high articulation, HD, smeerbaar, of inclusief de bracket waar die in gemonteerd zit. Mijn mening is pak gewoon een originele van een deftig merk.
Moet op de achteras er af, twee bouten die de armen met de bracket er uit en dan kan die balljoint met bracket er tussenuit. Balljoint uit de bracket krijgen is mij tot nu toe altijd gelukt met de bovenkant op te kuisen met een stalen borstel, nachtje in de kruipolie te laten weken en dan met een zware hamer er uit te slaan (na de twee boutjes van de balljoint te verwijderen natuurlijk). Ongeacht of je een hamer of pers gebruikt, makkelijkste is de "lipjes" waar de boutje door zitten er af te slijpen zodat je de bracket kan ondersteunen zonder de balljoint ook te ondersteunen.
Maar er zijn op fora ook voorbeelden te vinden van mensen die ze er met een zware pers zelfs niet uitkregen en tips wat je dan kan proberen.

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » vr 06 sep, 2019 09:07

dvaerden schreef:
vr 06 sep, 2019 08:26
ANR1799, zijn verschillende varianten van (met ander nummer) zoals high articulation, HD, smeerbaar, of inclusief de bracket waar die in gemonteerd zit. Mijn mening is pak gewoon een originele van een deftig merk.
Moet op de achteras er af, twee bouten die de armen met de bracket er uit en dan kan die balljoint met bracket er tussenuit. Balljoint uit de bracket krijgen is mij tot nu toe altijd gelukt met de bovenkant op te kuisen met een stalen borstel, nachtje in de kruipolie te laten weken en dan met een zware hamer er uit te slaan (na de twee boutjes van de balljoint te verwijderen natuurlijk). Ongeacht of je een hamer of pers gebruikt, makkelijkste is de "lipjes" waar de boutje door zitten er af te slijpen zodat je de bracket kan ondersteunen zonder de balljoint ook te ondersteunen.
Maar er zijn op fora ook voorbeelden te vinden van mensen die ze er met een zware pers zelfs niet uitkregen en tips wat je dan kan proberen.
Thx.

Qua deftig merk wat pak ik het beste? Op paddock en bearmach heb ik keuze uit lemforder (ken ik niet), Delphi, Bearmach.
HD is zelfde nummer of niet? Hoe kan je dit zien?
Land Rover closest thing to heaven on earth

Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Bobtail » zo 08 sep, 2019 18:05

Lemforder is zeer goeie kwaliteit.
Ik heb ook goeie ervaringen met Bearmach.
Voor het vervangen heb je ofwel wat geluk ofwel wat geduld nodig :-)
Grtz,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » ma 09 sep, 2019 08:06

Ik had nu wat filmpjes gekeken hoe ik die Ball joint uit de a- frame kan duwen om de nieuwe erin te krijgen. En hiervoor gebruiken ze altijd een pers. Is het ook mogelijk dit zonder te doen? en hoe doe je dit dan?
Land Rover closest thing to heaven on earth

warci
LROCB-Member
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wambeek

Re: Ninety

Ongelezen bericht door warci » ma 09 sep, 2019 12:48

je kan een krik ook als pers gebruiken, gewoon ergens onder/tussen zetten wat niet beweegbaar is! Zonder pers/krik wordt dat zeer moeilijk vrees ik. Ook om de nieuwe terug te zetten.

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » ma 09 sep, 2019 13:21

ok. Dan zal ik eerst zien met de oude of ik deze eruit krijg en erin krijg. Anders eventueel het geheel bestellen. :D
Land Rover closest thing to heaven on earth

warci
LROCB-Member
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wambeek

Re: Ninety

Ongelezen bericht door warci » ma 09 sep, 2019 14:49

aja, en doe niet de stommiteit die ik gedaan had door de nieuwe er proberen in te trekken met die boutjes.... Dan mag je nog boren/tappen ook

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » ma 09 sep, 2019 16:49

Goed dat je dat vermeld want dat was wss het eerste idee geweest
Land Rover closest thing to heaven on earth

Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Bobtail » ma 09 sep, 2019 21:43

Inspuiten met kruipolie/mazout en een dagje laten trekken. Wat flinke tikken met een hamer of de boel wat verwarmen en dan wat tikken van de hamer. moet lukken.
Voor je de nieuwe installeert, alle roest grondig verwijderen met schuurpapier zodat de binnenkant mooi glanst. Wat kopervet erop en monteren.
Inderdaad, de balljoint er met de boutjes "intrekken" is geen goed idee.
En een dosis geluk natuurlijk ;-)
Succes,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » do 12 sep, 2019 08:42

Dag iedereen,

Gisteren dus alles gecontroleerd op de achteras. Deel van het kloppend geluid volgens mij van het feit dat de bracket waar het a frame mee op het chassis stond deels was losgekomen.
De balljoint zelf lijkt me nog in orde.

Voor de zekerheid heb ik momenteel de A-frame volledige eruit genomen om alles op de bank te controleren en heb ik wat filmpjes gemaakt. Mss dat jullie deze even kunnen bekijken en zien wat jullie er van vinden? Dan weet ik wat ik moet veranderen:

- filmpje van de beweging die balljoint maakt.
- filmpje van hoe de A-frame in de brackets zit. De busching lijkt me nog goed en beweegt niet echt. Echter ik heb wel gezien dat heel de bout in de bracket beweegt. We hebben geprobeerd deze harder aan te draaien echter deze blijft redelijk los zitten. Is dit normaal toegelaten? Wat kan dit veroorzaken?
- Filmpje van de armen vooraan; Hier zit toch ook wat beweging op naar boven en beneden en van links naar rechts. Niet zeker of dit is toegelaten.
- Filmpje van wielspeling. Weet niet zeker of dit beetje wielspeling normaal is of indien dat er lagers kapot zijn. (kan sturing mss verklaren)

Op eerdere filmpje van het rijden bewogen deze toch precies niet.
https://goo.gl/photos/69vYoZ3aW4Hw69jc8

ik kijk uit naar jullie opinie :D

Groeten
Land Rover closest thing to heaven on earth

Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Bobtail » do 12 sep, 2019 21:46

De balljoint is er nog best aan toe vind ik, maar heeft vlgs mij ook zijn beste tijd gehad.
Wat betreft al de rest, alle bussen zijn te vervangen. Er mag geen beweging inzitten...
Gezien de toestand van de bussen in je filmpje mag je ervan uitgaan dat de beste optie is om alles te vervangen.

Dit zal het rijgedrag ingrijpend veranderen!

Grtz,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » do 12 sep, 2019 23:04

Bobtail schreef:
do 12 sep, 2019 21:46
De balljoint is er nog best aan toe vind ik, maar heeft vlgs mij ook zijn beste tijd gehad.
Wat betreft al de rest, alle bussen zijn te vervangen. Er mag geen beweging inzitten...
Gezien de toestand van de bussen in je filmpje mag je ervan uitgaan dat de beste optie is om alles te vervangen.

Dit zal het rijgedrag ingrijpend veranderen!

Grtz,
Axel
Ok bedankt wat met die van de aframe achteraan? Bussen vervangen stond op de planning echter de bout beweegt niet in diegene die er nu opzitten maar echt in de bracket
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » vr 13 sep, 2019 08:27

Bearmach zelf is dit goed merk voor bussen? Had gezien dat die zwarte in 1 stuk met enkel in het midden ijzer redelijk goed zijn? Zijn van poly.
Hoe weet je dat je een radius arm van defender op de wagen hebt staan? Ik heb gezien op youtube dat er wat verschil kan opzitten tussen die van een discovery, 200tdi defender en 300tdi defender kwestie dat ik de goede kan bestellen.

Iemand ook een idee of ik iets aan het wiel moet vervangen? (lagers, .. ) Als je de beweging op het wiel ziet? Kwestie dat ik alles in 1 keer kan bestellen.
Land Rover closest thing to heaven on earth

Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Bobtail » zo 15 sep, 2019 16:59

Bearmach lijkt me goed, goede ervaringen mee.
Ik weet niet of de radius arms van een 200Tdi verschillen van een 300Tdi defender, Ik ben niet zeker maar ik denk het niet (Landrover kennende als eeuwige recycler van parts). Als je offroad rijdt zou ik de rubberen versie nemen en geen polybush.
Als en je Def opkrikt en met 1 hand je wiel bovenhaal je wiel vastgrijpt en met je andere hand onderaan, je trekt/duwt eraan en je hebt speling. dan met je de speling van je lagers wegnemen( en als ze kapot zijn vervangen door Timken! lagers)

Greetz,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » zo 15 sep, 2019 18:36

Bobtail schreef:
zo 15 sep, 2019 16:59
Bearmach lijkt me goed, goede ervaringen mee.
Ik weet niet of de radius arms van een 200Tdi verschillen van een 300Tdi defender, Ik ben niet zeker maar ik denk het niet (Landrover kennende als eeuwige recycler van parts). Als je offroad rijdt zou ik de rubberen versie nemen en geen polybush.
Als en je Def opkrikt en met 1 hand je wiel bovenhaal je wiel vastgrijpt en met je andere hand onderaan, je trekt/duwt eraan en je hebt speling. dan met je de speling van je lagers wegnemen( en als ze kapot zijn vervangen door Timken! lagers)

Greetz,
Axel
Dag Awel merci voor de tips. Hoe kan je speling wegnemen op lagers?
Er mag in de manier die je beschrijft geen enkel speling inzitten??
Laatst gewijzigd door baudts op do 19 sep, 2019 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1028
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Vogler » ma 16 sep, 2019 13:16

Uitstekende reeks video's m.b.t. de lagers van wat vroeger LRTV heette en nu Vehicle Repair Toolbox Videos op
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... d0LZuaU1cY
Misschien ter volledigheid de kanttekening maken dat speling in de lagers ook voelbaar is wanneer je het wiel links/rechts vastpakt, want als je bij een voorwiel enkel speling voelt wanneer je het wiel boven en onder pakt, dan kunnen het ook de swivel pins zijn.
Die speling in de lagers kan heel subtiel zijn hoor, het is niet dat je het wiel ziet bewegen. Ik heb het moeten leren voelen.
De eerste keer lagers stellen vond ik best wel spannend...

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop van 2005.
Uitstoot gecompenseerd via vzw Carbon+alt+delete
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Bobtail » ma 16 sep, 2019 19:15

"Misschien ter volledigheid de kanttekening maken dat speling in de lagers ook voelbaar is wanneer je het wiel links/rechts vastpakt, want als je bij een voorwiel enkel speling voelt wanneer je het wiel boven en onder pakt, dan kunnen het ook de swivel pins zijn."

Volledig correct! Maar speling op de stuurinrichting kan je tot dezelfde conclusie brengen. De analyse aan de voorwielen vraagt wat meer kontroles.
Als je toch de speling van de langers moet afstellen, is het een goed idee om ze eruit te halen, goed na kijken of er geen beschadigingen zijn, te wassen in benzine, drogen, en met een juiste hoeveel vet opnieuw te monteren. Als je het heel goed wil doe, moet je de remschijf eraf halen ( remklauw demonteren en de schijf is er zo af ) en voor het binnenlager hetzelfde doen. Je moet hierbij wel de oliekeerringen vervangen Bij montage de lagers terug op dezelfde kant monteren.
Dit alles in niet complex, vraagt een beetje tijd en rewarding.
Succes!
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » ma 16 sep, 2019 19:29

Dag Axel
Lagers vervangen is niet nieuw voor mij wel eerste keer op vooras. Wist niet dat je speling kan wegnemen. Is hier een truk voor?
Heb reeds nieuwe besteld indien ik ze niet moet vervangen gaan ze in de lade van reserve stukken. Ik was aan het denken om ook onmiddellijk alles open te halen tot de swivel pin. En deze ook reeds te bestellen. In ergste geval zal de lade van reserve stukken rap vol zitten. :D
Swivel pin is wel eerste keer gezien ik binnen een week op verlof vertrek voor een maand zal het voor na verlof worden. Zodat ik nog weet hoe ik het uit elkaar heb gehaald en niet alles open blijft liggen voor een maand.
Moest ik vragen hebben laat ik het je weten ;)
Merci voor de tips alle sinds
Laatst gewijzigd door baudts op do 19 sep, 2019 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » do 19 sep, 2019 08:51

Uiteindelijk toch begonnen met het reeds uit elkaar halen van de swivel pins. Kon natuurlijk niet wachten.
Nu heb ik wat filmpjes bekeken over hoe dit moet. Echter ik heb de indruk dat ik ergens iets mis.

Ik ben ze uit elkaar aan het halen terwijl ze nog op de as zitten; Steekas en alles is er af en ik moet nu de housing van de swivel ball halen. nu om die top pin en lower pin eruit te halen zit ik vast. Bouten zijn eruit (2 uit de bovenste, 2 uit de onderste) echter komt geen beweging in. Ik krijg deze er gewoon niet uit.
Hoeveel "geweld" mag je hier voor gebruiken. Ik heb reeds geprobeerd om met hamer ligt te tikken op de hoop dat ze wat loskomen. Echter zonder succes.

Weet niet goed he deze eruit te halen zodat de housing los komt. (ik heb reeds geprobeerd met de dichting achteraan los te halen op de hoop dat er meer speling zou opkomen echter ook geen succes.)

Iemand een idee? Ik was nu aan het denken om langs binnen met een doorslag de pin langs binnen naar buiten te slagen. Echter denk niet echt dat dit is toetlagen :?

Nog ander vraagjes. zie ook dat ze vaak in die filmpjes spreken van olie in de swivel behuizing dat dit belangerijk is om op peil te houden. is dit speciale olie of is dit gewoon dat vet?
iemand ook een idee waar je vet kan vinden voor de CV joints? Heb gezien dat deze redelijk droog beginnen te staan gezien ze eruit zijn dacht ik deze wat bij te vetten. Maar indien ik me niet vergis is dit speciaal vet neen?
Land Rover closest thing to heaven on earth

Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Bobtail » do 19 sep, 2019 18:29

Er inderdaad iets niet in orde....je cv joint moeten rijkelijk in het vet of olie steken! En eigenlijk moeten de swivel pins er redelijk gemakkelijk uit komen.
Je mag met een hamer hard op de flenzen van de swivel pins slaan zodanig dan je ze rond draait (niet op de kop slaan). Normaliter zouden deze zichzelf naar omhoog/beneden moeten bewegen.
Indien dit niet gaat kan je proberen om met een beitel de pin van het huis te scheiden, let wel op dat je het huis niet beschadigt (je swivels zijn goedkoop te vervangen). Langs "binnen" mag je niks ondernemen, dan ga je de boel kapot maken.
De housing wordt gevuld met ofwel olie ofwel speciaal swivel vet. Die laatste is aan te raden, je zal hierdoor ook minder lekkage krijgen lang de oliekeerringen. Dit is op zowat elke website die LR parts aanbiedt te vinden.

Grtz,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » vr 24 jan, 2020 09:42

Ondertussen eventjes de tijd genomen om verslag verder af te werken nu ik wat verder sta.
Als open punten had ik volgende nog staan:
- Remmen werkten niet goed na achteras om te zetten naar schijfremmen
- Instabiliteit wagen bij draaien, remmen, ….
Allereerst naar de remmen beginnen kijken. Uiteindelijk na nog een aantal keer de ontluchtingsprocedure te doorlopen ben ik er niet in geslaagd deze beter te laten werken. En heb ik uiteindelijk de raad van De Rob opgevolgd en heb ik dan maar de remcilinder en booster vervangen om zo heel het remsysteem te upgraden zodat dit voorzien is om 4 schijfremmen te laten werken.
Dit was uiteindelijk geen plug and play zoals ik gelezen had. Dit voornamelijk omdat de remcilinder van de 200TDI kleiner is en drie openingen heeft in vergelijking met de oude. (was veel langer en had maar 2 openingen).
Met Rob hadden we 1 van de openingen toegemaakt toen ik deze bij hem had gekocht. Echter gezien ik toch nieuwe leidingen moest steken om de kleinere remcilinder te doen passen heb ik besloten om meteen de 3 remleidingen correct te steken (en omdat 1 van de remleidingen toch al gebroken was bij het loshalen aan de flexibele leiding vooraan, en deze dus toch al vervangen moest worden).

Hier natuurlijk een beetje een zoektocht gedaan naar de remleidingen zo te kopen. Dit bleek echter een veel te dure operatie. Uiteindelijke ervoor gekozen om mijn eigen remleidingen te maken. Op begin wat schrik voor gezien ik dit nog nooit had gedaan echter was veel makkelijker dan verwacht en van de eerste keer goed. Voor 40€ heb ik een 10 m lange remleiding uit Cunifer (iets steviger dan koper en zelfde roestvrije eigenschappen als koper, dus ik zag dit als de beste oplossing) besteld en een aantal eindstukken zodat ik deze kon aansluiten. En voor 35€ een fellset en zeer simpele buigtang gekocht voor remleidingen (en hier bedoel ik dan ook de meest simpele buigtang die je kon vinden).
En hiermee aan de slag gegaan.
Door de oude remleiding als template te gebruiken ging dit redelijk makkelijk. De moeilijkste was de derde onbestaande leiding op mijn wagen gezien ik hiervoor gene template had en ook niet echt wist hoe deze liep, dus hier heb ik zelf een weg moeten vinden van linker voorwiel naar onderaan de remcilinder. Rekening houden met de stuurstang, leidingen en al de rest. Alsook dat je deze er ook moet inkrijgen tussen de rembooster, cilinder, chassis, turbo, …. En ga zo maar door. Deze is er dus iets meer in en uit geweest vooraleer deze correct was geplooid in een manier dat deze er ook in geraakte.
Ook de uiteinden maken was redelijk simpel met de fellset na wat instructie filmpjes te hebben gezien. Ze waren niet perfect rond zoals op de filmpjes. Echter tot op heden geen lekken. Voor zover ik begrepen heb als je de uiteindes bij elkaar draait dan zetten deze hun eigen ook een beetje in de nodige vorm. Wat bij mij ook gebeurd is.

Tot mij grote spijt heb ik achteraf gezien dat ik geen foto’s heb gemaakt van deze stappen en jullie deze dus ook niet kan tonen. Echter als je wat handig bent en de remleidingen moet vervangen raad ik dit zeker aan. Voor ongeveer 75€ had ik 3 nieuwe remleidingen. (Rechter/Linker wiel vooraan en remleiding achteraan tot ??verdeelstuk/beveiliging?? Dat op chassisbalk staat) En ik heb nog genoeg over om eventueel later ook de remleiding tot helemaal vanachter te vervangen.
Hierna ben ik naar de stabiliteit beginnen te kijken van de wagen. Op jullie aanraden ben ik dus ook alle bussen beginnen te controleren. En bleek toch dat ene aantal hiervan vervangen moest worden.
Zo gezegd zo gedaan.
Bij de controle van de bussen ook gezien dat de houder van de A-frame achteraan op de chassis ook los stonden. Bij één van de drie bouten ontbrak zelf de moer. (Zal dus al zeker de oorzaak zijn geweest). Echter gezien ik toch al bezig was meteen ook al de bussen aangekocht alsook de A-frame balljoint.
Op begin gelezen dat je al deze bussen alsook de balljoint er zelf kon uitduwen met wat kracht en een bank vijs. Hoe mensen dit doen heb ik niet echt door. Bij de eerste bush is de bankvijs naar de filistijnen gegaan en volledig verbogen. Gelukkig dan maar ontdekt dat een vriend van mij een pers heeft staan tot 15 ton. En deze heeft de oude bussen eruit geduwd en de nieuwe erin geduwd.
Met de De Rob heb ik de balljoint eruit gekregen en de nieuwe erin gekregen. Voor alle bussen ben ik voor de poly’s gegaan van bearmach (de zwarte) dus hopelijk op de keuring geen opmerkingen.
(Was precies kerstmis toen ik deze ontving: )


Afbeelding

En hopelijk later makkelijker te vervangen. Gezien de oude allemaal waren vastgeroest met de ijzeren mantel in de behuizing van de radius armen en panhard rod. (Mijn excuses voor de Engelse termen hier en daar echter gezien dat je het meeste informatie in het Engels vind heb ik deze termen geleerd).

Bij het terug zetten van de radius armen vooraan krijg ik de vooras niet meer op zijn plaats of in de armen. Van alles geprobeerd ook om de hoek van de as te veranderen met potkrik eronder. Uiteindelijk besloten om de as er af te halen alles en dan de armen op de as te monteren op de grond om zo alles er in zijn geheel terug onder te zetten.
Zoals mijn geluk het wil natuurlijk draad van de schokdemper afgebroken.

Afbeelding

Voor ik hiervoor een oplossing had gevonden was ik erin geslaagd om de radius armen op de as te zetten op de vloer. Natuurlijk bleef ik geluk hebben en bij het terug plaatsen van de as had ik wat gewicht gezet op de stootblok op de as en ben ik hier met mijn arm doorgezakt. Bleek deze volledig weggeroest te zijn. Na wat met de schroevendraaier roest te verwijderen zat ik reeds door de as behuizing.
Dus as er terug af en dan maar besloten om een tweedehands as te kopen te laten zandstralen, metalliseren en te spuiten. Gezien ik al zo ver zat dan ook maar besloten om de volledige as te herbouwen.

Afbeelding

Dus ben heb ik alles opnieuw gekocht buiten de stubaxles en de swivel housing.
Hierbij resultaat voor de swivel housing terug te plaatsen (dit doe ik allemaal van zodra de as terug gemonteerd is op de wagen):

Afbeelding

Kleine tip hier is ook, indien niet te vast geroest op een oude as, haal de veerschotels eraf om de swivel bollen te (de-)monteren geeft je veel meer plaats om met sleutel tussen te geraken :D
Ook meteen besloten gezien deze er nu zo goed uitzag om radius armen en A-frame een likje verf te geven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding van de verschillende stukken toen ik terug kwam van vakantie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig had ik de handleiding liggen om deze terug in elkaar te krijgen gezien ik tussen demontage en montage nog een maandje verlof heb genomen.
Door deze operatie geen geld meer voor nieuwe schokdempers vooraan en was de beslissing snel gemaakt om de draad van de schokdemper te repareren door deze op de schokdemper af te slijpen en hierop een bout te lassen. (leek me ook slimmer om deze in de toekomst terug los te zetten want deze geeft me de kans om de schokdemper bovenaan vast te houden met een sleutel. Wat ik niet snap is dat dit niet standaard voorzien wordt).

Afbeelding

Nog even ook tweede schokdemper verwijderd zodat ik de veren er tussen krijg. Spijtig genoeg is het me niet gelukt om deze ertussen te krijgen zonder de schokdemper in zijn geheel te verwijderen.
De as in zijn geheel terug gemonteerd

Afbeelding

Dan begonnen aan het terug plaatsen van de swivelhousing. Op zich ging dit redelijk vlot buiten de pre-load regelen. Gezien ik dit nog nooit had gedaan wou ik dit meer met weegschaal doen dan op gevoel. Echter na 10u proberen met de weegschaal en nooit tussen de 3,6 en de 4,5kilo te komen zoals vermeld in de handleiding heb ik dit uiteindelijk toch op gevoel gedaan.
Ik ben uiteindelijk aan beide kanten ronde de 3,4 kilo geëindigd en bij het voelen had nergens speling en een beetje weerstand bij het draaien van de swivels. Dus ik hoop dat dit voldoende is.

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste heb ik de bracket van de remleiding moeten terug plaatsen op de swivel housing. Natuurlijk was de remleiding een beetje verbogen bij het afhalen van de remklauw. Toen ik deze voorzichtig aan het terug buigen was om de bracket te installeren is deze dan ook afgebroken. Zoals het hoort in dit project i guess. :D
Gelukkig nog wat overschot over van de zelf gemaakte remleidingen. Dus kan ik deze zelf opnieuw maken. En deze keer met foto’s.

Afbeelding

Ondertussen ook de A frame achteraan weer terug geplaatst (en ziet er zeer mooi uit met nieuw likje verf al zeg ik het zelf):

Afbeelding

Bij het vervangen van de bussen achteraan nog wat extra schade gevonden van toen ik mijn wiel verloren heb. Blijkbaar heeft de achterste schokdemper ook een klap gekregen en is deze wat verbogen (gelukkig met een beetje overtuigingskracht terug recht gekregen:

Afbeelding

Spijtig genoeg bij het verwijderen van de schokdemper is de top bracket afgebroken. Bout zat hier redelijk vast op. Mijn geluk kan niet op in dit project :D Dus ook maar nieuwe besteld, samen met nieuwe rubbers voor de schokdempers.
Toen ik hier vanachter ook bezig was heb ik gezien dat de achterste flexibele remleiding in wel zeer slechte staat was:

Afbeelding

Dus meteen ook overal de flexibele remleidingen vervangen:

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen achterste schokdempers geïnstalleerd. Spijtig genoeg heb ik ontdekt dat de top mount van de achterste schokdempers bij delphi blijkbaar smaller zijn dan de originele van landrover. Dus deze bussen passen er niet op. Gezien ik niet weet waar ik deze kan kopen heb ik de oude er maar terug ingestoken. Om deze beetje te verstevigen, want gat was al wat uitgesleten waar ze op de bracket komen, heb ik de ijzeren sleeves van de nieuwe die ik had gekocht in de oude geduwd. Mss dat dit helpt tot ik er nieuwe heb gevonden.

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen is hij terug bijna klaar voor testrit:

Afbeelding
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2110
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door De Rob » vr 24 jan, 2020 11:47

Uw remflexibels met stalen mantel.....zal ni pakken op de t.c.Rood....verboden tot het verkeer.
Rob

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1028
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Vogler » vr 24 jan, 2020 12:52

Wat is daar eigenlijk de gedachte achter? Risico dat gebroken staaldraad de leiding doorprikt?
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop van 2005.
Uitstoot gecompenseerd via vzw Carbon+alt+delete
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2110
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door De Rob » vr 24 jan, 2020 15:50

Vogler schreef:
vr 24 jan, 2020 12:52
Wat is daar eigenlijk de gedachte achter? Risico dat gebroken staaldraad de leiding doorprikt?
Rally toestanden.
ook bvb...een motorkap sluiting met aan elke zijde een pin met een zekering er door ....is ook rally...en mag ook ni.

Rob

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » vr 24 jan, 2020 18:18

Is het dan per definitie dat rally gevaarlijk is? Het is toch niet dat je met een defender rally gaat rijden :lol:

Zullen zien moet in maart gaan voor de eerste keer in 5-6 jaar. Zullen wel meer dingens vinden dan.

Moet zeggen dat ik keuring niet miste
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
dvaerden
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 04 nov, 2018 11:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Kapellen

Re: Ninety

Ongelezen bericht door dvaerden » vr 24 jan, 2020 19:14

Zoals ik al bij de buren aanhaalde: buitenste mantel lichtjes opschuren en een paar lagen plasti-dip en ze zien dat niet meer op de keuring :lol: . Gewoon elk jaar een paar weken voor de keuring nog eens nakijken en eventueel bijspuiten.
En bij onder andere Goodridge kan je die ook krijgen met de buitenste mantel in het zwart of mat-zwart waardoor dit helemaal minder/niet meer opvalt. Goodridge biedt overigens ook de optie om ze bijvoorbeeld 2" langer te leveren, of zowat alle kleuren van de regenboog buitenmantel.

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » vr 24 jan, 2020 21:24

Thx voor de tip
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3286
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: Meise

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Henk » vr 24 jan, 2020 22:41

De Rob schreef:
vr 24 jan, 2020 11:47
Uw remflexibels met stalen mantel.....zal ni pakken op de t.c.Rood....verboden tot het verkeer.
Rob
Voor een oldtimer is dit tegenwoordig een toegelaten aanpassing indien alle flexibele leidingen worden gedaan
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding

Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2110
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door De Rob » vr 24 jan, 2020 23:33

Henk schreef:
vr 24 jan, 2020 22:41
De Rob schreef:
vr 24 jan, 2020 11:47
Uw remflexibels met stalen mantel.....zal ni pakken op de t.c.Rood....verboden tot het verkeer.
Rob
Voor een oldtimer is dit tegenwoordig een toegelaten aanpassing indien alle flexibele leidingen worden gedaan
Een oldtimer die nu jaarlijks moet gaan heeft een pvg en dan valt u daar niet onder.ik heb twee weken geleden een oldtimer keuring gedaan SIII 88 1978.
Dat is een identieke keuring als eender welke wagen.
Nog oudere oldtimers moeten om de twee en nog oudere om de vier jaar.heb er op de tc genoeg zever over gehoord toen met een afsnauwing van de chef er boven op.En dat ging dan nog maar over een vraag voor een kleine nr plaat.
Rob
Laatst gewijzigd door De Rob op vr 24 jan, 2020 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » vr 24 jan, 2020 23:35

Henk schreef:
vr 24 jan, 2020 22:41
De Rob schreef:
vr 24 jan, 2020 11:47
Uw remflexibels met stalen mantel.....zal ni pakken op de t.c.Rood....verboden tot het verkeer.
Rob
Voor een oldtimer is dit tegenwoordig een toegelaten aanpassing indien alle flexibele leidingen worden gedaan
Dag Henk Waar heb je dit gezien? Mss indien ik iets op papier kan tonen dat ze het accepteren?
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3286
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: Meise

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Henk » za 25 jan, 2020 12:07

Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » za 25 jan, 2020 15:53

Henk schreef:
za 25 jan, 2020 12:07
Hier staat dat: https://dam.vlaanderen.be/m/925a3fba6b9 ... euring.pdf

Punt 5.5.2
Thx

Had jij niet ooit ergens een post gedaan dat je nu trommelremmen mag overzetten naar remschijven op oldtimer? Want zie dat dit hier staat als onveilige wijziging??
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
dvaerden
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 04 nov, 2018 11:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Kapellen

Re: Ninety

Ongelezen bericht door dvaerden » za 25 jan, 2020 20:55

Zelfs stuurbekrachtiging inbouwen of ombouw van RHD naar LHD of andersom geven ze aan als onveilige modificatie en reden tot afkeur :shock: . Ben toch benieuwd wie zo'n dingen verzint hier in onze bananenrepubliek :roll: .

Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3286
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: Meise

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Henk » za 25 jan, 2020 22:08

Dat staat bij 5.5.5 dat je een oldtimerdossier dient op te maken
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 709
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Ninety

Ongelezen bericht door baudts » ma 27 jan, 2020 08:53

Henk schreef:
za 25 jan, 2020 22:08
Dat staat bij 5.5.5 dat je een oldtimerdossier dient op te maken
En wat is dat exact? je dient dit bij de keuring zelf te doen?
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3286
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: Meise

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Henk » ma 27 jan, 2020 11:07

Ik lees ook maar wat staat.
Beste een keer klapke doen met een stationschef en hopen dat die wat meer weet
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding

Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2110
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door De Rob » ma 27 jan, 2020 12:08

Henk schreef:
za 25 jan, 2020 22:08
Dat staat bij 5.5.5 dat je een oldtimerdossier dient op te maken
Da versta ik ook ni....Dossier opstarten?
Twee weken terug ben ik binnengekomen op de t.c en heb gezegd ;Keuren voor oldtimer plaat.SIII 88 1978.en zo is het geschied.Nr plaat is nog niet binnen.
Rob

Plaats reactie