LR discovery 3

Wat staat er nog bij de diverse leden in ontwikkeling
Oceanlife
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 01 okt, 2018 20:25
lrocb_lidnr: 0

LR discovery 3

Ongelezen bericht door Oceanlife »

Hallo,

Begin deze zomer ging mijn vorige 4x4 stuk, een frontera van 96' met een isuzu 2.8 4cyl.
Deze isuzu was alles wat een lr3 niet is. Simpel, betrouwbaar, oersterk en zuinig. Maar o zo lelijk...
Ik was niet echt op zoek naar een vervanger omdat dit eigenlijk niet nodig is...
Soms heb ik een trekker nodig, maar ik kan ook een camionette gebruiken van mijn werk.

Sinds gisteren bezit ik een land rover discovery 3 (2.7 v6). Een prachtige machine! Geen woorden voor.
Ze stond al 3 maand stil achter een loods bij een klant. Plat op haar luchtzakken met 2 platte banden
Ik durf-wil niet zeggen hoe weinig ik er voor betaalde. Als ik haar laat meenemen door buitenlandse opkopers maak ik winst.

Tegen volgende zomer zou ik haar graag klaar krijgen voor de keuring. De motor draait goed, de bak schakeld vlot
Op het eerst zicht is er, raar maar waar, eigenlijk niets erg mee aan de hand. In mijn ogen is ze weggezet uit laksheid. Vervangen maar niet verkocht, Keuring verlopen maar niet geprobeerd dit te vernieuwen.
Er zit wel wat speling op het stuur maar er zijn geen foutmelding op het dashboard! Ik heb er een ritje van 25km mee gedaan en ze rijdt heerlijk! Wel wat rook als ik planché duw. (Wss turbo of egr). Luchtvering zat direct goed na het starten!
Verder haalde ik er 2 vuilniszakken uit aan afval, lege sigarettenpakjes, enz..

De volgende maanden wil ik haar wat vernieuwen. Eerst ga ik eens langs de keuring om haar in te schrijven. (Lichte vracht)
Wss zal ze wel voor 1 en ander afgekeurd worden maar zo weet ik of het de moeite is om eraan te beginnen.
Daarna begint het echte werk. Mss schroefveren, nieuwe draagarmen en alles wat nodig is.
Omdat ik zo weinig betaalde is het commercieel verantwoord om er nog wat geld in te steken. En ze zijn zo mooi. :-)
Ik zou er max 2500km a 3000km per jaar mee doen. Dus zo kan ze wel nog even mee

Ik studeerde electronica en ben hobby mekanieker. Bij mijn vorige 4x4 deed ik ook alles zelf. (Koppelingsset, riemen vervangen, waterpomp, rempompen, enz) en als het niet lukt doe ik haar gewoon weg zonder verlies.
Hopelijk kan dit forum me helpen bij toekomstige vragen! Ik hou jullie op de hoogte!8

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Oceanlife op vr 05 okt, 2018 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: LR discovery 3

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Leuke intro, direct met een heel verhaal :lol:

Hier op het forum zitten enkele ervaringsdeskundigen met D3's.
Je zal ze vast wel horen :P

Succes met de plannen :thumbup:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: LR discovery 3

Ongelezen bericht door Vogler »

"Ik studeerde electronica en ben hobby mekanieker."
Da's al een hele geruststelling ;-) Welkom bij de club en veel plezier ermee!

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: LR discovery 3

Ongelezen bericht door Penguin »

Succes en veel moed met de D3.... Rijd zalig, kan zijn mannetje staan off-road, maar een dure wagen in onderhoud. BTDT, totaal kostenplaatje staat hier nog wel ergens
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: LR discovery 3

Ongelezen bericht door Landy Bean »

mooie intro, welkom, suc6 met de D3 wij hebben de onze weg gedaan, was eigenlijk een financieel miskoop... voor rest rijd zalig, veel power en plaats...
Oceanlife
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 01 okt, 2018 20:25
lrocb_lidnr: 0

Re: LR discovery 3

Ongelezen bericht door Oceanlife »

Update: ik had de melding "bonnet open" . De sensor van de motorkap is stuk. Voorlopig heb ik gewoon de sensor er van tussen gelaten. Melding is nu weg. Hierdoor werkt de centrale vergrendeling ook terug normaal.

Volgens het onderhouds boekje is het de Hse uitvoering. Er zit geen 4x4 uitlezing op het scherm dus wss gwn de Se uitvoering.

Ik ben even naar een land rover dealer gegaan om de onderhoudshistorie op te vragen. Blijkbaar zou er geen database van dit model bestaan. Enkel lokaal bij de garages.

De luchtveer rechts voor staat precies te hoog waardoor de linkse wat te laag staat. Ik denkt dat de sensor stuk is. Ga ze alle2 vervangen. Geen foutmelding. 4x4 programma's werken. Of gewoon kalibreren? De auto stond lang stil met platte batterij.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: LR discovery 3

Ongelezen bericht door Penguin »

Sensor stuk, of wat evenveel voorkomt, een kleine fit in de leiding.
Normaal zou hij na een tijdje (dag of 2) helemaal op zijn laagste moeten punt staan, want de D3 gaat proberen om steeds horizontaal te staan.

Onze D3 zijn geschiedenis was toch goed gekend bij LR, en niet alleen bij de dealer waar hij het laatste op herstelling ging.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Oceanlife
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 01 okt, 2018 20:25
lrocb_lidnr: 0

Re: LR discovery 3

Ongelezen bericht door Oceanlife »

Na een paar dagen staan de voorste 2 veringen volledig naar beneden. Ze zaken samen op hetzelfde tempo.
De achterste zakken niet mee omdat ik de zekeringen van de luchtveren ecu verwijderd heb.

Ik denk/hoop dat enkel de voorste valveblock lekt. Als 1 luchtvering stuk is zou de andere moeten blijven staan dacht ik?
Als ze alle2 stuk zijn is dit toch maar toevallig dat ze samen zakken.
Oceanlife
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 01 okt, 2018 20:25
lrocb_lidnr: 0

Re: LR discovery 3

Ongelezen bericht door Oceanlife »

Nog een vraagje: als je de auto laat zakken met die knop, langs waar dumpt ze dan haar lucht?
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: LR discovery 3

Ongelezen bericht door Penguin »

Zoals ik schreef, de D3 gaat proberen om horizontaal te blijven. Dus als 1 zakt door een fit, gaat de andere ook gestuurd zakken.

Op je 2de vraag heb ik geen antwoord.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Oceanlife
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 01 okt, 2018 20:25
lrocb_lidnr: 0

Re: LR discovery 3

Ongelezen bericht door Oceanlife »

Penquin, klopt. Maar is dat ook zo als de spanning eraf is? Die valveblock is elektrisch gestuurd. De achterste blijven zonder spanning wel omhoog

Omdat ik de traptree eraf doe zijn de grill en de koplampen eruit. Ik zie ondertussen de valveblock al zitten. Ga hem sowieso demonteren en schoonmaken zoals op YouTube.

Bedankt voor de snelle reactie :-) !
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: LR discovery 3

Ongelezen bericht door Penguin »

Als de spanning eraf is niet. Daarom blijft hij vanachter omhoog
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Oceanlife
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 01 okt, 2018 20:25
lrocb_lidnr: 0

Re: LR discovery 3

Ongelezen bericht door Oceanlife »

Ter info: uiteindelijk waren de 2 voorste veerpoten aan vervanging toe. Voor de rest geen lekken.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: LR discovery 3

Ongelezen bericht door Penguin »

Bedankt voor de update
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Plaats reactie