Pagina 1 van 1

trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Geplaatst: do 01 jun, 2017 21:22
door Fetzl
as some might know: bezig aan trailer op basis van oude (1952) ABL remorque frame

De velgen hebben jammer genoeg een andere steekmaat - ik zou het liefst dezelfde velgen kunnen monteren, dat maakt het iets flexibeler naar reservewielen toe

Er bestaan wel adaptors, maar die zijn makkelijk 200€ per set

ik bedacht me nu net:
De huidige trailer-trommelrem heeft al 5 bouten, zij het met een verkeerde steekmaat
als ik nu eens tussen elke bout een nieuw gat voorzie (laat maken - netjes gecentreerd) op de juiste steekmaat ?

What could possible go wrong
in't slechtste geval - als het niet marcheert - vullen we die nieuwe gaten op met een stuk geborgde draadstang/korte bout en is er niks verloren

goed plan ?
of bedenkingen ?

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Geplaatst: do 01 jun, 2017 22:48
door Vogler
Dus dan heb je uiteindelijk 10 gaten in die trommelrem...? Is dat niet wat teveel? Krijgen trommelremmen niet te maken met veel warmtevariatie en krimpen/uitzetten etc waardoor je risico krijgt op scheuren tussen de gaten?

Groeten,

Joris

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Geplaatst: do 01 jun, 2017 23:47
door Fetzl
idd... dat is dus een van die bedenkingen...
is nu wel zo dat ik de trailer niet geremd maak.... ik heb de as gehouden, maar remmen afgekoppeld
dus enige wat ze doen, is rollen, niet remmen
dus de warmteontwikkeling lijkt me verwaarloosbaar

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Geplaatst: vr 02 jun, 2017 01:24
door Henk
Kun je die trommelrem dan niet beter helemaal demonteren, dus ook de Remschoenen er af?

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Geplaatst: vr 02 jun, 2017 08:38
door Fetzl
die zijn er al uit - is lege behuizing

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Geplaatst: vr 02 jun, 2017 08:42
door Waldorf
Ik ben niet helemaal mee. Je remtrommel is niet belangrijk als dat ding niet geremd is, maar wat doe je met je naaf? Ga je die aanpassen op dezelfde manier? Volgens mij zijn adapters de enige goede manier om andere velgen op die as te krijgen.

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Geplaatst: vr 02 jun, 2017 08:58
door Henk
en als je nu de stubaxle zou vervangen ?
Je haalt die trompet die op deze foto met 6 bouten op de as vastzit er af en vervangt die door een Land Rover versie?


Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Geplaatst: vr 02 jun, 2017 09:10
door Fetzl
we spreken over dit item: Afbeelding

Ik hou de hele behuizing intact incl naaf en lagers en ... maar heb de remschoenen d'er uit gehaald
op de foto zie je de huidige bouten - die dus op een iets te kleine diameter staan

met de opdikplaat er bij lijkt me het op zich haalbaar om nieuwe gaten tussen de bestaande te boren
De as gaat nooit zware lasten moeten torsen (caravan concept)

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Geplaatst: vr 02 jun, 2017 09:15
door Fetzl
Henk

mijn uitvoering ziet er anders uit.... stub axle zit niet gebout op de as maar wel als volgt:
Afbeelding

De bouten die je ziet zijn voor de achterkant van de trommelrem

de as ziet er dus zo uit:Afbeelding

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Geplaatst: vr 02 jun, 2017 09:47
door Henk
Mmm, afslijpen tot tegen die vierkante plaat en daar de stubaxle opbouten is geen optie zeker?
Je zit dan ook gelijk met standaard LR lagers

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Geplaatst: vr 02 jun, 2017 10:12
door Penguin
Ik denk er nu pas aan, maar waarom geen as zoeken van een sankey?

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Geplaatst: vr 02 jun, 2017 10:37
door Fetzl
allemaal waar.... maar als deze as prima voldoet - why change ?
de uitdaging zit niet in de as, noch in de lagers, noch in de naaf... enkel in de steekmaat van de bouten

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Geplaatst: vr 02 jun, 2017 10:50
door Penguin
Fetzl schreef:allemaal waar.... maar als deze as prima voldoet - why change ?
omdat je defender wielen wil gebruiken :D

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Geplaatst: vr 02 jun, 2017 20:44
door Beerke
Als ik het mij goed herinner doen (of deden) ze dat ook bij bv een VW Kever. (ook op de achteras waar de krachten op komen)
Ik zie er niet direct een probleem in, misschien gaat de trommel iets minder stevig zijn maar volgens mij is dat te verwaarlozen.