Pagina 1 van 3

OLLI

Geplaatst: ma 26 okt, 2015 10:37
door Penguin
Is thuis gekomen :)

Afbeelding
Afbeelding

====

Verslagje van dag 1
http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... dification
Afbeelding

====

Werkjes van dag 2.
Lijkt altijd weinig als ik het neerschrijf, maar is verdekke altijd wel ergens een gepruts en aanpassen :)

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... fication-2

Extra foto's van de winchbumper:
Afbeelding
Afbeelding

====

Drukke dag vandaag. Weinig items, maar veel werk.
Tent staat er op :)

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... hree-t-day
Afbeelding

====

terug gaan werken, dus wat minder tijd voor de afwerking.
Was klote regen weer, maar langs ene kant toch blij dat het eens goed aan het regenen ging toen de tent openstond.
De voorste vijzen hadden we vergeten te voorzien van sealing. Dus het water liep er vlotjes door.
Ook achteraan nog een paar lekjes ontdekt.

Olli staat nu te drogen bij buur-boer die nog plaats had in zijn schuur.
Morgen duur verder afwerken, dan verder afkitten.

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... y-five-wet
Afbeelding

====

Resultaat na nog wat uurtjes werk

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... more-hours
Afbeelding

====

Nog wat wip

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... all-things
Afbeelding
En de lichtjes zijn toegekomen:
Afbeelding

====

Naar verreweg gereden om de maten te laten opmeten voor de kasten

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... and-depths
Afbeelding

====

geen lazy-Sunday, maar bezig gehouden met BBQ en het maken van de "technische ruimte"

Afbeelding
http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... -cubby-box

====

Oplossing gevonden om snel zonder vijzen aan de fusebox te raken.

Afbeelding
Ondertussen ook de electriciteit afgewerkt en werklicht geinstalleerd.
Afbeelding
http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... e-cubbybox

====

Wat doe je met een dagje vrij? Werken aan je defender natuurlijk :roll: :)

Niet te warm weer, ideaal om de ruiten te verduisteren....
http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... ed-windows
Afbeelding
En werklicht aansluiting aan te passen :)
Afbeelding
http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... ed-windows

====

ff geen regen en koele temperaturen. Tijd om de isolatie te plakken

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... ion-part-1
Afbeelding

====

kastjes gaan ophalen bij verreweg.be
Dan de isolatie afgewerkt

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... ion-part-2
Afbeelding

De volgende uren werk liggen al klaar:
Afbeelding

====

Volgende werkje achter de rug.
Light-bar en verstralers gemonteerd.

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... and-lights
Afbeelding

====

Let there be light...

Dagje werken om de lichten aan te sluiten.
Afbeelding
ferm content van het resultaat

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... e-be-light

Afbeelding

====

Tijd om de kastjes van verreweg.be in elkaar te knutselen.
typisch LR werk valt er hier en daar wel iets tegen, en moet er wel iets aangepast worden.
Maar op het einde komt alles wel in orde :)

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... 2-cabinets

Afbeelding
Tussendoor ook rap de cargo-rails geplaatst voor de toekomstige kooktafel (nog te maken)
Afbeelding

====

interieur wat verder afwerken.

Plaats voor mini jerry-can voor het coleman gerief
plaats voor de frigo en kastje aanpassen zodat de hi-lift er in kan vast gemaakt worden.

Nu opweg naar de dinitrolman.

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... erior-work

Afbeelding

====

Matras en treesliders zijn geleverd. En geplaatst natuurlijk :)

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... reesliders

Afbeelding

====

verder gedaan aan het afwerken van het lijstje.

Interieur verlichting:

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... war-lights

Afbeelding

====

tijd voor de snorkel en buitentafel:

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... rior-table

Afbeelding

====

wat doorgewerkt vandaag.

skid-plate, tafel 2.0 Beta, waterkraan en belettering

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... 0-stickers


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

====

Laatste weekendje werk voor de eerste test...
Watertank installeren en aansluiten, tafel versie 3.0 maken en Olli opvullen met wat mee moet...

to-do lijst is nog wat gegroeid, maar zal voor na de Alpen zijn...

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... able-3-0rc

Afbeelding
Afbeelding

====

Mogelijks (en hopelijk) laatste aanpassing voor de maiden-trip.
"gordijnen"

Gemaakt van wat we uitgesneden hebben om de zijkanten te isoleren en worden tegen het raam gehouden met magneet strips

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... 1-blackout

Afbeelding

====

Nog een paar laatste toevoegingen voor de trip naar de Alpen

http://www.one-life-live-it.be/index.ph ... e-the-trip

Afbeelding
(Mini LR maglite was nog kadoke van Barend en Jan)
Afbeelding

====

Tijdens de eerste lange trip ondervonden dat bepaalde schakelaars niet stonden waar ze moesten staan.
Vandaag aangepast.
waterpomp en led binnen verlichting worden nu bediend langs achter.
Het werklicht kan zowel langs voor als langs achter aan of uit geschakeld worden


Afbeelding
Afbeelding

====

Re: OLLI

Geplaatst: ma 26 okt, 2015 12:08
door Henk
Netjes!

Re: OLLI

Geplaatst: ma 26 okt, 2015 12:12
door Penguin
thx :)

Re: OLLI

Geplaatst: do 29 okt, 2015 22:12
door Wim 130
Super, zou ook eens moeten beginnen
Grts; Wim

Re: OLLI

Geplaatst: zo 29 nov, 2015 18:00
door Penguin
Gisteren bij Rob de snow cowl gaan halen en vandaag spiegelwanten gemaakt.
Klaar voor de winter:

Afbeelding

http://www.one-life-live-it.be/blog/top ... egelwanten

Re: OLLI

Geplaatst: wo 02 dec, 2015 21:27
door Matthieu
Knap werk!

Wat zou ik ook graag zo'n project beginnen!
Toffe website trouwens! :clap:

Re: OLLI

Geplaatst: wo 02 dec, 2015 21:36
door Penguin
Merciekes ;)

Re: OLLI

Geplaatst: do 04 feb, 2016 21:24
door Penguin
ff de voorgangers van Olli op een rijtje gezet:

http://goo.gl/vzTN8j

Afbeelding

Re: OLLI

Geplaatst: vr 05 feb, 2016 09:02
door Mathias(series1)
Impressionant!
Knap project en leuk om de evolutie te volgen ;)

Re: OLLI

Geplaatst: vr 05 feb, 2016 16:19
door Wolf
't is echt prachtig geworden.
Je zal wel altijd ergens iets blijven aanpassen. 8)

Re: OLLI

Geplaatst: vr 05 feb, 2016 16:32
door Penguin
:oops: Mercie :)

Zo iets leeft he. Voor dit jaar staat er nog een sidebox op de planning en HD veren.
Zonnecellen zijn achteruit geschoven daar we momenteel max 2 nachten ergens staan, en dat trekt de accu wel.
Op de whish-list staat wel nog een mini luifel achteraan, maar heb nog niets gevonden wat het moet zijn.
Moet eigenlijk dienen voor als het regent, je toch de achterdeur kan openen zonder dat er direct regen binnen komt.
Zit momenteel in mijn hoofd met een driehoek die aan een zijde aan de binnenkant van de deur vast gemaakt is en de andere kant aan de bovenkant van het deurgat. Zo trek je de deur open en heb je altijd een afdakje.

Re: OLLI

Geplaatst: za 06 feb, 2016 00:23
door Wolf
Penguin schreef:Op de whish-list staat wel nog een mini luifel achteraan, maar heb nog niets gevonden wat het moet zijn.
Moet eigenlijk dienen voor als het regent, je toch de achterdeur kan openen zonder dat er direct regen binnen komt.
Waar zou ik dat nu toch nog al eens gezien hebben??? :lol: :lol:
Penguin schreef:Zit momenteel in mijn hoofd met een driehoek die aan een zijde aan de binnenkant van de deur vast gemaakt is en de andere kant aan de bovenkant van het deurgat. Zo trek je de deur open en heb je altijd een afdakje.
dat driehoekje is te kort (links regent het gewoon binnen, zelf met 1Bft)en ge hebt een probleem met de waterafvoer (khad daar ook aan gedacht).

Re: OLLI

Geplaatst: za 06 feb, 2016 01:00
door Peter Puma
Niet helemaal wat je zoekt denk ik; maar ik vind het wel leuk gevonden;

Afbeelding

Re: OLLI

Geplaatst: za 06 feb, 2016 10:29
door Penguin
Die ben ik ook al tegengekomen :)

@Wolf, Hoe windvast was die oplossing van jou?
Heb je dat nog gebruikt? Ik vind het nergens terug op je foto's die zichtbaar zijn.

Re: OLLI

Geplaatst: za 06 feb, 2016 17:10
door Wolf
ik gebruikte dat altijd als het regende, geen probleem gehad met wind.
luifeltje is normaal opgerold, de horizontale tentstokken schuiven in baren van 10cm lang die aan de carrossserie bevestigd zijn.
Is zeer snel uit te rollen en op te rollen.
foto' zijn misschien niet zo duidelijk
http://users.telenet.be/wwolf/images/110luif1.jpg
http://users.telenet.be/wwolf/images/110luif2.jpg

Re: OLLI

Geplaatst: za 06 feb, 2016 17:55
door Penguin
Ja, die foto's vond ik, maar foto's van je camper met dit op of in gebruik niet :)

Re: OLLI

Geplaatst: za 06 feb, 2016 18:14
door Penguin
Ondertussen heeft Olli nog wat traanplaat gekregen op de motorkap.
Deze zal nodig zijn voor toekomstig gebruik

Traanplaat
Afbeelding

Re: OLLI

Geplaatst: zo 07 feb, 2016 01:14
door tom D.
Nice, zou je uw grill en lampen niet beter in het zwart spuiten nu? Althans dat zou ik doen. :D

Re: OLLI

Geplaatst: zo 07 feb, 2016 09:43
door Penguin
Lampen zeker niet. Grill had ik ook voorgesteld om zwart te maken, maar de eigenares wil ni :)

Re: OLLI

Geplaatst: di 16 feb, 2016 12:53
door dafaljan500
Wrm heeft Olli eigenlijk traanplaat nodig op de motorkap?
Voor welk doeleinde?

Re: OLLI

Geplaatst: di 16 feb, 2016 14:37
door Penguin

Re: OLLI

Geplaatst: di 16 feb, 2016 14:42
door dafaljan500
ah-aaaaa...wat berg je daarin op? tent?

Re: OLLI

Geplaatst: di 16 feb, 2016 14:53
door Penguin
Wij gaan hier sleeplint en boomlint in opbergen.
Misschien als het nog kan een camo-net, maar dat zal nipt zijn vrees ik.

Indien het kan vliegen de D-ringen hier ook nog in.

Re: OLLI

Geplaatst: vr 19 feb, 2016 19:56
door Penguin
't was toch tijd om de veren en dempers te vervangen van Olli:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Scheelt em vooraan 4,5 cm

Re: OLLI

Geplaatst: vr 19 feb, 2016 22:04
door Landy Bean
Schokdemper ok maar waarom de veren, die zijn toch van zeer goede kwaliteit origineel?

Re: OLLI

Geplaatst: za 20 feb, 2016 00:44
door Penguin
Verschil is toch enorm groot in veerkracht.

En 3 ringen op elkaar gedrukt. Da noem ik ni echt goed.

Dempers voor waren ook al "plakkerig"

Re: OLLI

Geplaatst: za 20 feb, 2016 10:14
door Beerke
Penguin schreef:Verschil is toch enorm groot in veerkracht.

En 3 ringen op elkaar gedrukt. Da noem ik ni echt goed.
En die veerkracht kunt gij zo voelen, terwijl ge in de auto zit!?
Zou dit niet aan de nieuwe (straffere) dempers liggen?

Die 3 ringen, zitten die ook nog op elkaar wanneer die kant volledig is uitgeveerd? (bv bij een cross axxle)
Ik veronderstel dat bij het uitveren die 3 ringen niet meer op elkaar gedrukt zijn, en je daardoor een betere (soepelere) wieluitslag krijgt tijdens het offroad rijden, zonder de wegligging op hogere snelheden aan te tasten.

mvg,

Tom

Re: OLLI

Geplaatst: za 20 feb, 2016 10:51
door Penguin
Veerkracht was duidelijk verschillend als de veren er onderuit waren, naast elkaar plaatsen en volle gewicht op duwen.
De Nieuwe bewogen amper, de oude zag je goed zakken.

En het zijn toch de veren die het voertuig heffen, en de demper om de schokken op te vangen?
In alle geval, de nieuwe dempers kunnen het voertuig niet hoog houden. Het zijn "upside-downs" (hebben trekkracht ipv duwkracht)

Eerste test rit was toch heel positief. Hij gaat minder overhellen in bochten.

Re: OLLI

Geplaatst: za 20 feb, 2016 11:32
door Beerke
Penguin schreef:Veerkracht was duidelijk verschillend als de veren er onderuit waren, naast elkaar plaatsen en volle gewicht op duwen.
De Nieuwe bewogen amper, de oude zag je goed zakken.


Dat is omdat de originele veren ofwel tweetrapsveren ofwel progressieve veren zijn.
http://hyperpro-service.be/?page_id=269
Maar een veer van een auto van +2000 kg vergelijken met u lichaamsgewicht is toch nooit correct!

En het zijn toch de veren die het voertuig heffen, en de demper om de schokken op te vangen?
In alle geval, de nieuwe dempers kunnen het voertuig niet hoog houden. Het zijn "upside-downs" (hebben trekkracht ipv duwkracht)


Dat klopt

Eerste test rit was toch heel positief. Hij gaat minder overhellen in bochten.

Dat komt door de dempers.
Overhellen word nooit aangepast door de veren.
Overhellen kan je enkel aanpassen met andere ('regelbare) dempers of een andere stabilisatorstang.

Ik zeg niet dat andere veren steken per se slechter is, maar ik ben er wel van overtuigd dat de standaard veren beter berekend en uitgetest zijn dan aftermarket veren! (voor een standaard voertuig)

mvg, Tom

Re: OLLI

Geplaatst: za 20 feb, 2016 11:41
door Beerke
PS:

Welke veren heb je genomen?
Is OLLI veel zwaarder dan standaard? ( alvast iets meer "top-heavy" dan standaard)

Re: OLLI

Geplaatst: za 20 feb, 2016 12:00
door Penguin
Olli is inderdaad een pak zwaarder dan standaard ;)

Vooraan winch en winchbumper, over heel de lengte het hefdak, en dan de kasten, watertank, extra brandstoftank.

De dempers zijn Terrafirma's Big Bore Expeditons standaard hoogte
http://www.terrafirma4x4.com/products_php.php?cat=9

Veren zijn heavy-load standaard hoogte (TF036 en TF038)
http://www.terrafirma4x4.com/products_p ... 14&grp=124

En nu ik toch aan het schrijven ben: Besteld bij BCP ;)

Re: OLLI

Geplaatst: za 20 feb, 2016 13:00
door Wolf
alléé, hij is bijna klaar om te verkopen. :D

Re: OLLI

Geplaatst: za 20 feb, 2016 13:54
door Penguin
Da zal ni zijn.... :)

Re: OLLI

Geplaatst: za 20 feb, 2016 13:59
door Landy Bean
Ik heb TerraFrima veren onder de disco, wel content van.
Voor mijn 130 Is er buiten de HD veren die er nu onder zitten niets beter, lees zwaarder te vinden.
Voor de schokdempers ben ik voor Koni Heavy Raid gegaan en deze zijn super, nu is mijn 130 wat springerig met heel de achterbouw eraf maar eens de boskar erop staat zullen we goed zitten.

Re: OLLI

Geplaatst: za 20 feb, 2016 14:09
door Penguin
Ik vond die koni's toch wat te prijzig. Zeker als je weet dat ze bijna het dubbele in prijs zijn van deze Big Bores.
Reviews van deze TF's waren prima. zullen nu zien hoe lang ze meegaan.

Deze TF veren zijn volgens mij met dezelfde specs als de LR HD veren. We hadden eigenlijjk HD's moeten bestellen bij aankoop.

Net terug van een lange test rit op autostrade. het schudden probleem is ook opgelost.
Je voelt wel dat er hardere veren onder zitten.

Re: OLLI

Geplaatst: za 20 feb, 2016 15:59
door Yohani
Penguin schreef:Wij gaan hier sleeplint en boomlint in opbergen.
Misschien als het nog kan een camo-net, maar dat zal nipt zijn vrees ik.

Indien het kan vliegen de D-ringen hier ook nog in.
Ik denk dat dat is om die lelijke bult te verbergen op diene schone auto :mrgreen:

Yohani :P

Re: OLLI

Geplaatst: za 20 feb, 2016 18:56
door Landy Bean
Tja de prijs maar Koni heeft een nog betere en gekende reputatie, nu het is een keuze maar op Paddock staan ze toch scherp geprijsd.
De TF schokdempers zijn mij in den tijd afgeraden omdat deze nogal graag durven breken maar dit zou nu al een tijdje opgelost zijn.
Van Koni heb ik dit ook nog gelezen...
Je voelt het, das het belangrijkste zeker voor een goed geladen reis Defender :thumbup:

Re: OLLI

Geplaatst: za 20 feb, 2016 19:02
door flashsplash
Olli, dat is nu echt eens knap werk zie.. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Re: OLLI

Geplaatst: za 20 feb, 2016 20:09
door Penguin
Yohani schreef: Ik denk dat dat is om die lelijke bult te verbergen op diene schone auto :mrgreen:
Dat is een mooi extraatje :)

Re: OLLI

Geplaatst: za 20 feb, 2016 20:14
door Penguin
Landy Bean schreef: Je voelt het, das het belangrijkste zeker voor een goed geladen reis Defender :thumbup:
Zeer zeker. Nu enkel de levensduur afwachten...

Re: OLLI

Geplaatst: za 20 feb, 2016 20:17
door Penguin
flashsplash schreef:Olli, dat is nu echt eens knap werk zie.. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Merciekes :)
Was vooral een evenwicht zoeken tussen praktisch en comfortabel, en dat getoetst aan onze voorbije reis ervaringen.
Ik heb er al comfortabelere gezien, maar die kunnen dan maar de helft mee sleuren.

Re: OLLI

Geplaatst: ma 22 feb, 2016 11:48
door Penguin
Installatie van de nieuwe ophanging:

http://www.one-life-live-it.be/blog/top ... suspension

Afbeelding

Re: OLLI

Geplaatst: za 05 mar, 2016 17:13
door Penguin
Olli heeft nieuwe schoenen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: OLLI

Geplaatst: zo 06 mar, 2016 10:44
door Peter Puma
Ziet er ferm uit :thumbup:

Al mee gereden ? Bibbert 'm nog ?

Re: OLLI

Geplaatst: zo 06 mar, 2016 10:48
door Landy Bean
8spokes? Lekker kort draaien?
Schoon zo'n witte met zwart

Re: OLLI

Geplaatst: zo 06 mar, 2016 10:58
door Penguin
Mercie...
Enkel ff kunnen testen tot 110. Bibberen is voorbij. Maar het onregelmatig bibberen kwam van de ophanging.
Na vervangen van de ophanging en test met de originele wielen was het probleem van de baan.

Zijn geen 8spokes, maar Dotz Dakar velgen.
Staat inderdaad mooier zonder de chrome... Da was mijn fout door verkeerde code te copieren bij bestelling

Hij draaid inderdaad korter, maar het is nu nipt met de 265-ers. Ze komen net niet buiten de spatborden.

Nu blijft het wel afwachten wat het geeft over een lagere rit, en na ze er eens af te halen om welke reden dan ook.
Sinds 2007 is de wielnaaf kleiner, dus net zoals bij de Oz velgen is het wielnaaf gat groter.
Centreren van het wiel is dus 100% afhankelijk van de wielmoeren.

Re: OLLI

Geplaatst: zo 06 mar, 2016 11:18
door Penguin
ook al aan zitten denken, worst case een spacer.
Van de week es binnen springen.

Toevallig geen voorbeeld of leverancier van dergelijke?

Re: OLLI

Geplaatst: di 08 mar, 2016 00:55
door Miguel
Penguin schreef:ook al aan zitten denken, worst case een spacer.
Van de week es binnen springen.

Toevallig geen voorbeeld of leverancier van dergelijke?

Ja, zal dan ook wel korter draaien maar ..dan zit je zeker buiten je spatborden :clip:

Wel schoon zicht zo. Z/W

Re: OLLI

Geplaatst: di 08 mar, 2016 07:46
door Penguin
yup, het is nu al op het randje.
Gisteren bij bandenboer langs geweest, en zij hebben direct naar hun leverancier gebeld (alcar)
"zou" geen probleem mogen zijn zonder centerring.
Heb gezegd dat ze me wel zullen zien als het niet in orde blijft.

Kant en klare centerringen zijn er blijkbaar niet. Bij de tuners hebben ze er, maar allen te klein natuurlijk.

Ze zouden toch moeten bestaan, want centerboring is sinds 2007 maar 114.6mm ipv 124mm

Re: OLLI

Geplaatst: di 08 mar, 2016 08:48
door Vogler
Zijn die grotere gaten dan echt een issue? De centergaten in mijn Land Rover velgen (zowel de standaard als heavy duty) zijn allemaal iets groter dan de naven, moet zo'n 2 mm zijn...

Groeten,

Joris