Pagina 1 van 1

FERARI

Geplaatst: di 05 jun, 2012 13:09
door Henk
Wat: een Series III op een basis van een ingekort RRC chassis. Omdat de andere Series Ari heet (naam komt van een mehari) en omdat deze rood moet worden, is ze Ferari gedoopt.

Uitrusting: enkel wat op 't schap ligt

Klaar: Hopelijk tegen Marquenterre

Beschrijving:
Vorig jaar dus een projectje gekocht voor de wintermaanden maar er tot nu toe eigenlijk weining meer aan gedaan dan er een motor (200tdi) en 2 assen (D1 24 splines) bijgezocht.

Sinds zaterdag hebben we een zgn. rolling chassis met King spring veren +2", Koni Heavy Raid Tracks, aangepaste front radius armen en dikke rear trailing armen, er ontbreken nog wel wat beugels (zie Te koop gevraagd).

Volgende stappen:
- motor te monteren
- bulkhead
- electriciteit

Zal hier zsm wat foto's posten

Re: FERARI

Geplaatst: di 05 jun, 2012 13:50
door Wolf
kben curieus.

Re: FERARI

Geplaatst: wo 06 jun, 2012 13:43
door Maverick
4 alu velgen mondial (ferraris ;-) )4 alu velgen met banden(banden zijn niet echt goed meer)
velgen mondial ook ferrari velgen genoemd
ze zijn 18duim en 8 duim breed
250 euro




en dan natuurlijk deze velgen monteren :crazy: :wave:

Re: FERARI

Geplaatst: wo 20 jun, 2012 21:58
door Henk
Wat hebben we vandaag gedaan:

- Chassis uit de kelder gewinched
- helemaal afgespoten met de nieuwe hogedrukreiniger
- drooggeblazen
- ontvet met remmenreiniger
- geverfd
- chassis weer de kelder in
- motorblok erin gelegd wat niet simpel is in een garage van 1,85m hoog en een verhoogd chassis (dan maar de veren er van tussen gehaald, motorblok over chassis gehesen en dan de veren er weer tussen)

Vind nu dat ik wel een duvelke heb verdiend ... :thumbup:

Re: FERARI

Geplaatst: do 21 jun, 2012 23:00
door Henk
Deze avond:

- Boite aan de motor wat niet echt makkelijk ging maar met een beetje kopervet op puntje van de as is het toch gelukt
- daarna de tussenboite maar die kreeg ik eerst niet goed gepresenteerd - zat niet recht op de as - maar na een dik uur en met wat foefelare is het dan toch gelukt!

Dus weer een duvelke verdiend

Re: FERARI

Geplaatst: vr 22 jun, 2012 07:05
door Maverick
Tegen dat dat projectje af is ben jij een alcoholist ;)

Re: FERARI

Geplaatst: vr 22 jun, 2012 08:07
door eL Tee
Te laat :lol:

Re: FERARI

Geplaatst: zo 24 jun, 2012 21:33
door Henk
Vandaag viel het wat tegen:

- bulkhead geschilderd
- stuurhuis proberen te bevestigen maar geen M12 bouten dus naar 't Amerikaantje
- bulkhead weer geschilderd
- stuurhuis bevestigd alsook panhard beugel
- handrem van x-eng geplaatst maar omdat het een aangepast rrc chassis is, zat er een dikke beugel in de weg
- bulkhead weer geschilderd
- achterste winchplaat geplaatst met veel ge kl**t maar dat lag dus duidelijk aan ondergetekende
- bulkhead op zijn plaats gezet en vastgemaakt

Re: FERARI

Geplaatst: zo 24 jun, 2012 21:38
door Henk
Rood wordt Ferari dus niet want heb ondertussen 5 liter Libyan Sand (verf :!: ) gevonden

Re: FERARI

Geplaatst: zo 24 jun, 2012 22:40
door Wolf
foto's?

Re: FERARI

Geplaatst: zo 24 jun, 2012 23:40
door Henk
Foto's is moeilijk want hij staat in de kelder met heel weinig ruimte (190cm hoog) maar het is er wel droog :thumbup:

Deze week staat op het program:

- pto zoeken en installeren
- den ellentriek (een grote blauwe zak van ikea boordevol met kabeltjes en connectors)
- wings ?

Re: FERARI

Geplaatst: ma 25 jun, 2012 12:39
door Wolf
Henk schreef:Foto's is moeilijk want hij staat in de kelder met heel weinig ruimte (190cm hoog) maar het is er wel droog :thumbup:
toch aan gedacht dat de er ooit eens uit moet hé? :shock: :lol:

Re: FERARI

Geplaatst: ma 25 jun, 2012 23:54
door Henk
ja ja, het raamkader komt er maar veel later op :wave:

Vandaag begonnen met den ellentriek uit te sorteren (een grote blauwe ikea tas vol met draden...)

Daarna een poging ondernomen om dasboard onderkant te installeren om er al gauw achter te komen dat we dan beter eerst de stuurkolom plaatsen.

Er zijn dus 3 stuurkolommen bij, eentje leeg, eentje van een defender die zeker niet past en een onbekend type maar die we zo goed mogelijk aanpassen (= wegslijpen van steunbeugels).

23:00: stuurkolom zit op zijn plaats, morgen de verbinding maken naar het stuurhuis

Re: FERARI

Geplaatst: do 28 jun, 2012 22:09
door Henk
Stuurhuis zit er in, is waarschijnlijk van een RRC, maar na een aantal steunen weg te slijpen begint het te passen.

Ellentriek is minder simpel: heb 2 Series dashboard en één Def dashboard en alles ligt door elkaar.
Het wordt waarschijnlijk knippen met de grote tang en dan een zekeringbox van blue ocean plaatsen.

Wat we zeker nog nodig hebben:


- leiding naar koppelings pompje
- gaskabel 200tdi
- rubbers op de boite
- kader voor dashboard nr 346944 maar waarschijnlijk ga ik de ijzeren versie bij Raptor bestellen zie http://www.raptor-engineering.co.uk/def ... acle-mount

Re: FERARI

Geplaatst: do 28 jun, 2012 23:19
door Henk
duvel is op en het is wreed warm, dan maar blonde leffe :thumbup:

Re: FERARI

Geplaatst: di 03 jul, 2012 15:20
door Henk
Ellentriek is nog altijd niet simpel en weet niet goed waar ik de zekeringkast en de relais ga plaatsen

Wat wordt er via relais aangestuurd:
- licht
- groot licht
- voorgloeien
- overige gebruikers zoals extra lampen

Sinds gisteren:
- Stuurstang zit er in, miste nog een kruisje maar dat lag nog ergens achteraan op een schap
- dashboard kan ook gemonteerd want heb het kader in Mozet gevonden

Nu gaan we rem en koppeling aanpakken

Re: FERARI

Geplaatst: di 03 jul, 2012 20:44
door alanius
galva defender binnenwings heb ik normaal liggen. Zal eens kijken van de week of er een setjes tussenzit

Re: FERARI

Geplaatst: wo 04 jul, 2012 08:19
door Henk
Heb alles nog eens goed nagekeken maar bij Series wings zit dus geen gebogen innerwing :oops: :oops: :oops:

Re: FERARI

Geplaatst: za 04 aug, 2012 12:57
door seriesfan
Stilgevallen,of is de drank op ? :wave:

Re: FERARI

Geplaatst: za 04 aug, 2012 16:55
door Henk
niet helemaal stilgevallen maar ben ook nog met een 130 bezig en die moet mee naar Engeland eind Augustus

Ben daarvoor nieuw dashboard aan het maken en lichten en knipperlichten gingen ook niet meer.
Is wel een beetje een speciale 130: eentje met automaat en een variabele turbo

En er staat ook nog een mini Land Rover te wachten om een chassis te krijgen van een electrische go-cart :angel:

Re: FERARI

Geplaatst: za 04 aug, 2012 18:14
door Wolf
Henk schreef:Is wel een beetje een speciale 130: eentje met automaat en een variabele turbo
Heeft er zo niet eens een speciale 90 met automaat op de pechstrook gestaan ergens tussen Newbury en London? 8)

Re: FERARI

Geplaatst: za 04 aug, 2012 18:32
door Henk
dat was toen al een 130 en is overgegegaan van schoonzoon naar schoonvader :thumbup:

Re: FERARI

Geplaatst: ma 01 okt, 2012 07:47
door Henk
We waren stilgevallen wegens werkzaamheden aan de 130 die ondertussen mee naar Eastnor Castle is geweest maar ook wegens gebrek aan onderdelen.
Na een bezoekje aan Bearmach en Newbury kunnen we weer verder want we zijn 4 nieuwe remklauwen rijkers als ook nog een rembooster en pedaalbox van een Def met ABS (grotere remservo) en wat flexibele remleidingen

Re: FERARI

Geplaatst: vr 01 mar, 2013 15:21
door Henk
We zijn weer in gang geschoten:

Maandag bij de Lombie een rechter swivelhousing gevonden en 'gekregen' zodat ik eindelijk mijn RHD vooras om kan bouwen naar een LHD vooras.
Dinsdag en woensdag swivelhousing en swivelbollen in orde gezet
Gisteren de linker swivelbol en swivelhousing gemonteerd

We gaan eerst de vooras met de remklauwen monteren zodat ik dan eens goed kan kijken hoe en waar de remleidingen gaan komen. Ik heb van die mooie lange goodridge flexibels liggen maar die passen natuurlijk niet zo direkt op de originele leidingen.

Sinds maanden gisteravond laat weer één duvel gedronken

Re: FERARI

Geplaatst: vr 01 mar, 2013 16:00
door Wolf
Henk schreef: Sinds maanden gisteravond laat weer één duvel gedronken
Hoeveel waren het er dan op al die andere avonden? :lol:
succes met da machien.

Re: FERARI

Geplaatst: wo 27 mar, 2013 09:36
door Henk
Gisteravond de brandstof toevoer in orde gezet.

Was eerst op zoek naar een origineel brandstoffilterhuis van een 200tdi maar ik had er nog eentje liggen van een Series alsook nog wat hardplastic leidingen met metalen eindstukken.
De hardplactic leidingen verwijderen ging gemakkelijk en met een beugel het filterhuis op de bulkhead vastgemaakt.
Daarna de flexibele dieselleiding op maat gesneden en op de metalen eindstukken geschoven. Nu enkel nog vast zetten met een collier.

Re: FERARI

Geplaatst: do 28 mar, 2013 00:15
door Henk
Deze avond na een heel aantal dagen passen en meten de voorste remleidingen gemaakt.
Grootste probleem was (vond ik toch) dat de bestaande remleiding voor de spiraalveren zat, wat niet echt gunstig is voor een offroader. Ook kon ik geen verlengde flexibele remleiding gebruiken omdat de aansluiting boven op de calipers niet klopte.

Dus:
- 2 beugels gemaakt in inox die op chassis zitten en waar de flexibele remleiding op vast zit.
- 2 beugeltjes gemaakt die elk op één van de swivelpinnen vast zitten en waar de flexibels aan eindigen
- 2 nieuwe remleidingen gemaakt (mannetje/vrouwtje ipv mannetje/mannetje) voor de calipers
- remleiding gemaakt van rembooster naar verdeel blokje
- 2 remleidingen gemaakt van verdeelblokje naar rechts voor en links voor flexibels

Hopelijk passen de wings nog maar dat is voor morgen ...

Heb nu wel 2 duvels verdiend :thumbup:

Re: FERARI

Geplaatst: za 06 apr, 2013 16:15
door seriesfan
Zie nog altijd geen fotos van het verhikel, of plakt hem niet............

Re: FERARI

Geplaatst: wo 17 apr, 2013 10:22
door Henk
Zal proberen eens wat foto's te maken

Update na Newbury:

- 2 defender wings gekocht die nu aangepast moeten worden zodat we indien mogelijk toch nog de Series motorkap kunen gebruiken. Misschien gaan we de positie van het stuurhuis ook nog wat aanpassen.
- gaskabel voor 200tdi gekocht, gisteravond gaspedaal van een Def geinstalleerd en kabel verbonden
- stuurhuis drukleiding gevonden van een RHD: moet nog aangepast worden voor een LHD
- intercooler gevonden maar de aansluiting zijn wat aangepast
- inox uitlaat 'demper' gevonden
- nieuw eerste uitlaatbocht gekocht, nu de oude er nog af zien te krijgen want die zit vast gelast ...

Re: FERARI

Geplaatst: di 25 jun, 2013 23:01
door Henk
Eindelijk nog eens een paar avondjes deftig doorgewerkt, het werd tijd na onze trip naar Roemenië:
- links achter lagers vervangen, enkel nog de nieuwe remklauw monteren
- nato haak geinstalleerd, er moesten nog 2 gaten bijgeboord worden in de achterbalk
- eerste uitlaatbocht vastgezet op collector en steun op motorblok gemaakt
- boite achteraan deksel opgezet, er komt voorlopig geen pto op na de ervaringen in Roemenië
- de Series wings en motorkap komen ook niet goed door de grote remservo, er komen dus Defender wings en een glasvezel motorkap op

Heb dus weer een Duvel verdiend!

Volgende week krijg ik de volle 4 dagen sleutelhulp, dan zou electrisch ook zo goed als af moeten zijn

Re: FERARI

Geplaatst: wo 26 jun, 2013 10:40
door Wolf
Henk schreef: Heb dus weer een Duvel verdiend!
Ik zou die direct terug moeten afpakken. :o ;)

Re: FERARI

Geplaatst: ma 25 aug, 2014 20:20
door Henk
Een jaar later, we hebben door omstandigheden een aantal maanden niet verder gedaan maar op de laatste 2dehandsbeurs in Westrode van Carlos een goede kabelboom gekocht.
Enkel het stuk naar achteren ontbrak maar dat hebben we daarna in Newbury gevonden, nog nieuw in de verpakking!.

Ondertussen zijn we een aantal weken bezig met de bedrading uit te zoeken. Heb geen enkel schema op het internet kunnen vinden dat 100% identiek is aan wat ik heb maar eentje uit 1991 lijkt er toch het meeste op. Helaas zijn alle verbindingen op het schema in kleur maar zonder kleurcodes erbij en dat is best lastig als je een beetje kleurenblind bent ...

De glow-plug timer hebben we er van tussen gehaald wegens te omslachting om aan te passen. Nu gloeien we dus wel voor, maar de stroom loopt ouderwets via het contactslot, niet optimaal maar het werkt.

Starten lukte tot vorige donderdag nog niet, maar bij het nalopen van alle draden bleek de startrelais (nog) geen massa te krijgen. Dan maar een rechtstreekse draad en yes, bij het doordraaien van de sleutel hoor ik de motor voor de eerste keer ronddraaien!! Voorwaar een grote stap en dit exact 3 jaar en een week na aankoop :sick:

Tijd voor een duvel of misschien een witte Martini met een olijfje gezien het prachtige zomerweer...

Volgende stap: de glazen zekeringkastjes er tussenuit gooien en vervangen door deftige steekzekeringen

Re: FERARI

Geplaatst: do 08 feb, 2018 21:07
door Henk
Kleine update:

In 2015 een 110 bijgekocht waar ik nu meestal mee rond rij en om die in orde te zetten heb ik Ferari gekanabaliseerd (front- en rear trailing arms op de 110 gezet).
Een paar maanden geleden al eens de armen er weer onder gezet omdat een as enkel door de veren vastgehouden op den duur toch gaat bewegen ... :sick: :sick:

En aangezien het buiten te koud is om iets aan de 110 te doen zojuist maar de voorste schokdempers en de veren geplaatst.
We hebben weer een rolling chassis. :thumbup:

Bij gebrek aan Duvel wordt het dan maar een La Chouffe, ook niet slecht

Re: FERARI

Geplaatst: do 08 feb, 2018 22:37
door Wolf
fotooooos

Re: FERARI

Geplaatst: vr 09 feb, 2018 00:15
door Henk
Afbeelding

Re: FERARI

Geplaatst: vr 09 feb, 2018 00:19
door Wolf
:mrgreen:

Re: FERARI

Geplaatst: wo 18 aug, 2021 19:30
door Henk
Pukkelpop storm is al weer 10 jaar geleden, op die avond zijn we Ferari gaan halen