Let's talk about: Luifels

Wat staat er nog bij de diverse leden in ontwikkeling
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Let's talk about: Luifels

Ongelezen bericht door Penguin »

Niet ja of neen eentje installeren, er komt er eentje.

Maar vooral welk type? 270 of gewoon recht?
regen bestendig?
Zelfdragend of met steunpalen?
Zijpanelen of niet?
Minimum afmetingen?

Jullie mening graag.... :)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Let's talk about: Luifels

Ongelezen bericht door Henk »

Thule 550cm
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Let's talk about: Luifels

Ongelezen bericht door Vogler »

Zoals je waarschijnlijk nog wel weet hebben wij een Darche 270 Eclipse - je zal het stuk in het magazine ook wel gezien hebben.
Heel grote luifel, met een heel groot oppervlak, te danken aan het feit dat hij ook aan de voorkant scharnierende armen heeft:

Afbeelding

Afbeelding

... maar ook een groot en zwaar pakket aan de zijkant van de auto - in ons geval aan het roofrack. Ik verdenk hem er van om toch bij te dragen aan de problemen met de hoekbevestiging van het dak.

Afbeelding

270 graden is vanzelfsprekend nuttig als je vanuit de achterdeur leeft, maar als je voor een ombouw gaat en de deur aan de zijkant hebt dan is er enkel nog het argument dat je met een 180 vaker zal meemaken dat zon er onder door schijnt en dat je de auto misschien geregeld moet draaien. En da's toch eigenlijk wat gedoe - je oriënteert je kamp uiteindelijk ook een beetje op de auto.
Zijluifels kunnen een oplossing bieden natuurlijk, en nog meer om regen van opzij tegen te houden.

Vul een 270 aan met zijluifels en je krijgt een forse tent, zeker in het geval van de onze:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toegegeven: het is nogal overkill, en we zullen hem enkel zo opzetten bij meerdaagse verblijven zoals in dit geval een familiesamenkomst - niet in het minst omwille van de omvang van de ingepakte extra's, daar is geen ruimte voor tijdens een langere reis. De zijluifels passen nét in een Wolfbox, maar daarnaast is er ook nog een pakket touwen en haringen.

Afbeelding

Om misverstanden te vermijden: de kist is dus leeg, de grote groene zakken met de zijluifels gaan er dus net in. De stokken uit de bruine lange zak hebben een permanente plek tegen de zijkant van het spatbord van onze 110 Hardtop. De kleine bruine zakjes met haringen en touwen zitten doorgaans in een kleiner kistje. De twee losse stokken zijn extra om een zijwand omhoog te kunnen zetten zoals je op de foto's hierboven ziet.

Het is erg fijn dat een deel van de steunen in het pakket van de Darche ingewerkt zijn.

Afbeelding

Snel in-en uitklappen is m.i. een absolute voorwaarde. Wanneer het windstil is en hij gewoon open kan staan met de ingebouwde drie palen dan is het ook snel gedaan, maar ik betrap me er op dat ik vaak de moeite niet doe wanneer ik weet dat ik hem moet opspannen voor wind of regen. Om hem bij regen te gebruiken, moeten alle armen ondersteund worden en moeten de segmenten ook nog eens in het midden naar beneden gespannen worden om het water langs daar te laten aflopen. (De Foxwing met waterafvoer in de hoek wint het hier veruit qua gebruiksgemak, maar verzamelt ook alle water bij de hoek van de auto en dus vlakbij je leefplek.)
Veel werk (ook omdat het net zo'n grote luifel is), ik doe dat enkel wanneer hij ook langer open kan blijven staan. In ons geval moet hij in principe elke avond dicht omdat we de ladder achteraan gebruiken om in de tent te geraken. Alternatief is de ladder van de tent meenemen.
Bovendien: als je de luifel nat moet inpakken dan hou je er gegarandeerd een nat pak aan over. Het is zo'n beetje onmogelijk hem te sluiten zonder met een redelijk groot deel fysiek in contact te komen - volgens mij een specifieke situatie omdat de Darche meer armen heeft dan de andere 270's - die vooraan geen scharnierende armen hebben.

Het feit dat het doek tussen de armen zit, leidt ook tot slijtage door trillingen. De vele vibraties op de Ijslandse ribbels heeft toch een gaatje in het doek veroorzaakt waar het tussen de armen gevouwen zit. Ik had dat ook wel verwacht, ik veronderstel dat alle andere gevouwen luifels (tegenover een opgerold type) daar gevoelig voor zijn.

Ander nadeel van de Darche is het gat dat tussen motorkap en 'dak' open blijft. Een Foxwing sluit ongeveer bij de hoek van de A-stijl aan, en je kan met de zijwand een goeie beschutting creëren.

Afbeelding

Dat geldt trouwens ook voor de achterkant, waar hij voorbij de auto uitsteekt.

Ik denk dat ik nu voor een kleiner type zou kiezen, maar het zal altijd een compromis zijn. De keuze tussen 270 of 180 heeft me ook lang bezig gehouden.

Dat allemaal gezegd zijnde: de (zeldzame) keer dat we bij echt heel goed weer weg zijn en wat langer blijven staan, hebben we er heel veel plezier van. Enerzijds omwille van de schaduw, maar ook omdat hij een eigen 'territorium' afbakent waardoor je je wat huiselijkheid creëert in the great outdoors.

Misschien in het kort waarom ik voor de Darche koos: groot, gelaste aluminium scharnieren (dus geen plastic zoals de Foxwing), stokken in het buitenpakket en budget.

Als je'm nog eens wil zien, dan hoor ik het wel!

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Let's talk about: Luifels

Ongelezen bericht door Penguin »

Dank je zeer voor de uitgebreide uitleg!
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
LROCB-Inschrijvingen
Berichten: 235
Lid geworden op: zo 03 dec, 2006 22:52

Re: Let's talk about: Luifels

Ongelezen bericht door LROCB-Inschrijvingen »

De Darche 270 Eclipse ( mooie luifel) kunnen ik wij niet plaatsen ,daar wij geen roofrack kunnen plaatsen op ons hef dak.
Op de zijwand een luifel plaatsen lukt ook niet, dan komt hij voor de deur te hangen.
Om die reden heb ik 3 steunen gemaakt die geplaatst worden tegen de zijwand tot op de hoogte van het hef dak, waar aan men dan een luifel kan bevestigen.

JP.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Let's talk about: Luifels

Ongelezen bericht door Henk »

JP, kun je niet zo'n rail bevestigen die je veel op de zijkant van caravans ziet en waar je een luifel/voortent kunt intrekken?
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Let's talk about: Luifels

Ongelezen bericht door Penguin »

LROCB-Inschrijvingen schreef: zo 20 okt, 2019 11:59 De Darche 270 Eclipse ( mooie luifel) kunnen ik wij niet plaatsen ,daar wij geen roofrack kunnen plaatsen op ons hef dak.
Op de zijwand een luifel plaatsen lukt ook niet, dan komt hij voor de deur te hangen.
Om die reden heb ik 3 steunen gemaakt die geplaatst worden tegen de zijwand tot op de hoogte van het hef dak, waar aan men dan een luifel kan bevestigen.

JP.
JP, die oplossing had ik gezien op de groene 110 met het hefdak zoals het onze. Vandaar dat we weer kunnen uitkijken naar een luifel ;)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
LROCB-Inschrijvingen
Berichten: 235
Lid geworden op: zo 03 dec, 2006 22:52

Re: Let's talk about: Luifels

Ongelezen bericht door LROCB-Inschrijvingen »

Henk schreef: zo 20 okt, 2019 12:09 JP, kun je niet zo'n rail bevestigen die je veel op de zijkant van caravans ziet en waar je een luifel/voortent kunt intrekken?
Ja dat kan, maar dan gaat de luifel mee om hoog als je het dak omhoog zet.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Let's talk about: Luifels

Ongelezen bericht door Penguin »

Ik lees ook veel goeds van de ostrich 270.
Het zeil is wel kleiner, maar nu lees ik net dat die 5kg zwaarder is dan de Darche.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
LROCB-Inschrijvingen
Berichten: 235
Lid geworden op: zo 03 dec, 2006 22:52

Re: Let's talk about: Luifels

Ongelezen bericht door LROCB-Inschrijvingen »

Ik heb nog een ander systeem met een klauw in de dakgoot en de onderst klauw onder in de capping.
Is een heel goed systeem maar ik vrees dat het gootje van ons dak niet stevig genoeg is.
Maar wel voor een alu dak, ik heb het meerdere malen gebruikt in Afrika om mijn zandplaten aan te hangen. Het Voordeel is ook dat het niet permanent op de wagen moet blijven, je kan het zo weg nemen en laat geen sporen of gaten achter.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Let's talk about: Luifels

Ongelezen bericht door Vogler »

De Ostrich is waarschijnlijk wel de sterkste die je kan vinden, maar nog eens 5kg er bovenop...

De Alu Cab ook al gecheckt? Die is lichter en heeft een optionele goot uit doek om het open gedeelte tussen de roofrack en de dakgoot van de auto dicht te maken. Damn, had ik dat geweten... Da's echt een heel nuttig item!

Edit: ah nee, wacht... Is precies enkel voor achteraan, maar wel goed idee.

Hij ziet er wel iets korter uit, ik kan zo niet inschatten of hij de bestuurdersdeur van een 110 ook zou overkappen.

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Let's talk about: Luifels

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Ik ben vorige week in de US op de Overland Expo East geweest en een merk dat daar ruim vertegenwoordigd was is 23Zero.
Ik had er alleszins nog niet van gehoord, maar het leek erg op de hier vermelde merken.
https://23zero.com/product-category/awn ... ne-series/
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
the_haunter
Berichten: 8
Lid geworden op: di 01 jun, 2010 21:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Herselt

Re: Let's talk about: Luifels

Ongelezen bericht door the_haunter »

Hallo,

Wij hebben op onze defender 110 met hefdak volgende luifel: foxwing eco (is de kleinere en lichtere versie).
Ik dacht dat dit van rhino rack was maar als ik er nu op google vind ik vooral oztent.
De rechtopstaande palen zijn er apart bij en dien je dus apart op te bergen (maar minder gewicht aan de zijkant auto).
Er zijn ook zijpanelen voor beschikbaar. Naar onze mening goed bestand tegen de regen.


Mvg,
Gunther
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Let's talk about: Luifels

Ongelezen bericht door Penguin »

Het is momenteel tussen de Alu-Cab en de Ostrich.
Gewicht is "geen probleem" in die zin dat de luifel niet aan het dak zal hangen, maar zoals JP al vermelde via supports die aan de zijwand van de def zullen hangen. We hebben nog tijd om te beslissen, aankoop zal niet meer voor dit jaar zijn. Eerst het zeil van de daktent vervangen.

De alu-cab komt inderdaad niet tot over de voordeur.
Afbeelding
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Plaats reactie