Ninety

Wat staat er nog bij de diverse leden in ontwikkeling
baudts
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1139

Ninety

Ongelezen bericht door baudts » do 09 mei, 2019 11:58

Nog niet vaak een rapportje gemaakt hier op het forum echter gezien de grote werken die ik het afgelopen jaar heb gemaakt dacht ik het eens te proberen.

In maart 2018 het idee gehad uit verveling om eens grote werken te beginnen aan de defender.

Begonnen met de as te updaten van trommelremmen naar schijfremmen door een as van een Discovery 200TDI er onder te plaatsen.

het afhalen van de oude as ging redelijk vlot met de goede overtuigingskracht van een hamer :D
Afbeelding

de as van de discovery laten zandstralen en opnieuw laten spuiten.
Dan alles vernieuwen gezien de remklauwen en schijven die ik er heb bijgekregen in redelijk slechte staat waren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het installeren van de nieuwe as ging ook redelijk vlot. hier wel wat meer opgepast met het gebruik van een hamer. Gezien de nieuwe verf :D

conclusie hier: Het is dus effectiever makkelijker om gewoon van as te veranderen dan alle andere opties die ik op het forum heb besproken

Daarna begonnen aan de elektriciteit gezien verlies. en bij de nacht roadbook in 2018 ergens een kortsluiting gehad. (bij het opzetten van de ventilator toch wat vonken gezien en deel van de lampen uitgevallen). Initieel dacht ik enkel naar dit te kijken tot ik zach wat voor amateurisme ik in de kabels zelf had terug gevonden van aansluitingen en kabels die gewoon bloot waren. Hierop beslissing genomen om alles eruit te halen en eigen kabel boom te maken.

met enkel volgend schema als leidraad: (was niet gemakkelijk)

Afbeelding

Gelukkig goede hulp gehad op het forum bij vragen.

Begonnen met verwijderen dashboard: (moet toegeven toen ik dit zag begon ik al schrik te krijgen van de taak die ging volgen)

Afbeelding

volgende stap met het verwijderen van de achterste kabelboom:

Afbeelding

dan de voorste:

Afbeelding

Zitten toch meer draden in ouwe defender dan gedacht :D

Dan de nieuwe kabelboom achteraan gemaakt:

Afbeelding

Deze zoveel als mogelijk in de cabine gelegd ter bescherming. gaat enkel naar buiten onder de zetel van de passagier en komt bij de voeten terug naar binnen om de connecties onderaan te maken:

Afbeelding

Afbeelding

Dan voorste kabelboom gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Voor alle connectoren ben ik naar superseals gegaan en heb ik dus niet met de originele connectoren gewerkt. Zijn niet de goedkoopste echter zeer tevreden over.

Alle kabels ook in de correcte kleurcode gevonden in internet shop in nederland.

dan dashboard er terug in:

Afbeelding

om het verhaal te besparen deze is er zeker nog 5-6 keer in en uit gegaan vooraleer alles goed zat.

Gezien ik ook de mismatch van soorten vijzen beu was heb ik alle rubberen gaten vervangen met blindklinkmoeren en kan ik nu heel mijn interieur uit elkaar halen met een sleutel 10. :D

Volgende stap was sturing en koeling, distributieriem, en injectoren herbouwen. Hier heb ik spijtig genoeg minder foto's van.
Distributieriem:

Afbeelding

Sturing: Nieuwe leidingen en stuurhuis vervangen.
Koeling: nieuwe radiator, intercooler (allisport) en heater matrix. Alsook alle leidingen vervangen, motor blok geflusht en koeling vat geupgrade naar eentje van 200TDI. Hiervoor houder zelf gemaakt want vond ik nergens.

Afbeelding
Afbeelding

Motor:
V-riemen vervangen

Turbo uiteindelijk laten reviseren. adres gevonden en deze hebben dit gedaan voor 200 €

Afbeelding

Kleppen afgesteld

injectoren herbouwd. Gezien deze nieuw onbetaalbaar zijn heb ik een site gevonden waar je de nozzles apart kan bestellen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was veel makkelijker dan gedacht.

Spijtig genoeg bij herbevestigen één van de bouten van de injector clamps afgebroken. had nochtans de aanbevolen torque nog niet bereikt. (Kwam van paddock)

Afbeelding

Gelukkig hebben we deze met een bolt extractor er gemakkelijk terug uitgekregen.

Olie afscheider van allisport geplaatst:

Afbeelding

Meteen ook bumper eens onder handen genomen. Afgeschuurd, gespoten en wat veranderingen aangebracht om winch kabel vast te zetten en om ijzeren touwen te spannen naar het dak tegen de takken; Gezien deze de flanken aan het beschadigen waren.

Afbeelding

Afbeelding

Eind resultaat spijtig genoeg geen foto van.

ook nog wat cargo rails in de koffer geïnstalleerd zodat ik alles beter kan vastmaken.

Eerste testritten gingen goed buiten geluid van sturing (wat ondertussen weg is - heb hier wel V riem nogmaals vervangen echter naar eentje van bearmach) echter precies toch nog niet helemaal goed loopt precies. en remkracht. Echter hebben me hier momenteel aangeraden om wat verder te rijden tot remblokken en schijven zich wat zetten. en anders de remcilinder te vervangen naar eentje voor schijven.

laatste test rit echter wat problemen tegen gekomen en aan de kant geëindigd;

Afbeelding

Reden onbekend bouten zaten vast op 140 NM. gelukkig buiten de remschijf die wat is afgeschuurd geen verdere schade op eerste zicht. band terug opgevezen met de 2 bouten die ik heb terug gevonden en de drie van reserve wiel

Van zodra er terug plaats is in garage nog eens binnen rijden en kijken of ze niet verbogen is. Anders alles er terug op en hopen dat deze keer de wielen blijven zitten.

volgende stappen: (van zodra er terug geld is :D )

- zoeken hoe je wagen stabieler kan maken. zeker bij een uitwijk manoeuvre. heb indruk dat dit slechter is als voor ik begonnen ben. aantal opties te onderzoeken. (zie post in techniek)
- hopen dat bovenstaand mss ook oorzaak is van sturing. en dan moet ik daar niet meer naar kijken. anders die ook nog eens herbekijken. (alle rubbers eens nakijken eventueel PAS pomp vervangen, ... )
- remmen afwachten. anders ook remcilinder vervangen
Land Rover closest thing to heaven on earth

Penguin
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1396
Contacteer:

Re: Ninety

Ongelezen bericht door Penguin » vr 10 mei, 2019 08:06

Mooi verslag.
Thx!
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.

Wolf
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 316
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wolf » vr 10 mei, 2019 11:52

megajobke! knap verslag

warci
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 0

Ongelezen bericht door warci » vr 10 mei, 2019 12:01

amai mijne frak, een paar 'kleine' jobkes! Die kabelboom vervangen is echt moedig, staat me ook nog te wachten bij een project dat nog op zolder ligt. Die superseal connectoren zien er echt de max uit!

Vogler
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1395
Contacteer:

Ongelezen bericht door Vogler » vr 10 mei, 2019 14:38

warci schreef:
vr 10 mei, 2019 12:01
Die kabelboom vervangen is echt moedig
+1!

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop van 2005.
Uitstoot gecompenseerd via vzw Carbon+alt+delete

Bobtail
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1434

Ongelezen bericht door Bobtail » za 11 mei, 2019 18:46

Knap werk!!
Grtz,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!

baudts
LROCB-Member

Ongelezen bericht door baudts » ma 13 mei, 2019 14:08

warci schreef:
vr 10 mei, 2019 12:01
amai mijne frak, een paar 'kleine' jobkes! Die kabelboom vervangen is echt moedig, staat me ook nog te wachten bij een project dat nog op zolder ligt. Die superseal connectoren zien er echt de max uit!
Ja vond die zeer proper en gemakkelijk om lost te maken indien er in de toekomst iets moet afkomen. voornamelijk voor bumper en dergelijke. Ook waterdicht dus ideaal voor in motorblok en andere plaatsen waar vuil kan komen. je hebt deze to 6 draden dus ideaal voor de meeste blokken te vervangen.

Je krijgt ook nog 2 draden zolang ze niet te dik zijn op 1 klepje dus perfect ook voor waar de originel fickes van 1 naar 2 draden vertakken.

1 nadeel om de ijzeren fichkes er correct in te krijgen dienen deze correct toegenepen te zijn. Dus je dient wel een deftige tang te kopen voor deze fichkes. en niet zomaar een gewone tang. anders krijg je ze er niet in. ook goed opletten op de richting hoe je ze erin moet duwen. anders mag je ze er allemaal weer uit prutsen. (fout heb ook aantal keren gemaakt, vaak werd het project tot in de vroege uurtjes afgemaakt en dan word je wel al eens moe :D )

Voor de rest zeer content van

voor de rest viel het veel beter mee dan verwacht want ik had hier ook echt schrik van. Heb alle draden met kleurcodes hier gevonden: www.rdae.nl moest je geïnteresseerd zijn; enorm veel keuze en verkoopt ook per meter. Dus je moet niet telkens grote rol van 50 meter kopen. bij mij was alles er meestal binnen de 2 dagen. Superseals zijn wel goedkoper op amazon.

warci
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 0

Ongelezen bericht door warci » ma 13 mei, 2019 14:28

merci voor de tips, ga uw piste volgen, ziet er echt beter dan origineel uit

baudts
LROCB-Member

Ongelezen bericht door baudts » ma 13 mei, 2019 15:06

warci schreef:
ma 13 mei, 2019 14:28
merci voor de tips, ga uw piste volgen, ziet er echt beter dan origineel uit
Gewoon niet te lang wachten met terug in elkaar te steken. heb ik gedaan vanwege tijdsnood en dan wordt het ingewikkelder. Dus ook goed aanduiden wat wat is.

Indien je aantal opties mist zoals bijvoorbeeld lamp van naft die bijna op is. kabels zijn aanwezig dus indien je goede sensor koopt voor nafttank kan je deze ook meteen aansluiten. Enigste dat ik niet heb kunnen doen is lamp dat handrem nog aanstaat. Want hier had ik de aansluiting op de handrem niet. echter kabel is wel aanwezig.

indien je toch moet opsplitsen achterste kabelboom en voorste kan je volledige apart doen. zitten niet veel kabels die elkaar gaan kruisen buiten aan de licht schakelaars. dus als je hier goed schema van bij houdt kan je deze allemaal op het einde aansluiten. (heb alles in excel bij gehouden) hier is het dan ook handig om met de originele kleurcodes te werken of toch voor alle kabels een verschillende kleurcode te gebruiken. zie website die ik heb gezegd. Ook voor elk van eigen lampen, radio, cb, ... voor later comfort. Ook allemaal gedocumenteerd.

indien e goed uitmeet hoeveel draad je nodig hebt + wat extra + superseals was ik toch zeker een 200€ goedkoper dan een originele kabelboom te kopen.

Hiernaast vermijd je ook dat je connectoren hebt die niet gebruikt worden e dus open blijven liggen. (gezien bij mij van een ninety naar 200TDI gegaan in der tijd) had ik zo toch wat liggen.

Ook heb je alle aansluitingen in de kabelboom voor links en rechts gestuurd. dus indien je links gestuurd hebt dan liggen de connectoren voor de motor van de heater bijvoorbeeld bloot aan de links kant. deze heb ik er dan ook meteen allemaal uitgelaten in mijn nieuwe kabelboom. met het natte terrein waar we van tijd tot tijd inzitten kan dit alleen maar voor problemen zorgen volgens mij.

Zeker website goed bekijken. je hebt ook handige t splitsingen voor de zwarte buizen zodat deze allemaal mooi dicht zijn bij vertakkingen.

op zich kan je in 3 stadia werken:

- achterkant: raad ik aan om mee te beginnen want is het gemakkelijkste. en dan kom je erin.
- voorkant (alles dat met verlichting te maken heeft)
- motor

dan is het kwestie van kabels zo kort mogelijk houden en hier en daar anders te leggen dan land rover heeft gezien. kwestie dat het proper blijft.
heb kabels gezien die bijvoorbeeld achter meters beginnen dan naar midden van dashboard gaan en dan terug naar de meters gaan om dan naar buiten te gaan. allemaal voor 1 kabel die van de hele bundel naar de zeker kast moeten gaan. Dit heb ik dus herbekeken door enkel die kabel naar zekeringkast te laten gaan :D

Hierdoor kan je de kabelboom achter dashboard toch wat uikuisen.

moest je hulp of vragen hebben mag je me altijd iets laten weten en met wat ik me nog herinner help ik je graag verder.
Indien je email adres stuurt kan ik thuis ook eens kijken om mijn excel door te sturen.

Peter Puma
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1062
Contacteer:

Ongelezen bericht door Peter Puma » di 14 mei, 2019 08:57

Congrats, fijn om zulke dingen te lezen.
Succes nog met het verdere sleutelwerk :thumbup:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5

Plaats reactie