Pagina 1 van 1

Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: di 22 okt, 2019 08:24
door Penguin
Als ik alles wat ik kan ingeven bij de BIV dan kom ik op volgende voor een RRC 3.9 V8 van 1991

Verkeersbelasting voertuig
€ 83,25
Belastingen/Heffingen

Jaarlijkse verkeersbelasting
€ 37,9
Belasting op inverkeerstelling
€ 45,35
Aanvullende verkeersbelasting
€ 0


Kan iemand die dergelijke heeft of iemand kent met dergelijke wagen dit bevestigen?

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: di 22 okt, 2019 09:43
door Waldorf
Een wagen van meer dan 25 jaar inschrijven is spotgoedkoop. Als ik een simulatie maak op de site van de Vlaamse overheid met de gegevens van een 3.9 als personenwagen kom ik ook aan die bedragen. Daar kunt ge niet voor sukkelen.

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: di 22 okt, 2019 10:04
door Penguin
Daar kunde inderdaad niet voor sukkelen.... :)

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: di 22 okt, 2019 10:06
door Yohani
Een wagen van die ouderdom valt automatisch onder een lagere verkeersbelasting (zelfs indien die niet ingeschreven staat als old-timer)

Mijn camper heeft dat ook maar dan wel ingeschreven als old-timer (die valt ook nog onder de camper regeling, die op zich al goedkoper is dan bij een normale personenwagen, en heb de indruk dat als old-timer nog goedkoper is)

Ik weet echter niet of je ook een goedkope old-timer verzekering kan krijgen indien de wagen niet ingeschreven is als old-timer (ondanks de leeftijd)

Wat er in de toekomst gaat gebeuren is koffiedik kijken, zeker met de pestbelastingen op "vervuilende auto's" die er meer en meer aankomen.

Yohani :P

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: di 22 okt, 2019 10:08
door Escape
Klopt inderdaad, alleen is het niet meer vanaf 25 jaar, maar alles met eerste inschrijving voor 1992. Kwestie van geleidelijk op te trekken tot 30 jaar.
Zowel BIV al jaarlijkse tax zijn de minimumbedragen, onafhankelijk van motorisatie en zowel op gewone als O-plaat.

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: di 22 okt, 2019 10:28
door Snoopytje
Als hij op LPG staat betaal je als personenwagen nog een bijkomende belasting van +_ € 210 !
Als lichte vracht moet je dit niet betalen.

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: di 22 okt, 2019 10:42
door Penguin
Is ondertussen blijkbaar al van voor 1994.
Voor die prijs ga ik geen LV inschrijven ;)
Zeker niet als je de kost bekijkt om een 2019 V8 in te schrijven

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: wo 23 okt, 2019 08:12
door Escape
Penguin schreef: di 22 okt, 2019 10:42 Is ondertussen blijkbaar al van voor 1994.
Blijkbaar is het tussenin: "elk voertuig met een eerste inschrijvingsdatum tot en met 31 december 1992 zal van het oldtimerforfait kunnen genieten" (bron: Vlaamse Belastingsdienst).
Ik dacht dat de eerste inschrijving voor 1992 moest gebeurd zijn, blijkbaar is het tot en met 1992. In lijn met het jaar per jaar optrekken van de minimumleeftijd van 25 tot 30 jaar sinds 2017. Ook goed merkbaar in de vraagprijzen: classics/youngtimers vanaf 1993 gaan beduidend minder geld, zeker met een grote motor.

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: wo 23 okt, 2019 08:43
door Penguin
Heb er al een paar mooie zien staan, maar is nog te vroeg. Moet nog minstens 6 maand verder tuffen met de firmasleur

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: wo 23 okt, 2019 09:45
door Vogler
Ah, ik dacht al dat er iets op de oprit stond te blinken. Old timer en woon-weer-schoolverkeer gaan wettelijk niet samen hé, maar dat zal je wel weten.

J

(Edit: schrijffouten :oops: )

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: wo 23 okt, 2019 09:49
door Penguin
Neen neen nog niet ;)
Ja, maar wat voordeel heeft een old-timer nog tov een gewone inschrijving?

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: wo 23 okt, 2019 10:47
door Vogler
Geen dus. Had het topic wat te diagonaal gelezen, sorry,

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: wo 23 okt, 2019 13:56
door Waldorf
In Brussel mag je binnen in de LEZ met een O-plaat, maar niet met een EURO2.

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: wo 23 okt, 2019 14:05
door Penguin
Zo een rrc is euro 0 :D
Maar ik heb niet de behoefte om centrums zoals Brussel, Antwerpen of Gent te bezoeken.
En als het dan echt zou moeten, dan betaal ik wel ff 35€ om Brussel binnen te rijden.

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: do 24 okt, 2019 08:50
door Escape
Toegang tot Brussel en grotere periodiciteit van de keuring zijn inderdaad de enige voordelen. En een goedkopere verzekering in de meeste gevallen.

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: do 24 okt, 2019 12:24
door Yohani
Escape schreef: wo 23 okt, 2019 08:12 Ik dacht dat de eerste inschrijving voor 1992 moest gebeurd zijn, blijkbaar is het tot en met 1992. In lijn met het jaar per jaar optrekken van de minimumleeftijd van 25 tot 30 jaar sinds 2017.
Inderdaad tot en met 1992, daardoor kon mijn Land Rover Defender 110 HCPU camper van '92 ook als old-timer ingeschreven worden (toen nog met het voordeel dat men er niet meer naar de TC (keuring) moest, wat ondertussen weer verandert is). Het enige voordeel is nu nog dat bij een old-timer keuring de keuring minder streng is en bepaalde limieten hoger liggen dan bij moderne auto's. Er is ook sprake van toelating tot LEZ zones met old-timers in andere Europese landen ondanks de Euronormen.

PS de langere periodiciteit voor de keuring is niet voor alle old-timers van toepassing, dacht dat dit alleen voor nog ouder wagens is (meer dan 30j? )

Yohani :P

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: do 24 okt, 2019 14:33
door Waldorf
Auto's van meer dan 40 jaar moeten slechts tweejaarlijks naar de keuring, tussen 25 en 40 jaar moeten ze nog jaarlijks. De keuring is niet echt minder streng. Roettest, lichten, remmen, het moet allemaal goed zijn.

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: vr 25 okt, 2019 07:39
door Escape
't Is vanaf 30 jaar 2-jaarlijks:
De nieuwe Vlaamse wetgeving bevat drie keuringsregimes voor oldtimers. De leeftijd verwijst naar de datum van de eerste inschrijving.

1. Voertuigen vanaf 25 jaar en jonger dan 30 jaar: keuring met een normale periodiciteit van 1 jaar

2. Voertuigen vanaf 30 jaar tot en met 50 jaar: keuring met een periodiciteit van 2 jaar

3. Voertuigen ouder dan 50 jaar: keuring met een periodiciteit van 5 jaar
Veel scheelt de keuring niet, wel mag er iets meer gewijzigd worden (zoals banden, remleidingen, dempers...).

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: vr 25 okt, 2019 08:15
door Penguin
Bedoeling is wel om de rrc origineel te houden, dus dat zit wel goed.
Nu alleen te hopen dat dit alles niet gaat veranderen tegen ik kan uitkijken naar eentje.

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Geplaatst: vr 25 okt, 2019 21:51
door dvaerden
Escape schreef: vr 25 okt, 2019 07:39 Veel scheelt de keuring niet, wel mag er iets meer gewijzigd worden (zoals banden, remleidingen, dempers...).
Toen ik het laatste keer navroeg werd mij op de keuring anders gezegd dat voor banden bij een oldtimer dezelfde richtlijnen gelden als bij een PW.