Inschrijving en rijtaks oude V8

Hier kun je je eens goed laten gaan
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3073
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Penguin » di 22 okt, 2019 08:24

Als ik alles wat ik kan ingeven bij de BIV dan kom ik op volgende voor een RRC 3.9 V8 van 1991

Verkeersbelasting voertuig
€ 83,25
Belastingen/Heffingen

Jaarlijkse verkeersbelasting
€ 37,9
Belasting op inverkeerstelling
€ 45,35
Aanvullende verkeersbelasting
€ 0


Kan iemand die dergelijke heeft of iemand kent met dergelijke wagen dit bevestigen?
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.

Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 578
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Waldorf » di 22 okt, 2019 09:43

Een wagen van meer dan 25 jaar inschrijven is spotgoedkoop. Als ik een simulatie maak op de site van de Vlaamse overheid met de gegevens van een 3.9 als personenwagen kom ik ook aan die bedragen. Daar kunt ge niet voor sukkelen.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2014 D4

Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3073
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Penguin » di 22 okt, 2019 10:04

Daar kunde inderdaad niet voor sukkelen.... :)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.

Gebruikersavatar
Yohani
LROCB-Member
Berichten: 1014
Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
lrocb_lidnr: 64
Woonplaats: Putte (Mechelen)
Contacteer:

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Yohani » di 22 okt, 2019 10:06

Een wagen van die ouderdom valt automatisch onder een lagere verkeersbelasting (zelfs indien die niet ingeschreven staat als old-timer)

Mijn camper heeft dat ook maar dan wel ingeschreven als old-timer (die valt ook nog onder de camper regeling, die op zich al goedkoper is dan bij een normale personenwagen, en heb de indruk dat als old-timer nog goedkoper is)

Ik weet echter niet of je ook een goedkope old-timer verzekering kan krijgen indien de wagen niet ingeschreven is als old-timer (ondanks de leeftijd)

Wat er in de toekomst gaat gebeuren is koffiedik kijken, zeker met de pestbelastingen op "vervuilende auto's" die er meer en meer aankomen.

Yohani :P
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/

Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 463
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Escape » di 22 okt, 2019 10:08

Klopt inderdaad, alleen is het niet meer vanaf 25 jaar, maar alles met eerste inschrijving voor 1992. Kwestie van geleidelijk op te trekken tot 30 jaar.
Zowel BIV al jaarlijkse tax zijn de minimumbedragen, onafhankelijk van motorisatie en zowel op gewone als O-plaat.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)

Snoopytje
Berichten: 6
Lid geworden op: di 02 okt, 2018 11:46
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wetteren-Ten-Ede

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Snoopytje » di 22 okt, 2019 10:28

Als hij op LPG staat betaal je als personenwagen nog een bijkomende belasting van +_ € 210 !
Als lichte vracht moet je dit niet betalen.

Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3073
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Penguin » di 22 okt, 2019 10:42

Is ondertussen blijkbaar al van voor 1994.
Voor die prijs ga ik geen LV inschrijven ;)
Zeker niet als je de kost bekijkt om een 2019 V8 in te schrijven
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.

Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 463
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Escape » wo 23 okt, 2019 08:12

Penguin schreef:
di 22 okt, 2019 10:42
Is ondertussen blijkbaar al van voor 1994.
Blijkbaar is het tussenin: "elk voertuig met een eerste inschrijvingsdatum tot en met 31 december 1992 zal van het oldtimerforfait kunnen genieten" (bron: Vlaamse Belastingsdienst).
Ik dacht dat de eerste inschrijving voor 1992 moest gebeurd zijn, blijkbaar is het tot en met 1992. In lijn met het jaar per jaar optrekken van de minimumleeftijd van 25 tot 30 jaar sinds 2017. Ook goed merkbaar in de vraagprijzen: classics/youngtimers vanaf 1993 gaan beduidend minder geld, zeker met een grote motor.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)

Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3073
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Penguin » wo 23 okt, 2019 08:43

Heb er al een paar mooie zien staan, maar is nog te vroeg. Moet nog minstens 6 maand verder tuffen met de firmasleur
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1054
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Vogler » wo 23 okt, 2019 09:45

Ah, ik dacht al dat er iets op de oprit stond te blinken. Old timer en woon-weer-schoolverkeer gaan wettelijk niet samen hé, maar dat zal je wel weten.

J

(Edit: schrijffouten :oops: )
Laatst gewijzigd door Vogler op wo 23 okt, 2019 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3073
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Penguin » wo 23 okt, 2019 09:49

Neen neen nog niet ;)
Ja, maar wat voordeel heeft een old-timer nog tov een gewone inschrijving?
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1054
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Vogler » wo 23 okt, 2019 10:47

Geen dus. Had het topic wat te diagonaal gelezen, sorry,
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 578
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Waldorf » wo 23 okt, 2019 13:56

In Brussel mag je binnen in de LEZ met een O-plaat, maar niet met een EURO2.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2014 D4

Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3073
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Penguin » wo 23 okt, 2019 14:05

Zo een rrc is euro 0 :D
Maar ik heb niet de behoefte om centrums zoals Brussel, Antwerpen of Gent te bezoeken.
En als het dan echt zou moeten, dan betaal ik wel ff 35€ om Brussel binnen te rijden.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.

Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 463
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Escape » do 24 okt, 2019 08:50

Toegang tot Brussel en grotere periodiciteit van de keuring zijn inderdaad de enige voordelen. En een goedkopere verzekering in de meeste gevallen.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)

Gebruikersavatar
Yohani
LROCB-Member
Berichten: 1014
Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
lrocb_lidnr: 64
Woonplaats: Putte (Mechelen)
Contacteer:

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Yohani » do 24 okt, 2019 12:24

Escape schreef:
wo 23 okt, 2019 08:12
Ik dacht dat de eerste inschrijving voor 1992 moest gebeurd zijn, blijkbaar is het tot en met 1992. In lijn met het jaar per jaar optrekken van de minimumleeftijd van 25 tot 30 jaar sinds 2017.
Inderdaad tot en met 1992, daardoor kon mijn Land Rover Defender 110 HCPU camper van '92 ook als old-timer ingeschreven worden (toen nog met het voordeel dat men er niet meer naar de TC (keuring) moest, wat ondertussen weer verandert is). Het enige voordeel is nu nog dat bij een old-timer keuring de keuring minder streng is en bepaalde limieten hoger liggen dan bij moderne auto's. Er is ook sprake van toelating tot LEZ zones met old-timers in andere Europese landen ondanks de Euronormen.

PS de langere periodiciteit voor de keuring is niet voor alle old-timers van toepassing, dacht dat dit alleen voor nog ouder wagens is (meer dan 30j? )

Yohani :P
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/

Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 578
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Waldorf » do 24 okt, 2019 14:33

Auto's van meer dan 40 jaar moeten slechts tweejaarlijks naar de keuring, tussen 25 en 40 jaar moeten ze nog jaarlijks. De keuring is niet echt minder streng. Roettest, lichten, remmen, het moet allemaal goed zijn.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2014 D4

Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 463
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Escape » vr 25 okt, 2019 07:39

't Is vanaf 30 jaar 2-jaarlijks:
De nieuwe Vlaamse wetgeving bevat drie keuringsregimes voor oldtimers. De leeftijd verwijst naar de datum van de eerste inschrijving.

1. Voertuigen vanaf 25 jaar en jonger dan 30 jaar: keuring met een normale periodiciteit van 1 jaar

2. Voertuigen vanaf 30 jaar tot en met 50 jaar: keuring met een periodiciteit van 2 jaar

3. Voertuigen ouder dan 50 jaar: keuring met een periodiciteit van 5 jaar
Veel scheelt de keuring niet, wel mag er iets meer gewijzigd worden (zoals banden, remleidingen, dempers...).
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)

Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3073
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door Penguin » vr 25 okt, 2019 08:15

Bedoeling is wel om de rrc origineel te houden, dus dat zit wel goed.
Nu alleen te hopen dat dit alles niet gaat veranderen tegen ik kan uitkijken naar eentje.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.

Gebruikersavatar
dvaerden
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 04 nov, 2018 11:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Kapellen

Re: Inschrijving en rijtaks oude V8

Ongelezen bericht door dvaerden » vr 25 okt, 2019 21:51

Escape schreef:
vr 25 okt, 2019 07:39
Veel scheelt de keuring niet, wel mag er iets meer gewijzigd worden (zoals banden, remleidingen, dempers...).
Toen ik het laatste keer navroeg werd mij op de keuring anders gezegd dat voor banden bij een oldtimer dezelfde richtlijnen gelden als bij een PW.

Plaats reactie