Pagina 1 van 1

Vraagje

Geplaatst: wo 10 jul, 2019 19:07
door steve
Even een vraagje, ben van plan om een defender 110 te kopen, nu hebben ze mij wat schrik gemaakt om te zeggen dat het geen ideale wagen is om dagelijks gebruik, wie heeft daar ervaring mee? En is er een groot verschil met bv een defender van 2008 tegen een defender van 2011? Groeten

Re: Vraagje

Geplaatst: wo 10 jul, 2019 20:38
door Peter Puma
Alles hangt er vanaf wat je verwachtingen zijn.

Ik heb zelf een 2.4 (2007) en vind dat nog steeds een fijne auto. De 2.2 zou nog wat stiller zijn (da's relatief natuurlijk, maar ik vind de 2.4 ook best wel aanvaardbaar).

Een Defender waar veel kilometers mee gereden worden heeft ook wel wat onderhoud nodig en natuurlijk is het verbruik niet gering. Hangt vanzelfsprekend ook wel af van de rijstijl en het gebruik dat je voor ogen hebt.

Re: Vraagje

Geplaatst: do 11 jul, 2019 07:09
door Escape
Wat is uw dagelijks gebruik? En heb je al met een Defender gereden? Dat zal allicht al veel vragen/twijfels beantwoorden. Ik heb mijn 90 een paar jaar als dagelijkse wagen gebruikt, dan wegens te veel kms overgeschakeld op een Range Rover.

Filip

Re: Vraagje

Geplaatst: do 11 jul, 2019 08:58
door Fetzl
steve schreef: wo 10 jul, 2019 19:07 ... geen ideale wagen is om dagelijks gebruik...
Hou volgende in achterhoofd:
  • zware wagen
  • acceleratie (ongechipt) is matig (door gewicht)
  • veiligheid bestuurder bij crash is ook maar zo zo (de kreukelzone is aan de andere kant van het ongeval ;-) )
  • verbruik is aanzienlijk
  • luidruchtig binnen (soundproofen kan, maar $$ en tijdrovend)
  • doe je veel asfalt => best band met lage rolweerstand steken... staat wel als een tang op een varken op een def
  • hoge BIV indien geen LV
  • afhankelijk van waar ge moet zijn: Defender is Euro 4 voor de 2.4 Puma en Euro 5 voor de 2.2 Puma, dus als je een LEZ in moet... dan zijn je dagen geteld. Eind dit jaar is ook Antwerpen verleden tijd voor Euro 4's
  • als daily driver wilt ge dan ook een def die technisch in orde is - ge brengt er immers een groot deel van je tijd in door => $$$$
my 2 cents:; als daily driver, afhankelijk van het aantal km.... ge moet al echt die-hard fan zijn en niet op een euro willen zien
ik denk dat ge beter een klein zuinig occasieke koopt voor een paar 1000€ als daily driver
De winst die ge daarmee doet op vlak van verbruik kunt ge weer investeren in een hobby-defender;
Die mag dan bij aankoop wat minder goed zijn zijn (kan omdat je deel van je budget aan een daily driver hebt gegeven).
Dan liggen de prijzen ook iets mager en gaandeweg kan je em "verbeteren" tijdens het noodzakelijke onderhoud
Hou ook in gedachten dat als je met een def toch eens het veld in duikt en bv club-events meedoet, je altijd wat "geremd" gaat rijden zijn omdat je er de volgende dag toch weer mee naar je job moet.... daar is niks mis mee.... maar stukken rijdt iedereen wel eens, en dan sta je daar maandagochtend wel mooi.

bon, 't zijn zo maar wat overpeinzingen

Re: Vraagje

Geplaatst: do 11 jul, 2019 10:08
door Peter Puma
Laatste Defenders zijn toch Euro 5 ?

Re: Vraagje

Geplaatst: do 11 jul, 2019 10:17
door zeerover
Ik rij met 1 van 84 en 2007, die van 2007 is onze limo. Wel een groot nadeel is dat de achterzitplaatsen totaal ongeschikt zijn voor mensen boven de 12jaar. De Defender (toen Oneten) was/is mijn droomwagen, er zijn geen verstandige argumenten om een Defender aan te schaffen.

Re: Vraagje

Geplaatst: do 11 jul, 2019 10:34
door Vogler
Zeerover slaat de nagel op de kop.
Ik rij k-e-i-graag met onze Td5, en na 5 jaar geniet ik nog van elke minuut.
Feit is wel dat ze wat onderhoudsintensiever zijn (2 bakken, 2 differentiëlen, twee cardans, vier aangedreven wielen) en voor een groot deel gebaseerd zijn op een ontwerp van 70 jaar geleden. Telkens ik een probleempje oplos, steekt er weer een ander kraakje of piepje de kop op. Meestal details die het functioneren niet in de weg staan. Nu krijg ik bijvoorbeeld het dak vooraan maar niet permanent vast/piepvrij. Op de 70k dat ik onze Def heb, had hij veel meer aandacht nodig dan onze bombproof BMW E36 gedurende 250k. Als je alles door een garage moet laten doen, dan kan het serieus wat kosten. En bij sommigen wil het wel eens tegenzitten. Het enige grote probleem was bij ons een kapotte injector (redelijk zeldzaam), een heel lastig probleem was een gebroken ruitenwisserkabel.
Goed onderhoud levert je m.i. wel een betrouwbare wagen op. Mensen schrijven op een forum over de problemen die zich voordoen, en niemand gaat spontaan schrijven over het feit dat alles goed gaat - dus het beeld is mogelijk een beetje vertekend.
Ik vind dit artikel heel veelzeggend over hoe de grens tussen onderhoud en reparatie erg vaag is omwille van de liefde voor de Defender. Het plakt of het plakt niet, en ik deel Stefs visie over een dagelijkse wagen en een hobby defender. Voor de veiligheid moet je het zeker niet doen. Een Def is de laatste auto waarmee je uit de bocht of overkop wil gaan.
Groeten en succes met de keuze/zoektocht. Probeer zeker een ritje bij iemand te versieren!

Joris

Re: Vraagje

Geplaatst: do 11 jul, 2019 11:43
door Waldorf
2011 en 2008 zijn krak dezelfde Defenders. Of dat een geschikte wagen is om als daily driver te gebruiken zal u toch eens goed moeten narekenen. Fetzl heeft de nadelen al opgelijst: weinig comfort, zeer onveilig (laat u niets wijsmaken, hoewel hij er kloek uitziet biedt een Defender niets nul noppes bescherming aan de inzittenden bij een ongeval), hoog verbruik (11, 12 liter). Als u nog nooit met een def gereden hebt zou ik dat toch eens doen. Om Star Trek te parafraseren: "It's a car, Jim. But not as we know it."

Re: Vraagje

Geplaatst: do 11 jul, 2019 13:57
door Fetzl
Peter Puma schreef: do 11 jul, 2019 10:08 Laatste Defenders zijn toch Euro 5 ?
wel - ik stelde mij gisteren of eergisteren ook die vraag
toen kreeg ik als antwoord Euro 4

Maar Dr Google geeft dus uitsluitsel: artikel uit Autowereld 2012: : de 2.2 is idd een euro 5
Dus de 2.2 mag nog iets langer de LEZ binnen - als is dat ook van korte duur

Ik zat er dus naast

anyway... euro 5 <==> recente def... dus prijs $$$
dan zijn er zeker interessantere daily drivers te vinden

Re: Vraagje

Geplaatst: di 16 jul, 2019 13:26
door Penguin
Ik kan ook hier bevestigen, onze 2.2 is euro 5, voor Frankrijk is dat het gele stikkertje :)

Ivm ideaal als daily of niet, dat hangt 100% van jezelf af.
Lengte van de persoon doet veel, al dan niet kwaaltjes hebben scheelt. Verschil tussen een 90 en een 110 of 130 is ook al dag en nacht verschil in comfort. Een 90 hots en bots veel meer.

Hier thuis zijn we beide redelijk groot, ik ben rug patient. De defender is de daily van de misses, en onze reizen gebeuren ook met de defender waarbij we hele lange ritten aan 1 stuk niet schuwen. Ik kom fitter uit onze huidige 110 dan uit onze vorige Disco 3.
De rails van de zetels hebben we wel wat verhoogt, zodat de kniehoek zo goed als 90 graden is en het zitvlak verder naar achter kan. Momenteel hebben we nog de originele zetels.

Maar ik had begrepen dat je ondertussen al een 110 hebt ;)