Pagina 1 van 1

opties om de LEZ-waanzin te overleven

Geplaatst: di 16 okt, 2018 15:31
door warci
Er is hier al veel over gesproken geweest, maar aangezien ze hier binnenkort een deel van mijn toegangswegen gaan afsluiten met een LEZ zone, begint het hier toch wat penibel te worden.
Ik zit met een series 3 benzine van 1975, een MGB van 1966, een defender 90 300TDI van 1998 en een 110 van 1984 (in dozen, dus da's voorlopig nog geen probleem :mrgreen: ).
vooral de 90 baart me zorgen. Aangezien ombouwen naar LPG bizar genoeg niet telt om uw bak ecoterrorist-friendly te maken is in gans die ellende lijkt het me niet de moeite van een motor ombouwing te doen. Is de enige optie dan gewoon een paard er voor te spannen of mogen die scheten ook al niet meer?

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 00:35
door Peter Puma

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 09:44
door baudts
Dit zou nog interessant kunnen worden moest het ooit uitkomen.

https://www.plower.nl/electric-defender/

Zoiets zou ook nog proper zijn.

https://images.hgmsites.net/med/1967-vo ... 0971_m.jpg

had ooit eens een show gezien waar ze iets van deze aard hebben ingebouwd en leek me niet zo moeilijk alleen prijzig. Daar hebben ze deze motor gewoon op de versnellingsbak gemonteerd waardoor de rest van de aandrijving gewoon hetzelfde kon blijven.

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 09:47
door Vogler
Of zoals deze: een RRC met Tesla ingewanden, maar wel met behoud van tussenbak:
https://youtu.be/IGjOY4JBmy4

Maar ach, het is allemaal geen oplossing voor België...

J

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 10:57
door Fetzl
er zijn voorbeelden genoeg te vinden van DIY EV conversies... in de US is daar een hele subcultuur rond
en dat hoeft echt niet zoveel te kosten - als je een beetje rondkijkt moet een 2ehands motor van een heftruck voor rond de 1000€ te scoren zijn.... nog wat stuivers voor BMS en accessoires en dan de hoofdmoot voor de batterijen.
Daarin kan je zo ver gaan als je wil... meer budget = meer/betere batterijen = grotere range

maar da's allemaal theorie zolang je die in den Belgique niet legaal op de baan krijgt

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 13:28
door Henk
Belgique: in het voorbeeld van Peter wordt de wagen eerst ingeschreven in Duitsland en daarna hier ge-importeerd, dat is toch absurd ...

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 14:22
door Fetzl
my point exactly: zo'n EV-conversie is IN Belgique niet mogelijk

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 16:17
door Peter Puma
Vandaar het voorbeeld met het ommetje naar Duitsland. Administratieve rompslomp, maar op die manier kan het wel.

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 17:27
door Fetzl
Peter Puma schreef: wo 17 okt, 2018 16:17 Vandaar het voorbeeld met het ommetje naar Duitsland. Administratieve rompslomp, maar op die manier kan het wel.
True, maar het zou niet moeten hoeven.
voor EV conversie en zelfs een motor-upgrade (zuiniger, Euro+++) zou gewoon een wettelijke regeling moeten bestaan, los van de automobielfederatie (die dat natuurlijk proberen tegenhouden, want liever nieuwe wagens verkopen natuurlijk)

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 19:29
door Peter Puma
Daar ben ik het volmondig mee eens, op gebied van aanpassingen aan voertuigen is België zowat gelijk aan het hol van Pluto !

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 20:45
door Landy Bean
Tegen mij hebben ze eens op de keuring gezegd "België is Europa niet" ....

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Geplaatst: vr 19 okt, 2018 07:04
door Penguin
Peter Puma schreef: wo 17 okt, 2018 16:17 Vandaar het voorbeeld met het ommetje naar Duitsland. Administratieve rompslomp, maar op die manier kan het wel.
Dat kan, maar dacht dat dan moet de wagen minstens 6 maanden ingeschreven zijn in Duitsland, voor je hem terug kan importeren. Je moet dus iemand in vertrouwen kunnen nemen met een adres in Duitsland.

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Geplaatst: vr 19 okt, 2018 07:06
door Penguin
Landy Bean schreef: wo 17 okt, 2018 20:45 Tegen mij hebben ze eens op de keuring gezegd "België is Europa niet" ....
En dat is ook zo. Europa maakt vooral richtlijnen, die vrij te volgen zijn door de lidstaten. Of ze geven enorm ruime marges.

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Geplaatst: vr 19 okt, 2018 13:36
door warci
Aha, van die omweg via Duitsland had ik geen weet, da's inderdaad al een interessante optie op lange termijn!
Zowieso ga ik 1 mazoutstoof moeten houden want we zijn nog van plan om wat in de ietwat 'minder ontwikkelde' landen rond te cruisen en ik zie ze daar niet direct laadpalen op zonnecellen installeren.

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Geplaatst: za 20 okt, 2018 18:32
door Fennek

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Geplaatst: di 25 feb, 2020 19:34
door Fennek

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Geplaatst: do 27 feb, 2020 09:41
door Escape
Peter Puma schreef: wo 17 okt, 2018 16:17 Vandaar het voorbeeld met het ommetje naar Duitsland. Administratieve rompslomp, maar op die manier kan het wel.
Op die manier geraakt ge aan een aanvraag tot inschrijving, de keuring het volgende jaar is een andere kwestie. Veel kans dat ze een PVG vragen aangezien het voertuig niet meer conform is met het oorsponkelijk CoC. We weten allemaal dan een groen keuringsbewijs na aanpassingen geen garantie geeft op een vrijgeleide voor de volgende keer.
Dat kunt ge misschien wel winnen, maar da's dan opnieuw een gevecht tegen de bureaucratie...

Filip

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Geplaatst: vr 28 feb, 2020 14:16
door Bely90
Fetzl schreef: wo 17 okt, 2018 17:27
Peter Puma schreef: wo 17 okt, 2018 16:17 Vandaar het voorbeeld met het ommetje naar Duitsland. Administratieve rompslomp, maar op die manier kan het wel.
True, maar het zou niet moeten hoeven.
voor EV conversie en zelfs een motor-upgrade (zuiniger, Euro+++) zou gewoon een wettelijke regeling moeten bestaan, los van de automobielfederatie (die dat natuurlijk proberen tegenhouden, want liever nieuwe wagens verkopen natuurlijk)
Upgrade met goedgekeurd materiaal zou idd altijd moeten kunnen, zeker als veiligheid en milieu er op vooruit gaat. Als het in andere europese landen kan zou het bij ons ook moeten kunnen, dat heeft niets met de verkoop van nieuwe wagens te maken, of toch maar evenveel als in andere landen