opties om de LEZ-waanzin te overleven

Hier kun je je eens goed laten gaan
warci
LROCB-Member
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wambeek

opties om de LEZ-waanzin te overleven

Ongelezen bericht door warci » di 16 okt, 2018 15:31

Er is hier al veel over gesproken geweest, maar aangezien ze hier binnenkort een deel van mijn toegangswegen gaan afsluiten met een LEZ zone, begint het hier toch wat penibel te worden.
Ik zit met een series 3 benzine van 1975, een MGB van 1966, een defender 90 300TDI van 1998 en een 110 van 1984 (in dozen, dus da's voorlopig nog geen probleem :mrgreen: ).
vooral de 90 baart me zorgen. Aangezien ombouwen naar LPG bizar genoeg niet telt om uw bak ecoterrorist-friendly te maken is in gans die ellende lijkt het me niet de moeite van een motor ombouwing te doen. Is de enige optie dan gewoon een paard er voor te spannen of mogen die scheten ook al niet meer?

Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1251
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Ongelezen bericht door Peter Puma » wo 17 okt, 2018 00:35

Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 748
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Ongelezen bericht door baudts » wo 17 okt, 2018 09:44

Dit zou nog interessant kunnen worden moest het ooit uitkomen.

https://www.plower.nl/electric-defender/

Zoiets zou ook nog proper zijn.

https://images.hgmsites.net/med/1967-vo ... 0971_m.jpg

had ooit eens een show gezien waar ze iets van deze aard hebben ingebouwd en leek me niet zo moeilijk alleen prijzig. Daar hebben ze deze motor gewoon op de versnellingsbak gemonteerd waardoor de rest van de aandrijving gewoon hetzelfde kon blijven.
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1054
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Ongelezen bericht door Vogler » wo 17 okt, 2018 09:47

Of zoals deze: een RRC met Tesla ingewanden, maar wel met behoud van tussenbak:
https://youtu.be/IGjOY4JBmy4

Maar ach, het is allemaal geen oplossing voor België...

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1209
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Ongelezen bericht door Fetzl » wo 17 okt, 2018 10:57

er zijn voorbeelden genoeg te vinden van DIY EV conversies... in de US is daar een hele subcultuur rond
en dat hoeft echt niet zoveel te kosten - als je een beetje rondkijkt moet een 2ehands motor van een heftruck voor rond de 1000€ te scoren zijn.... nog wat stuivers voor BMS en accessoires en dan de hoofdmoot voor de batterijen.
Daarin kan je zo ver gaan als je wil... meer budget = meer/betere batterijen = grotere range

maar da's allemaal theorie zolang je die in den Belgique niet legaal op de baan krijgt
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be

Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3342
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: Meise

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Ongelezen bericht door Henk » wo 17 okt, 2018 13:28

Belgique: in het voorbeeld van Peter wordt de wagen eerst ingeschreven in Duitsland en daarna hier ge-importeerd, dat is toch absurd ...
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding

Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1209
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Ongelezen bericht door Fetzl » wo 17 okt, 2018 14:22

my point exactly: zo'n EV-conversie is IN Belgique niet mogelijk
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be

Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1251
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Ongelezen bericht door Peter Puma » wo 17 okt, 2018 16:17

Vandaar het voorbeeld met het ommetje naar Duitsland. Administratieve rompslomp, maar op die manier kan het wel.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5

Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1209
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Ongelezen bericht door Fetzl » wo 17 okt, 2018 17:27

Peter Puma schreef:
wo 17 okt, 2018 16:17
Vandaar het voorbeeld met het ommetje naar Duitsland. Administratieve rompslomp, maar op die manier kan het wel.
True, maar het zou niet moeten hoeven.
voor EV conversie en zelfs een motor-upgrade (zuiniger, Euro+++) zou gewoon een wettelijke regeling moeten bestaan, los van de automobielfederatie (die dat natuurlijk proberen tegenhouden, want liever nieuwe wagens verkopen natuurlijk)
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be

Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1251
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Ongelezen bericht door Peter Puma » wo 17 okt, 2018 19:29

Daar ben ik het volmondig mee eens, op gebied van aanpassingen aan voertuigen is België zowat gelijk aan het hol van Pluto !
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5

Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1171
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Ongelezen bericht door Landy Bean » wo 17 okt, 2018 20:45

Tegen mij hebben ze eens op de keuring gezegd "België is Europa niet" ....

Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3073
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Ongelezen bericht door Penguin » vr 19 okt, 2018 07:04

Peter Puma schreef:
wo 17 okt, 2018 16:17
Vandaar het voorbeeld met het ommetje naar Duitsland. Administratieve rompslomp, maar op die manier kan het wel.
Dat kan, maar dacht dat dan moet de wagen minstens 6 maanden ingeschreven zijn in Duitsland, voor je hem terug kan importeren. Je moet dus iemand in vertrouwen kunnen nemen met een adres in Duitsland.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.

Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3073
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Ongelezen bericht door Penguin » vr 19 okt, 2018 07:06

Landy Bean schreef:
wo 17 okt, 2018 20:45
Tegen mij hebben ze eens op de keuring gezegd "België is Europa niet" ....
En dat is ook zo. Europa maakt vooral richtlijnen, die vrij te volgen zijn door de lidstaten. Of ze geven enorm ruime marges.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.

warci
LROCB-Member
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wambeek

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Ongelezen bericht door warci » vr 19 okt, 2018 13:36

Aha, van die omweg via Duitsland had ik geen weet, da's inderdaad al een interessante optie op lange termijn!
Zowieso ga ik 1 mazoutstoof moeten houden want we zijn nog van plan om wat in de ietwat 'minder ontwikkelde' landen rond te cruisen en ik zie ze daar niet direct laadpalen op zonnecellen installeren.


Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Ongelezen bericht door Fennek » di 25 feb, 2020 19:34


Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 463
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Ongelezen bericht door Escape » do 27 feb, 2020 09:41

Peter Puma schreef:
wo 17 okt, 2018 16:17
Vandaar het voorbeeld met het ommetje naar Duitsland. Administratieve rompslomp, maar op die manier kan het wel.
Op die manier geraakt ge aan een aanvraag tot inschrijving, de keuring het volgende jaar is een andere kwestie. Veel kans dat ze een PVG vragen aangezien het voertuig niet meer conform is met het oorsponkelijk CoC. We weten allemaal dan een groen keuringsbewijs na aanpassingen geen garantie geeft op een vrijgeleide voor de volgende keer.
Dat kunt ge misschien wel winnen, maar da's dan opnieuw een gevecht tegen de bureaucratie...

Filip
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)

Gebruikersavatar
Bely90
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:52
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Olen

Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven

Ongelezen bericht door Bely90 » vr 28 feb, 2020 14:16

Fetzl schreef:
wo 17 okt, 2018 17:27
Peter Puma schreef:
wo 17 okt, 2018 16:17
Vandaar het voorbeeld met het ommetje naar Duitsland. Administratieve rompslomp, maar op die manier kan het wel.
True, maar het zou niet moeten hoeven.
voor EV conversie en zelfs een motor-upgrade (zuiniger, Euro+++) zou gewoon een wettelijke regeling moeten bestaan, los van de automobielfederatie (die dat natuurlijk proberen tegenhouden, want liever nieuwe wagens verkopen natuurlijk)
Upgrade met goedgekeurd materiaal zou idd altijd moeten kunnen, zeker als veiligheid en milieu er op vooruit gaat. Als het in andere europese landen kan zou het bij ons ook moeten kunnen, dat heeft niets met de verkoop van nieuwe wagens te maken, of toch maar evenveel als in andere landen
A dirty mind is a joy forever

Plaats reactie