to smeerput or not to smeerput

Hier kun je je eens goed laten gaan
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door Fetzl »

werkplaatsje / mancave aan het bijzetten in den hof om aan Series te sleutelen
vloer wordt gepolierde beton.... vraag me af of een stukje smeerput (vb 1.6 m diep) erin voorzien ECHT een meerwaarde is ?


ervaringsdeskundigen unite....
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door Escape »

Volledig akkoord! Ik heb mij een paar keer moeten behelpen met een smeerput, en heb de bruggen toen zo hard gemist! Veel meer ruimte en flexibiliteit dan in zo'n kruipkot.
Maar als je niet in de hoogte kan of mag, dan is het natuurlijk beter da niets. Maak de put dan eerder te diep dan te ondiep. Je kan altijd een opstapje gebruiken indien nodig, maar staat anders altijd gebukt onder een lagere wagen. En dat werkt nog moelijker dan plat op je rug.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door Fetzl »

Peter R. schreef: di 02 okt, 2018 10:41 Not to smeerput. To 4 of 2 palenbrug.
have no room for palenbrug - need to remain under the radar of the dienst ruimtelijke ordening ;-)
in case of need for brug, make new friends
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door Vogler »

Amai Stef, jij gaat hard...
Kijk eens op het forum van de buren en zoek eens naar posts van Guzzio (Daan, ondertussen al lang uit hwt zicht verdwenen). Die heeft een klein smeerputje van ong 1,5m lang. Akkoord, je moet dan wel de wagen verplaatsen, maar het scheelt al heel wat comfort voor als je er echt wat werk aan hebt. Voor je 88 heb je er al heel wat aan.
Brug is natuurlijk de max, ook om een auto bv. een meter hoog te tillen om aan de assen te werken, maar dan heb je al direct een veel hogere ruimte nodig.


J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door Fetzl »

Vogler schreef: di 02 okt, 2018 12:30 Amai Stef, jij gaat hard...
alle excuses zijn goed he
madam krijgt haren hof... ik een extra stukje mancave - zo blijven we vrienden

Achteraf nog zo een put bijsteken is ook niet handig, dus beter meteen
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Eerste vraag, heb je dit echt nodig? Ga je de series volledig strippen kan dit makkelijk zonder brug, put... zorg beter dat er voldoende ruimte is om te werken, ik heb bijna 100 vierkante metertjes en het is al te klein... staan wel drie auto's binnen.
Heb ook geen hoogte voor een burg, heb ook al aan een put gedacht maar dan geen graf kelder zoals Guzzio heeft... een put moet zo breed mogelijk zijn, zeker 1 meter over hebben met een goeie trap om er vlot in en uit te kunnen, stelt dat er een brandje uitbreekt dan moet je zeer vlug eruit kunnen vluchten... je zou niet de eersten zijn...
Goede verlichting is ook een must en dan het materiaal, als je het boven nodig hebt ligt het en de put en omgekeerd...

Nu met een goeie smeerput en een rolkrik erin kan je toch al veel doen, ik twijfel al jaren om de boel open te slijpen...
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door Fetzl »

tsja... da's de hele vraag natuurlijk.... heb je dat écht nodig ?
ik kan me inbeelden dat het soms handig kan zijn, maar 't is extra gedoe en een extra kost natuurlijk

ik had het volgende concept in gedachten:
Afbeelding
deel A en B zouden onder hetzelfde dak vallen en gesloten zijn
in deel A wil ik de series helemaal uit elkaar halen en daar hoeft idd - zoals Frans zegt - niet meteen een smeerput te zijn
Deel B zou bedoeld zijn om de trailer te stallen - de scheiding kan open om (uiteindelijk) de Series weer buiten te krijgen
Als ik in deel B een (beperkte) put onder zou steken, kan ik de neus (of kont) van den 130 daar ook binnen steken om olie te verversen of iets aan de assen/ophanging/remmen stuurinrichting te doen if needed

op die manier kan ie kleiner (al is een veilige vluchtweg natuurlijk essentieel)
't zijn maar ideetjes... feedback van iemand die de moeite zou gedaan hebben en 't achteraf gezien zinloos vond, is deel van de reden van deze vraag
Maar evenzo argumenten pro neem ik mee in de beslissing

Uiteindelijk is het gewoon wat extra schuppen, betonblokken metselen en een randprofiel instorten
De rest van de vloer storten we er gewoon omheen
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Yohani
LROCB-Member
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
lrocb_lidnr: 64
Woonplaats: Putte (Mechelen)
Contacteer:

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door Yohani »

Vergis je niet, de put graven is nog het gemakkelijkste deel, die put waterdicht krijgen en houden is al stuk uitdagender en noodzakelijk wil je hem kunnen gebruiken.

Wij hebben ook al jaren een smeerput thuis, heel gemakkelijk bij olieverversingen en zo, mijn camper kan jammer genoeg met zijn 3m05 hoogte niet meer in de garage, maar al de andere auto's hier gaan regelmatig over die put.

Yohani :P
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door Fetzl »

Waterdicht is hier geen probleem... grondwater zit behoorlijk laag,
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door Henk »

Mmmm, kun je enkel uit deel A via de deur in B? Ja: dan moet je telkens met de wielen over het deksel van de put ...
Ga je je put met opstaande rand maken? Ook niet makkelijk om over te rijden.

Ik sleutel nu 18 jaar zonder put of brug en dat lukt redelijk, enkel een brug wordt af en toe gemist.
Eén of meerdere goede krikken en assteunen zijn zeer nuttig alsook een grote en kleine boulonneur op batterijen of lucht
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door Fetzl »

good point - alles zou zowieso een compromis zijn ; de ruimte is beperkt
ik onthoud dat een smeerput handig kan zijn, maar wrschl zwaar onderbenut gaat worden
mss dan beter die kost steken in wat ander werkmateriaal dat, in sé, mobieler is en méér gebruikt gaat worden (zoals krik en assteunen, ...)

die occasionele keer dat een brug of put eens van doen is, zal ik wel een kratje bier laden en anderen met een put (maar zonder schulden) of brug lastig vallen

een simpele vlakke plaat zal het worden - tnx voor alle suggesties en opmerkingen
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door Vogler »

Je kan het ook zien als een levenslange garantie op gratis kratjes bier ;-)
Als de kans bestaat dat je ooit de microbe krijgt voor lage auto's (tegenwoordig lijkt iedereen in mijn omgeving plots 911's te kopen) is het natuurlijk nog wel het overwegen waard...

grtn, J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door Henk »

Een giraf is ook een handig ding.
Zoek er eentje waarbij je de benen kunt opplooien zodat hij weinig ruimte in neemt en waar je voorin een langere koker kunt steken zodat je bv je bulkhead alleen kunt verwijderen van chassis

Zo eentje:

Afbeelding
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Ik zou idd mijn geld ook in degelijk materiaal steken, eens je begint aan de restoratie zal je versteld staan wat je allemaal wil kopen, spreek uit ervaring...

En zoals Henk al aan geeft met zo een giraf kan je zeer veel, staat hier ook opgeplooid in een hoek uit de weg, kijk maar eens naar Roland wat hij vroeger allemaal verwezenlijkte in zijn party tent....
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door Fetzl »

Vogler schreef: wo 03 okt, 2018 10:50 Als de kans bestaat dat je ooit de microbe krijgt voor lage auto's (tegenwoordig lijkt iedereen in mijn omgeving plots 911's te kopen) is het natuurlijk nog wel het overwegen waard...
problemen oplossen wanneer ze zich stellen.... dan kunnen we nog altijd de slijpschijf ter hand nemen
of wat natuurlijk ook kan.... ik stort nu gewoon een kader mee in de vloer (L-profiel) in zone A waarop een rolkrik kan rijden
dan kan ik - als het probleem zich ooit mocht stellen - eenvoudig weg het beton binnen de kader wegpikeren en beginnen graven + ondermetselen
da's minder slijpstof in de mancave
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door Landy Bean »

slijpen en ondermetselen... denk niet dat het zo simpel is...
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door Fetzl »

dan nie he;-)
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
GlennV
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door GlennV »

Beetje laat, maar toch nog mijn 2 eurocenten ...

Een smeerput is wel handig, maar toch nooit echt praktisch, behalve als je hem ook in de breedte op maat van 1 specifieke auto zou maken, maar dan moet je echt wel iemand in de buurt hebben die je goede aanwijzingen kan geven ;) .. in mijn ogen is het vooral handig voor onderhoud. Aflaten van motorolie en versnellingsbak etc ..

Persoonlijk vindt ik een 4 kolomsbrug nog altijd het prettigst werken voor een 4x4, met een 2 kolomsbrug kan je dit gebeuren ...

Afbeelding

(Echt gebeurd, stond vandaag op FB. Je zou er maar onder staan :thumbdown: NOK)

Voor restauratie vindt ik een vlakke vloer juist zeer prettig ... de boutjes en moertjes die je laat vallen vindt je vaak gewoon terug :D
Ook een garage krik rijdt en heft veel gemakkelijker, aangezien het afgedekte gat 9 op 10 keer nooit helemaal gelijk is met de vloer. En zeker niet dezelfde puntlast toelaat van je betonvloer ...

Grtjz,
Glenn
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door baudts »

Fetzl schreef: di 02 okt, 2018 12:10
Peter R. schreef: di 02 okt, 2018 10:41 Not to smeerput. To 4 of 2 palenbrug.
have no room for palenbrug - need to remain under the radar of the dienst ruimtelijke ordening ;-)
in case of need for brug, make new friends
Smeerput in combinatie met brug erover? Dien je wagen niet zo hoog te tillen?
zal wel duurder worden.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: to smeerput or not to smeerput

Ongelezen bericht door baudts »

GlennV schreef: vr 05 okt, 2018 23:45 Beetje laat, maar toch nog mijn 2 eurocenten ...

Een smeerput is wel handig, maar toch nooit echt praktisch, behalve als je hem ook in de breedte op maat van 1 specifieke auto zou maken, maar dan moet je echt wel iemand in de buurt hebben die je goede aanwijzingen kan geven ;) .. in mijn ogen is het vooral handig voor onderhoud. Aflaten van motorolie en versnellingsbak etc ..

Persoonlijk vindt ik een 4 kolomsbrug nog altijd het prettigst werken voor een 4x4, met een 2 kolomsbrug kan je dit gebeuren ...

Afbeelding

(Echt gebeurd, stond vandaag op FB. Je zou er maar onder staan :thumbdown: NOK)

Voor restauratie vindt ik een vlakke vloer juist zeer prettig ... de boutjes en moertjes die je laat vallen vindt je vaak gewoon terug :D
Ook een garage krik rijdt en heft veel gemakkelijker, aangezien het afgedekte gat 9 op 10 keer nooit helemaal gelijk is met de vloer. En zeker niet dezelfde puntlast toelaat van je betonvloer ...

Grtjz,
Glenn
Ook 2 palen brug bij mij. dit nog nooit gebeurd. Moet natuurlijk wel weten wat je doet zeker qua gewicht verdeling. :D :D
Inderdad hopen dat er niemand onderstond.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Plaats reactie