zelf zandstralen of uitgeven aan derden

Hier kun je je eens goed laten gaan
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

zelf zandstralen of uitgeven aan derden

Ongelezen bericht door Fetzl »

Ben stilaan een ruwe planning aan het maken voor de restauratie van de series 3
ik vraag me af of het zinvol zou zijn mezelf een zandstraalkastje aan te schaffen om een aantal onderdelen zelf (op eigen ritme) te kunnen stralen en vervolgens roestwerend te behandelen

Het voordeel zou zijn dat ik niet afhang van anderen en dingen onder handen kan pakken op het moment dat ik het wil (en niet moet wachten tot iemand anders de tijd en goesting heeft om zo'n prul te stralen)

Het nadeel is dat zo'n ding natuurlijk ruimte in beslag neemt en je die "investering" er niet uit haalt.
Grote stukken zoals bv chassis, bulkhead en mss carrosseriedelen zou ik zowieso nog door derden laten doen - uit de losse hand in mijn tuinhius gaan stralen, begin ik niet aan ('t blijft een vuiligheid he)
Het gaan om de kleinere dingen zoals outriggers, scharnierpunten, stuurinrichting en dies meer

ik heb ook een volledige set bushings liggen, die nog eens onder de 130 moeten terecht komen.
Ook daar zou ik van de gelegenheid gebruik willen maken om het onderdeel, dat er dan toch onderuit moet om de bushing te vervangen, meteen te behandelen zodat het de tand des tijds weer kan doorstaan.

HAMVRAAG: in het licht van een complete demontage van een series: is zo'n straalkast een meerwaarde ?
Ook de grootte van de kast is een vraagteken... wat is zinvol... des te groter, des te meer ik zelf kan doen, maar ook des te duurder, dus investeringskost te recupereren ? ?

Of is er iemand hier die zo'n kast heeft en waar ik terecht zou kunnen om het zelf te komen doen

Benieuwd naar eventuele gebruikerservaringen....
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Cabo
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 21:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Oostakker/Heusden
Contacteer:

Re: zelf zandstralen of uitgeven aan derden

Ongelezen bericht door Cabo »

Wij zijn hier bezig een 130/300tdi aan het demonteren.
Kameraad heeft zo een kleine mobiele straler, komt met momenten toch aardig van pas.
Is superhandig om bv bouten te stralen, in het begin braken er redelijk wat af, sinds we straler gebruiken geen enkele meer.
Maar is wel een vuiligheid.
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: zelf zandstralen of uitgeven aan derden

Ongelezen bericht door Fetzl »

Cabo schreef: di 25 sep, 2018 12:33 Kameraad heeft zo een kleine mobiele straler, komt met momenten toch aardig van pas.
met "mobiele straler" bedoel je dat je nog open en bloot straalt, right ?
Dat zou ik maximaal proberen vermijden omwille van de rotzooi.

Ik denk eigenlijk aan een afgesloten kast waarin je de werkstukken straalt.
zoiets dus:https://www.hbm-machines.com/producten/ ... raalcabine
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: zelf zandstralen of uitgeven aan derden

Ongelezen bericht door Fennek »

ik heb zo een kast ben daar tevreden over.

Zo een model zonder afzuiging is denk ik echter geen optie.

In ieder geval heb je voor zo een kast een uit de kluiten gewassen compressor nodig anders ben je niets met zo een kast.

met een 240V ding ga je niet ver geraken.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: zelf zandstralen of uitgeven aan derden

Ongelezen bericht door Vogler »

Ik heb ooit met zo'n kast gewerkt waar men rechtsboven een stofzuiger op had aangesloten om de stroming en zichtbaarheid te verbeteren.
Maar je hebt er inderdaad een flink debiet voor nodig.
Ik heb 20 jaar geleden onze Triumph met een handpistool en grit gestraald (never again!)...

Afbeelding

Afbeelding

...en had toen een flinke compressor staan; 5pk en 500l/min via tweetraps pomp (lage druk, dan hoge druk), en die draaide bijna permanent, maar zelfs dan nog duurde dat enkele weken, wat eigenlijk te lang was, want het succes van de behandeling gaat natuurlijk samen met een correcte afhandeling: goed droge omgeving (want het gestraalde metaal is erg kwetsbaar) en snel behandelen. Je zal ook wel weten dat de meeste lakken voor goeie uitharding een minimum temperatuur vereisen die doorgaans boven 10 graden ligt (Landybean zal me wel corrigeren als het nodig is)
Vergeet ook geen ontvochtiging voor de luchtslang te plaatsen.
Dat gezegd zijnde: je gaat daar natuurlijk tijd mee winnen voor kleiner spul, en waarschijnlijk zal je iets sneller tegoei ontroesten omdat je de uitrusting hebt staan.
Aluminium kan je glasparelen en dan weer polijsten. Maar tel de investering op (kast, compressor, straalmiddel, consumables voor het spuitpistool) en dan kom je aan een bedrag waar je al e.e.a. voor kan laten doen, om nog maar te zwijgen van de plaats die het allemaal inneemt.

Let op als je carrosserie laat stralen; de straler moet weten wat hij doet. Er zijn genoeg getuigenissen van mensen waarvan de carrosserie van hun project onherroepelijk krom trok door de warmteontwikkeling door te hoge druk.

Groeten,

Joris
Laatst gewijzigd door Vogler op di 25 sep, 2018 19:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Cabo
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 21:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Oostakker/Heusden
Contacteer:

Re: zelf zandstralen of uitgeven aan derden

Ongelezen bericht door Cabo »

Fetzl schreef: di 25 sep, 2018 14:07
Cabo schreef: di 25 sep, 2018 12:33 Kameraad heeft zo een kleine mobiele straler, komt met momenten toch aardig van pas.
met "mobiele straler" bedoel je dat je nog open en bloot straalt, right ?
Dat zou ik maximaal proberen vermijden omwille van de rotzooi.

Ik denk eigenlijk aan een afgesloten kast waarin je de werkstukken straalt.
zoiets dus:https://www.hbm-machines.com/producten/ ... raalcabine
Is een pistool met klein vat voor zand, dat je op compressor aansluit.
Op pistool kan je verschillende rubberen mondstukken monteren, naargelang de grote van bout bv die je wilt stralen.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: zelf zandstralen of uitgeven aan derden

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Carrosserie stralen is een stiel apart... iets kapot stralen kan ieder...

In mijn stiel zijn er ook veel "luchtgommers" maar goeie zijn ver te zoeken, stralen vraagt ook zijn tijd!

Ik zou geen geld steken in zo een hobby spul, je gaat niet tevreden zijn, met een goeie staal borstel op een slijpmachine kan je ook roest ijzer mooi opkuisen, wel een goeie gelaat bescherming dragen.

Persoonlijk zou ik alles wat gestraald moet worden demonteren en laten stralen bij een bedrijf en meteen laten metalliseren of galvaniseren.

Nu wij willen het altijd beter doen dan Land Rover zelf....
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: zelf zandstralen of uitgeven aan derden

Ongelezen bericht door Henk »

Landy Bean schreef: wo 26 sep, 2018 18:06 Nu wij willen het altijd beter doen dan Land Rover zelf....
Is ook niet zo moeilijk: een likje verf en overal een beetje vet ...
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: zelf zandstralen of uitgeven aan derden

Ongelezen bericht door Fetzl »

Landy Bean schreef: wo 26 sep, 2018 18:06 , met een goeie staal borstel op een slijpmachine kan je ook roest ijzer mooi opkuisen, wel een goeie gelaat bescherming dragen.
Zo heb ik het frame van mijn trailer gedaan
Landy Bean schreef: wo 26 sep, 2018 18:06 Persoonlijk zou ik alles wat gestraald moet worden demonteren en laten stralen bij een bedrijf en meteen laten metalliseren of galvaniseren.
Voor chassis en grote stukken was dat zeker het plan
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
GlennV
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44

Re: zelf zandstralen of uitgeven aan derden

Ongelezen bericht door GlennV »

Hoi Stefan,

Eerst even dit : Fijn dat je toch een 88 van 74 hebt gevonden :) .. hopelijk ga je er veel plezier mee hebben ..

Terug on topic : Als je van plan bent om later nog een series 1, 2 en minerva te kopen dan zou ik zeker adviseren om een straalkast + compressor van 5 pk en een straalketel + een compressor van 10 pk te kopen ... als je dit niet van plan bent, dan kan je het beste de draaiende borstel op een haakse slijper of boormachine gebruiken .. voor de restauratie van de 130 heb ik dit eigenlijk ook gedaan terwijl ik bovenstaande machines ook kan gebruiken.

Let wel, ik heb het hier vooral over alles kleiner dan een voor- of achteras. Chassis, velgen en bulkhead (=metaal) zou ik eerst laten stralen door een professional en gelijk in een goede epoxy coating zetten. Daarna zie je pas goed waar alle gaten zitten :lol: en dan kan je daar nieuwe stukken plaat 2 mm inzetten. Volgens mij zitten er aan jullie kanten echt wel goeie stralers (er is er ook 1 waar je al je bouten en moeren kan brengen in een emmer en die ze dan kuist en gelijk electrolytisch verzinkt. Dan kan je ze zo weer monteren .. De aluminium plaatwerkdelen zou ik eerder met verfafbijt behandelen en daarna de schuurmachine ...

Nadat je de onderdeeltjes met de draaiende borstel hebt schoongemaakt, is het wel belangrijk dat je ze in een goede industriële grondverf en aflak (RAl 9005) zet ..

Succes !! :D
Grtjz,
Glenn
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: zelf zandstralen of uitgeven aan derden

Ongelezen bericht door Fetzl »

Waardevolle tips, Glenn... you have been there, dus dat lijkt me dan ook the way forward
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Plaats reactie