Infoavond Oldtimerkeuring BFOV
- Henk
- Berichten: 3563
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Infoavond Oldtimerkeuring BFOV
Gisteravond naar de infoavond van de BFOV geweest in Gent in verband met de nieuwe regelgeving van de technische controle voor oldtimers
Wat hebben we geleerd:
Dat de EU in 2014/2015 een richtlijn heeft uitgevaardigd om het oldtimer statuur gelijk te maken in alle landen, bv overal oldtimer vanaf 30 jaar.
Maar dat er in België 3 niveaus te onderscheiden zijn om die regeltjes uit te voeren:
Federaal (1): enkel nog verantwoordelijk voor de uitgifte nummerplaten, DIV
Gewesten (3): verantwoordelijk voor fiscaliteit, mobiliteit (=keuring), wetgeving
Gemeentelijk (589): verantwoordelijk voor LEZ etc
Alhoewel er pogingen zijn gedaan om de regels betreffende periodieke keuring van oldtimers op elkaar af te stemmen tussen de gewesten is dat natuurlijk niet gelukt (PS <=> NVA)
De definitie van oldtimer is verschillend per gewest, in Wallonië kennen ze de toevoeging met historisch karakter, wat bonus kan opleveren in verband met de TC.
Elke oldtimer MOET minstens nog één keer naar de Technische Controle (TC) en afhankelijk van het gewest daarna om de 2 of 5 jaar (VL) of eventueel helemaal niet meer (WA).
Alhoewel de TC een gewestelijke bevoegdheid is, is ze echter geldig in héél het land. Je mag dus wonende in Vlaanderen zonder problemen naar de TC in Wallonië gaan.
De uiterste datum om naar de TC te gaan met je oldtimer is ook per gewest verschillend, In Vlaanderen een beetje afhankelijk, in Wallonië is dat vastgesteld op 21/5/2021. Mocht je dus ooit vóór die datum worden tegengehouden en de opmerking krijgen dat je nog niet naar de TC bent geweest, kun je je altijd zeggen dat je in Wallonië naar de TC gaat.
Een O-plaat kun je aanvragen vanaf 25 jaar (=federaal niveau) maar fiscaal zal dat weinig veranderen totdat je wagen 30 jaar oud is (gewestelijk niveau). Je spaart wel een opnieuw inschrijven en een TC uit om moment dat je voertuig 30 jaar wordt.
Je hebt géén gelijkvormigheidsattest nodig bij inschrijven van een oldtimer.
Alhoewel Wallonië zich flexibeler lijkt op te stellen voor wagens met een historisch karakter (indien helemaal origineel kun je bv vrijstelling van de TC krijgen), zijn er in Vlaanderen meer wijzigingen mogelijk zonder dat die gevolg tot afkeuring geven.
Enkele toegestane wijzigingen in Vlaanderen:
- niet-origineel stuur
- remleidingen type luchtvaart bv Goodridge
- aanpassen schokdempers
- rolbaren (niet op chassis gelast)
- trommelremmen vervangen door schijfremmen
- motorwijzigingen (max +20% volume en/of + 20% pk, wel zelfde brandstof, geen toevoeging turbo
Niet toegelaten blijven:
- spoorverbreders
- verhogen
- airride
Weet dat ingeval je afgekeurd wordt, er een overlegcommissie bestaat waar deze gevallen elke 3 maand worden bekeken en waar 95% wel een goedkeuring krijgt.
De stationschef moet daarvoor een dossier indienen maar je kunt best ook zelf een dossier (te downloaden) bij de BFOV die je case dan gratis zal verdedigen in die commissie
Import oldtimer eventueel met modificaties uit EU land :
- staan deze wijzigingen op het inschrijvingsbewijs vermeld dan worden ze hier aanvaard.
Import uit niet-EU land: Belgische regels van toepassing
In het najaar gaat de BFOV een hele uitgave van hun ledenblad aan deze materie wijden, we zullen jullie op de hoogte houden
Wat hebben we geleerd:
Dat de EU in 2014/2015 een richtlijn heeft uitgevaardigd om het oldtimer statuur gelijk te maken in alle landen, bv overal oldtimer vanaf 30 jaar.
Maar dat er in België 3 niveaus te onderscheiden zijn om die regeltjes uit te voeren:
Federaal (1): enkel nog verantwoordelijk voor de uitgifte nummerplaten, DIV
Gewesten (3): verantwoordelijk voor fiscaliteit, mobiliteit (=keuring), wetgeving
Gemeentelijk (589): verantwoordelijk voor LEZ etc
Alhoewel er pogingen zijn gedaan om de regels betreffende periodieke keuring van oldtimers op elkaar af te stemmen tussen de gewesten is dat natuurlijk niet gelukt (PS <=> NVA)
De definitie van oldtimer is verschillend per gewest, in Wallonië kennen ze de toevoeging met historisch karakter, wat bonus kan opleveren in verband met de TC.
Elke oldtimer MOET minstens nog één keer naar de Technische Controle (TC) en afhankelijk van het gewest daarna om de 2 of 5 jaar (VL) of eventueel helemaal niet meer (WA).
Alhoewel de TC een gewestelijke bevoegdheid is, is ze echter geldig in héél het land. Je mag dus wonende in Vlaanderen zonder problemen naar de TC in Wallonië gaan.
De uiterste datum om naar de TC te gaan met je oldtimer is ook per gewest verschillend, In Vlaanderen een beetje afhankelijk, in Wallonië is dat vastgesteld op 21/5/2021. Mocht je dus ooit vóór die datum worden tegengehouden en de opmerking krijgen dat je nog niet naar de TC bent geweest, kun je je altijd zeggen dat je in Wallonië naar de TC gaat.
Een O-plaat kun je aanvragen vanaf 25 jaar (=federaal niveau) maar fiscaal zal dat weinig veranderen totdat je wagen 30 jaar oud is (gewestelijk niveau). Je spaart wel een opnieuw inschrijven en een TC uit om moment dat je voertuig 30 jaar wordt.
Je hebt géén gelijkvormigheidsattest nodig bij inschrijven van een oldtimer.
Alhoewel Wallonië zich flexibeler lijkt op te stellen voor wagens met een historisch karakter (indien helemaal origineel kun je bv vrijstelling van de TC krijgen), zijn er in Vlaanderen meer wijzigingen mogelijk zonder dat die gevolg tot afkeuring geven.
Enkele toegestane wijzigingen in Vlaanderen:
- niet-origineel stuur
- remleidingen type luchtvaart bv Goodridge
- aanpassen schokdempers
- rolbaren (niet op chassis gelast)
- trommelremmen vervangen door schijfremmen
- motorwijzigingen (max +20% volume en/of + 20% pk, wel zelfde brandstof, geen toevoeging turbo
Niet toegelaten blijven:
- spoorverbreders
- verhogen
- airride
Weet dat ingeval je afgekeurd wordt, er een overlegcommissie bestaat waar deze gevallen elke 3 maand worden bekeken en waar 95% wel een goedkeuring krijgt.
De stationschef moet daarvoor een dossier indienen maar je kunt best ook zelf een dossier (te downloaden) bij de BFOV die je case dan gratis zal verdedigen in die commissie
Import oldtimer eventueel met modificaties uit EU land :
- staan deze wijzigingen op het inschrijvingsbewijs vermeld dan worden ze hier aanvaard.
Import uit niet-EU land: Belgische regels van toepassing
In het najaar gaat de BFOV een hele uitgave van hun ledenblad aan deze materie wijden, we zullen jullie op de hoogte houden
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV
Bedankt Henk!
J
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Waldorf
- LROCB-Member
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
- lrocb_lidnr: 501
- Woonplaats: Aalter
Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV
Doen we dan eens een club-uitstap naar een Waals keuringsstation?
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
- Henk
- Berichten: 3563
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV
Als je met een volledig originele LR rijdt is Wallonië interessant, anders zit je beter in Vlaanderen
- baudts
- LROCB-Member
- Berichten: 860
- Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
- lrocb_lidnr: 1139
- Woonplaats: Steenhuffel
Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV
Dus als ik het goed begrijp Henk is mijn conversie naar schijfremmen geen enkel probleem meer?Henk schreef: ↑wo 27 jun, 2018 09:22
Elke oldtimer MOET minstens nog één keer naar de Technische Controle (TC) en afhankelijk van het gewest daarna om de 2 of 5 jaar (VL) of eventueel helemaal niet meer (WA).
Enkele toegestane wijzigingen in Vlaanderen:
- niet-origineel stuur
- remleidingen type luchtvaart bv Goodridge
- aanpassen schokdempers
- rolbaren (niet op chassis gelast)
- trommelremmen vervangen door schijfremmen
- motorwijzigingen (max +20% volume en/of + 20% pk, wel zelfde brandstof, geen toevoeging turbo
Hoe kan je het bekomen dat je helemaal niet meer moet gaan? "eventueel helemaal niet meer (WA)"
Of is dit enkel in Wallonië mogelijk met authenticiteit keuring?
Land Rover closest thing to heaven on earth
- Henk
- Berichten: 3563
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV
@Baudts:
Inderdaad, voor een oldtimer mag je van trommelremmen naar schijven swappen
Helemaal niet meer naar de control: dat zal enkel in Wallonië kunnen indien origineel en historisch waardevol
Meer info: https://www.bfov-fbva.be/nl/politieke-d ... 9-05-2018/
Inderdaad, voor een oldtimer mag je van trommelremmen naar schijven swappen
Helemaal niet meer naar de control: dat zal enkel in Wallonië kunnen indien origineel en historisch waardevol
Meer info: https://www.bfov-fbva.be/nl/politieke-d ... 9-05-2018/
- baudts
- LROCB-Member
- Berichten: 860
- Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
- lrocb_lidnr: 1139
- Woonplaats: Steenhuffel
Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV
Dus niet met schijfremmenHenk schreef: ↑wo 27 jun, 2018 16:48 @Baudts:
Inderdaad, voor een oldtimer mag je van trommelremmen naar schijven swappen
Helemaal niet meer naar de control: dat zal enkel in Wallonië kunnen indien origineel en historisch waardevol
Meer info: https://www.bfov-fbva.be/nl/politieke-d ... 9-05-2018/
Land Rover closest thing to heaven on earth
- Wolf
- LROCB-Member
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
- lrocb_lidnr: 316
- Woonplaats: Bij Father Damien
- Contacteer:
Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV
dat hele systeem kun je toch niet aan een buitenlander vertellen. Wat een klucht weeral!
Tof da federalisme.
Tof da federalisme.
avatar = Hammerite-user.
- baudts
- LROCB-Member
- Berichten: 860
- Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
- lrocb_lidnr: 1139
- Woonplaats: Steenhuffel
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV
Dit kan je gewoon doortrekken naar de EU he.
Op dit gebied is België een mini EU, want een Duits of Fransman kan hier gerust rond rijden met een wagen dat hier afgekeurd wordt, zij mogen hier België door rijden met een dolly, allemaal normaal...
Beide instellingen zijn belachelijk met dergelijke werkwijze.
-
- LROCB-Member
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
- lrocb_lidnr: 1434
- Woonplaats: Overijse
- Contacteer:
Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV
Bedankt Henk!
Dan zijn we nog enkele jaren van die zever vanaf. België op zijn kleinst, maar voor één keer komt het mij althans goed uit
Greetz,
Axel
Dan zijn we nog enkele jaren van die zever vanaf. België op zijn kleinst, maar voor één keer komt het mij althans goed uit
Greetz,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2385
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV
efkes hier terug zetten