Old-timers naar de controle

Hier kun je je eens goed laten gaan
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Henk »

Een aanpassing aan de wetgeving:

Art. 5. In artikel 23ter van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 15 december 1998 en het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2017, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° aan paragraaf 2 worden een punt 7° en een punt 8° toegevoegd, die luiden als volgt:
"7° de voertuigen, vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, 7°, van dit besluit, die sinds dertig tot vijftig jaar geleden in verkeer werden gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer en voertuigen uitgerust met rupsbanden, zijn aan de keuring onderworpen vóór de inverkeerstelling onder een van de kentekenplaten, vermeld in artikel 4, § 2, van het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, en vervolgens om de twee jaar;
8° de voertuigen, vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, 7°, van dit besluit, die sinds meer dan vijftig jaar geleden in verkeer werden gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer en voertuigen uitgerust met rupsbanden, zijn aan de keuring onderworpen vóór de inverkeerstelling onder een van de kentekenplaten, vermeld in artikel 4, § 2, van het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, en vervolgens om de vijf jaar.";
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Wolf »

het hangt ervan af hoe streng deze controles zullen zijn.
avatar = Hammerite-user.
tengeltje11
Berichten: 56
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 10:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: heuvelland

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door tengeltje11 »

aan de ene kant goed om al die oude wrakken eruit te krijgen,maar aan de andere kant verzorgen de meeste hun oldtimer toch meer dan goed lijkt me....kost ook alleen weer extra geld.

iemand enige idee hoe het concreet aangepakt zal worden?

krijgt iedereen een kaartje van de keuring?want hier is de oldtimer 4 maand terug gekeurd voor verkoop(oldtimerkeuring),maar omdat de keuring blijkbaar iets strenger wordt(ze zouden ook op uitstoot,ophanging en banden extra controleren),zouden ze zowaar ook weer alles direct naar de keuring kunnen sturen....?
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Kris »

2003 12:05 pm
Berichten: 614
Wijzig bericht Antwoord met een citaat
Bericht Re: OLD-TIMER KEURING VERPLICHT . . . .
Die lage taksen zijn ook van toepassing op auto s van meer dan 25-30 jaar die op gewone platen staan.

k Lees eigenlijk goed nieuws want k had slechter gevreesd. k Heb tijd tot 2020 om mijn gamel (sIII uit 1975 in zijn aluminiumvelleke die al een paar jaar stilstaat maar nog altijd ingeschreven/verzekerd is) eens onderhanden te nemen. Geen roestproblemen en hij staat volledig conform.

Zij die verkeerdelijk dachten dat met een oldtimer alles mocht gaan inderdaad ongelukkig zijn ...
Kris
Luc
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 27 jul, 2003 19:22
lrocb_lidnr: 169
Woonplaats: Buggenhout
Contacteer:

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Luc »

Vlaams Gewest - Periodieke oldtimerkeuring vanaf 20 mei 2018 19/05/2018

Inleiding

Zoals we reeds lang aangekondigd hebben, zal in Vlaanderen vanaf 20 mei 2018 de periodieke keuring voor oldtimers ingevoerd worden. Wallonië en Brussel volgen eerstdaags van zodra de publicatie in het Belgisch Staatsblad gebeurde.

De onderhandelingen met de drie Gewesten waren niet simpel, maar we zijn tevreden met het resultaat. Oorspronkelijk dienden alle oldtimers vanaf 30 jaar oud om de twee jaar naar de keuring te gaan maar we hielden voet bij stuk om de oldtimers van meer dan 50 jaar een langere periodiciteit toe te kennen.

Velen zullen zich afvragen waarom we niet voor een totale uitzondering gegaan zijn. Sinds 2008 zijn we voorstander van een periodieke keuring en onze eerder georganiseerde vrije keuringsdagen hebben uitgewezen dat heel wat oldtimers (+/- 70 %) zowel kleine als grote gebreken vertoonden die de veiligheid van de eigenaar en deze van derden in het gedrang zouden kunnen brengen. Door deze periodieke keuring in te voeren, zullen we meer verkeersveilige oldtimers krijgen, dit zal het imago van de echte oldtimerliefhebber alleen maar ten goede komen. Hierdoor zullen we onze hobby naar de toekomst toe nog lang kunnen uitoefenen.

Hieronder vindt u alle antwoorden op uw vragen.
Wettelijke basis

1. Omzetting van de Europese Richtlijn 2014/45/EU in Belgisch recht

2. Het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 april 2018 tot wijziging van het KB van 15.03.1968
Toepassingsgebied

De volgende voertuigen zijn onderworpen aan deze nieuwe reglementering:

- Voertuigen die sedert meer dan vijfentwintig jaar in gebruik zijn genomen en die ingeschreven zijn onder een van de kentekenplaten bedoeld in artikel 4, §2 van het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen (een ‘O’-plaat of een gepersonaliseerde kentekenplaat met een vignet ‘O’).

- De wedstrijdvoertuigen ingeschreven onder een O-plaat van de categorie 1 (toegelaten tot het normale verkeer)

Welke voertuigen zijn niet onderworpen aan de periodieke keuring, maar wel aan de keuring voor inschrijving?

- landbouw- en bosbouwtrekkers die minder snel rijden dan 40 km/u

- voertuigen voor traag vervoer en voertuigen met rupsbanden

Uitzondering :

De wedstrijdvoertuigen van de categorie 2 (verboden tot het normale verkeer) worden uitgesloten. Een wedstrijdvoertuig categorie 2 kan niet als oldtimer worden ingeschreven.
Het gebruik van de oldtimer

Er worden geen wijzigingen aangebracht aan het gebruik van de oldtimer, namelijk :

De voertuigen ingeschreven onder O-plaat mogen niet gebruikt worden voor de volgende doeleinden

- commercieel en professioneel gebruik

- woon-werk verkeer en woon-schoolverkeer

- bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer

- gebruik als werktuigmiddel, alsook interventieopdrachten

Bij de voertuigen met rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot :

- oldtimermanifestaties

- proefritten binnen een straal van 3 km vanaf de stallingsplaats van het voertuig
Wat verandert er vanaf 20 mei 2018?

a) Keuring voor inschrijving

Geen wijzigingen want elke oldtimer die ingeschreven of heringeschreven dient te worden moet nog steeds naar de keuring gaan

b) periodieke keuring

Vóór 20 mei 2018 werden oldtimers enkel vóór de (her)inschrijving onder een O-kentekenplaat aan een technische keuring onderworpen en was een beperkter aantal bepalingen in verband met de technische keuring van toepassing op oldtimers.

Vanaf 20 mei 2018 zijn oldtimers ook aan periodieke keuring onderwerpen (hierna benoemd als “periodieke oldtimerkeuring”).

Voertuigen voor traag vervoer en voertuigen uitgerust met rupsbanden, blijven vrijgesteld van deze periodieke oldtimerkeuring. Deze voertuigen blijven weliswaar onderworpen aan keuring voor (her)inschrijving onder ‘O’-plaat.

Periodiciteit

Er zijn drie mogelijke situaties, al naargelang de leeftijd van het voertuig.

1. Voertuigen ingeschreven onder ‘O’-plaat: vanaf 25 jaar en jonger dan 30 jaar
Deze voertuigen zijn voortaan onderworpen aan een periodieke oldtimerkeuring en volgen de periodiciteit die geldt voor voertuigen ingeschreven onder ‘gewone’ kentekenplaat.
Bv. een personenwagen zal jaarlijks onderworpen worden aan de periodieke oldtimerkeuring.

2. Voertuigen ingeschreven onder ‘O’-plaat: vanaf 30 jaar en tot 50 jaar
Deze voertuigen zijn voortaan onderworpen aan een periodieke oldtimerkeuring met een periodiciteit van twee jaar.

3. Voertuigen ingeschreven onder ‘O’-plaat: ouder dan 50 jaar
Deze voertuigen zijn voortaan onderworpen aan een periodieke oldtimerkeuring met een periodiciteit van vijf jaar.

Opgelet: de hierboven beschreven periodiciteiten kunnen worden ingekort naar aanleiding van het uitvoeren van specifieke keuringen (bv. geldigheid reservoir LPG,…).

Tarieven

De tarieven die ook van toepassing zijn bij de keuring van voertuigen onder ‘gewone’ kentekenplaat worden ook toegepast voor voertuigen onder ‘O’-plaat

Overgangsmaatregelen

Uw voertuig werd vóór 20 mei 2018 ingeschreven onder ‘O’-plaat. Wanneer moet u zich aanbieden voor de periodieke oldtimerkeuring?

Er werd een overgangsperiode ingevoerd voor de voertuigen die op dit moment reeds ingeschreven zijn onder een O-kentekenplaat, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer en voertuigen uitgerust met rupsbanden. Deze voertuigen zijn op dit moment immers niet onderworpen aan de periodieke technische keuring.

Deze overgangsbepaling geeft aan wanneer deze voertuigen zich voor het eerst ter keuring moeten aanbieden.

Groep 1 - Voertuigen onder ‘O’-plaat 25 – 30 jaar:
de voertuigen die op 20 mei 2018 minder dan dertig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, moeten zich aanbieden in 2019. Dit moet gebeuren vóór de dag in 2019 waarop het voertuig een jaar ouder wordt, te rekenen vanaf de datum van de eerste inverkeerstelling.

Voorbeeld : uw oldtimer werd voor de eerste maal ingeschreven op 21 juni 1990. U dient zich aan te bieden voor 21 juni 2019

Groep 2 - Voertuigen onder ‘O’-plaat ≥ 30 jaar:
de voertuigen die op 20 mei 2018 ten minste dertig jaar geleden in het verkeer zijn gesteld, moeten zich aanbieden in 2020. Dit moet gebeuren vóór de dag in 2020 waarop het voertuig een jaar ouder wordt, te rekenen vanaf de datum van de eerste inverkeerstelling.

Voorbeeld : uw oldtimer werd voor de eerste maal ingeschreven op 18 september 1978. U dient zich aan te bieden voor 18 september 2020.

Volgende principes worden toegepast :

De vervaldatum op het keuringsbewijs zal de dag en maand zijn van de datum eerste inverkeerstelling (zie kentekenbewijs “datum eerste inschrijving”). Voertuigen kunnen vanaf 2 maand voor de vervaldatum aangeboden worden voor periodieke keuring met behoud van deze vervaldatum.

Bij vroeger aanbieden (méér dan 2 maand voor de vervaldatum) wordt de vervaldatum vervroegd naar deze datum waarop het voertuig werd aangeboden.

Later aanbieden heeft geen wijziging van de periodiciteit tot gevolg: de geldigheidsperiode van het keuringsbewijs begint dus ook te lopen vanaf dag/maand eerste inverkeerstelling. Later aanbieden heeft een toeslag laattijdige keuring tot gevolg. Het niet ontvangen van oproeping voor keuring is geen aanleiding om deze toeslag laattijdige keuring terug te vorderen.

Indien u geen oproeping voor keuring heeft ontvangen, kan u dit melden via https://www.mow-contact.be/. Op die manier kan de oorzaak nagegaan worden, zodat u in de toekomst wel een oproeping kan ontvangen.

Opgelet: Voor voertuigen die ná 20 mei 2018 voor het eerst worden (her)ingeschreven onder ‘O’-plaat wordt de datum van laatste inschrijving (zie inschrijvingsbewijs) als referentiedatum genomen voor de periodieke keuring.
Voorzitter LROCB 2023 -
Voorzitter LROC 10/1997 -12/2009
Interim voorzitter LROC 04/1997-10/1997
Ondervoorzitter LROC 1995-1997
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Bobtail »

Is er al bekend wat die keuring specifiek zal inhouden? Remmen, ophanging roest etc of gaan ze ook uitlaatgassen meten? Of erger nog op basis van de homologatie keuren wat wil zeggen de elke oldtimer in originele staat moet terug gebracht worden?
En er is een verschil tussen Vlaanderen en Wallonië, is daar al info over?
Alleszins, de gasten van de BFOV hebben ervoor gezorgd dat de hobby en/of het beroep van veel mensen hier zal eindigen.
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Penguin »

De echte oldtimer liefhebbers zijn hier tevreden mee.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
SALLHAMv8
LROCB-Member
Berichten: 176
Lid geworden op: ma 12 jan, 2004 16:58
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Beauvechain

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door SALLHAMv8 »

Het was allemaal wel erg soepel en makkelijk tegenwoordig.
Land-Rover takes the smooth with the rough.
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Bobtail »

SALLHAMv8 schreef: ma 21 mei, 2018 10:57 Het was allemaal wel erg soepel en makkelijk tegenwoordig.
Volledig akkoord!!! te soepel is zeker niet goed! Maar die oude dingen conform houden aan de huidige regelgeving en aan de dichterlijke vrijheden van de TC is al jaren een een serieuze uitdaging
@ Penguin:duidelijk oldtimerfan!! Tof :) En wat heb je nog staan in de garage? Al lang bezig in de oldtimer scene??? :D
Greetz
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Penguin »

Ik niet collega en zijn vader wel. Oud genoeg om naar events in oa Italië te laten transporteren, om dan achterna te vliegen. En het zijn zij en hun collega oldtimer bezitters die hier blij om zijn.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
SALLHAMv8
LROCB-Member
Berichten: 176
Lid geworden op: ma 12 jan, 2004 16:58
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Beauvechain

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door SALLHAMv8 »

Ik lees nergens dat je gekeurd wordt nr de huidige normen, zeker niet voor uitlaatgassen en remmen. Dat kan technisch gewoon niet met een oude bak.
Maar dat de keuring altijd een uitdaging is en een dubbelltje op zijn kant zal ik zeker niet ontkennen.
(slechte) ervaringen genoeg hier.

(psst, ik heb oldtimers, op O plaat uiteraard, en rij ermee, ik vlieg er niet achter :-) )
Land-Rover takes the smooth with the rough.
warci
LROCB-Member
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wambeek

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door warci »

kan dit alleen maar beamen: het is technisch niet mogelijk om mijn MGB door de ophangingstest te krijgen. Oplossing van de keurmeester: leg er een zak zand in als ge ermee naar de control komt...
Maar kan hier alleen ook maar akkoord mee zijn. Je ziet toch regelmatig een O-plaat op een hoop oud ijzer van de jaren '80.
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door De Rob »

warci schreef: wo 30 mei, 2018 10:41 kan dit alleen maar beamen: het is technisch niet mogelijk om mijn MGB door de ophangingstest te krijgen. Oplossing van de keurmeester: leg er een zak zand in als ge ermee naar de control komt...
Maar kan hier alleen ook maar akkoord mee zijn. Je ziet toch regelmatig een O-plaat op een hoop oud ijzer van de jaren '80.
Die zak zand en/of twee keurders er bij in is wel verleden tijd hè.Bij de 2 pk's was dat een tijd zo.
het probleem voor fod is dat er te veel O platen rond rijden ...Ze weten ook dat dit niet altijd voor de liefde voor oude wagens is ....maar uit gierigheid om zo weinig mogelijk jaarlijks te moeten betalen en niet meer naar de keuring te moeten gaan.
Rob
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Vogler »

Je ziet toch regelmatig een O-plaat op een hoop oud ijzer van de jaren '80.
Ik ga me hierdoor vooral zelf oud voelen. Soms schrik ik er haast van als ik zie dat pakweg een mercedes 190 als oldtimer rondrijdt... :D

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Penguin »

Je bent niet de enige. Ik verschiet er soms van dat die bepaalde wagen al op een O plaat kan :)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Escape »

De Rob schreef: wo 30 mei, 2018 11:18 het probleem voor fod is dat er te veel O platen rond rijden ...Ze weten ook dat dit niet altijd voor de liefde voor oude wagens is ....maar uit gierigheid om zo weinig mogelijk jaarlijks te moeten betalen en niet meer naar de keuring te moeten gaan.
Rob
Klopt niet, financieel maakt het voor de FOD amper uit, wegenbelasting is hetzelfde met of zonder O-plaat. En keuring is privé, dus daar strijken ze enkel de BTW van op.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door baudts »

Ik denk inderdaad ook niet dat de prijs van 30 euro meer per jaar voor de keuring de mensen zal stoppen om onder het oldtimer statuut te rijden en veel mensen zal afschrikken en de wagen terug in te schrijven met een gewone nummerplaat of om een modernere wagen te kopen.

Voor mij is het gewoon een geldkwestie van de overheid. Indien het om de veiligheid te doen was zouden ze ook gewoon het systeem van duitsland over nemen waar ze de wagen met modificaties keuren en de veiligheid hiervan controleren. Zou met plezier bijvoorbeeld 50 euro betalen indien er modificatie is gebeurd en ze moeten deze mee keuren. Weet ik onder andere ook dat deze correct en veilig is. En 30 euro indien geen modificatie is gebeurd en een gewone keuring moet gebeuren. Zo zouden oude wagens ook veel veiliger worden op moderne wegen. Zelfde voor het versteken van een oude motor naar een nieuwe motor. Wat weer beter is voor het milieu.

Want op zich blijft het nu ook niet veilig. je zet de wagen in orde voor de keuring je ben t erdoor en het eerste dat de meeste mensen doen is terug naar hun garage rijden en binnen de week alles weer veranderen. Gezien er op de weg nauwelijks op wordt gecontroleerd kan je het niet tegen houden en blijft het bij sommige mensen onveilig omdat ze zich niet voldoende informeren over de modificaties die ze maken.

Het is een kortzichtig beleid dat er enkel voor zal zorgen dat de oudste en dus mooiste wagens (en dus ook een deel van ons historisch erfgoed) zal verdwijnen en vergeten worden wat op zich zeer spijtig tot zelf schandalig is. Is hetzelfde dat men alle oude schilderijen of kunst verbiedt en enkel nog maar nieuwe toelaat.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Wolf »

"oude schildrijen en kunst" verpesten de lucht wel niet hé.
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Fetzl »

Wolf schreef: do 31 mei, 2018 09:24 "oude schildrijen en kunst" verpesten de lucht wel niet hé.
haha... binnenkort verpesten old-timers de lucht ook niet meer als ze alleen nog maar stil mogen staan en er louter naar gekeken mag worden
dan zet je die op een auto-aanhangwagen met een Tesla (en chauffeur) d'er voor, zelf in de old-timer en dan maar gereden worden

hoe hilarisch zou dat zijn als je dan in een LEZ "geflitst" zou worden

soit: ik blijft motor-upgrades (ja zelfs EV-conversiekits) dé uitdaging (lees: pragmatische oplossing) vinden voor oudere wagens
"duurzaamheid" is ook bestaande dingen "langer gebruiken"
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door baudts »

Wolf schreef: do 31 mei, 2018 09:24 "oude schildrijen en kunst" verpesten de lucht wel niet hé.
Indien we oldtimers mogen aanpassen zal er ooit een tijd komen dat de meerderheid ook de lucht niet verpesten.
Van zodra de meeste nieuwe wagens ook zijn overgeschakeld denk ik ook niet dat de weinige oldtimers nog een grote impact zullen hebben op onze lucht kwaliteit :D

Spijtig ontbreekt het altijd aan een duurzame en lange visie bij onze toffe ( :mids ) beleidsmakers.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Penguin »

De reden waarom echte old-timer liefhebbers geen andere motor willen steken of andere aanpassingen, is omdat ze authenticiteit en waarde willen behouden. En omdat die mee willen doen aan old-timer concours en rally's. Daar moet je niet afkomen met iets dat niet meer origineel is.

Collega heeft zijn oude Alfa bijna half afgebroken om terug origineel te krijgen. Dat ging van aanpassingen aan de motor, herstellen van orginele remmen, bumpers, tot de bevestigingen van de softtop.

Als hier terug een Series zou komen, dan zal dat met de 2.25l benzine of diesel motor zijn.

De old-timer kopers met heel veel centen, die kopen ze dan inderdaad om enkel in een garage te laten staan, te laten vervoeren naar een old-timer show, en gokken op meerwaarde na x jaar, en dan verkopen. Dat zijn eigenlijk gewoon investeerders. En die kopen al zeker geen prullen die niet meer origineel zijn.

Bij vele old-timer "liefhebbers" ontbreekt het ook aan lange termijn visie.
Zeg dan gewoon dat je met je oude wagen wil blijven rijden, omwille van welke reden dan ook en het je niets kan schelen dat als je hem ooit zou moeten verkopen er geen geld voor gaat krijgen. Maar niet dat je met een old-timer wil rijden en passioneel liefhebber bent van dat type merk/model.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Fetzl »

ieder zijn insteek natuurlijk
ik kan de die-hard "ik wil 'em zo origineel mogelijk houden" zeker apprecieren en in zoverre dat economisch-ecologisch te verantwoorden valt, zou ik daar ook in meegaan
ik schaf me ooit ook nog een oldtimer aan... met als voorwaarde: LR én uit mijn geboortejaar met de bedoeling die zo lang mogelijk rijdend te houden.
Aan mezelf is voorlopig nog alles origineel en dat zou dan ook aan die wagen moeten

Maar als ik ooit een nieuwe heup of knie moet laten steken... (en 't is nog de moeite...) dan doen we dat
zelfde met een oldtimer: daar zou ik enkel plezier aan hebben door er mee te kunnen rijden (persoonlijke mening!)
dus als die dan bepaalde upgrades moet krijgen om dat te bewerkstelligen, dan doen we dat (maar we houden de originele stukken bij ;-) )
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door baudts »

Penguin schreef: do 31 mei, 2018 10:07 De reden waarom echte old-timer liefhebbers geen andere motor willen steken of andere aanpassingen, is omdat ze authenticiteit en waarde willen behouden. En omdat die mee willen doen aan old-timer concours en rally's. Daar moet je niet afkomen met iets dat niet meer origineel is.
Denk dat dit voornamelijk afhangt van het type waarmee je rijdt. Bij mijn landrover interesseert me dit minder gezien de reden waarvoor je hem gebruikt. Denk trouwens niet dat er nog full originele lr's bestaan.

Hebben ook een e-type staan hier vind ik originaliteit dan wel zeer belangrijk. Zou ik nooit andere motor of zo insteken. Echter laatste tijd toch meer en meer aan het denken om het remsysteem up te graden naar een modernere. Dit uit veiligheid. Gezien ik iemand ben die toch vindt dat je met een wagen moet rondrijden en het zonde is van deze in een garage te laten staan. Heb het echter al een paar keer meegemaakt dat als ik hiermee rond rij dat er 1 of andere zot met een moderne wagen in eens voor mij in schiet en alles toe smijt en met de originele remmen geeft dit soms zeer gevaarlijke situaties omdat deze niet mee kunnen met de moderne remmen. hierdoor toch al een aantal keer bijna een accident gehad. Gezien je zelf niet kan inschatten wat andere bestuurders doen moet je u deze overweging toch maken vind ik. het zou zonde zijn om geen wagen meer te hebben omdat je bepaalde dingen niet wou upgraden.

Deze wagen staan trouwens ook bekend voor overhitting dus heb hier toch ook al extra en modernere ventilators ingezet om dit probleem tegen te gaan. Dit zodat je er ook langer mee kan rijden e n grotere tochten kan doen.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Wolf »

Als aanpassingen mogelijk zouden kunnen gemaakt worden(sic!), vragen ik me af wat dan bepaalt dat die auto dan nog de kwalificatie "oldtimer" mag behouden?
Alleen gebaseerd op het chassisnummer?
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door baudts »

of afhankelijk van de aanpassing.

Bijvoorbeeld nieuwe motor je behoudt oldtimer statuut echter emissie normen moeten voldoen aan bouwjaar van motor.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Bobtail »

Mijn defender is een 200TDi.
Onlangs heb ik me laten vertellen dat het mogelijk zou zijn om (met het nodige papierwerk) de dieselmotor door een benzinemotor te vervangen. De redenering is als volgt: een Defender is ook gehomologeerd geweest met een benzinemotor (4 cil, of V8), als gevolg bestaat de homologatie al, maar niet gerelateerd aan mijn chassisnummer.
Indien dit waar zou zijn, zijn technische verbeteringen wel degelijk mogelijk, en al zeker bij Land Rovers maar evengoed bij ander ander auto's zoals oa jaguar E-types en MG's om bij de engelse merken te blijven. Is er iemand die hierover meer kennis heeft?
Ik heb begrepen dat de europese regelgeving die keuringen oplegt, waarom kan er in Duitsland meer dan in België???? Laat staan in de UK? ( nog altijd lid van de EU). Misschien kunnen de heren van de BFOV zich hiermee eens bezig houden en ook bewijzen dat ze een strategische lange termijn visie hebben over hoe het verder moet met oude voertuigen. Anders verdwijnt er , zoals hierboven al vermeld, op termijn een stuk rijdend patrimonium.
greetz
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Penguin »

Terinfo, in de UK is het net strenger geworden. Was hot topic op de radio vorige week.
Duitsland is naar buiten toe pro EU, maar doet steeds hun eigen zin, en geen kat die iets durft te zeggen.
Belgie volgt bijna altijd de volledige richtlijn, andere EU landen nemen er uit wat hen past.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door baudts »

Bobtail schreef: do 31 mei, 2018 18:27 Mijn defender is een 200TDi.
Onlangs heb ik me laten vertellen dat het mogelijk zou zijn om (met het nodige papierwerk) de dieselmotor door een benzinemotor te vervangen. De redenering is als volgt: een Defender is ook gehomologeerd geweest met een benzinemotor (4 cil, of V8), als gevolg bestaat de homologatie al, maar niet gerelateerd aan mijn chassisnummer.
Indien dit waar zou zijn, zijn technische verbeteringen wel degelijk mogelijk, en al zeker bij Land Rovers maar evengoed bij ander ander auto's zoals oa jaguar E-types en MG's om bij de engelse merken te blijven. Is er iemand die hierover meer kennis heeft?
Ik heb begrepen dat de europese regelgeving die keuringen oplegt, waarom kan er in Duitsland meer dan in België???? Laat staan in de UK? ( nog altijd lid van de EU). Misschien kunnen de heren van de BFOV zich hiermee eens bezig houden en ook bewijzen dat ze een strategische lange termijn visie hebben over hoe het verder moet met oude voertuigen. Anders verdwijnt er , zoals hierboven al vermeld, op termijn een stuk rijdend patrimonium.
greetz
Kan u proberen op de hoogte te houden ben bezig met achteras naar schijfremmen te vervangen en ga erna zien met Landrover om dit te homologeren.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door Wolf »

ik dacht dat LR al heel lang geen attesten meer levert, ben dus heel curieus.
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Old-timers naar de controle

Ongelezen bericht door baudts »

Ik ook benieuwd hoever ik ga geraken :D
Heb niets te verliezen hè
Land Rover closest thing to heaven on earth
Plaats reactie