ervaringen compressorkoelkast

Hier kun je je eens goed laten gaan
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

ervaringen compressorkoelkast

Ongelezen bericht door Fetzl »

even polsen naar jullie ervaringen... want er zijn zoveel modelletjes op de markt
in te zetten op reis met capaciteit voor 2 volw en 2 kinderen

geen aandelen bij een of ander merk
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: ervaringen compressorkoelkast

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Wij hadden voor vier personen de Waeco CF80, een zeer ruime koelkast maar met een 130 plaats genoeg.
Stond op een schuif van frontRunner en kwam helemaal naar buiten.
De nieuwe CFX serie is 30% zuiniger dus het overwegen waard.
Er zijn nog veel andere merken op de markt die goed presteren, National Luna, Engel, ...

Nu hebben wij een 45ltr van Webasto in de boskar, groot genoeg voor 2 personen... doet het ook zeer goed.
De koelkasten van SoMaster hebben ook zeer goede referenties, wij hebben hier het kleinste model om gekoelde drank bij de hand te hebben anders moeten we ieder keer stoppen om achteraan gekoelde drank uit te halen.
Deze zomer in Spanje bij plus 40 graden deden ze het allebei zeer goed.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: ervaringen compressorkoelkast

Ongelezen bericht door Penguin »

Eerste was een Waeco, huidige is er ook eentje. CFX 40.
Voor 2 net voldoende als je 2 a 3 dagen geen winkels tegenkomt. Onze frigo is wel gevuld met luxe artikelen zoals wijn, apero, yogurt, fruit en voldoende vlees voor de bbq. Water kunnen we gelukkig goed koel houden in onderste kasten.
Tijdens het rijden maken we wel plaats voor 1 waterfles.

Is een zuinige goed werkende koelkast, maar voor 4 personen zal je toch best naar een 65l uitkijken.
Wat je ook moet nakijken is waar je hem wil plaatsen, en hoe de koelkast open kan.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: ervaringen compressorkoelkast

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Als je verstandig je koelkast vult kan er toch veel in, bv voorverpakt vlees uit de supermarkt gaat bij ons in plastiek zakjes, wij kunnen makkelijk voor vier of vijf dagen vullen, wij hebben wel nog een klein vriezer zitten in de koelkast, deze werkt niet echt goed in bv Spaanse 40 graden maar hier bewaren we dan ons veel, diepgekoeld zegt ik dan rond de 1 graden.
Drank kopen wij meestal in klein flesjes, een fles van 1,5ltr neemt te veel plaats in en als deze half vol is blijft ze veel plaats in nemen.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: ervaringen compressorkoelkast

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Voor Waeco heeft De Wit in Nederland meestal scherpe prijzen
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: ervaringen compressorkoelkast

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Ik heb een 45L koelkast van Engel en ook zeer tevreden van.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: ervaringen compressorkoelkast

Ongelezen bericht door Wolf »

Het hangt af van je eet- en drinkgewoontes, hoe groot die moet zijn.
Vlees en alcohol moet er bij ons niet in, dus met de Waeco 45L massa plaats.
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: ervaringen compressorkoelkast

Ongelezen bericht door Vogler »

Wij hebben een eenvoudige en wat oudere Waeco (nu opgegaan in Dometic) van 30 liter. Voor ons tweeën voldoende - en meer ruimte wil ik er eigenlijk ook niet aan besteden.
In principe koelt hij enkel, maar zaken die tegen de wand zitten, willen wel eens bevriezen. Volgens de vorige eigenaar fungeert hij in koudste stand ook nét als vriezer. Ik heb hem zelf nog nooit in echt warme omstandigheden gebruikt, maar hij heeft hem met veel succes in Afrika gebruikt.
Er bestaan optionele mandjes voor, dus die zou ik er zeker bij aanschaffen zodat niets het koelvlak raakt. Als er oplossingen zijn die toestaan om met compartimenten te werken (bv twee manden in het koelvak) moet je niet het hele koelvak uitladen wil je onderaan iets pakken. Anderzijds moet je mogelijk meer 'puzzelen' natuurlijk.
Als ik me niet vergis, werkt het gros van de merken met Danfoss compressoren.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: ervaringen compressorkoelkast

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Inderdaad, ik dacht dat enkel Engel de Japanese compressoren gebruikt van Sawafuji.
Die zou betrouwbaarder zijn ... (geen idee of daar echte statistieken van bestaan, dat zal niet eenvoudig zijn om daar een cijfer op te kleven)
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: ervaringen compressorkoelkast

Ongelezen bericht door zeerover »

IK heb een waeco van 50l, en als dan niet toekomt voor 4 personen? Deze hebben een danfoss compressor, deze is overal hetzelfde. De elektronica van de CFX reeks heeft alleen een iets andere elektronica waardoor de koeling traploos is in plaats van stappen waardoor het verbruik in sommige omstandigheden kan verminderen. Het verbruik is echt heel weinig maar je moet er toch voor zorgen dat de koelbox niet in de zon staat en dat de warme lucht makkelijk wegkan, als dat niet lukt gaat er een ventilator draaien en neemt het stroomverbruik toe. Ondanks dat iedereen voor een dubbele batterij set-up gaat is dit echt niet nodig, tenzij je meer dan 4 dagen stil blijft staan, kies wel voor een agm batterij deze kan veel beter tegen ontladen dan een gewone. Ik heb mijn koelbox toch kunnen vernielen door mijn auto (onopzettelijk) als duikboot te gebruiken. Dan heb ik veel opgezocht. BV alle compressoren zijn hetzelfde maar je kunt de kleinere koelboxen niet op 230v aansluiten. De kleine goedkope gebruiken de "danfoss of secop (indec) 101N0200 (210) module en de duurdere de 101N0500 (510) module (informatie om zelf je koelbox te herstellen).
https://www.secop.com/fileadmin/user_up ... 00p522.pdf
Ook is het mogelijk dat de knopjes niet meer werken, maar dat is gemakkelijk te herstellen door de draadjes opnieuw te solderen. Heel belangrijk dat je een 4mm2 voedingskabel legt, anders daalt de spanning te veel bij het opstarten.
Mijn volgende koelbox maak ik zelf. https://www.wagenaarwatersport.nl/waeco ... -1924.html
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
warci
LROCB-Member
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wambeek

Re: ervaringen compressorkoelkast

Ongelezen bericht door warci »

Ik heb hier een Mobicool FR40, cheap ding, maar het heeft 2 weken spaanse roadbook overleefd! Ging wel regelmatig in alarm wegens te veel schokken, maar bleef steeds werken en bleef mooi koel. Ook 's nachts liet ik ze gewoon insteken op de startbatterij, er is een instelbaar alarm op zodat ze afslaat onder een bepaald voltage. Kostte 308€ en was het echt wel waard!
Gebruikersavatar
travel-def
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 15 sep, 2006 13:19
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Zonhoven
Contacteer:

Re: ervaringen compressorkoelkast

Ongelezen bericht door travel-def »

Ik verkoop de laatste jaren veel Indel B , ze gebruiken ook een Danfoss compressor en zijn iets goedkoper , de 50L zit op €699 ( voor Land Rover rijders is er korting ;-) )
Tot nu toe nog geen problemen mee gehad , ze hebben trouwens ook de groter rechthoekige modellen , afgekeken van National Luna :-)
Plaats reactie