Even voorstellen...

Hier kun je je eens goed laten gaan
tovertover
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 mei, 2017 20:13
lrocb_lidnr: 0

Even voorstellen...

Ongelezen bericht door tovertover »

Goeden avond.

Ik ben nieuw hier op het forum en wellicht snel ook bij de club.
Het leek mij wel zo netjes mij even voor te stellen.
Ik heet Tom Verbruggen en woon in de buurt van Aarlen. Al sinds kleins af aan is de Defender en met name de 110 mijn droom auto. Tot nu toe is het bij dromen gebleven, maar mijn vrouw is mijn gezeur ondertussen beu en verplichte mij bijna een aan te schaffen. Droomvrouw...
De meeste mensen die ik ken verklaren mij voor gek: te groot (nergens te parkeren), lelijk (lego doos), onpraktisch, oncomfortabel... etc etc. Maar op alles heb ik een weerwoord. Er is gewoon niets mooiers en het is een auto die met niets te vergelijken valt.

Dus ik ben nu rustig het internet aan het afstruinen voor mijn toekomstige grote liefde. Tot nu toe heb ik 5 gegadigden...
Als er iemand hier op het forum is die nog enige tips heeft dan hoor ik het graag!

Groeten!

Tom.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Even voorstellen...

Ongelezen bericht door Penguin »

Wees welgekomen ;)

Er zitten hier een paar krakken die je wel het een en ander kunnen uitleggen.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Even voorstellen...

Ongelezen bericht door Henk »

Welkom hier. We zitten met de club bijna elk jaar rond 1 november in Daigny, spring maar eens binnen dan
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
tovertover
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 mei, 2017 20:13
lrocb_lidnr: 0

Re: Even voorstellen...

Ongelezen bericht door tovertover »

Bedankt Henk. Lijkt me gezellig! Ik hoop wel dan allang mijn terreintijger te hebben!
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Even voorstellen...

Ongelezen bericht door Vogler »

Welkom Tom!
Gelukkig zijn er zulke vrouwen, ik ben zelf gelukkig ook met zo'n exemplaar gezegend en zonder haar had ik de aanschaf van onze Defender nooit kunnen verwezenlijken.

Ik veronderstel dat je je al over de basics gebogen hebt? Ik zit nog maar een goeie 2,5 jaar in het wereldje dus mijn kennis is lang niet zo groot als die van bovenvermelde krakken, maar alvast een poging...

Héél beknopt wat de auto zelf betreft:

- de gangbare motorisaties van oud naar nieuw:
- 200tdi/300tdi (geen elektronica, stukken voor 200Tdi (met name cylinderkoppen) worden naar het schijnt wat schaars),
- Td5 (comfortabeler, minder rudimentair, heerlijk geluid maar in de lage toeren wat plattekes - naar het schijnt :mrgreen: )
- Td4 (comfortabelst, stilst, 6e versnelling, betere euronorm maar geen ventilatieluikjes onder de voorruit)
Euronormen zijn tegenwoordig een issue: enkel met de Td4 mag je nog in Antwerpen binnen, of een 15p Td5 met roetfilter en bijbetalen. Brussel komt er ook aan, wat voor mij nog serieuze gevolgen gaat hebben.
Er zijn natuurlijk nog de meer exotische of oudere NAD, VM en V8.

- Automaat of handgeschakeld?

- Koetswerkvorm: dcpu -> 4-personen i.c.m. lichte vracht is mogelijk, en dat geldt niet voor een Station Wagon wat qua taksen enorm kan oplopen als je een achterbank wil. En er is nog de hardtop natuurlijk.

- Ook: het leven is een pak makkelijker en minder duur als je handig bent en kan sleutelen én als je er de plek voor hebt. Er is altijd wel een to-do lijst met zaken die je zou moeten/kunnen/willen vervangen of verbeteren. Een Defender is nooit af en vraagt toch wel wat onderhoud en verzorging.

- Je familie... Die droomvrouw van je: hoe zal zij een lawaaierige bak als een Defender ervaren? In onze Td5 moet de radio flink hard wil je bij 110km/u nog wat van de muziek horen (Vaak gaatde muziek weer uit en hoorik liever de motor) In een Td4 is het wat beschaafder. Hoe gaat zij eventuele ongemakken waarderen voor wat je aan de auto spendeert? Weet dat er een handleiding van 38 pagina's is enkel voor het opsporen en dichten van waterlekken.. Ik verwachtte indertijd dat de Water Ingress Manual ging over doorwadingen :D

- Heb je al wat oudere kinderen? De zithouding achteraan is nogal beroerd en een man van gemiddelde gestalte kijkt vooral tegen de bovenkant van de deur aan. Er kunnen redelijk wat forumleden vertellen over opgeschoten pubers die geen lange reis meer achterin willen meemaken.

Ik heb zelf een 110 Td5 Hardtop van 2005 die me tot een contente mens maakt.. Ik hou wel van zijn basic karakter en hij is me op het lijf geschreven. Ik neem het rudimentaire voor lief, alles voelt nog heel direct en als een machine aan - ik zou niets anders willen. En ik rij er dolgraag mee. Als je hem goed onderhoudt kan je er op rekenen, dit jaar gaan we er voor de tweede keer mee naar Ijsland. Soms twijfel ik wel eens of ik niet beter een 4-deurs had gekocht omdat je dan makkelijker bij spullen geraakt die in het midden van de auto liggen, en ze hebben dat prachtige raampje in het dak (wat dan weer kan lekken)

Als je voor een Td5 zou kiezen, neem dan bij voorkeur een van 2002 of later met een 15p-motor. Dat kan je aan enkele zaken zien: makkelijkst is allereerst een middenconsole in het dashboard, en in de motorruimte een extra koeler + tweede spoel aan de EGR maar ook aan het nummer van de motor. De eerdere Td5's hebben enkele zwaktes die je veel geld kunnen kosten, met name een mogelijk loskomende bout van de oliepomp (meestal fataal voor de motor, maar te voorkomen door de bout te vervangen of met loctite te borgen) en te zwakke plastic paspennen tussen blok en cylinderkop.

Ik heb de indruk dat de meeste eigenaars vooral fan zijn van het type waar ze mee rijden, en er is naar mijn perceptie maar een minderheid die een oudere generatie verkiest boven de wagen waar ze nu mee rijden. De meeste Td4 rijders willen naar mijn weten niet meer terug naar ouder (maar missen de ventilatieluikjes wel ;) )

En wat wil je ermee? Stevig off-road gaan en tot je nek in het water of slijk? Dan maar een Tdi zonder elektronica. Dagelijks kilometers malen? De Td4. Lange reizen? Tja... Zolang de computer niet stuk gaat, kan er veel opgelost worden. De Td4 heeft naar mijn weten één notoir probleem en dat is een verbindingsas tussen de versnellingsbakken waarvan Land Rover vond dat ze geen smering nodig heeft. Die wil bijna lukraak en zonder aankondiging vooraf stuk gaan en dan sta je onverbiddelijk stil. Bij sommigen na 30k kilometer, bij anderen na 200k. Er is intussen wel een oplossing voor van Ashcroft maar het is een redelijke klus.

Als je naar auto's gaat kijken, neem dan zeker iemand mee die ervaring heeft met Defenders. Er is gelukkig veel hulpvaardigheid en collegialiteit in het Land Rover wereldje.
Veel mechanische tekortkomingen zijn wel op te lossen (al kost dat geld natuurlijk), maar toch zeker de speling in de transmissie checken. Dat hebben ze weliswaar allemaal in meer of mindere mate en kan diverse oorzaken hebben, gaande van uitgesleten steekassen en meenemers, tot speling in één van de versnellingsbakken of differentielen. Roest en oxidatie zijn m.i. lastiger en ingrijpender, vooral owv de combinatie alu en staal en omdat er ridicuul veel hoekjes en kantjes en holtes en gaten in zitten. Check het chassis, het tussenschot tussen motor en passagiers en de dwarsbalk/bumper achteraan goed op roest. En ook het aluminium van het koetswerk, zeker waar staal en aluminium met elkaar in contact komen. Zit het chassis vol zand en modder? Dan heeft de auto zeker offroad gezien, in weerwil van wat de eigenaar beweert. Ik heb indertijd enkele wagens gezien waar ik her en der gaten in het chassis kon prikken en mag op mijn blote knietjes forumleden danken die me behoed hebben voor een impulsieve aankoop uit ongeduld, en mijn droomvrouw die mee de inspanning deed om wat meer geld neer te leggen voor een gezonde auto.

Tot slot nog eens benadrukken dat het ondanks de caveats hierboven fantastische bakken zijn die je niet onberoerd laten, het is een virus dat je pakt. Grootste nadeel? Sinds we onze Defender hebben, verveel ik me in bijna elke andere auto. Ik hoop dat ik er nog lang van kan genieten, alle tendenzen in wetgeving en ontmoediging van diesel ten spijt.

Groeten en veel succes met de speurtocht,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
dafaljan500
LROCB-Member
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 26 okt, 2015 16:58
lrocb_lidnr: 1478
Woonplaats: Mol

Re: Even voorstellen...

Ongelezen bericht door dafaljan500 »

Welkom.
Joris slaat (zoals steeds) nagels met koppen.
Defender 110 SW - Td5 - 2003
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Even voorstellen...

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Dat kan ik alleen maar beamen. Joris, weerom een mooi stukje dat je hier neergeschreven hebt.
@ Tom, welkom hier en veel succes met de zoektocht.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Even voorstellen...

Ongelezen bericht door Fetzl »

en vooral: het knutselen aan en naar je eigen smaak zetten van een def is al even leuk als er mee rijden
er is altijd nog iets wat je er wil aan veranderen - ik heb het dan niet over tunen met extra spoiler hier of paarse TL-lampen daar... maar een luikje hier, een beugeltje daar, 2e batterijsysteem, ... om 'em nog praktischer of reiswaardig te maken...
Het eerste gat boren in je carrosserie is een vreemd gevoel.... maar dat verdwijnt snel... en
en waarom ? omdat het kán en er ideetjes zat zijn !
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Even voorstellen...

Ongelezen bericht door Wolf »

Welkon Tom en ... Vogler moet dringend vaste correspondent voor het clubblad worden.
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Even voorstellen...

Ongelezen bericht door Penguin »

Vogler schreef:
Ik heb de indruk dat de meeste eigenaars vooral fan zijn van het type waar ze mee rijden, en er is naar mijn perceptie maar een minderheid die een oudere generatie verkiest boven de wagen waar ze nu mee rijden. De meeste Td4 rijders willen naar mijn weten niet meer terug naar ouder (maar missen de ventilatieluikjes wel ;) )

Joris
Er valt hier inderdaad weinig aan toe te voegen ;)

ivm td4 rijders en niet terug willen, naast de luikjes mis ik toch wel de ferme motorrem van een td5. Met een zware td4 in de bergen afdalen is niet leuk wegens het vele verplicht remmen. Wielen worden er echt wel heet van.
Enkel in 1 klein kan je hem onder de 2000 toeren houden.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Even voorstellen...

Ongelezen bericht door Henk »

Wolf schreef: en ... Vogler moet dringend vaste correspondent voor het clubblad worden.
Ben ik het helemaal mee eens !!!!!
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
tovertover
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 mei, 2017 20:13
lrocb_lidnr: 0

Re: Even voorstellen...

Ongelezen bericht door tovertover »

Wouw Joris! Dan verwachte ik een "welkom" en niet veel meer. Dit is wel een pracht stuk! Bedankt voor de tips.

Ik heb er momenteel 2 op het oog. En dat na 2 jaar zoeken. Alle twee zijn het td5 motoren en beide uit 2004. Bij een zit er al het een en ander op. Maar voor mijn smaak moet er nog het een en ander aan gedaan worden. Voor mij hoort een defender er uit te zien alsof ik van plan ben de Sahara en een oerwoud te doorkruisen.
Maar dat is dan mijn persoonlijke touch. Het mooie van dit model is dat elke versie en aanpassing mooi en stoer is en blijft.

Mijn intentie is toch wel ook af en toe off the road te gaan. En dan het liefst met meerdere "soortgenoten".
En natuurlijk gewoon dagelijks er mee naar mijn werk. Niet te vergeten af en toe familie bezoeken op 500 km... Mijn dochters zijn 8 en 12 en die heb ik al van baby af aan de Defender virus meegegeven. Dus het gemis aan comfort nemen ze op de koop toe.

Bedankt voor alle mooie reacties. En ik hoop jullie allen op de hoogte te houden.

Tom
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Even voorstellen...

Ongelezen bericht door Penguin »

500km voor een 8 en 12 jarige is wel lang en krap zitten en al zeker als ze groot zijn. Wij hebben daarom ooit onze def vervangen door een D3.
Nu ze niet meer mee gaan en half het huis uit zijn, is er terug een defender gekomen.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Even voorstellen...

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Welkom Joris
Ik heb het niet allemaal gelezen maar als je naar een 2004 gaat kijken controleer ook goed de deuren op roest onderaan, vanaf 2006 is die veel beter
Suc6 in je zoek tocht
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Even voorstellen...

Ongelezen bericht door Penguin »

Landy Bean schreef:Welkom Joris
Ik heb het niet allemaal gelezen maar als je naar een 2004 gaat kijken controleer ook goed de deuren op roest onderaan, vanaf 2006 is die veel beter
Suc6 in je zoek tocht
Frans sliep reeds tijdens het posten ;)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Even voorstellen...

Ongelezen bericht door Vogler »

Zijn post was gelukkig wel relevant ;-)
Merci voor de complimenten. Slapeloze momenten hebben dan toch hun voordelen...

Misschien wil er nog iemand iets toevoegen over tractiecontrole. Ik heb er geen en kan er niet over meepraten. Is iedereen daar eigenlijk onverdeeld gelukkig mee?

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Even voorstellen...

Ongelezen bericht door Penguin »

Ik heb er nog geen last van gehad.
Het is enkel raar als je een stijle afdaling aan het doen bent, dat de wagen begint te remmen. Kan een gewoonte zijn, maar mij was geleerd nooit of te nimmer de rem aan te raken bij zware afdalingen.

We hebben ook een knop op deze uit te schakelen (enkel bij de laatste td4's) , wat ik wel meestal doe als we off-road gaan. (Wat ik wel eens durf te vergeten)
Doch, zoals bij elke moderne wagen staat deze niet echt af, en zoals bij het afdalen vermeld, gaat hij toch inspringen.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Even voorstellen...

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Zoals ik schreef, Heb niet alles gelezen, geen zin...
Plaats reactie