Welkom Tom!
Gelukkig zijn er zulke vrouwen, ik ben zelf gelukkig ook met zo'n exemplaar gezegend en zonder haar had ik de aanschaf van onze Defender nooit kunnen verwezenlijken.
Ik veronderstel dat je je al over de basics gebogen hebt? Ik zit nog maar een goeie 2,5 jaar in het wereldje dus mijn kennis is lang niet zo groot als die van bovenvermelde krakken, maar alvast een poging...
Héél beknopt wat de auto zelf betreft:
- de gangbare motorisaties van oud naar nieuw:
- 200tdi/300tdi (geen elektronica, stukken voor 200Tdi (met name cylinderkoppen) worden naar het schijnt wat schaars),
- Td5 (comfortabeler, minder rudimentair, heerlijk geluid maar in de lage toeren wat plattekes - naar het schijnt
)
- Td4 (comfortabelst, stilst, 6e versnelling, betere euronorm maar geen ventilatieluikjes onder de voorruit)
Euronormen zijn tegenwoordig een issue: enkel met de Td4 mag je nog in Antwerpen binnen, of een 15p Td5 met roetfilter en bijbetalen. Brussel komt er ook aan, wat voor mij nog serieuze gevolgen gaat hebben.
Er zijn natuurlijk nog de meer exotische of oudere NAD, VM en V8.
- Automaat of handgeschakeld?
- Koetswerkvorm: dcpu -> 4-personen i.c.m. lichte vracht is mogelijk, en dat geldt niet voor een Station Wagon wat qua taksen enorm kan oplopen als je een achterbank wil. En er is nog de hardtop natuurlijk.
- Ook: het leven is een pak makkelijker en minder duur als je handig bent en kan sleutelen én als je er de plek voor hebt. Er is altijd wel een to-do lijst met zaken die je zou moeten/kunnen/willen vervangen of verbeteren. Een Defender is nooit af en vraagt toch wel wat onderhoud en verzorging.
- Je familie... Die droomvrouw van je: hoe zal zij een lawaaierige bak als een Defender ervaren? In onze Td5 moet de radio flink hard wil je bij 110km/u nog wat van de muziek horen (Vaak gaatde muziek weer uit en hoorik liever de motor) In een Td4 is het wat beschaafder. Hoe gaat zij eventuele ongemakken waarderen voor wat je aan de auto spendeert? Weet dat er een handleiding van 38 pagina's is enkel voor het opsporen en dichten van waterlekken.. Ik verwachtte indertijd dat de Water Ingress Manual ging over doorwadingen
- Heb je al wat oudere kinderen? De zithouding achteraan is nogal beroerd en een man van gemiddelde gestalte kijkt vooral tegen de bovenkant van de deur aan. Er kunnen redelijk wat forumleden vertellen over opgeschoten pubers die geen lange reis meer achterin willen meemaken.
Ik heb zelf een 110 Td5 Hardtop van 2005 die me tot een contente mens maakt.. Ik hou wel van zijn basic karakter en hij is me op het lijf geschreven. Ik neem het rudimentaire voor lief, alles voelt nog heel direct en als een machine aan - ik zou niets anders willen. En ik rij er dolgraag mee. Als je hem goed onderhoudt kan je er op rekenen, dit jaar gaan we er voor de tweede keer mee naar Ijsland. Soms twijfel ik wel eens of ik niet beter een 4-deurs had gekocht omdat je dan makkelijker bij spullen geraakt die in het midden van de auto liggen, en ze hebben dat prachtige raampje in het dak (wat dan weer kan lekken)
Als je voor een Td5 zou kiezen, neem dan bij voorkeur een van 2002 of later met een 15p-motor. Dat kan je aan enkele zaken zien: makkelijkst is allereerst een middenconsole in het dashboard, en in de motorruimte een extra koeler + tweede spoel aan de EGR maar ook aan het nummer van de motor. De eerdere Td5's hebben enkele zwaktes die je veel geld kunnen kosten, met name een mogelijk loskomende bout van de oliepomp (meestal fataal voor de motor, maar te voorkomen door de bout te vervangen of met loctite te borgen) en te zwakke plastic paspennen tussen blok en cylinderkop.
Ik heb de indruk dat de meeste eigenaars vooral fan zijn van het type waar ze mee rijden, en er is naar mijn perceptie maar een minderheid die een oudere generatie verkiest boven de wagen waar ze nu mee rijden. De meeste Td4 rijders willen naar mijn weten niet meer terug naar ouder (maar missen de ventilatieluikjes wel
)
En wat wil je ermee? Stevig off-road gaan en tot je nek in het water of slijk? Dan maar een Tdi zonder elektronica. Dagelijks kilometers malen? De Td4. Lange reizen? Tja... Zolang de computer niet stuk gaat, kan er veel opgelost worden. De Td4 heeft naar mijn weten één notoir probleem en dat is een verbindingsas tussen de versnellingsbakken waarvan Land Rover vond dat ze geen smering nodig heeft. Die wil bijna lukraak en zonder aankondiging vooraf stuk gaan en dan sta je onverbiddelijk stil. Bij sommigen na 30k kilometer, bij anderen na 200k. Er is intussen wel een oplossing voor van Ashcroft maar het is een redelijke klus.
Als je naar auto's gaat kijken, neem dan zeker iemand mee die ervaring heeft met Defenders. Er is gelukkig veel hulpvaardigheid en collegialiteit in het Land Rover wereldje.
Veel mechanische tekortkomingen zijn wel op te lossen (al kost dat geld natuurlijk), maar toch zeker de speling in de transmissie checken. Dat hebben ze weliswaar allemaal in meer of mindere mate en kan diverse oorzaken hebben, gaande van uitgesleten steekassen en meenemers, tot speling in één van de versnellingsbakken of differentielen. Roest en oxidatie zijn m.i. lastiger en ingrijpender, vooral owv de combinatie alu en staal en omdat er ridicuul veel hoekjes en kantjes en holtes en gaten in zitten. Check het chassis, het tussenschot tussen motor en passagiers en de dwarsbalk/bumper achteraan goed op roest. En ook het aluminium van het koetswerk, zeker waar staal en aluminium met elkaar in contact komen. Zit het chassis vol zand en modder? Dan heeft de auto zeker offroad gezien, in weerwil van wat de eigenaar beweert. Ik heb indertijd enkele wagens gezien waar ik her en der gaten in het chassis kon prikken en mag op mijn blote knietjes forumleden danken die me behoed hebben voor een impulsieve aankoop uit ongeduld, en mijn droomvrouw die mee de inspanning deed om wat meer geld neer te leggen voor een gezonde auto.
Tot slot nog eens benadrukken dat het ondanks de caveats hierboven fantastische bakken zijn die je niet onberoerd laten, het is een virus dat je pakt. Grootste nadeel? Sinds we onze Defender hebben, verveel ik me in bijna elke andere auto. Ik hoop dat ik er nog lang van kan genieten, alle tendenzen in wetgeving en ontmoediging van diesel ten spijt.
Groeten en veel succes met de speurtocht,
Joris