Awnings

Hier kun je je eens goed laten gaan
Gebruikersavatar
Adventurous Rover
LROCB-Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 18 jan, 2017 11:37
lrocb_lidnr: 1426
Woonplaats: Heverlee
Contacteer:

Awnings

Ongelezen bericht door Adventurous Rover »

Net zoals de rooftop tent zouden we bij verloop van tijd een awning op onze def zetten.
Hebben jullie bemerkingen bij de verschillende types, pro/cons?
De grote hamvraag blijft voor mij een klassieke of een 270 graden awning. Ik zie van elk wel wat voor en nadelen in maar te weinig om een gefundeerde keuze te maken.

Grtz
Sir Maurice Supertramp, the 2014 Puma Defender 110 CSW 2.2
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Awnings

Ongelezen bericht door Fennek »

Als je zoals wij zo goed als nooit 2 keer op dezelfde plaats overnacht heb je een luifel nodig die snel en eenvoudig kan opgesteld worden.
En zelfs als je meerdere dagen op dezelfde plaats blijft kan je ook niet meer naar de bakker of om boodschappen rijden als uw luifel opgesteld staat.
Koop dus iets dat snel en door 1 persoon alleen kan opgesteld worden.

Mijn ervaring is dat als iets te veel werk en tijd vraagt je het op termijn niet meer gebruikt. en zo een 270° beschouw ik als te veel werk.

Ik had er 1 van hannibal die staat snel op en heeft geen ondersteunende palen, waardoor je zelfs nog je wagen kan verplaatsen met de luifel open geklapt.

Wij gebruikten die zelfs regelmatig in de woestijn op de middagstop om wat schaduw te hebben, als je u nat in het zweet moet werken om hem opgezet te krijgen ga je dat niet doen.

Ik heb er geen meer, wagen samen met luifel verkocht en heb nu een zelfbouw constructie met leger poncho's maar dit is enkel tegen de regen en enkel voor aan de achterkant van de wagen.

Dit wens ik nu te verbeteren en ik heb al staan kijken naar de dome 1300 wat ik niet slecht vind daar hier in tegenstelling tot de hannibal geen water kan in blijven staan maar dat is me toch ook te veel werk om op te zetten.
Mijn poncho constructie staat minstens even snel op.

Bumperchute vind ik ook interessant maar ben je niets mee op een defender https://www.youtube.com/watch?v=5UARiLNffgQ

In Namibië had ik een eezi awn luifel stond zelfs nog sneller op dan de hannibal maar wel windgevoeliger http://www.eezi-awn.co.za/eeziawn/awnings.html

De meeste van die dingen kosten veel geld.
In de kataloog van Reimo staan er goedkopere alternatieven.

https://www.reimo.com/downloads/katalog ... i_2017.pdf
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Awnings

Ongelezen bericht door Penguin »

Van alle trips en reizen die we tot nu toe in EU gedaan hebben, hebben we nog nooit nood gehad aan een luifel.
We hebben wel een tarp mee, en die hebben we al enkele keren gebruikt. Voordeel is dat we die of aan de wagen kunnen hangen, of los van de wagen kunnen gebruiken.
Met 2 kan je die makkelijk en rap opzetten.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Awnings

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Mijn reis advies, hang niet te veel aan de wagen
Grote of twee daktenten, luifel, ... ga je niet elke dag met even veel plezier opplooien, als het warm is verwacht je maar aan een douche op het einde...
Even naar de winkel, vergeet het maar.
Spreek uit ervaring

MAAR staat natuurlijk wel cool
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Awnings

Ongelezen bericht door Fennek »

Mijn luifel heeft anders al meermaals het verschil gemaakt in zware regenval. Jullie kunnen binnen wegvluchten maar als je enkel een daktent hebt wordt het lastig als je nog moet koken/eten. Nog nooit dauerregen gehad in jullie daktent periode? Tarp is natuurlijk een alternatief.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Awnings

Ongelezen bericht door Penguin »

Fennek schreef:Mijn luifel heeft anders al meermaals het verschil gemaakt in zware regenval. Jullie kunnen binnen wegvluchten maar als je enkel een daktent hebt wordt het lastig als je nog moet koken/eten. Nog nooit dauerregen gehad in jullie daktent periode? Tarp is natuurlijk een alternatief.
Ja hoor. Ik herinner me nog zware regenval in Spanje. Naast de trap hadden (en nu nog) een bache of 2 mee. Palen van de tarp en bomen helpen dan om een shelter te maken.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Awnings

Ongelezen bericht door Fennek »

OK maar zoals ik schreef een tarp is een alternatief maar zonder sta je daar te blinken..
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Awnings

Ongelezen bericht door Fennek »

Ben trouwens ook geen fan van dingen op het dak. Voor mijn tripje naar het zand eind van de maand zal er niets op mijn dak staan buiten een vhf antenne en een veiligheidsvlag om niet op mekaar te knallen in de duinen.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Awnings

Ongelezen bericht door Landy Bean »

De ideale oplossing bestaat niet, nu hebben we ook een luifel en een tarp bij
Wij zijn 1 jaar met enkel de daktent op reis geweest en als het regend is het idd vervelend zonder luifel...
Andere jaren was onze trailer mee dan hadden we een hele voortent.

Alles hangt eigenlijk af van hoe je wil reizen, rond trekken of een bassis kamp is een heel groot verschil voor ons
Nu met de boskar denk ik dat we goed zitten voor beide, tijd zal het uitwijzen
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Awnings

Ongelezen bericht door Penguin »

Landy Bean schreef: Nu met de boskar denk ik dat we goed zitten voor beide, tijd zal het uitwijzen
Ik denk het wel. Zo ondervinden wij het toch tot nu.
Enige 2 min punten momenteel is het gewicht en beperkte ruimte voor bagage. Dat laatste is niet erg, dat eerste gaat me wel eens parten spelen in een grote zand- of kiezelbak
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Adventurous Rover
LROCB-Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 18 jan, 2017 11:37
lrocb_lidnr: 1426
Woonplaats: Heverlee
Contacteer:

Re: Awnings

Ongelezen bericht door Adventurous Rover »

Bedankt allemaal voor de vele en nuttige info!

Sommige zaken zijn me echter wel niet duidelijk. Jullie zeggen van als't teveel tijd in beslag neemt ga je het nooit gebruiken. Maar neemt een tarp juist niet meer tijd in beslag dan een awning op zetten?
M'n enige ervaring is met 't klassieke systeem van Eezi Awn en dat was echt een minuutje werk.

@Fennek, zijn er ook klassieke vierhoekkige die zelf dragend zijn? Ik dacht eigenlijk dat enkel de 270's zelf dragend waren maar de vierhoekkige altijd poten nodig hadden?

Grtz
Sir Maurice Supertramp, the 2014 Puma Defender 110 CSW 2.2
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Awnings

Ongelezen bericht door Fennek »

nen 270 is bij mijn weten niet zelf dragend?

nen hannibal alvast wel zie foto

nen tarp is inderdaad meer werk maar ik zie een tarp meer als iets in geval van nood (regen). (tenzij men meer dan 1 dag ter plaatse blijft dan is een tarp interessant omdat die kan blijven staan terwijl je toch met de wagen weg kan)

Terwijl nen luifel doordat hij sneller opgesteld kan worden ook voor schaduw kan zorgen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Miguel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 22:29
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: BRUGGE

Re: Awnings

Ongelezen bericht door Miguel »

Ik lees hier interessante opmerkingen.

Wij gebruiken ook al jaren tent en luifel. We bleven doorgaans iets langer staan.
Nu we zijn beginnen rondtrekken vinden we een gewone losstaande luifel OK , omdat je dan idd de wagen nog kan verplaatsen.
Toch dachten we ook aan een luifeloplossing aan het voertuig, iets sneller op te zetten, dicht aan het voertuig warrend we gaan 'leven'..en om iets meer beschutting te hebben , zoals we dat vroeger aan een tent hadden.

Onze 3 opties :
1. Een luifel op basis van tentzeil met kederpees om in een profiel te schuiven. Dit eventueel voor de zijkant én aan de achterzijde.
Wat we absoluut wel willen zijn 'zijwanden' om de luifel dicht te maken op één of beide zijden. Een luifel enkel boven je hoofd biedt schaduw maar beschermt weinig tegen slagregen, wind, ... Landybean en Kallist hebben zo'n oplossing (luifel + 2 wanden) en het bevalt wel. 2 stokken uitzetten is nu ook geen drama.
2. Voor een 110 zoeken we toch even verder naar een oplossing 'opzij' en 'achter'. Je leeft immers 'rond' je Defender. Op Bad Kissingen en in Peter Borough heel wat gezien van Duitsers en Britten die doorgaans wel een luifel kunnen gebruiken :sick: . Foxwing is een optie (270 en dicht te maken) maar duur en hangt idd aan je roofrack. Met 2 staat dit toch vrij snel op hoor én netjes rondom dicht te maken. Zal wel geen 'ijslandbriesje' verdragen maar in de UK waren ze er toch behoorlijk tevreden mee. De nacht in Peter Borough was ook al een testje ;-). Blijft een goed concept , hoewel toch al een paar jaar oud.
3. Nieuw: Darche 270 Eclipse. Hmmm ... Iets zwaarder, maar zéééér mooi concept. Tussen Foxwing en Ostrich (te zwaar en te duur). Naar mijn mening is de Darche een beetje de 'best of breeds' wat je nu kan vinden. Netjes af te dichten, palen staan zo recht, luifel is 270, mooie zijwanden. Alles samen niet goedkoop hoewel niet zoveel meer als de Foxwing. Echter enkel verdeeld in DE en CH. Import uit Australie mag je vergeten (afmetingen en gewicht; air-freight kosten bijna de prijs van de luifel ;-) )


Voor elk is wel wat te zeggen; Mocht de Darche 270 verkrijgbaar zijn dan wordt het wellicht oplossing 3. Omwille van gewicht en prijs misschien toch 1.
Maar sowieso, zijwanden.

gr
m
Defender 110 Td5 2005 Travelbird 2
Defender 110 Td5 1999 Travelbird 1 (ex)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Awnings

Ongelezen bericht door Vogler »

Net een mailing ontvangen van Nakatanenga, zij brengen nu ook luifeltjes uit (geen 270)
https://www.nakatanenga.de/search?sSear ... ion+awning

Wij hadden voor de trip naar Noorwegen een simpele luifel in elkaar geïmproviseerd met een grondzeil, tenststokken en riempjes:

Afbeelding

Afbeelding

Om eerlijk te zijn niet helemaal optimaal: het mocht wat groter en er komen nog druppels via de opening onder het dakrek tot bij ons maar voor nog geen 50 euro waren we gesteld. Geen risico op beschadiging bij offroad, en het zeil past gewoon in een plastic zakje. Bij regen kortte ik één van de stokken in zoals op de bovenste foto om het water af te leiden. In tegenstelling tot bv een foxwing komt het water dan niet vlakbij de achterdeur terecht.

Het is weliswaar een tussenoplossing, maar ik was eigenlijk wel gecharmeerd door de no-nonsense opzet, en een duurdere luifel kwam meteen een pak lager op de wishlist te staan.

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Awnings

Ongelezen bericht door Fetzl »

ik heb vorige zomer geopteerd voor een iets duurzamere uitvoering in katoen - diamond shape luifel van Nordisk (idee was een rechthoekige, maar verkeerd besteld/geleverd)
Afbeelding

Die kan ik met 2 palen en 4 piketten alleenstaand opzetten ofwel met 2 toggeltjes en 1 paal aan de def koppelen
Staat heel snel op en groot voordeel is dat bij hevige zon het aangenamer toeven is onder een katoenen luifel dan onder een "kunststof"-variante
Ook regen is geen probleem... alleen nat opbergen is "a drag" :-/
Het duurt wel even eer ie droog is - daar heb je met een tarpje wel een voordeel (en die zit om die reden ook in Def :-) )

Wel tevreden van de look and feel
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Awnings

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Onze tarp is polykatoen, nylon is idd gezellig om onder te zitten in de zomer...
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Awnings

Ongelezen bericht door Penguin »

Yup, wij hebben zo eentje van bo-camp. Gaat al 10 jaar mee.
Heb wel extra palen bijgekocht. Dat geeft wat meer mogelijkheden.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Penguin op za 18 mar, 2017 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Bely90
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:52
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Olen

Re: Awnings

Ongelezen bericht door Bely90 »

ik heb ook zo iets als Fetzl. Dit is soms wel een gedoe om op te stellen, ondertussen ook extra stokken bij gekocht om wat meer mogelijkheden te hebben. Wij lieten het op de camping staan, onze 90 stond er voor een stuk mee onder net als onze tent.
Ideaal s morgens, de rest van de camping was al door de brandende zon uit hun tent gejaagd en wij hadden nog een uurtje extra
A dirty mind is a joy forever
Gebruikersavatar
travel-def
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 15 sep, 2006 13:19
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Zonhoven
Contacteer:

Re: Awnings

Ongelezen bericht door travel-def »

Zoveel werk is een luifel opzetten nu ook weer niet ,Foxwing staat op enkele minuten op en even snel opgeruimd en gemakkelijk alleen op te zetten .Voor ons is de Defender enkel om in te slapen , dus koken en leven doen we buiten .
Plaats reactie