Het zal wel weer...

Hier kun je je eens goed laten gaan
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Het zal wel weer...

Ongelezen bericht door Penguin »

Da's allemaal leuk, maar gaan ze dan ook de grenzen sluiten en zorgen dat er geen buitenlander binnen komt met een diesel of benzine?

Komt er nooit door hier.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Bely90
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:52
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Olen

Re: Het zal wel weer...

Ongelezen bericht door Bely90 »

Gaat idd alleen maar lukken als ze op 1 januari 2030 alle tankstations in België sluiten :D

Of er gaat nog ergens ne slimmerik met iets strafs moeten afkomen... waar accijnzen op kunnen gehoffen worden
A dirty mind is a joy forever
dafaljan500
LROCB-Member
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 26 okt, 2015 16:58
lrocb_lidnr: 1478
Woonplaats: Mol

Re: Het zal wel weer...

Ongelezen bericht door dafaljan500 »

Aangezien België achterop huppelt in Europa in zo wat alles wat je kan opnoemen... heb ik ook nog enkele jaren vertrouwen
Defender 110 SW - Td5 - 2003
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Het zal wel weer...

Ongelezen bericht door Vogler »

In dit geval lopen ze voor. Europa ambieert een totaalverbod op elektrische auto's in 2050.

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1427
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Het zal wel weer...

Ongelezen bericht door Fetzl »

Vogler schreef:.... totaalverbod op elektrische auto's ...
euh... totaalGEbod wellicht ;-)
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2342
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Het zal wel weer...

Ongelezen bericht door Wolf »

Vogler, een beetje te lang blijven plakken gisterenavond? :lol:
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Het zal wel weer...

Ongelezen bericht door Vogler »

Aargh... Je zou het nog gaan denken.
Tijd voor zo'n smiley die zich met een hamer op het hoofd slaat

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
olav
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 04 mar, 2005 17:54
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Leuven

Re: Het zal wel weer...

Ongelezen bericht door olav »

De ideetjes zijn gepikt in Noorwegen. Wel even vergeten bij te vertellen dat Noorwegen een RIJK land is en heel wat ondersteunende maatregelen geeft aan elektrische voertuigen. Arm België hoeft hier zelfs niet van te dromen...
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Het zal wel weer...

Ongelezen bericht door Vogler »

Om niet te vergeten dat Noorwegen het gros -zoniet alles- van zijn elektriciteit uit waterkracht haalt. Ik zag er veel Tesla's etc en dan klopt het plaatje. Ik moet toegeven dat het wel een fijn gevoel moet zijn om te weten dat je in zo'n geval daadwerkelijk milieuvriendelijk rijdt en niet indirect nucleair.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Het zal wel weer...

Ongelezen bericht door Vogler »

Misschien nog even verder uitwijden met het risico jullie te vervelen. Een vriend van m'n ouders zet zich al jaren in om aandacht los te weken voor thoriumcentrales, een veel onschadelijkere vorm van kernenergie. Ik doe hem waarschijnlijk een plezier door het hier even te vermelden. Hieronder een uitleg die hij ons onlangs mailde.

Thorium/MSR is een vorm van kernenergie die de bezwaren tegen de huidige kerncentrales -het ontploffingsgevaar en het duizenden eeuwen lang gevaarlijk blijvend afval- wegneemt. Een MSR-centrale werkt totaal anders dan de huidige kerncentrales waardoor het ontploffingsgevaar verdwenen is. Wordt in een MSR (Molten Salt Reactor ofwel gesmolten zout reactor) thorium als brandstof gebruikt dan is ook het afvalprobleem opgelost. Een Thorium/MSR kan zelfs het onnoemelijk lang gevaarlijk blijvend afval van de huidige kerncentrales opbranden.
Thorium is ruim voorhanden; het komt op aarde ongeveer evenveel voor als lood. De winning is eenvoudig. In India zit op sommige plaatsen in het rivierzand wel 6% thorium. Zelfs op het waddeneiland Ameland komt thoriumzand voor maar dat is maar weinig. Ultracentrifuges en dergelijke zijn bij thorium niet nodig. Thorium is ongevaarlijk, je kunt het zonder problemen in je broekzak steken.
Thorium/MSR heeft vele voordelen. Behalve het wegnemen van de nadelen van kernenergie is een belangrijk voordeel dat een thorium/MSR een zogeheten load-follower is. Dat betekent dat zo'n centrale zich vanzelf aanpast aan de vraag naar stroom. Daarmee is het een ideale combinatie met zon- en windenergie. Het maakt de kostbare opslag van electriciteit overbodig en maakt dat de investeringen in zon- en windenergie die nu al gedaan zijn niet verloren gaan. De ruime beschikbaarheid van stroom maakt het mogelijk dat we volop warmtepompen kunnen gaan gebruiken of onze auto's op elektriciteit te laten rijden. Met thorium/MSR centrales kan ook goedkoop waterstof gemaakt worden zodat het vrachtverkeer hetzij op het schone waterstof hetzij op brandstofcellen kunnen rijden, iets wat voor vrachtverkeer met accu's onmogelijk is.
Een thorium/MSR centrale is veel eenvoudiger dan de huidige kerncentrales. Geen reactorvat onder hoge druk. Geen ingewikkelde beveiligingen (een thorium/MSR stopt namelijk vanzelf). De eenvoud maakt het mogelijk kleine thorium/MSR centrales te bouwen, bijvoorbeeld iedere stad een eigen centrale. De vrijkomende warmte kan benut worden voor stadsverwarming in plaats van in een rivier of de zee te lozen.
Kijk op http://www.groenekernenergie.nl.


Voorlopig is er slechts één experimentele centrale. Grootste vraagteken is tot nu toe is hoe metaallegeringen bestand zijn tegen 50 jaar blootstelling aan gesmolten zout.

Groeten,

Joris

Vogler schreef:Om niet te vergeten dat Noorwegen het gros -zoniet alles- van zijn elektriciteit uit waterkracht haalt. Ik zag er veel Tesla's etc en dan klopt het plaatje. Ik moet toegeven dat het wel een fijn gevoel moet zijn om te weten dat je in zo'n geval daadwerkelijk milieuvriendelijk rijdt en niet indirect nucleair.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1427
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Het zal wel weer...

Ongelezen bericht door Fetzl »

Zoals aan elk verhaal zijn er 2 kanten... Het pro lijkt idd veelbelovend, maar is er ook een con ?
En hoe krijgen we dat thorium in onze def gepropt ?
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Het zal wel weer...

Ongelezen bericht door Penguin »

En wat met de productie van al die accu's en het verwerken na ze hun werk niet meer doen?
Ik kan me niet inbeelden dat dit milieu vriendelijk is. Allee toch wel, we maken ze niet hier, maar in China en laten ze in Afrika verwerken als ze niet meer werken.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Ghenji
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 08 sep, 2014 22:16
lrocb_lidnr: 0

Re: Het zal wel weer...

Ongelezen bericht door Ghenji »

Penguin schreef:En wat met de productie van al die accu's en het verwerken na ze hun werk niet meer doen?
Ik kan me niet inbeelden dat dit milieu vriendelijk is. Allee toch wel, we maken ze niet hier, maar in China en laten ze in Afrika verwerken als ze niet meer werken.
Op de vraag waar die batterijen terug verwerkt kunnen worden kan ik u direct antwoorden. Bij ons op Umicore. Er staat sinds enkele jaren, in pilootopstelling, een gespecialiseerde batterijsmelter. Echter ligt dit spel 4 maanden per jaar stil omdat dat elektrisch rijden gebeuren niet zo'n grote loop heeft genomen als verwacht. Maar soit, dat kan dus wel degelijk relatief "milieuvriendelijk" verwerkt worden.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Het zal wel weer...

Ongelezen bericht door Landy Bean »

En wat gaat Noorwegen dan doe met al hun olie?
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Het zal wel weer...

Ongelezen bericht door Penguin »

Ghenji schreef:
Penguin schreef:En wat met de productie van al die accu's en het verwerken na ze hun werk niet meer doen?
Ik kan me niet inbeelden dat dit milieu vriendelijk is. Allee toch wel, we maken ze niet hier, maar in China en laten ze in Afrika verwerken als ze niet meer werken.
Op de vraag waar die batterijen terug verwerkt kunnen worden kan ik u direct antwoorden. Bij ons op Umicore. Er staat sinds enkele jaren, in pilootopstelling, een gespecialiseerde batterijsmelter. Echter ligt dit spel 4 maanden per jaar stil omdat dat elektrisch rijden gebeuren niet zo'n grote loop heeft genomen als verwacht. Maar soit, dat kan dus wel degelijk relatief "milieuvriendelijk" verwerkt worden.
OK, dat is dan 1 deel, maar wat met de aanmaak ervan?
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Ghenji
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 08 sep, 2014 22:16
lrocb_lidnr: 0

Re: Het zal wel weer...

Ongelezen bericht door Ghenji »

Dat is natuurlijk wat anders...dat zal wel een heel pak minder milieuvriendelijker zijn. Zelfs al zou de productie zelf "groen" zijn dan is er nog de al dan niet nodige ontginning van grondstoffen...
Gebruikersavatar
Petrol
Berichten: 30
Lid geworden op: di 30 mar, 2010 17:11

Re: Het zal wel weer...

Ongelezen bericht door Petrol »

Onderschat de macht van de oliesjeiks niet. Zolang die mannen nog een druppel olie in de grond zitten hebben, zullen we hem duur betalen en op hun olieproducten blijven tuffen. Stel u voor dat we morgen allemaal elektrisch zouden rijden (een ramp voor het milieu trouwens, want slechts 5% is groen, de rest komt uit vuile steenkool, de nog vuilere bruinkool of kernenergie. En dan nog, groen? Die zonnepanelen enzo zitten vol rommel), dan verdienen die oliesjeiks plots geen frank meer. Dat laten die nooit gebeuren. Die mannen hebben wereldwijd een groot deel van de macht in handen. Wat Vogler aanhaalt, kan misschien goed zijn, geen idee, ik heb daar geen verstand van, maar dat komt nooit van de grond zolang er nog olievoorraden zijn...
Plaats reactie