navigatie: bos ...bomen

Hier kun je je eens goed laten gaan
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Wolf »

't is misschien een utopische vraag die ik ga stellen, maar toch...

Zou het niet interessant zijn om eens door een kenner een overzicht te maken van wat er allemaal mogelijk qua navigatie is met een ipad of een ander ding?
Ik vraag me af of iemand dat nog kan volgen.
Altijd als het daar overgaat, ontdek ik nieuwe info.(= nieuwe software/apps)
Vandaag lees ik iets over NAVMII, 23milj. gebruikers en ik had er nog niks van gehoord. :oops:
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Penguin »

Navmii was vroeger navfree ;)

Nu, die trekt op niet veel. Is goed in geval van nood te gebruiken als simpele navigator.
Je bent veel beter af met Waze tegenwoordig. (toch voor in eigen land)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Vogler »

Als je te maken hebt met drukke wegen en spits is Waze zeker handig, het gros van mijn collega's die zich dagelijks naar Brussel worstelen is er erg tevreden over. Waze baseert zich op realtime gegevens van andere gebruikers om een zo filevrij mogelijk traject voor te stellen. Het stuurt je dus naar de rustige stukken, maar toch een caveat: een tijd geleden volgde Marieke de app nogal blindelings (stress, haast, file, te laat voor een afspraak,...), is het verkeersvrije centrum binnengereden en op zo'n beweegbare paal die uit de grond omhoog komt geknald. Ze reed net achter een camionette die er wel binnen mocht en had de signalisatie niet opgemerkt. Onze BMW heeft nu een nieuw stuurhuis en subframe...

Ik heb net een compacte (8") Android tablet gekocht om als navigatiehulpmiddel en bibliotheek te gebruiken en ben zelf op zoek. Er staat vanaf de fabriek een routebegeleiding van Garmin op, maar ik wil eerder iets dat een gedetailleerde kaart laat zien en me nog een idee geeft van waar ik ben.
De apps zijn gericht op 2D kaarten en hebben volgens mij geen 3D begeleiding zoals de doorsnee gps.


Ik heb tot nu toe Osmand op mijn GSM gebruikt. Kan tracks opnemen en importeren en voor een eenmalige kost (ik dacht 8 euro) kan je onbeperkt kaarten downloaden.

Verder ben ik sinds vandaag de volgende apps aan het verkennen, maar heb er nog geen praktische ervaring mee. Ze bieden allemaal stafkaartniveau aan:

Iphigénie (Frans) heeft een uniek feature in de zin dat je twee lagen hebt en de transparantie kan regelen, bv wegenkaart bovenop satellietfoto's maar er staat bv ook een 19de eeuwse kaart in het aanbod. In tegenstelling tot vroeger niet alleen voor Frans grondgebied.

Backcountry navigator, ook eenmalig betalend. Eerste indruk is dat de offlinekaarten erg zwaar zijn maar je kan op kaart het gebied selecteren dat je wil downloaden. De hele pyreneeën zijn 1GB, maar je kan net zo goed enkele hectare downloaden.

WikiLoc verschilt in het feit dat de applicatie geïntegreerd is met het aanbod van de site. Je kan vanuit de applicatie tracks opzoeken, de favorieten bewaren etc. Je betaalt een 'abonnement' voor navigatie, ik heb net iets minder dan 5 euro betaald voor een jaar.

Voor Apple is er Pocket Earth, ook op basis van Open Street Maps.

Het is niet veel, maar hopelijk ben je hier toch al iets mee geholpen. Ik zal nog wel aanvullen als ik meer heb geleerd.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Wolf »

dat is al een mooi overzicht Joris, bedankt. :thumbup:
avatar = Hammerite-user.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Wij, Miguel en ik hebben goede ervaring met Iphigénie en Pocket Earth, Miguel is een Apple gebruiker en niet, Miguel navigeert en geef gas, letterlijk.

Miguel kan hier zeker meer over vertellen
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Penguin »

Iphigénie en Backcountry navigator zijn, als ik hun doc's lees, enorme geld eters.
Je moet eerst de app kopen, dan nog eens betalen voor de kaarten per oppervlakte en prijs varieert naar gelang het detail van kaart je wil.
Ik zou een kapitaal kwijt geweest zijn voor onze trip door FR in 2015

Ik gebruik nu al jaren osmand voor tracks te rijden. On-road met de moto, off-road met de 4x4. Grote voordeel van Osmand is dat hij een route kan berekenen tussen je waypoints.

Om een route te berekenen van punt A naar B over heb ik er 3.
In de buikschuiver gebruik ik waze voor "korte" afstanden. Voor langere afstanden werkt waze niet en gebruik ik de ingebouwde garmin.
In Olli gebruik ik een tomtom Go 510

Allen hebben traffic info, en berekenen heel snel een alternatief (Behalve dan die ingebouwde garmin, die is daar slecht in)

Wil je alles op 1 toestel, dan raad ik een deftige android aan met waze en tomtom voor standaard navigatie, en osmand voor tracks te volgen.

Routes plannen doe ik op PC, al gaat dit ook makkelijk met osmand.

Trouwens, als je in tomtom de functie "vermijd onverharde wegen" afzet, dan kom je ook op mooie wegjes uit. Zeker in FR ;)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Wolf »

Penguin schreef: In Olli gebruik ik een tomtom Go 510
Is het niet zo dat jij iedereen afraadde om nog een standalone GPS aan te schaffen, daar je met smartfoon/tablet alles gratis kon?
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Penguin »

Deels...
Ik twijfelde om tomtom op de gsm aan te schaffen. Doch, de Defender is een gedeelde wagen.
Als mijn vrouw met de def weg is, en gps nodig heeft, zit mijn gsm daar niet in he ;)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
discojo
LROCB-Member
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 16 feb, 2004 11:06
lrocb_lidnr: 1421
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door discojo »

Hier ook onvoorwaardelijke fan van WAZE.
- is zeer goed om files en andere miserie te ontwijken
- integratie met je agenda en contacten
- altijd up to date
- POI gevoed door internet
- koppeling social media (voor wie niet zonder kan)
- doorgeven ETA

en nogmaals : goed om files te ontwijken !!!
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Wolf »

voor wandelen, fietsen gebruik ik een Garmin etrex en voor de auto een Garmin Nuvi, maar die laatste begint af en toe zij pluimen te verliezen, vandaar mijn vragen.
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Penguin »

Peter R. schreef:Zeker te voet of op de fiets wil ik niks op mijn telefoon hebben. Voor ge 't weet is uw telefoon plat, en zijt ge schoon gesjareld als ge iets tegenkomt. No ET home phone.
Indien je wat je niet nodig hebt uitschakelt, kan je lang navigeren met een deftige smartphone.
Als ik osmand gebruik op de fiets staat wifi en bluetooth af. Brightness van het scherm net voldoende, en dan kunnen we toch een tripje van een uurke of twee doen.
Een dagtrip gaat inderdaad nooit lukken, tenzij misschien als je ook nog es data uitschakelt en ultra power save mode gebruikt (op een samsung)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Wolf »

voor wandelen en fietsen blijf ik idd ook bij mijn Etrex(20u met 2 AA's).
@Peter, die Drivesmart ziet er inderdaad knap uit, maar blijf toch meer geïnteresseerd in iets op tablet.
ps: 't is: ...niet meer zo duur als...
avatar = Hammerite-user.
zmarre
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 26 okt, 2015 21:50
lrocb_lidnr: 0

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door zmarre »

Ik had op mijne laptop PC NAVIGATOR FREE gezet. Perfect mee kunnen navigeren tijdens mijn roadtrip in Oost Europa afgelopen zomer, de kleinste rotspaadjes en bosbouw weggeltjes stonden daar op.

Enige twee nadelen : ik kon het niet laten samenwerken met mijn USB GPS dongle; en er staan geen hoogtelijnen op de kaart. Ik ben niet iemand dat de avond ervoor drie uur lang bezig is om waypoints uit te stippelen, dus heb lage eisen :)

Uiteindelijk navigeer ik nog altijd het liefste gewoon met de stafkaart... gewoon lastig om die te vinden, zeker als je reisweg op voorhand niet 100% vastligt :(
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Wolf »

zmarre schreef:Enige twee nadelen : ik kon het niet laten samenwerken met mijn USB GPS dongle;(
ook niet met Gpsgate?
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Vogler »

Ik heb de laatste dagen een beetje plik-plok door Backcountry navigator gestruind en heb er nog niet uitgebreid de tijd voor kunnen nemen. De App heeft even tijd nodig om te bemeesteren, maar het lijkt me alvast zo dat Pinguin de financiële kant wat dramatisch voorstelt, al heb ik nog niet alles gezien. Er is inderdaad een hele lijst met betalende kaarten, maar dat zijn vooral zeer specifieke Amerikaanse kaarten die bv aangeven welk terrein openbaar of particulier is. En niks is gratis, de mensen die het hebben gemaakt verdienen bovendien ook een beloning. Een voorraad stafkaarten voor een langere trip zou al snel een bom duiten kosten.

Bij Iphigénie betaal je evt 5 euro voor een uitgebreidere versie met extra mogelijkheden, en een abonnement voor toegang tot de Belgische en Franse cartografie per jaar, en dat kost rond de 10 euro elk. Momenteel draait het in een evaluatiemodus met volledige toegang maar met beperkte geldigheid. Je kan ook Open Source kaarten kiezen, geen idee of Iphigénie later na de evaluatieperiode daarop gratis verder blijft werken.

Backcountry Navigator:
Eerst de minpuntjes, want het lijken me er niet veel:
- gebruikt Google om plaatsen op te zoeken en is dus afhankelijk van een internetverbinding. Je opzoekingen worden wel in een cache bijgehouden.
- Zou iets intuïtiever mogen zijn, ik moet toch nog geregeld zoeken naar hoe zaken werken
- Redelijk zware kaarten (maar da's owv het detail, dus ook niet per se een inherent nadeel). Je kan heel veel kaarten downloaden om offline beschikbaar te hebben, maar dan heb je voor de ruime Pyreneeën meer dan 3GB nodig. Je kan ook diverse kaarten naast elkaar gebruiken.
- af en toe een conflict met Android waardoor je coördinaten niet kan plakken of kopiëren.

Pluspunten:
- je kan tracks en waypoints per tripdatabase organiseren
- Je kan aan elk waypoint een foto (zelfgemaakt of bestaand) of gesproken nota toevoegen alsook opmerkingen
- veel kaarten beschikbaar. Voor de Pyreneeën bv zonder extra kost de Spaanse stafkaarten, die een veel mooiere en contrastrijkere tekening hebben waardoor je het reliëf makkelijker leest.
Kost zal dus grotendeels van afhangen of de cartografische dienst in kwestie een vergoeding vraagt.

Plus of min, ik ben er nog niet uit:
- organisatie van je tripdatabases in een geheel van kaarten, waypoints/routes en gemaakte tracks. Als je een redelijk specifiek gebied verkent, volstaat dus een download van dat kleine gebied ipv een heel land of arrondisiment. Zo kan je de grootte van de bestanden onder controle houden.

Osmand:
- plaatsen offline voor opzoeking beschikbaar
- je kan voor elk land een Wikipedia-database downloaden
- in het Nederlands beschikbaar
- redelijk helder en wat mij betreft een goed compromis tussen vlotheid, detail en een soepele interface.

Ik zal later al eens enkele screenshots vanaf mijn tablet posten.
Die tablet is een 8" Sony Z3: lekkere afmeting die in één hand past, maar toch groter dan een GPS dus met meer scherm. Android, superlicht (270 gram) en slechts 6 mm dik, GPS (die zelfs binnenhuis ontvangt), netwerk (je kan er desnoods mee bellen), accepteert geheugenkaart tot 128GB en waterdicht. Dat laatste impliceert dat je telkens een klepje moet openen om de USB-fiche in te steken. Er bestaat wel een dock om het toestel zonder verder gedoe in te plaatse. Nadeel: niet echt goedkoop...

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Henk »

Tja,

Ik gebruik bijna 10 jaar Oziexplorer op een portable pc (Panasonic CF-18 en CF-19 Toughbook met holux GPS muis)
Bijna alle roemenië gangers hier gebruiken ook Ozi, ook al omdat we de stafkaarten hebben. Zelf heb ik heel Europa nu zo ongeveer in 1:50 000 formaat.
Heb Ozi 3 maal geinstalleerd zodat je makkelijk kunt switchen tussen bepaalde kaarten (25K, 50K of 100K of download van google met oude versie van MOBAC).

Voordeel is dat je ook op je vaste pc kunt werken thuis met internet maps (Google maps, OSM of andere ) en dat je kunt importeren/exporteren naar ongeveer alle formaten. Ben nu bezig met een Russische site waar je ook kaarten zou kunnen downloaden...

Voor roadbooks te maken gebruik ik Rallynavigator: ik maak daar een track aan in gpx, dan track laden in Ozi om te kijken hoe het zit met de kleine wegen en hier en daar corrigeren. Daarna diezelfde track laden in Google maps en virtueel rijden zodat de meeste fouten zoals verboden in te rijden etc er al uit zijn
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Penguin »

ozi heb je ondertussen ook voor android.
het grote nadeel van ozi blijft dat je met deftig gecalibreerde mappen moet werken.
Deze mappen zijn dan nog eens bitmaps en geen vectors.
Het gevolg hiervan is dat je voor verschillende zoomlevels verschillende resoluties moet hebben.
Dat is ook de reden dat je een paar GB nodig hebt. (FR zijn 7 DVD's !)
Het andere nadeel hiervan is dat je geen route berekening kan doen. Je moet voldoende waypoints plaatsen.

Het was ooit het navigatie progie om te kennen en te gebruiken, maar dat is reeds lang verleden tijd vrees ik

Formaten van routes en tracks kan je ondertussen wel op 101 manieren converteren ;)
link naar converter
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Wolf »

Ozi, waar is de tijd! Ik heb in den beginne nog tips uitgewisseld met de ontwerper ervan: Dez (familienaam vergeten) uit Australie.

Super info Joris.
Ik zoek software waar je geen internet nodig hebt bij de navigatie.
- Backcountry valt dan al af.
- Osmand = ok
-
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Penguin »

@ Wolf Wat je misschien zal interesseren bij osmand zijn de map lagen die je kan instellen.
Zo heb je bv fietsroutes en wandelroutes.
Ook om de route te berekenen kan je hem instellen als auto, fietser of wandelaar

http://s19.postimg.org/n3z175t8j/oms_wandel01.png
http://s19.postimg.org/4poi36gxv/oms_wandel02.png
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Henk »

Ozi is ook niet blijven stilstaan en sinds de usb stick en ssd drives is opslagruimte geen echt probleem meer
Met DEM data kun je bovendien van een bepaald gebied een 3D model maken en bekijken wat de beste mogelijkheid is om door een bergachtig gebied te rijden

Heb Ozi ook op android maar ben er niet echt tevreden over
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Penguin »

Henk schreef:Ozi is ook niet blijven stilstaan en sinds de usb stick en ssd drives is opslagruimte geen echt probleem meer
Da's just :)
Henk schreef: Met DEM data kun je bovendien van een bepaald gebied een 3D model maken en bekijken wat de beste mogelijkheid is om door een bergachtig gebied te rijden
Dit hebben ondertussen wel de meeste apps, al dan niet als betalende optie.

Hoe oud zijn je kabouterbond kaarten? ;)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Henk »

De slechtste die ik heb zijn idd van België :)
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Wolf »

werkt mijn account nog steeds Henk? :D
thanks voor de osmand-info Penguin.
Ik wil mijn gemiste(*) tablet/smartfoon-trein wat inhalen.

(*) door omstandigheden.
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Henk »

Gebruik een andere, heb de jouwe kwijtgespeeld ooit :(
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Vogler »

Via de handleiding van Backcountry navigator kwam ik terecht op Mobile Atlas Creator (Mobac) waarmee je zelf kaarten kan maken aan de hand van een trits open source kaarten. Kan ook exporteren naar Ozi.
Alsof er nog niet genoeg is om uit te vissen... Er lijkt me al genoeg aanbod aan kaarten maar voor wie het interesseert, hier gewoon een copy paste van de introductie van mobac.

Mobile Atlas Creator (formerly known as TrekBuddy Atlas Creator) is an open source (GPL) program which creates offline atlases for GPS handhelds and cell phone applications like TrekBuddy, AndNav and other Android and WindowsCE based applications. Individual maps can be exported as one large PNG image with calibration MAP file for OziExplorer. As source for an offline atlas Mobile Atlas Creator can use a large number of different online maps such as OpenStreetMap and other online map providers.

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Penguin »

thx 4 the link ;)

http://mobac.sourceforge.net/MOBAC/README.HTM#OSMAND

Met deze zou het dan mogelijk zijn om de stafkaarten als overlay of underlay offline te gebruiken bij osmand
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Henk »

De oudere versie van MOBAC kon ook de hybriede google maps downloaden maar dat is nu al een paar jaar geblokkeerd
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Penguin »

net even bekeken.
Voor Belgie kan je enkel OSM kaarten gebruiken. Die zitten al in osmand natuurlijk ;)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Penguin »

28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
christiaan
Berichten: 306
Lid geworden op: di 05 aug, 2003 12:08
lrocb_lidnr: 7
Woonplaats: Hulshout

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door christiaan »

Afgelopen weekend kreeg vriend Lieven de kans om Backcountry Navigator met IGN topokaarten te testen in Frankrijk.
Goed bevonden!
Met dank aan Thomas de Bock voor de (gratis) IGN topokaart van gans FR.
Denk dat ik ook maar eens ga uitkijken naar een goedkope tablet.
Raaên = disappearing from the grid = remize à zero
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Fetzl »

afgelopen weekend toch de ipad mini (eerste generatie cheapo 2e handsje) eens uitgetest met Osmand en pocket Earth
op zic werkt het, maar de kaarten refreshen niet snel genoeg (ne, zelfs niet igv Defender Speed 8) ) bij normale road navigatie

ik denk nu wel dat het ok is als je echt off road gaat omdat de snelheid dan echt laag ligt, maar toch
iets met beetje meer processor is aangewezen... en dan valt ipad 3G af wegens te duur

dus mss idd ook maar eens een androidje op de kop tikken
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Penguin »

Met pruts android toestellen ga je dit ook kunnen hebben.
Net zoals bij pc's zijn grafische chipset en type cpu belangrijk.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Wolf »

Peter R. schreef:Ik ga van 't weekend eens kijken of ik mijn vele Garmin topo's op een of andere manier kan gebruiken met de garmin android app;
Op ne Samsung Tab S? dat resultaat interesseert me.
Ik zit momenteel serieus te twijfelen tussen nen Ipad air 2 en ne SAmsung.
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Penguin »

Die keuze is toch rap gemaakt :lol: :twisted:
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Thomasdebock
Berichten: 66
Lid geworden op: di 05 feb, 2013 22:41
lrocb_lidnr: 0

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Thomasdebock »

Mensen die graag met backcountry willen werken kan ik graag op gang helpen
Ken het programma nu redelijk goed
Voor mij is het top

Heb volledig FR , 18Gb ....gemaakt met Mobac ,op een sd kaartje


Er is geen internet nodig voor gebruik!

Net 5daagse trip opzitten ,waar ik als navigator de kop nam
Zeer tevreden vd app
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Vogler »

Thomas, kan je daar dan offline plaatsen in opzoeken?
Volgens de handleiding maakt bcn gebruik van Google om locaties op te zoeken.
Op coördinaten zoeken lukt wel heb ik gemerkt.
Groeten,

Jorid
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Thomasdebock
Berichten: 66
Lid geworden op: di 05 feb, 2013 22:41
lrocb_lidnr: 0

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Thomasdebock »

Vogler schreef:Thomas, kan je daar dan offline plaatsen in opzoeken?
Volgens de handleiding maakt bcn gebruik van Google om locaties op te zoeken.
Op coördinaten zoeken lukt wel heb ik gemerkt.
Groeten,

Jorid
Juist
Neen dat kan niet.... daarvoor heb je idd internet nodig
Maar zelden nodig gehad....
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Henk »

Dat kan allemaal wel in Ozi...
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Penguin »

Thomasdebock schreef:
Vogler schreef:Thomas, kan je daar dan offline plaatsen in opzoeken?
Volgens de handleiding maakt bcn gebruik van Google om locaties op te zoeken.
Op coördinaten zoeken lukt wel heb ik gemerkt.
Groeten,

Jorid
Juist
Neen dat kan niet.... daarvoor heb je idd internet nodig
Maar zelden nodig gehad....
euh... Een geluk dadde ni mee op onze conge waard dan.
helft van de route is ter plaatse gepland.... met osmand ;)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Thomasdebock
Berichten: 66
Lid geworden op: di 05 feb, 2013 22:41
lrocb_lidnr: 0

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Thomasdebock »

Tony
Denk dat jij gewoon andere dingen zoekt en andere wegen...
De soort wegen dat wij nu deden in de Morvan .... daar was 80km op een dag al zeer positief , en dan spreken we van 9 tot 18h...
We rijden vooral in bossen.... dus zoeken op kleine schaal
Niet van dorp naar dorp of stad naar stad...
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Penguin »

ook dat kan... pluis de route die we in de Alpen en Pyreneen gedaan hebben maar es uit ;)
Leuke is dat je je initeel plan kan laten varen en op een makkelijke manier een nieuwe bestemming en route kiezen.
Het grootste pluspunt voor mij bij osmand is dat deze ook een navigator is die route calculatie kan doen.
Wat maakt dat hij me via snelste/korste/... route kan brengen naar de start van een track. Ook dat hij bij het verkeerd rijden of verplicht moeten omrijden hij een alternatief kan berekenen om naar je volgende waypoint te gaan. Dit zonder dat je eerst een uur aan de kant moet staan.

Buiten een garmin en in mindere mate een tomtom ben ik er zo nog niet veel tegen gekomen.

Het enige nadeel van osmand is dat hij geen route kan berekenen van bv hier tot de Noordkaap.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Fennek »

Ik gebruik volgende:
  • OSMAND

    heeft veel mogelijkheden maar is wat zoeken en wennen
  • Waze

    Gebruik ik enkel in België
  • Oryxmaps in combinatie met MOBAC

    Via MOBAC download ik satelietbeelden van duinen formaties die ik ter navigatie weergeef in Oryxmaps
  • maps.me

    Is voor mij de app die het meest de papieren kaart benadert en dus handig om een globaal overzicht te krijgen.
  • HERE MAPS

    By Nokia
  • Google maps en Google Earth

    De eerste ook af en toe om te navigeren maar eerder ter voorbereiding en controle van routes en tracks
  • En in de 4x4 op de ingebouwde android radio stond er basarsoft IGO (iets Turks) en dat werkt ook vrij goed.
    Wat ik hier handig aan vindt is zoals op de eerste TOMTOMS meen ik mij te herinneren, dat indien je bijvoorbeeld de eerste letters van een stad ingeeft
    het klavier enkel nog de letters weergeeft die mogelijk zijn. Bijvoorbeeld LO dan zal de C en de K nog opgelicht zijn (Lochristi en Lokeren)
    dat is praktisch om al rijdend een bestemming in te geven of te wijzigen.
  • Tracks4Africa
    Gebruik ik in Africa
  • een kettingzaag

    om de bomen door het bos te kunnen zien
  • En last but not least op een reisje zal ik nooit de goed ouwe Garmin 278 thuis laten. ondertussen meer dan 10jaar oud.
Vermoedelijk nog een en ander vergeten maar dit zijn de belangrijkste.
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Wolf »

Amaai wat en info, d'er komen nog altijd bomen bij.

Is het juist dat ik hier nog niets (goeds) zien passeren heb waarmee ik bv. een route kan plannen van bij mij thuis tot in Montpellier, zoals ik met mijn Garmin wel kan?
Of heb ik niet goed gelezen? :oops:
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Penguin »

Als jij een GPX route (geen track) maakt van hier tot ginder met voldoende waypoints, dan lukt het wel. Als je route ginder begint en je wil tot start navigeren, dan heeft osmand het moeilijk.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Fennek »

Met maps.me lukt dat zonder probleem.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Penguin »

28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
christiaan
Berichten: 306
Lid geworden op: di 05 aug, 2003 12:08
lrocb_lidnr: 7
Woonplaats: Hulshout

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door christiaan »

Peter R. schreef:Maps.me, da's toch gewoon zoiet als Sygic ? Een navigatieapp voor op de GSM of Tablet ?

Wat IK graag zou hebben (enfin, 't is Willy zijn draadje, natuurlijk) is iets waarmee ik routes (on- en offroad) kan plannen op PC en ze dan naar Garmin schieten, of zelfs naar Android. EN allemaal onder Linux. Bij voorkeur.
En wil je dan beide (on- en offroad) met hetzelfde programma kunnen doen?
Ik gebruik tegenwoordig soms http://www.visorando.com/ om tracks uit te tekenen op IGN topokaarten.
Wel punt per punt te uitzetten, niet zoals in mapsource of basecamp die zelf de curve van een weg volgen.
Raaên = disappearing from the grid = remize à zero
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Penguin »

christiaan schreef: Ik gebruik tegenwoordig soms http://www.visorando.com/ om tracks uit te tekenen op IGN topokaarten.
Wel punt per punt te uitzetten, niet zoals in mapsource of basecamp die zelf de curve van een weg volgen.
Dat is het verschil tussen route en track.
Mapsource (en ook andere) gaan je track berekenen tussen je waypoints.
Visorando doet dit niet. Doch door de gpx als route in te laden in bv een garmin of osmand, gaan deze de track over de weg berekenen.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door Wolf »

christiaan schreef: Wel punt per punt te uitzetten, niet zoals in mapsource of basecamp die zelf de curve van een weg volgen.
In MS en BC teken je toch ook "gewoon"een track punt per punt; als ze de curve van de weg volgen dan ben je inderdaad een route aan het tekenen ipv een track.
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
christiaan
Berichten: 306
Lid geworden op: di 05 aug, 2003 12:08
lrocb_lidnr: 7
Woonplaats: Hulshout

Re: navigatie: bos ...bomen

Ongelezen bericht door christiaan »

Wolf schreef:
christiaan schreef: Wel punt per punt te uitzetten, niet zoals in mapsource of basecamp die zelf de curve van een weg volgen.
In MS en BC teken je toch ook "gewoon"een track punt per punt; als ze de curve van de weg volgen dan ben je inderdaad een route aan het tekenen ipv een track.
Ik heb mapsource altijd gebruikt om routes te maken, eigenlijk nooit tracks, maar dat kan inderdaad ook.
Raaên = disappearing from the grid = remize à zero
Plaats reactie