Oldtimer invoeren uit Frankrijk

Hier kun je je eens goed laten gaan
Gebruikersavatar
dvaerden
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 04 nov, 2018 11:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Kapellen

Oldtimer invoeren uit Frankrijk

Ongelezen bericht door dvaerden »

Ben momenteel rustig aan het rondkijken voor een D1 of RRC om als oldtimer in te schrijven. Hier in België vragen ze er steevast een stuk meer voor dan bij onze noorder- en zuiderburen is mij al opgevallen. En qua vroege D1's is in Frankrijk het aanbod precies ook gewoon groter.
Een auto invoeren uit Nederland heb ik al enkele keren gedaan, maar met Franse auto's heb ik geen ervaring. Heb al wat opgezocht, maar vind vooral oude en onvolledige info.

Auto zou sowieso op een aanhanger tot hier kunnen komen, dus het vervoer of eventuele export platen hoef ik me al niet druk om te maken.
Hoe het voor de douane, keuring en DIV voor invoeren binnen de EU werkt heb ik ook wel een idee van:
- zeker zorgen dat er een contract is waar de gegevens van verkoper, koper en de auto duidelijk op staan,
- met de nodige papieren naar de douane gaan voor een roos papier aanvraag tot inschrijving met de nodige stempels e.d.
- naar de keuring
- met het roos papier met alle stempels e.d. van de douane en de keuring naar de verzekering
- en dan of
a. de verzekering alle papier laten opsturen naar DIV (duurt normaal +/- 1-2weken voor je je plaat hebt dan)
b. met dat roos papier met bovenop de vorige stempels ook nog één van de verzekering zelf naar DIV (zou sneller zijn, maar is geloof ik enkel nog op afspraak)

Maar dan specifiek voor Frankrijk: is er iemand die weet welke documenten je precies nodig hebt? De enige constante factor die ik overal tegenkom is dat je zeker de "carte grise" nodig hebt, ik vermoed dat dat het Franse inschrijvingsbewijs is? Nog andere documenten die je zeker nodig hebt? Moet de auto ergens uitgeschreven worden (al dan niet door de verkoper) zoals in Nederland of is dat in Frankrijk niet van toepassing?

En iemand die met zekerheid weet hoe het tegenwoordig zit met het gelijkvormigheidsattest voor oldtimerkeuring, is dat nu wel of niet nodig? is op zich makkelijk aan te vragen bij Land Rover, daar niet van, maar onnozel geld als het niet nodig is :mrgreen: .
Plaats reactie