fietsenrek vooraan ?

Hier kun je je eens goed laten gaan
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1427
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

fietsenrek vooraan ?

Ongelezen bericht door Fetzl »

na het zien van de setup van "Hueverland" op Instagram (https://www.instagram.com/hueverland/?hl=nl) vroeg ik me af of er eigenlijk richtlijnen zijn wat je vooraan aan je auto mag hangen ?

mag in La Belgique een fietsenrek vooraan aan de auto....? gesteld natuurlijk dat je de verlichting aanpast zodat je geen stoplicht vooraan doet branden... :-D
Laatst gewijzigd door Fetzl op vr 20 jul, 2018 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: fietsenrek vooraan ?

Ongelezen bericht door Penguin »

Nope... je mag niets hangen dat verder uitsteekt dan je bumper, breder is dan je spiegels en x% van de totaal lengte naar achter, maar dat laatste moet ik nog eens opzoeken. Winch maakt onderdeel uit van de bumper ;)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: fietsenrek vooraan ?

Ongelezen bericht door Penguin »

Typisch, voor België vind ik het niet direct

Code: Selecteer alles

Land		Breedte							Lengte achterzijde
Duitsland	Totale breedte mag niet meer zijn dan 2,55 meter	Lading mag maximaal 1,5 meter uitsteken
Frankrijk	Totale breedte mag niet meer zijn dan 2,55 meter	Lading mag maximaal 3 meter uitsteken
Italië		Fietsen en drager mogen niet breder zijn dan de auto	Lading mag maximaal 1/3 deel van het voertuig uitsteken
Spanje	-								Lading mag maximaal 1/3 deel van het voertuig uitsteken
Portugal	Fietsen en drager mogen niet breder zijn dan de auto
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: fietsenrek vooraan ?

Ongelezen bericht door Penguin »

gevonden:
46.2.1. In geen geval mag de lading van voren buiten het vooreinde van het voertuig, of indien het een bespannen voertuig is, buiten de kop van het gespan uitsteken;
46.2.3. De lading van de andere voertuigen mag niet verder dan 1 meter buiten het achtereinde van het voertuig uitsteken.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /222-art46
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1427
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: fietsenrek vooraan ?

Ongelezen bericht door Fetzl »

zou nogal een zicht zijn ook... lange arm zou u rap te stekken hebben denk ik
Hueverland blijft dus best in de Joenaajted Steets
Laatst gewijzigd door Fetzl op vr 20 jul, 2018 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: fietsenrek vooraan ?

Ongelezen bericht door Penguin »

Inderdaad. Heeft wel een prachtige reis gemaakt vorig jaar. Kerel zit er wel warmpjes in denk ik
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: fietsenrek vooraan ?

Ongelezen bericht door Beerke »

Penguin schreef: vr 20 jul, 2018 08:13 gevonden:
46.2.1. In geen geval mag de lading van voren buiten het vooreinde van het voertuig, of indien het een bespannen voertuig is, buiten de kop van het gespan uitsteken;
46.2.3. De lading van de andere voertuigen mag niet verder dan 1 meter buiten het achtereinde van het voertuig uitsteken.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /222-art46
Klein detail vergeten ;)

De uitstek mag evenwel bedragen :

a) 3 meter, wanneer één van deze voertuigen met lange ondeelbare stukken beladen is;

Dus wanneer je voertuig bv 5 meter lang is zou je wettelijke een balk (of dergelijke) van 8 meter kunnen vervoeren.
Weliswaar binnen je laadvermogen en bij een oversteek groter dan 1 meter moet er een rood/wit gearceerd bord op de achterkant van lading hangen + + bijkomend bij nacht (of mist of...) moet er een naar achter gericht rood licht en oranje reflectoren aan elke zijkant.

grtz
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Gebruikersavatar
def090
Berichten: 7
Lid geworden op: za 21 jun, 2008 17:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Geel

Re: fietsenrek vooraan ?

Ongelezen bericht door def090 »

nog niet vermeld : zijwaarts mar de lading/spiegels ed max 30 Cm buiten de carosserie steken.
mvg
Kristof
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: fietsenrek vooraan ?

Ongelezen bericht door Beerke »

def090 schreef: zo 07 okt, 2018 21:31 nog niet vermeld : zijwaarts mar de lading/spiegels ed max 30 Cm buiten de carosserie steken.
mvg
Kristof
Dat staat nergens zo beschreven (althans dat zie ik nergens staan).
Wel het volgende,

1° auto, bespannen voertuig of hun aanhangwagen : 2,55 meter of 2,6 meter indien het voertuig een breedte heeft van 2,6 meter overeenkomstig het technisch reglement van de auto's.

Evenwel :

a) wanneer de lading bestaat uit graangewassen, vlas, stro, paarden- of veevoeder in bulk, met uitsluiting van de geperste balen, mag de breedte van het geladen voertuig 2,75 m bedragen;

b) wanneer de lading is samengesteld zoals hierboven gezegd en vervoerd wordt hetzij binnen straal van 25 km van de plaats van lading, hetzij binnen een zone van 25 km van de Belgische grens, mag de breedte van het geladen voertuig 3 meter bedragen.

Die 30cm waar jij het over het hebt gaat over voortbewegingstoestellen, zijnde segway en dergelijke.

Grtz
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Gebruikersavatar
def090
Berichten: 7
Lid geworden op: za 21 jun, 2008 17:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Geel

Re: fietsenrek vooraan ?

Ongelezen bericht door def090 »

klopt inderdaad die 30 cm lijkt niet te gelden voor auto's (we leren elke dag weer bij)
nu ben ik toevallig door die vraag ook even gaan rondneuzen in de verkeerswetgeving en daar het volgende tegen gekomen:

"15 MAART 1968. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen"

artikel 35 trok men aandacht door het feit dat daar helemaal onderaan staat dat voertuigen met aandrijving op alle wielen vrijgesteld zijn van Opspatafschermingssystemen (spatborden en lappen)..... bij mijn lichte vracht is dit nochtans elk jaar een punt dat gecontroleerd wordt (conform paragraaf 3.1 van datzelfde artikel....

kan iemand hier meer licht op werpen?

hieronder een link van de regelgeving:
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /318-art35

@ moderator: srry om redelijk ver af te wijken van de originele vraag; mocht dit storen maak ik wel een apart topic aan voor deze vraag.
Plaats reactie