Enkele LT230 vraagjes

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Enkele LT230 vraagjes

Ongelezen bericht door Vogler »

Edit: om niet voor elke kleine LT230 gerelateerde vraag een topic op te starten, heb ik het onderwerp gewijzigd.

De bouten die het differentieel van de tussenbak bij elkaar houden, moeten volgens LR licht ingevet worden alvorens ze op moment aan te trekken.

Dat zijn de bouten met nummer 6 (M10, part no BH110121):

Afbeelding

Maar diffs met bouten zonder loctite, daar word ik wat nerveus van sinds enkele bouten van het kroonwiel vooraan voor het vrije leven kozen. (Die moeten overigens wél met Loctite worden geborgd, al vond men dat in de fabriek blijkbaar niet nodig).

Het lijkt me geen kwaad te kunnen om ze te loctiten. Denkt er iemand anders over?

Groeten,

Joris
Laatst gewijzigd door Vogler op wo 01 jul, 2020 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Klein vraagske: bouten diff carrier LT230

Ongelezen bericht door De Rob »

Aan deze midden diff bouten doe ik nooit loctite. is in het geheel niet nodig.
Voor krroonwiel bouten(vijzen) gebruik ik wel borgmiddel.Eigenlijk komen de vijzen los door een verkeerd ontwerp van deze vijzen.Die groefjes in de aangehamerde rondel trekken zich in de zachtere gietstalen behuizing zodat deze vijzen automatisch spanning verliezen na verloop van tijd.Het kroonwiel begint dan te "rammelen" op de weinige speling van de vijzen en breken uiteindelijk af.Oudere diff s met een platte rondel er tussen hebben dat niet.....of veel minder
Rob
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Klein vraagske: bouten diff carrier LT230

Ongelezen bericht door Vogler »

:thumbup: Heel erg bedankt Rob! Als jij het zegt, dan ben ik zeker dat het niet moet.

Voor het diff heb ik momenteel inbusbouten met NordLock rondellen klaarliggen. En loctite natuurlijk.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Klein vraagske: bouten diff carrier LT230

Ongelezen bericht door De Rob »

Vogler schreef: zo 28 jun, 2020 19:43 :thumbup: Heel erg bedankt Rob! Als jij het zegt, dan ben ik zeker dat het niet moet.

Voor het diff heb ik momenteel inbusbouten met NordLock rondellen klaarliggen. En loctite natuurlijk.

Groeten,

Joris
Vijzen 12,9 mag ik hopen.
Rob
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Klein vraagske: bouten diff carrier LT230

Ongelezen bericht door Vogler »

Yep! Merci voor het checken.

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Enkele LT230 vraagjes

Ongelezen bericht door Vogler »

Nog een vraagje... Ik merk dat de recentere LT230's achteraan niet meer de ring hebben die hier nummer 13 heeft::

Afbeelding
Maar
Als ik me niet vergis, is deze bedoeld om te vermijden dat de handrem vettig wordt moest de bourage gaan lekken. Is deze ring helemaal overbodig bij de nieuwere modellen, of gewoon wegbezuinigd?
Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Enkele LT230 vraagjes

Ongelezen bericht door De Rob »

Vogler schreef: do 02 jul, 2020 00:19 Nog een vraagje... Ik merk dat de recentere LT230's achteraan niet meer de ring hebben die hier nummer 13 heeft::

Afbeelding
Maar
Als ik me niet vergis, is deze bedoeld om te vermijden dat de handrem vettig wordt moest de bourage gaan lekken. Is deze ring helemaal overbodig bij de nieuwere modellen, of gewoon wegbezuinigd?
Groeten,

Joris
Die ring is er niet meer op sinds 1993. De vorm van de oilseal is anders en het mudshield op de flens komt over de nieuwe oilseal.De vroegere flanges hadden geen mudshield en deed deze ring deze functie. Op de vroegere tussenbakken kan men deze nieuwere oilseals en flanges monteren en dan moet die ring er af.
Rob
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Enkele LT230 vraagjes

Ongelezen bericht door Vogler »

Top, alweer bedankt Rob!

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Enkele LT230 vraagjes

Ongelezen bericht door zeerover »

Joris jij stelt zo interessante vragen, ik leer altijd bij. Bij mij waren het altijd oudere tussenbakken. Bij een eerdere vraag is het antwoord. De rek in de bout is anders als je deze aantrekt met locktite of met olie. DWZ het aantrekkoppel is er op berekend.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Enkele LT230 vraagjes

Ongelezen bericht door Vogler »

Ik ben blij dat je er zo over denkt Sijmen, ik vermoed dat men me geregeld eerder een mierenneuker en zeurpiet vindt. :lol: Maar ik wil er doorgaans nu eenmaal graag het fijne van weten, en dan duurt het meestal een beetje heel veel langer.. Afgelopen weekeinde heb ik me bij een geduldige Peter Puma nog enkele uren beziggehouden met vragen over boutsterktes, aandraaimomenten en wrijvingscoëfficiënten.

Maar om even terug te komen op LT230's en deze reactie wat on topic te houden: ik ben afgelopen week op een uitstekende serie filmpjes gestoten waarin Nigel van Keswick 90 Defender - Nigel's Land Rover Channel o.a. een LT230 herbouwt met een ATB. De man is/was engineer bij Rolls Royce en dat merk je aan zijn meticuleuze manier van werken en de tips die hij tussendoor geeft. Een goeie aanvulling - om niet te zeggen vervanging - op LRTV.
Ik heb de serie in deze playlist gezet. Met name de editie waarbij hij een simpele methode toont om de lengte van een vaste (non-crushable) spacer voor de tussentandwielen te bepalen is interessant (voor wie geen vervormbare bus wil gebruiken). Ze is eigenlijk identiek aan hoe je dat bij de wielen doet. Land Rover gebruikt daar een specifiek hulpstuk dat hier overbodig is, en een methode die m.i. meer ruimte laat voor meetfouten. De enige beperking in Nigels methode is dat de oude spacer niet te lang mag zijn.
De man is bezig een Td4 volledig te herbouwen, en heeft net een eerste deel over de MT82 gepost.

Groeten,

Joris
.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Plaats reactie