Pagina 1 van 1

Motorstoring - engine light

Geplaatst: wo 14 aug, 2019 22:43
door Fetzl
De laatste dagen “doempt” den 130 nogal zwart... tot op heden eigenlijk nooit last van gehad en zelfs met dat rookgordijn leek het geen invloed te hebben op de power. Trok normaal en met de trailer er aan is het zowieso bergop wat trager. Vandaag na 800 km Franse autostrade viel vermogen plots terug... 90, 80, 70 kon ik blijven aanhouden .
Even gestopt en herstart en alles weer normaal. De laatste 20 km voor de camping in Rambouillet ging plots het “check engine” lichtje aan en was herstarten geen oplossing meer voor de vermogenterugval
Hopelijk brengt de nacht afkoeling en raad... of anders passeer ik morgenvroeg even bij een LR dealer hier in de buurt
400 km in “limp mode” is wat veel van het goede
Suggesties zijn welkom (om niet in het zak gezet te worden bij den dealer)

Re: Motorstoring - engine light

Geplaatst: do 15 aug, 2019 09:44
door De Rob
zit hefboompje naar de actuator op de turbo niet vast.?
S- tube van turbo naar de intercooler....inwendig de voering los?(niet bij poly tuben).
Luchtfilter nat geweest? en kapot gezogen ?....=stukken papier tegen de rooster van de lucht massa meter..
Ik heb er overlaatst ene gehad die ook hard zwart doempte en slecht trok....Na veel gezoek en gemeet deed ik de drie bouten van de uitlaat aan de turbo enkele slagen los zodat de doemp daar ook van tussen kwam ...en hij trok terug veel beter.Ik heb dan de catalisator er van tussen gehaald en het was terug een vliegmachien.
Maar.... dan zou toch het lampje van het motormanagement niet oplichten.....dacht ik.
Rob

Re: Motorstoring - engine light

Geplaatst: do 15 aug, 2019 13:25
door Fetzl
Op limp mode naar dichtste LR garage - lap: ook FR doet aan 15 aug ! Alles dicht dus
Ondertussen zelf de stekker naar MAF al eens los gehaald, luchtfilter gechecked, oliepeil gecheked (die zwarte doemp moet van ergens komen eh)
Europ assistance gebeld en iemand laten sturen met expliciete vraag een technieker te sturen of anders niemand. Wegslepen naar garage was zinloos aangezien we al voor de poort stonden
Wat denk je: yep - takelwagen
Gelukkig had die man een toestelletje mee om uit te lezen.
Storing betrof “te weinig aanvoer na turbo of compressieprobleem”.
Storing gereset en lampje uit; effe testrit en trol weer normaal (doemp blijft wel) - op hoop van zegen dan maar ?
Ondertussen 150 km gereden zonder noemenswaardige last... laat ons hopen dat we die laatste 250 ook volmaken tot thuis en dan eens grondig onder de loep nemen.

Re: Motorstoring - engine light

Geplaatst: do 15 aug, 2019 18:06
door Beerke
Fetzl schreef: do 15 aug, 2019 13:25 oliepeil gecheked (die zwarte doemp moet van ergens komen eh)
Olieverbruik is blauwe rook.

En heb je de darmen tussen intercooler en turbo nageken zoals Rob al aanhaalde?
Je moet die er echt afdoen en dan eens in nijpen in alle richtingen om te kijken of de binnenlaag niet losgekomen is.

Heb net hetzelfde voorgehad met mijn discovery vroeger.
zwarte rook en inhouden veranderend naar zwarte rook met toch nog redelijk power, helemaal geen probleem meer, tot plots bijna stilvallen en bij de volgende start weer alles normaal.
Was ook 1 van die darmen.

Re: Motorstoring - engine light

Geplaatst: do 15 aug, 2019 22:26
door Fetzl
We zijn thuisgeraakt... dus dat wordt morgen de eerste check

Re: Motorstoring - engine light

Geplaatst: vr 16 aug, 2019 17:09
door zeerover
Die stront eg(e)r klep kan open staan of haperen met dezelfde symptomen.

Re: Motorstoring - engine light

Geplaatst: vr 16 aug, 2019 22:31
door Henk
Mijn problemen met de td5 zijn nu hopelijk opgelost: slechte (losse) massa van een klein kabeltje van de ecu

Re: Motorstoring - engine light

Geplaatst: za 17 aug, 2019 10:41
door Fetzl
zeerover schreef: vr 16 aug, 2019 17:09 Die stront eg(e)r klep kan open staan of haperen met dezelfde symptomen.
Ik hoor em bij afleggen toch nog steeds “ziggeziggezig” doen... dus ik ga er van uit dat ie het nog doet

Gisteren met Rob de foutcodes eens uitgelezen
T waren er 2: P0299 (turbo related) en P0110 (IAT)
Ondanks engine light had ik nog wel normale power
Fouten gewist en proberen maar - alles leek normaal
Rob vond de slang turbo-intercoorler “nogal slapkes” dus voor de zekerheid maar een nieuwe siliconen besteld - mss toch ergens iets niet ok

Later die dag vertrokken richting Sclayn en na 10 km op E313 terug power loss - de turbo wou precies niet aanpikken - geen engine light, wel inhouden
Noodgedwongen toch maar teruggedraaid

Effe wachten op nieuwe slang en kijken of dat iets doet

Re: Motorstoring - engine light

Geplaatst: wo 21 aug, 2019 06:58
door alanius
kan ook te maken hebben met de MAF sensor die te weinig aanduid.
de P0299 duid op turbo 'underboost' en de P0110 op de inlaat temp, vaak zit dat allemaal gekoppeld aan de lucht massa meter.

ofwel luchtfilter onderaan zeeer vuil waardoor er gebrek aan lucht is.
of iets in het buizensysteem, voor filterhuis, gekomen waardoor er daar een verstropping zit vlak voor die 'plastic ventilator' in het filterhuis. nog maar ooit 1x voorgehad.

Re: Motorstoring - engine light

Geplaatst: wo 21 aug, 2019 21:01
door Fetzl
Dit lijkt me zeker geen af-fabriek feature van de slang “turbo-intercooler”
Dus vervangen van die slang was zeker niet overbodig
Meteen een siliconen uitvoering geplaatst (en ook andere kant meegepakt)

Afbeelding

Ik was al een postje met dit euvel tegengekomen op’t web: doorgescheurd door wrijving met een plastic stub die op de binnenkant van de wielkast zit ; lijkt mij ook hier de boosdoener te zijn geweest

Mijn gevoel/gedacht dat ik de turbo tijdens de reis toch wel erg hoorde "blazen" kan dus wel eens correct zijn geweest

Ben curieus of een nieuwe slang de oplossing is of slechts een deel ervan
To be continued

Re: Motorstoring - engine light

Geplaatst: vr 23 aug, 2019 15:16
door Fetzl
Vandaag eerste keer terug de weg op.... hij trekt weer als voorheen.
Dat geblaas is duidelijk weg; ik hoor zelfs het "echte" turbogeluid opnieuw

na 10 km wel ineens een PLOF en vermogenverlies....
Aan de kant gezet en zoals ik vermoedde: de nieuwe slang van de turbo geschoten; spanbandje was precies toch niet strak genoeg;
Gelukkig heb ik tegenwoordig altijd een sleutelsetje bij, dus was het een quick fix

we monitorren verder de komende dagen