Dashboard probleempje - beestje speelt “dood”
Geplaatst: vr 09 aug, 2019 01:17
Patient: D130 tdci 2.4 uit 2009
Warm weer... zweten... en dan plots dood beestje aan het tankstation. Niet waar je op zit te wachten
Dik 800 km gereden zonder noemenswaardig probleem en dan na het tanken plots nada meer: contact aan, maar geen enkel lichtje op het dashboard - ventilator en radio deden het (dus batterij ok) - starten efkes maar meteen weer afslaan.m en geen lampjes op dash
Zekeringen leken allemaal ok; relais geswapt en ook dat leverde niets op.
Dus Rob gebeld en paar evidenties gechecked - zonder resultaat
Alanius gebeld en nog een paar dingetjes afgetoetst, maar nog steeds dood.
Via Henk dan het nummer van Steven (Geets) te pakken gekregen en echt de diepte in gedoken. Gelukkig had ik een multimeter mee: klokken uitgebouwd; stekkers gesloopt en nagemeten,.. allemaal heel vreemd maar niet meteen iets dat steek hield
Onze eindconclusie bleek: er zit spanning op zekering F30, maar F15 doet beetje gek. Schema’s er bij gesleurd en ook zekering F14 (achteruitrijlicht) onder de loep genomen en als we die onder spanning zetten (zonder zekering) dan lichtte het dash weer op en kon ik starten.
Dus: tijdelijke oplossing : een overbrugging van zekering F14 rechtstreeks vanaf batterij en we konden weer bollen. stilleggen even moet door de overbrugging te verwijderen en contact af te leggen, maar we zijn geraakt waar we moest zijn.
Dikke merci aan Steven voor de fantastische telefonische hulp - daar drinken we er zeker nog enkele op.
Morgen nog eens wat dingen nameten, want voorlopig krijg ik mijn verstand niet uitgelegd waarom zekering F14 (achteruitrijlicht) de broodnodige shortcut is om het dash weer te doen opleven. Waarom is een brug over achteruitrijlicht voldoende om weer leven in het dash te krijgen of zelfs het contact te bypassen.
Bon, de wijn is in de man - eerst maar eens een dutje doen.
Ideetje of verklaringen zijn altijd welkom
Warm weer... zweten... en dan plots dood beestje aan het tankstation. Niet waar je op zit te wachten
Dik 800 km gereden zonder noemenswaardig probleem en dan na het tanken plots nada meer: contact aan, maar geen enkel lichtje op het dashboard - ventilator en radio deden het (dus batterij ok) - starten efkes maar meteen weer afslaan.m en geen lampjes op dash
Zekeringen leken allemaal ok; relais geswapt en ook dat leverde niets op.
Dus Rob gebeld en paar evidenties gechecked - zonder resultaat
Alanius gebeld en nog een paar dingetjes afgetoetst, maar nog steeds dood.
Via Henk dan het nummer van Steven (Geets) te pakken gekregen en echt de diepte in gedoken. Gelukkig had ik een multimeter mee: klokken uitgebouwd; stekkers gesloopt en nagemeten,.. allemaal heel vreemd maar niet meteen iets dat steek hield
Onze eindconclusie bleek: er zit spanning op zekering F30, maar F15 doet beetje gek. Schema’s er bij gesleurd en ook zekering F14 (achteruitrijlicht) onder de loep genomen en als we die onder spanning zetten (zonder zekering) dan lichtte het dash weer op en kon ik starten.
Dus: tijdelijke oplossing : een overbrugging van zekering F14 rechtstreeks vanaf batterij en we konden weer bollen. stilleggen even moet door de overbrugging te verwijderen en contact af te leggen, maar we zijn geraakt waar we moest zijn.
Dikke merci aan Steven voor de fantastische telefonische hulp - daar drinken we er zeker nog enkele op.
Morgen nog eens wat dingen nameten, want voorlopig krijg ik mijn verstand niet uitgelegd waarom zekering F14 (achteruitrijlicht) de broodnodige shortcut is om het dash weer te doen opleven. Waarom is een brug over achteruitrijlicht voldoende om weer leven in het dash te krijgen of zelfs het contact te bypassen.
Bon, de wijn is in de man - eerst maar eens een dutje doen.
Ideetje of verklaringen zijn altijd welkom