Wastegate moduator TD5

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Wastegate moduator TD5

Ongelezen bericht door Kris »

Vanmiddag op weg naar Landmannalaugar (Ijsland) kreeg m n TD5 plotsklaps weer kuren. Fuel cuts, geen toeren meer willen maken, ... Niet leuk dus :crazy: ... Had dit vroeger ook wel al eens gehad maar dit over het hoofd gezien bij de grondige revisie van zowat alles zo n 9 maand geleden (remklauwen, remschijven, alle keerringen oo de assen, nieuwe handrem (wegens olielek), alle bussen, alle rollagers, riem en spanrol, kabelboom, egr nagekeken, etc)

Naar de dichtsbijzijnde camping gereden want hij startte ook een aantal keren niet en zelf begonnen want reisbijstand zou m in t beste geval naar Land Rover Reykjavik slepen die er ws niet zouden willen naar kijken wegens “geen tijd want de mechaniekers zijn in verlof ;-)”

Basis hecks kende ik: olie op de connector, klemmende wastegateactuator of defecte luchtmassasensor.

De connector was rap nagekeken maar dat kon het niet zijn want t kabelboompje was 9 maand geleden preventief vervangen.

De wastegateactuator leek muurvast te zitten maar k had er geen idee van hoeveel kracht je moest zetten om er beweging in te krijgen. Dan maar eerst een flinke dot WD40 en kruipolie aangebracht op de stang en het hendeltje onder het hitteschild en dank zij de schitterende 4G (met spotgoedkope Siminn sim kaart) al snel op youtube een filmpje gevonden waarop je zag hoe vlot eea moet kunnen bewegen. Met een fisegrip geklemd op de stang en een grote schroevendraaier als “koevoetje” er toch vrij snel beweging in gekregen. Redelijk wat heen en weer gewrikkeld en wat extra wd40 maakten m weer soepel.

Een testritje bevestigde de goede herstelling. Gaat terug hoog in toeren, geen fuel cuts meer en mooie krachtontplooiing. We kunnen verder.

Twijfel om thuis achteraf toch de actuator te vervangen. Wat denken jullie?
Kris
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Wastegate moduator TD5

Ongelezen bericht door Vogler »

Onze Td5 had een jaar of 4 /50 duizend km geleden een trekje waarvan ik vermoedde dat het aan de actuator lag, en ik heb hem toen een gelijkaardige behandeling gegeven. Het probleem was opgelost en is dat nog steeds.

Geniet nog van Ijsland!
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Wastegate moduator TD5

Ongelezen bericht door Vogler »

Sorry, dubbele post.

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Re: Wastegate moduator TD5

Ongelezen bericht door Kris »

t Was dus niet de wastegate actuator maar puur toeval dat de td5 na de interventie weer enthousiast draaide. Een week later t zelfde en 2 weken later net niet hopeloos....

De MAF sensor (Air Flow) sensor is kapot - waarschijnlijk al jaaaren waarbij hij waardes doorgaf aan de ECU waarvan de ECU concludeerde dat ze onmogelijk waren en een “back-up” waarde gebruikte die de motor een goede (niet optimale) vermogenopbouw gaf (zie RAVE voor de uitleg) Tot diezelfde MAF blijkbaar slechte waardes binnen gabariet begon door te geven met fuel cuts, vierkant draaien en moeilijk starten tot gevolg.

Effe googelen bracht de redding: MAF afgekoppeld en de ECU stuurt terug de td5 voldoende enthousiast aan om vlot te rijden. Wijle content want in limp-mode zou t Reisbijstand bellen geworden zijn ...

Morgen in Akureyri naar een grote autoonderdelenzaak voor nieuwe luchtfilter (vergeten ...) en als ze die OAM Siemens/VDO MAF sensor betaalbaar hebben een nieuwe. Anders zonder MAF naar huis. Fora bevestigden dat vele td5 s zonder MAF rondrijden.
Kris
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Re: Wastegate moduator TD5

Ongelezen bericht door Kris »

Stress vanmiddag ;-) Intermitterend sinds gisteren na een harde wasbordengravelroute weer intermitterend limp-mode... tot ie er vanmiddag na constant te limpen/niet te limpen er volledig mee ophield. Goed nieuws: hij krijgt geen fuel meer dus we weten waar zoeken. Zekeringen OK maar de dieselpomp draait niet meer... k Stond op punt te bellen want een reservepomp heb je natuurlijk niet in je bagage maar er was geen GSM dekking ;-)(. t Zou dus stappen worden tot er signaal was.

Toch eerst nog een laatste poging wagen en de relais, die de pomp bedient, bekijken en ev vervangen (had reserverelais bij). En bingo. Vervangen hoefde zelfs niet want het bleek een slecht kontakt waardoor de pomp ws intermitterend uitviel en er uiteindelijk helemaal mee ophield. Relais teruggeplaatst en de licht spinnende pomp bij kontakt had nog nooit zo mooi geklonken. Vandaag sindsdien al 150 probleemloze kilometers gehad.

Zonder Nanocommeke om parameters te checken - bv checken dat de 3 potentiometers in t gaspedaal OK waren - en alle onzinfoutcodes die de ecu op een bepaald moment uitkraamde te kunnen clearen was t niet gelukt... Batterij loskoppelen en restcapaciteit neutraliseren hielp nikske maar nanocom wel. Kontent da k niet moeten bellen heb.

Vandaag ook een nieuwe luchtfilter besteld in Egilstradir bij AB-varahlutir die k morgenochtend mag gaan halen. De MAF sensor kenden ze niet dus die wordt thuis vervangen. Nu maar duimen dat de slechte dieselpomprelais de oorzaak was en k zonder reisbijstand thuis geraak maar k heb er vertrouwen in.
Kris
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Re: Wastegate moduator TD5

Ongelezen bericht door Kris »

Hierbij de snoodaard die m n Ijslandtrip wou saboteren (dus lang naar gezocht maar gevonden ;-)). Vandaag dan toch vervangen.

Afbeelding

Morgen op de ferry naar Denemarken.
Kris
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Wastegate moduator TD5

Ongelezen bericht door Vogler »

Pfiew, gelukkig heb je de schuldige nog kunnen vinden!
Misschien nuttig voor je zesde trip: in Reykjavik zit BSA Varahludir ehf. (dus 1 letter verschil):

Smiðjuvegur 4, 200 Kópavogur
+354 587 1280
bsa@bsa.is
http://bsa.is/ (maar leidt gewoon naar hun fb pagina waar vooral Defender trapautootjes te zien zijn)

Zij zijn gespecialiseerd in Land Rovers. Twee jaar geleden was de kabel van mijn ruitenwissers gebroken en we kwamen pas bij hen terecht na wat rondvragen bij garages in Akureyri. Zelf googelen had niets opgeleverd...
Ze kenden het onderdeelnummer uit het hoofd. 's Morgens gebeld, 's avonds met de luchtpost in Akureyri, pakje gewoon af te halen aan de balie in de terminal. Als ik het me goed herinner dan kostte dat transport 18 euro, en waren de stukken ongeveer het dubbele van wat we zelf bij bestelling in UK zouden betalen.

En onderweg in Denemarken lr parts in Skanderborg, ongeveer halverwege het vasteland van DK, dit jaar nodig gehad voor een deurcontact van 6 euro:
LR PARTS DENMARK
NØRSKOVVEJ 1
8660 SKANDERBORG
WWW.LRPARTS.DK
INFO@LRPARTS.DK
TLF. +45 8230 7007

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Plaats reactie