Pagina 1 van 1

In panne gevallen...

Geplaatst: wo 26 jun, 2019 10:18
door roelwelters
Ik ben vanmorgen in panne gevallen met een ex military 2.5 diesel model 12J
Symptomen: eerst de ralantie die even hoger ging lopen, daarna kon ik geen hoge toeren meer rijden en toen deed ie niets meer.
Ik vertrouw de brandstof meter niet meer, het zou dus kunnen dat ie leeg was (er wordt niet veel mee gereden). Na 5 liter diesel erin gekapt te hebben proberen te starten maar dat lukt niet, en nu is de accu zo goed als leeg...
Moet er eerst ontlucht worden ofzoiets?

Ik denkt nog steeds dat het een brandstof probleem is, tips zijn welkom!

dankjewel alvast!

Roel

Re: In panne gevallen...

Geplaatst: wo 26 jun, 2019 10:40
door baudts
heb iets soortgelijk gehad. Heb diesel pomp vervangen en was onmiddelijk opgelost.

Re: In panne gevallen...

Geplaatst: wo 26 jun, 2019 12:00
door Henk
je kunt aanvoer naar een injector beetje losdraaien en dan met de hand pompen aan hendeltje aan de opvoerpomp tot er diesel uitkomt

Re: In panne gevallen...

Geplaatst: do 27 jun, 2019 09:12
door Penguin
Eerst hoger in toeren gaan, en dan amper vooruit of stilvallen is volgens mij inderdaad een brandstof toevoer probleem

Re: In panne gevallen...

Geplaatst: do 27 jun, 2019 09:31
door De Rob
Zonder mazout vallen en terug in de gang krijgen is bij een 2,25 d en 2,5 nad een ambetant gedoe.Hij moet echt ontlucht worden tot de laatste luchtbel er uit is.
Beginnen met bovenaan de fuelfilter het ontluchtings schroefje of het banjo boutje los te zetten.
beginnen pompen met het hendeldje van de opvoerpomp (fuelliftpump)tot er bovenaan de filter diesel uit komt.Als ge het gevoel hebt dat het pompen niet lukt...de motor een kwartslag verdraaien om de nok op de nokkenas op een andere positie te zetten zodat ge met dat hendeltje meer pompslag krijgt.
Ontluchtings vijsje(sleuteltje 8mm) op de injectiepomp los schroeven en weer oppompen tot daar diesel uit komt.
Nu de vier injector leidingen losmaken aan de injectors (Twee slagen los is voldoende)
Nu starten totdat de injector leidingen beginnen te druppelen.
Leidingen terug vast zetten en goed voorgloeien en starten.
De batterij moet goed zijn opgeladen zodat de motor snel genoeg kan rond gaan.
Als hij nu nog niet wil aanslaan een kinetische koord er aan en in gang trekken.
Eens in gang zal hij nadien terug normaal starten.
Dit allemaal in de veronderstelling dat ge zonder fuel bent gevallen.Die fuelmeters durven er nogal eens een vierde naast zitten.
Rob

Re: In panne gevallen...

Geplaatst: za 29 jun, 2019 11:14
door roelwelters
DANK JE WEL ROB!

dit heeft me geholpen om onze ketel terug te starten!

Merci.