Pagina 1 van 1

Indicatie versleten remblokken bij laatste generatie defenders

Geplaatst: do 06 jun, 2019 19:38
door Penguin
Voor wie met een laatste generatie defender rijd, toch even deze boodschap.

Onzen Olli heeft nooit een indicatie gegeven op het dashboard en nooit gepiept bij het remmen.
Tot hij grrrrrr geluid maakte bij het bijna stilstaan tijdens het remmen.

Reden was: remblokken VOLLEDIG weg en schijfremmen naar de zak. Dit na 65.000km

Er zit op geen van de 4 wielen een kras metaal, of een sensor op de blokken.

Wat ik nu nog moet onderzoeken is waarom er geen lampje ging branden door te lage remvloeistof. Wat toch het geval had moeten zijn.
Links was echt volledig weg, het metaal van de remblokken was al aan het afslijten, en rechts stond er nog 2 mm op.
Vooraan was het wat beter, maar toch hoogtijd om te vervangen.

Re: Indicatie versleten remblokken bij laatste generatie defenders

Geplaatst: do 06 jun, 2019 22:03
door Landy Bean
Onderhoud noemen ze zo iets, ja sorry wè maar als je het zelf wel doen doe het dan goed.
Met zo een zware auto moet je ze echt meer controleren, een visuele controle duurt vijf minuten ...

Re: Indicatie versleten remblokken bij laatste generatie defenders

Geplaatst: do 06 jun, 2019 23:12
door Penguin
Zever Frans. Dit is de eerste wagen die we hebben die niet aangeeft, visueel en auditief, dat de remblokken aan vervanging toe zijn.

Re: Indicatie versleten remblokken bij laatste generatie defenders

Geplaatst: vr 07 jun, 2019 07:22
door Escape
Ik geef Frans gelijk. Zo'n remslijtagesensor kan handig zijn, maar dat wil niet zeggen dat je er blind op moet/kan vertrouwen. Want staat typisch maar op 1 remblok per as, dus bij ongelijke slijtage (zoals het geval was) kan je alsnog problemen hebben. Op 65k km mag ik hopen dat de wielen er al eens af geweest zijn, dan heb je ook de staat van de remblokken kunnen zien. En bij elk onderhoud zou je moeten kijken/voelen. Afhankelijk van type velgen kan dat zelfs zonder de wielen te demonteren.

Re: Indicatie versleten remblokken bij laatste generatie defenders

Geplaatst: vr 07 jun, 2019 07:39
door Landy Bean
Als je altijd wacht tot het rammelt of piept is het meestal te laat... hier doe ik altijd een checkup voor ik vertrek, zelfs voor een weekend, olie’s, koelvloeistof, zelfs de luchtfilter... onder de wagen gaan piepen, voelen...
Half uurke werk, kan veel problemen voorkomen maar ik weet het je kan niet alles zien... maar toch.

Re: Indicatie versleten remblokken bij laatste generatie defenders

Geplaatst: vr 07 jun, 2019 08:42
door Penguin
Wielen gaan er inderdaad al eens af, ik kruip er regelmatig onder voor visuele inspectie, krijgt jaarlijks een deftige beurt. Maar dit is niet normaal.
Ik ben blijkbaar ook niet de enige. Waarbij zelfs de garage zei dat er nog genoeg opstond, was het kort daarachter al prijs.

Het piepen van de remmen via zo een plaatje maakt enkel lawaai. op dat moment is er nog genoeg remblok over om geen brokken te hebben.

Zoals al geschreven, dit is de eerste auto waarbij ik dergelijke voorheb (en ik heb al een pak 4 wielers gehad ;) ). Zelfs onze oude TD5 gaf het tijdig aan. Als ik het me goed herinner was het zelfs een elektronische sensor.

Re: Indicatie versleten remblokken bij laatste generatie defenders

Geplaatst: vr 07 jun, 2019 08:53
door Fetzl
't is genoeg dat er in 1 klauw een pistonneke wat blijft hangen om op korte tijd een hele blok er door te jagen #btdt
en soms denk je dat het geluid van de ene rem komt.... waar nog genoeg op zat en komt het in werkelijkheid van een andere klauw #btdt

Re: Indicatie versleten remblokken bij laatste generatie defenders

Geplaatst: vr 07 jun, 2019 17:01
door De Rob
Penguin schreef: do 06 jun, 2019 19:38 Voor wie met een laatste generatie defender rijd, toch even deze boodschap.

Onzen Olli heeft nooit een indicatie gegeven op het dashboard en nooit gepiept bij het remmen.
Tot hij grrrrrr geluid maakte bij het bijna stilstaan tijdens het remmen.

Reden was: remblokken VOLLEDIG weg en schijfremmen naar de zak. Dit na 65.000km

Er zit op geen van de 4 wielen een kras metaal, of een sensor op de blokken.

Wat ik nu nog moet onderzoeken is waarom er geen lampje ging branden door te lage remvloeistof. Wat toch het geval had moeten zijn.
Links was echt volledig weg, het metaal van de remblokken was al aan het afslijten, en rechts stond er nog 2 mm op.
Vooraan was het wat beter, maar toch hoogtijd om te vervangen.
Deksel er af en vlotterke omdraaien.Nu zou er toch een lampje moeten branden.Dat zal het enigste systeem zijn van "warning" bij een Def....lampje brake fluid low level.Voor de rest...achteraan durven ze al eens piepen vanaf de montage van nieuwe.
Het is vanaf 40.000 km dat ge toch als eens meer moet controleren naar de dikte,Zekers achteraan.Een jap heeft zo van die piep plaatjes bij op de blokken gemonteert
Rob

Re: Indicatie versleten remblokken bij laatste generatie defenders

Geplaatst: vr 07 jun, 2019 17:57
door Landy Bean
idd lampje brake fluid is het enige die hier al eens gebrand heeft op het dashboard, omdat de blokken zo dun geworden zijn dat de olie te laag komt te staan... voor de rest hier geen sensors of slijtcontacten aanwezig...

Re: Indicatie versleten remblokken bij laatste generatie defenders

Geplaatst: vr 07 jun, 2019 18:28
door Penguin
Dat zei ik toch, dat zelfs dat er niet was, wat zou moeten, gezien de staat van de blokken.
Dus de sensor voor de peiling van de remvloeistof moet ik eens nakijken.
Maar ik ben toch vrij zeker dat onze 110 van 2001 een elektronische sensor had.

Re: Indicatie versleten remblokken bij laatste generatie defenders

Geplaatst: vr 07 jun, 2019 22:31
door De Rob
Penguin schreef: vr 07 jun, 2019 18:28 Dat zei ik toch, dat zelfs dat er niet was, wat zou moeten, gezien de staat van de blokken.
Dus de sensor voor de peiling van de remvloeistof moet ik eens nakijken.
Maar ik ben toch vrij zeker dat onze 110 van 2001 een elektronische sensor had.
Zal ni waar zijn....een vlotterke wel ...en da is al ...sinds 300tdi.

Re: Indicatie versleten remblokken bij laatste generatie defenders

Geplaatst: za 08 jun, 2019 09:10
door Escape
De garage had u inderdaad mogen verwittigen of preventief vervangen als die de wagen recent gezien hebben. Maar zelf nakijken blijft natuurlijk het beste, en naargelang de resterende dikte heb je dan ook een idee hoe vaak je moet controleren.
Mijn TD5 had in elk geval ook geen sensoren, sommige RRC wel, P38 dan weer niet, ik zou er in elk geval nooit op afgaan. Aangezien het in uw geval de achterste blokken waren, is het ook niet abnormaal dat de remvloeistof boven minimumpeil blijft. Het volume in de achterste klauwen is veel kleiner dan vooraan, dus als de blokken vooraan nog dik genoeg zijn, zal het peil OK blijven. Vlotterke testen kan natuurlijk nooit kwaad, want da's wel een belangrijke waarschuwing, mocht je ooit een lek of zo hebben.

Re: Indicatie versleten remblokken bij laatste generatie defenders

Geplaatst: za 08 jun, 2019 13:01
door zeerover
Om bij een onderhoud goed naar de remmen te kijken moeten alle wielen eraf. Als je het onderhoud laat doen kost je dat extra. Voor de 4 wielen afnemen en monteren mag 30min gerekend worden.

Re: Indicatie versleten remblokken bij laatste generatie defenders

Geplaatst: za 08 jun, 2019 14:12
door De Rob
Het is toch zo makkelijk om tijdens olie aflaten met de draaglamp de blokjes te bekijken...(boven de put of hefbrug)Daar hoeven echt de wielen niet voor afgenomen worden.Er zitten toch ook veertjes over de montage pinnen.Hoe meer deze bijééngenepen deze zijn hoe dunner de blokjes. Dikwijls zijn de remvoeringen nog dikker dan men denkt omdat er bij veel remschijven aan de buitenkant een rand is van tot wel 1 à 2mm waar geen remblokken komen.
Rob

Re: Indicatie versleten remblokken bij laatste generatie defenders

Geplaatst: ma 10 jun, 2019 14:00
door zeerover
De Rob schreef: za 08 jun, 2019 14:12 Het is toch zo makkelijk om tijdens olie aflaten met de draaglamp de blokjes te bekijken...(boven de put of hefbrug)Daar hoeven echt de wielen niet voor afgenomen worden.Er zitten toch ook veertjes over de montage pinnen.Hoe meer deze bijééngenepen deze zijn hoe dunner de blokjes. Dikwijls zijn de remvoeringen nog dikker dan men denkt omdat er bij veel remschijven aan de buitenkant een rand is van tot wel 1 à 2mm waar geen remblokken komen.
Rob
Dat klopt, maar volgens de handleiding van LR moeten de wielen eraf en dat wordt dan ook aangerekend.
Remblokjes, remklauwen en remschijven
1. Verwijder de voorwielen, controleer de remblokdikte en controleer of beide remblokken gelijkmatig slijten.
N.B.: Als de remblokjes of remschijven moeten worden vervangen, dan dient de klant daarvan op de hoogte te worden gebracht, daar aanvullende arbeids- en/of materiaal-kosten in rekening worden gebracht. Dergelijke werkzaamheden mogen dus uitsluitend worden uitgevoerd nadat goedkeuring is verkregen van de klant.
2. Controleer de remschijven op tekenen die wijzen op scheurvorming, overmatige groefvorming, of olie-vervuiling.
3. Voer een controle uit op tekenen die wijzen op remvloeistof-lekkage langs de remklauw-afdichtingen, uit de slangen of
wartels.
4. Gebruik een remreinigingsmiddel. Verwijder overmatige hoeveelheden remstof van de remblokjes, de remklauwen en de schilden van de remschijven.

Re: Indicatie versleten remblokken bij laatste generatie defenders

Geplaatst: ma 10 jun, 2019 19:13
door De Rob
Ik heb mijn 130 nu 53.000km gedaan met mijn remblokken en nieuwe schijven...vandaag tijdens terugkomst van de tweedehandsbeurs bij Carlos heeft het lampeke enkele keren geflikkert.
Rob