Pagina 1 van 1

stabilisatorstang Vs. verhoging

Geplaatst: vr 31 mei, 2019 10:16
door rikc
een jaar of 2 geleden mijn Defender 110 laten verhogen (iets van een dikke 5cm, mag nog steeds op de baan).
Sedert een half jaar heb ik last met mijn stabilisatorstang: al 1x gebroken en al 2x losgekomen. Nu wordt mij aangeraden deze te laten verwijderen en enkel terug te monteren voor de jaarlijkse keuring. Graag jullie advies.

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Geplaatst: vr 31 mei, 2019 10:26
door Beerke
Doe je veel (zwaar) terrein?
Ik zie niet direct wat een verhoging met een gebroken stabilisatorstang te maken kan hebben.
Rijden zonder, zal het voertuig minder stabiel maken op de gewone baan.
Off road zal je veeruitslag wat soepeler verlopen.

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Geplaatst: vr 31 mei, 2019 14:35
door De Rob
Bij een verhoging wordt er nooit aangeraden om de stabilisatie bar er bij aan te laten.......of men moet de beugels evenredig mee verhogen.Hebt u zelf nooit gezien dat de twee ball joint links in een abnormale positie staan om te kunnen functioneren.
Rob

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Geplaatst: vr 31 mei, 2019 14:46
door Beerke
Negeer mijn antwoord dus maar! :oops:
Ook weer wat bijgeleerd

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Geplaatst: vr 31 mei, 2019 16:40
door rikc
Ze staan inderdaad ‘scheef’.
Dus ik ga hem er af laten halen.
Bedankt.
Bij een officiële LR-dealer moet je dus niet zijn voor deskundig advies 😳

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Geplaatst: vr 31 mei, 2019 18:40
door Henk
Er zijn dealers waar je het advies krijgt om NOOIT aan de diff lock pook te komen 😒

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Geplaatst: ma 03 jun, 2019 22:17
door Escape
Een officiëlke LR-dealer is ook niet de plaats om een verhoging te laten steken, want is nooit LR-approved. Of wettelijk toegelaten in België (ook niet als ze het niet zien of er niks van zeggen op de keuring).

Filip

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Geplaatst: vr 07 jun, 2019 08:46
door baudts
Had overlaatst dit tegen gekomen toen ik zelf aan het zoeken was om de stabiliteit op de weg te verbeteren echter zonder in te boeten op de veeruitslag: https://foundry4x4.co.uk/index.php?rout ... duct_id=77

Zelf wel nog niet verder onderzocht gezien ik even met ander projectje bezig ben. echter als je het verkoopspraatje gelooft heb je de voordelen van beide werelden

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Geplaatst: vr 07 jun, 2019 17:34
door Beerke
Het ACE systeem van de discovery 2 was hiervoor perfect. (ik weet niet of het op andere modellen ook is toegepast)
Een zeer grote en soepele veeruitslag en zeer beperkt overhellen in de bochten.
Is een hydraulisch systeem met twee sensors in de body, van zodra die sensors het overhellen detecteren word er een onderdeel onder druk gezet waardoor het overhellen voorkomen wordt.
Wanneer je off-road rijdt wordt er geen druk op gezet met als effect dat je eigenlijk zonder torsiestang de putten kan nemen.
Al lijkt me dit zeer moeilijk om dit om te bouwen voor een defender.

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Geplaatst: vr 07 jun, 2019 17:42
door Beerke
Hier staken al wel bearmach veren met een drie centimeter verhoging en achteraan nog de originele luchtvering verhoogd met ertalon blokken.
Niets aangepast aan de "torsiestangen"


Afbeelding

Afbeelding


Hier met "kleine baansloefen" en achteraan de luchtvering vervangen door gewone spiraalveren (bearmach, verhoogd)

Afbeelding

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Geplaatst: za 08 jun, 2019 22:49
door Escape
Baudts, dat is een ontwerp van Simon van X-Engineering (nu verdeeld door Foundry). Simpel maar goed concept, en door de disonnect aan de stang te zetten ipv op de verbindingen zoals bij oa Jeeps makkelijk in en uit te schakelen. Niet goedkoop natuurlijk, maar als je veel baankms doet en toch niet wil inboeten in het terrein, een ideale oplossing.

Filip

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Geplaatst: zo 09 jun, 2019 00:42
door baudts
Escape schreef: za 08 jun, 2019 22:49 Baudts, dat is een ontwerp van Simon van X-Engineering (nu verdeeld door Foundry). Simpel maar goed concept, en door de disonnect aan de stang te zetten ipv op de verbindingen zoals bij oa Jeeps makkelijk in en uit te schakelen. Niet goedkoop natuurlijk, maar als je veel baankms doet en toch niet wil inboeten in het terrein, een ideale oplossing.

Filip
Was mijn gedacht ook inderdaad niet goedkoop echter ziet er wel uit alsof het zijn geld waard is en is mss wat ik zoek om de handelbaarheid van defender op baan te verbeteren.
Weet niet of er iemand hier ervaring mee heeft??