stabilisatorstang Vs. verhoging

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
rikc
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 07 aug, 2016 19:30
lrocb_lidnr: 1403
Woonplaats: Moorsel (Aalst)

stabilisatorstang Vs. verhoging

Ongelezen bericht door rikc »

een jaar of 2 geleden mijn Defender 110 laten verhogen (iets van een dikke 5cm, mag nog steeds op de baan).
Sedert een half jaar heb ik last met mijn stabilisatorstang: al 1x gebroken en al 2x losgekomen. Nu wordt mij aangeraden deze te laten verwijderen en enkel terug te monteren voor de jaarlijkse keuring. Graag jullie advies.
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Ongelezen bericht door Beerke »

Doe je veel (zwaar) terrein?
Ik zie niet direct wat een verhoging met een gebroken stabilisatorstang te maken kan hebben.
Rijden zonder, zal het voertuig minder stabiel maken op de gewone baan.
Off road zal je veeruitslag wat soepeler verlopen.
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Ongelezen bericht door De Rob »

Bij een verhoging wordt er nooit aangeraden om de stabilisatie bar er bij aan te laten.......of men moet de beugels evenredig mee verhogen.Hebt u zelf nooit gezien dat de twee ball joint links in een abnormale positie staan om te kunnen functioneren.
Rob
Laatst gewijzigd door De Rob op vr 31 mei, 2019 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Ongelezen bericht door Beerke »

Negeer mijn antwoord dus maar! :oops:
Ook weer wat bijgeleerd
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
rikc
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 07 aug, 2016 19:30
lrocb_lidnr: 1403
Woonplaats: Moorsel (Aalst)

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Ongelezen bericht door rikc »

Ze staan inderdaad ‘scheef’.
Dus ik ga hem er af laten halen.
Bedankt.
Bij een officiële LR-dealer moet je dus niet zijn voor deskundig advies 😳
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Ongelezen bericht door Henk »

Er zijn dealers waar je het advies krijgt om NOOIT aan de diff lock pook te komen 😒
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Ongelezen bericht door Escape »

Een officiëlke LR-dealer is ook niet de plaats om een verhoging te laten steken, want is nooit LR-approved. Of wettelijk toegelaten in België (ook niet als ze het niet zien of er niks van zeggen op de keuring).

Filip
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Ongelezen bericht door baudts »

Had overlaatst dit tegen gekomen toen ik zelf aan het zoeken was om de stabiliteit op de weg te verbeteren echter zonder in te boeten op de veeruitslag: https://foundry4x4.co.uk/index.php?rout ... duct_id=77

Zelf wel nog niet verder onderzocht gezien ik even met ander projectje bezig ben. echter als je het verkoopspraatje gelooft heb je de voordelen van beide werelden
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Ongelezen bericht door Beerke »

Het ACE systeem van de discovery 2 was hiervoor perfect. (ik weet niet of het op andere modellen ook is toegepast)
Een zeer grote en soepele veeruitslag en zeer beperkt overhellen in de bochten.
Is een hydraulisch systeem met twee sensors in de body, van zodra die sensors het overhellen detecteren word er een onderdeel onder druk gezet waardoor het overhellen voorkomen wordt.
Wanneer je off-road rijdt wordt er geen druk op gezet met als effect dat je eigenlijk zonder torsiestang de putten kan nemen.
Al lijkt me dit zeer moeilijk om dit om te bouwen voor een defender.
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Ongelezen bericht door Beerke »

Hier staken al wel bearmach veren met een drie centimeter verhoging en achteraan nog de originele luchtvering verhoogd met ertalon blokken.
Niets aangepast aan de "torsiestangen"


Afbeelding

Afbeelding


Hier met "kleine baansloefen" en achteraan de luchtvering vervangen door gewone spiraalveren (bearmach, verhoogd)

Afbeelding
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Ongelezen bericht door Escape »

Baudts, dat is een ontwerp van Simon van X-Engineering (nu verdeeld door Foundry). Simpel maar goed concept, en door de disonnect aan de stang te zetten ipv op de verbindingen zoals bij oa Jeeps makkelijk in en uit te schakelen. Niet goedkoop natuurlijk, maar als je veel baankms doet en toch niet wil inboeten in het terrein, een ideale oplossing.

Filip
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: stabilisatorstang Vs. verhoging

Ongelezen bericht door baudts »

Escape schreef: za 08 jun, 2019 22:49 Baudts, dat is een ontwerp van Simon van X-Engineering (nu verdeeld door Foundry). Simpel maar goed concept, en door de disonnect aan de stang te zetten ipv op de verbindingen zoals bij oa Jeeps makkelijk in en uit te schakelen. Niet goedkoop natuurlijk, maar als je veel baankms doet en toch niet wil inboeten in het terrein, een ideale oplossing.

Filip
Was mijn gedacht ook inderdaad niet goedkoop echter ziet er wel uit alsof het zijn geld waard is en is mss wat ik zoek om de handelbaarheid van defender op baan te verbeteren.
Weet niet of er iemand hier ervaring mee heeft??
Land Rover closest thing to heaven on earth
Plaats reactie