balans defender

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

balans defender

Ongelezen bericht door baudts »

Dus vorig weekend nog eens testrit gedaan.

Buiten het feit dat ik achterwiel ben verloren tijdens het rijden (waardoor test rit vroegtijdig beëindigd is) toch aantal positieve punten.
Ter info: ook geen idee hoe dit gebeurt is. bouten waren op 140NM aangespannen (aluminium wielen) wat me in der tijd was aangeraden door banden centrale.

- Geluid in stuurhuis is weg echter heb toch de indruk dat sturing nog wat losjes is.

Nu het grootste probleem dat ik heb is de balans van de defender. Tijdens test rit licht moeten uitwijken voor zot die aan hoge snelheid zich tussen mij en de tegenligger had gewrongen in een bocht. En de controle van de wagen was moeilijk terug te krijgen vanwege het heen en weer gerol.

Ik zie volgende misschien als mogelijke oorzaken:
- sturing die precies nog niet top loopt
- schokdempers mss versleten? staan er al paar jaar op echter niet zoveel kilometers mee gedaan. (zijn er van delphi). Wat zijn momenteel goede schokdempers? voor een defender 90 waar voornamelijk remorken mee worden getrokken en in de kleine wegjes gereden wordt.
- mss omdat band tegen dan al deels was losgekomen gezien ik 100 meter verder half op mijn gat lag :roll:

Een andere oplossing die ik ook aan het bekijken was is de anti roll bar vanvoor en vanachter installeren. Iemand toevallig hier ervaring mee. Voornamelijk tussen het verschil met en zonder?

Ben momenteel aan het informeren. garage is op dit moment ingenomen met andere projectjes waardoor ik deze ff aan de kant laat staan tot ik terug geld heb. Want is reeds een duur jaar geweest voor de wagen om alles te herdoen. :D echter dacht me al te informeren zodat ik een idee heb hoeveel ik moet sparen :evil:
wordt tijd dat ik terug wat kan rijden met de wagen en plezier hebben. want begin het te missen
Land Rover closest thing to heaven on earth
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: balans defender

Ongelezen bericht door Bobtail »

De kans is groot dat je losse achterwiel mee stuurde wat je het instabiele gevoel gaf (voor zover je een defender stabiel kan noemen bij maneuvers.)
Slechte schokdempers zullen de instabiliteit nog verhogen.
Een anti rollbar monteren zal de terrein eigenschappen van je defender echter niet verbeteren! Je zal wel minder "rol" ondervinden op de baan maar dit zal beperkt invloed hebben op stabiliteit. Investeer beter in een set goeie (aftermarket) schokdempers, misschien moet je overwegen om meteen ook een nieuwe set (aftermarket) veren te monteren. Als je hierin de juiste keuzes maakt, zal dit je defender qua rijgedrag behoorlijk transformeren, zowel op de baan als off-road.
Tenslotte, zorg ervoor dat je bandenspanning correct is, te lage spanning achteraan geeft behoorlijk veel overstuur.

Grtz,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: balans defender

Ongelezen bericht door baudts »

Wat zou juiste banden spanning zijn

En wat zijn juiste veren? Want al veel over gelezen echter veel keuze. Is 2 inch verhoogt
Land Rover closest thing to heaven on earth
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: balans defender

Ongelezen bericht door Bobtail »

Op de baan tss 2,2 en 2,6 bar afhankelijk van het type band en je persoonlijke voorkeur.

Qua veren, er zijn geen juiste! :-)
Ikzelf heb +2" bearmach veren (blue springs) waarvan de voorste HD zijn om het gewicht van de winch en winchbumper aan te kunnen, de achterste de "normale versie". Als schokdempers heb ik +2" HD Terrafirma's met achteraan en dislocating cones.
In de bochten helt hij serieus over maar rechtdoor rijdt hij stabiel. Op terrein doet hij het beter :-)

Samengevat: een moeilijke oefening en kwestie van persoonlijke smaak en gebruik. Maar als je veren koopt, koop een deftig merk. Dan weet je dat hij na een tijd nog even hoog staat.
Veel plezier!
grtz,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: balans defender

Ongelezen bericht door baudts »

Dit weekend banden nog eens afgehaald. Achterste schokdempers reeds getest en zien er nog goed uit. Gaan moeilijk naar binnen met de hand en komen redelijk snel terug naar buiten. Dus blijven niet steken indien ze ingeklapt zijn.

Nu vraag ik me af of je ook de veren kan testen op een bepaalde manier? Ik ga ervan uit dat indien deze wat van hun kracht hebben verloren dit ook een groot effect zal hebben.

Moest ik de wagen verlagen vroeg ik me ook volgende af:
- De armen naar de achter as zijn indertijd aangepast geweest voor een 2 inch verhoging. Moeten deze terug veranderd worden?
- kan je enkel de veren vervangen (terug originele) en mag je de 2 inch verhoging schokdempers laten steken?
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: balans defender

Ongelezen bericht door baudts »

Ondertussen werken de remmen weer en kon ik weer gaan test rijden. Heb reeds vanvoor filmpjes genomen van het onderstel. Vanachter zijn ze spijtig genoeg te donker gezien het al laat begon te worden. Nu vraag ik me af of iemand hier iets in ziet dat niet goed zit. Ik zie niet meteen iets bewegen dat niet zo mogen?

https://goo.gl/photos/69vYoZ3aW4Hw69jc8

Thx voor de hulp
Land Rover closest thing to heaven on earth
Plaats reactie