Pagina 1 van 1

Verwarming in Defender

Geplaatst: do 07 mar, 2019 12:51
door Henk
Hoe werkt de verwarming in een Defender?

Sluit je met de warm/koud hendel de toevoer van warm water helemaal af of gaat het water in gesloten toestand via een bypass terug naar de motor?

Re: Verwarming in Defender

Geplaatst: do 07 mar, 2019 14:35
door Waldorf
Aan je water doe je volgens mij niets. De klep leidt de lucht al dan niet over de radiator.

Re: Verwarming in Defender

Geplaatst: do 07 mar, 2019 16:43
door Henk
Aha

Re: Verwarming in Defender

Geplaatst: vr 08 mar, 2019 12:38
door baudts
Toen ik die van mij aan het herbouwen was heb ik dit filmpje tegen gekomen op internet. Hier leggen ze elk klepje zo goed als uit.
Voor diegenen die willen kunnen ook effectief de mod eens proberen om deze beter te laten werken. Vond het teveel werk als experiment :D

https://www.youtube.com/watch?v=MTZ35916EhI

Re: Verwarming in Defender

Geplaatst: vr 08 mar, 2019 13:07
door De Rob
Henk schreef: do 07 mar, 2019 16:43Aha
Water blijft steeds warm in da kaske...luchtstroming wordt geleid/afgeleid door een klep binnenin.Deze dicht af op de behuizing met een dunne laag schuimrubber.......die meestal er in hangt te fladderen.....waardoor ge in de zomer verwarming hebt en in de winter weinig.
Een tdci is met een kraantje onder de motorkap en bediend met een draaiknop op het midden paneel.
Rob

Re: Verwarming in Defender

Geplaatst: vr 08 mar, 2019 13:20
door Penguin
De Rob schreef: vr 08 mar, 2019 13:07 Een tdci is met een kraantje onder de motorkap en bediend met een draaiknop op het midden paneel.
Rob
En is veel te warm :) dat draaiknopke is zo goed als een alles of niets schakelaar.

Re: Verwarming in Defender

Geplaatst: vr 08 mar, 2019 14:37
door Henk
De schuifschakelaar voor de snelheid van de fan wordt al vervangen door een PWM (Deze dus: https://www.banggood.com/9-50V-40A-DC-M ... rehouse=CN)
De fan zou dan al betere resultaten geven dan in de originele opstelling

Maar ik had gehoopt om de aan/uit ook electrisch te kunnen regelen maar aangezien het water altijd door die box loopt moet je dus een 'heater bypass valve' steken om dat te bereiken

Re: Verwarming in Defender

Geplaatst: za 09 mar, 2019 12:31
door De Rob
Henk schreef: vr 08 mar, 2019 14:37 De schuifschakelaar voor de snelheid van de fan wordt al vervangen door een PWM (Deze dus: https://www.banggood.com/9-50V-40A-DC-M ... rehouse=CN)
De fan zou dan al betere resultaten geven dan in de originele opstelling

Maar ik had gehoopt om de aan/uit ook electrisch te kunnen regelen maar aangezien het water altijd door die box loopt moet je dus een 'heater bypass valve' steken om dat te bereiken
ja ,een kraantje tussen de leiding die van vooraan de motor naar de verwarming gaat.
Met een dergelijk systeem moet men oppassen bij terug naar verwarming gaan.....????Omdat er geen circulatie meer was van warm water door de chaufage ....is dit water koud...Uw motor op 90° en dan dat kraantje open met koud water...is niet zo gezond voor uwe cilinderkop.Dus dit kraantje dan stilletjes openen.
Vroegere BMW's kregen dan dit koude spul tussen de vierde en vijfde cilinder in de culas waardoor deze nogal durfden scheuren..
Rob

Re: Verwarming in Defender

Geplaatst: za 09 mar, 2019 19:04
door Henk
Goed te weten! We zullen dus niet te veel veranderen aan de verwarming.

Re: Verwarming in Defender

Geplaatst: zo 10 mar, 2019 12:21
door Bobtail
ja ,een kraantje tussen de leiding die van vooraan de motor naar de verwarming gaat.
Met een dergelijk systeem moet men oppassen bij terug naar verwarming gaan.....????Omdat er geen circulatie meer was van warm water door de chaufage ....is dit water koud...Uw motor op 90° en dan dat kraantje open met koud water...is niet zo gezond voor uwe cilinderkop.Dus dit kraantje dan stilletjes openen.
Vroegere BMW's kregen dan dit koude spul tussen de vierde en vijfde cilinder in de culas waardoor deze nogal durfden scheuren..
Rob
[/quote]

Klopt!
Je kan wel een bypass voorzien met een beperkte diameter over die kraan zodat het water toch zachtjes opwarmt en je geen koudwater shock krijgt...
Ik heb ervoor gekozen om de radiator bijna volledig af te dekken, da's redelijk efficiënt. :D

Grtz,
Axel