Verwarming in Defender
- Henk
- Berichten: 3563
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Verwarming in Defender
Hoe werkt de verwarming in een Defender?
Sluit je met de warm/koud hendel de toevoer van warm water helemaal af of gaat het water in gesloten toestand via een bypass terug naar de motor?
Sluit je met de warm/koud hendel de toevoer van warm water helemaal af of gaat het water in gesloten toestand via een bypass terug naar de motor?
- Waldorf
- LROCB-Member
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
- lrocb_lidnr: 501
- Woonplaats: Aalter
Re: Verwarming in Defender
Aan je water doe je volgens mij niets. De klep leidt de lucht al dan niet over de radiator.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
- Henk
- Berichten: 3563
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
- baudts
- LROCB-Member
- Berichten: 860
- Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
- lrocb_lidnr: 1139
- Woonplaats: Steenhuffel
Re: Verwarming in Defender
Toen ik die van mij aan het herbouwen was heb ik dit filmpje tegen gekomen op internet. Hier leggen ze elk klepje zo goed als uit.
Voor diegenen die willen kunnen ook effectief de mod eens proberen om deze beter te laten werken. Vond het teveel werk als experiment
https://www.youtube.com/watch?v=MTZ35916EhI
Voor diegenen die willen kunnen ook effectief de mod eens proberen om deze beter te laten werken. Vond het teveel werk als experiment
https://www.youtube.com/watch?v=MTZ35916EhI
Land Rover closest thing to heaven on earth
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2385
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Verwarming in Defender
Water blijft steeds warm in da kaske...luchtstroming wordt geleid/afgeleid door een klep binnenin.Deze dicht af op de behuizing met een dunne laag schuimrubber.......die meestal er in hangt te fladderen.....waardoor ge in de zomer verwarming hebt en in de winter weinig.
Een tdci is met een kraantje onder de motorkap en bediend met een draaiknop op het midden paneel.
Rob
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Verwarming in Defender
En is veel te warm dat draaiknopke is zo goed als een alles of niets schakelaar.
- Henk
- Berichten: 3563
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: Verwarming in Defender
De schuifschakelaar voor de snelheid van de fan wordt al vervangen door een PWM (Deze dus: https://www.banggood.com/9-50V-40A-DC-M ... rehouse=CN)
De fan zou dan al betere resultaten geven dan in de originele opstelling
Maar ik had gehoopt om de aan/uit ook electrisch te kunnen regelen maar aangezien het water altijd door die box loopt moet je dus een 'heater bypass valve' steken om dat te bereiken
De fan zou dan al betere resultaten geven dan in de originele opstelling
Maar ik had gehoopt om de aan/uit ook electrisch te kunnen regelen maar aangezien het water altijd door die box loopt moet je dus een 'heater bypass valve' steken om dat te bereiken
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2385
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Verwarming in Defender
ja ,een kraantje tussen de leiding die van vooraan de motor naar de verwarming gaat.Henk schreef: ↑vr 08 mar, 2019 14:37 De schuifschakelaar voor de snelheid van de fan wordt al vervangen door een PWM (Deze dus: https://www.banggood.com/9-50V-40A-DC-M ... rehouse=CN)
De fan zou dan al betere resultaten geven dan in de originele opstelling
Maar ik had gehoopt om de aan/uit ook electrisch te kunnen regelen maar aangezien het water altijd door die box loopt moet je dus een 'heater bypass valve' steken om dat te bereiken
Met een dergelijk systeem moet men oppassen bij terug naar verwarming gaan.....????Omdat er geen circulatie meer was van warm water door de chaufage ....is dit water koud...Uw motor op 90° en dan dat kraantje open met koud water...is niet zo gezond voor uwe cilinderkop.Dus dit kraantje dan stilletjes openen.
Vroegere BMW's kregen dan dit koude spul tussen de vierde en vijfde cilinder in de culas waardoor deze nogal durfden scheuren..
Rob
- Henk
- Berichten: 3563
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: Verwarming in Defender
Goed te weten! We zullen dus niet te veel veranderen aan de verwarming.
-
- LROCB-Member
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
- lrocb_lidnr: 1434
- Woonplaats: Overijse
- Contacteer:
Re: Verwarming in Defender
ja ,een kraantje tussen de leiding die van vooraan de motor naar de verwarming gaat.
Met een dergelijk systeem moet men oppassen bij terug naar verwarming gaan.....????Omdat er geen circulatie meer was van warm water door de chaufage ....is dit water koud...Uw motor op 90° en dan dat kraantje open met koud water...is niet zo gezond voor uwe cilinderkop.Dus dit kraantje dan stilletjes openen.
Vroegere BMW's kregen dan dit koude spul tussen de vierde en vijfde cilinder in de culas waardoor deze nogal durfden scheuren..
Rob
[/quote]
Klopt!
Je kan wel een bypass voorzien met een beperkte diameter over die kraan zodat het water toch zachtjes opwarmt en je geen koudwater shock krijgt...
Ik heb ervoor gekozen om de radiator bijna volledig af te dekken, da's redelijk efficiënt.
Grtz,
Axel
Met een dergelijk systeem moet men oppassen bij terug naar verwarming gaan.....????Omdat er geen circulatie meer was van warm water door de chaufage ....is dit water koud...Uw motor op 90° en dan dat kraantje open met koud water...is niet zo gezond voor uwe cilinderkop.Dus dit kraantje dan stilletjes openen.
Vroegere BMW's kregen dan dit koude spul tussen de vierde en vijfde cilinder in de culas waardoor deze nogal durfden scheuren..
Rob
[/quote]
Klopt!
Je kan wel een bypass voorzien met een beperkte diameter over die kraan zodat het water toch zachtjes opwarmt en je geen koudwater shock krijgt...
Ik heb ervoor gekozen om de radiator bijna volledig af te dekken, da's redelijk efficiënt.
Grtz,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!