Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door baudts » do 27 dec, 2018 08:49

Ben een diepgaand onderhoud aan het doen van mijn 200TDI en had een aantal vraagjes.

Momenteel wou ik de rockershaft verwijderen om de pushrods te controleren;
- In welke volgorde dien ik de vijzen van de rockershaft te verwijderen? is dit van het midden naar buiten of van buiten naar het midden?

- Ik zou de motor de casing hier ook een beetje willen uitkuisen want heb gezien dat hier we een beetje vuiligheid inzit. met welk product mag dit? Ik dacht nu aan brake cleaner, compressor en keukenrol of is dit geen goed idee?

(eerste keer dat ik zoiets doe dus eventuele tips van waar ik op moet letten zijn welkom)

Vroeg me ook af of iemand me een foto kan doorsturen van de positie van de oliepeilstok van boven en van bevestiging aan blok. Bij mij is deze altijd redelijk lastig te controleren en vroeg me af of deze wel juist gepositioneerd is .

Het gaat hier over een 200TDI van een DEFENDER.

Thx voor de hulp.

Groeten,
Land Rover closest thing to heaven on earth

Aaron
Berichten: 24
Lid geworden op: di 18 dec, 2018 21:51
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Herk-de-Stad

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door Aaron » za 29 dec, 2018 20:24

De bouten draai je best van buiten naar binnen los!

En voor het reinigen lijkt me een combinatie van de 3 prima geschikt ;)

Op je laatste vraag kan ik helaas geen antwoord bieden,

Groeten Aaron

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door baudts » wo 02 jan, 2019 08:39

ok bedankt.
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 1971
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door De Rob » wo 02 jan, 2019 11:04

Oppassen ....want op de klepstelen liggen losse hoedjes die nogal vlug verdwijnen als men nogal niet voorbereid die rockershaft afneemt.
Bij montage die hoedjes met smeervet op de klepstelen " plakken"
Die peilstokbuis kan men nogal makkelijk verbuigen....wat het uitnemen van de peilstok wat makkelijker maakt.De moer van de buis kan men ook op het motorblok los schroeven en dan de buis wat verdraaien. Moer kan men wel niet makkelijk aan .
Rob

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door baudts » wo 02 jan, 2019 11:15

Thx rob ik heb vernomen dat onderaan de pushrods ook houdertjes zitten kunnen deze makkelijk loskomen of niet? Best voor zekerheid ook verwijderen?

Voor de peilstok indien ik deze verbuig of wat verdraai kan dit de lezing van de peilstok beïnvloeden? Dus dat deee verkeerd niveau aangeeft gezien deze niet meer perfect verticaal in motorblok gaat? Of maakt dit niet uit?

Gezien voorkant van motor er zo goed al volledig uitlogt is de acces tot de bout redelijk vrij. Dus voorkeur zal uit gaan naar verdraaien in de plaats van verbuigen.
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2228
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door Wolf » wo 02 jan, 2019 13:00

Dat is een digitale motor als je die moet uitloggen. :D

Sorry, ik kon het niet laten.
avatar = Hammerite-user.

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door baudts » wo 02 jan, 2019 14:08

Wolf schreef:
wo 02 jan, 2019 13:00
Dat is een digitale motor als je die moet uitloggen. :D

Sorry, ik kon het niet laten.
:lol: :lol:
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 1971
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door De Rob » wo 02 jan, 2019 16:19

baudts schreef:
wo 02 jan, 2019 11:15
Thx rob ik heb vernomen dat onderaan de pushrods ook houdertjes zitten kunnen deze makkelijk loskomen of niet? Best voor zekerheid ook verwijderen?

Voor de peilstok indien ik deze verbuig of wat verdraai kan dit de lezing van de peilstok beïnvloeden? Dus dat deee verkeerd niveau aangeeft gezien deze niet meer perfect verticaal in motorblok gaat? Of maakt dit niet uit?

Gezien voorkant van motor er zo goed al volledig uitlogt is de acces tot de bout redelijk vrij. Dus voorkeur zal uit gaan naar verdraaien in de plaats van verbuigen.
Kunt best de ganse peilbuis er af halen....Kijken hoe ver de peilbuis in de motor steekt.De koperen olive een halve cm van de onderkant en dan terug aandraaien..Nu liter per liter olie in gieten en steeds kijken hoe ver de olie staat..... Op het merkteken N peilstok zou u op 6 zes liter moeten zitten.
Als de peilbuis te diep in het motorblok zit komt de aanduiding hoger op peilstok staan..Ik heb er hier ene gehad die dacht dat er maar drie liter olie in ging.Toen gaf de peilstok al vol aan.Peilstok wat plooien kan geen kwaad.Doet niks aan het meet niveau.

Onder de push rods zit alleen een koper geleider met een rolletje dat over de nokkenas rolt.Die kunnen er alleen uitgehaald worden als de cilinderkop er af is.Maar daar is niks mis mee.
Rob
Laatst gewijzigd door De Rob op wo 02 jan, 2019 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door baudts » wo 02 jan, 2019 16:23

ok bedankt ik probeer dit.
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door baudts » ma 14 jan, 2019 08:58

Vraagje:

dit weekend gloeibougies eruit gehaald.
Zie dat drie van de 4 redelijke aanslag hebben en vroeg me af voor ik de nieuwe er in steek hoe ik dit kan uitkuisen in de motorblok?

1 van de 4 heb ik onderaan olie op de bougie (ook de enigste zonder deze zwarte aanslag) . Vroeg me af of ik me hier zorgen over moet maken of niet. is niet veel. Echter wel onderste stukje van de bougie.

Afbeelding
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door baudts » wo 16 jan, 2019 08:52

Niemand een idee hoe je dit kan uitkuizen?
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 1971
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door De Rob » wo 16 jan, 2019 13:58

baudts schreef:
wo 16 jan, 2019 08:52
Niemand een idee hoe je dit kan uitkuizen?
Injectors er uit en met een lange luchtblazer gewoon in die gaten blazen.....het gaat niet anders.De rest blaast em er wel uit als em start.
En ...is de verwarmingsbuis al aangekomen?
Rob

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door baudts » wo 16 jan, 2019 14:40

De Rob schreef:
wo 16 jan, 2019 13:58
baudts schreef:
wo 16 jan, 2019 08:52
Niemand een idee hoe je dit kan uitkuizen?
Injectors er uit en met een lange luchtblazer gewoon in die gaten blazen.....het gaat niet anders.De rest blaast em er wel uit als em start.
En ...is de verwarmingsbuis al aangekomen?
Rob
Dag rob,
Bedankt voor het antwoord.

gisteren nog niet. Hoop vandaag.

Ga ervan uit dat ik dit dan ook eens best doe via de ingang van de gloeibougies of enkel nodig via injectors?
Is het normaal dat dit zoveel is? moet me hier geen zorgen over maken?

Qua olie op de 2de gloeibougie kan dit kwaad of niet in die kleine hoeveelheid?

Groeten,
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 1971
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door De Rob » wo 16 jan, 2019 15:38

baudts schreef:
wo 16 jan, 2019 14:40
De Rob schreef:
wo 16 jan, 2019 13:58
baudts schreef:
wo 16 jan, 2019 08:52
Niemand een idee hoe je dit kan uitkuizen?
Injectors er uit en met een lange luchtblazer gewoon in die gaten blazen.....het gaat niet anders.De rest blaast em er wel uit als em start.
En ...is de verwarmingsbuis al aangekomen?
Rob
Dag rob,
Bedankt voor het antwoord.

gisteren nog niet. Hoop vandaag.

Ga ervan uit dat ik dit dan ook eens best doe via de ingang van de gloeibougies of enkel nodig via injectors?
Is het normaal dat dit zoveel is? moet me hier geen zorgen over maken?

Qua olie op de 2de gloeibougie kan dit kwaad of niet in die kleine hoeveelheid?

Groeten,
Olie op gloeibougie...eerst mee gaan rijden als het een motor is die lange tijd heeft stilgestaan of ergens gelegen heeft.Daarna kunt ge nog altijd nakijken.
Rob

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door baudts » wo 16 jan, 2019 15:50

ok hstaat inderdaad al stil van maart. Dus dan is het dit wss. Zal eerst injectoren uitblazen en ingangen gloeibougies. dan alles terug opbouwen en wat gaan rondrijden en nog een bougies eruit om te controleren.

Hartelijk dank voor de hulp.
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door baudts » do 17 jan, 2019 09:18

De Rob schreef:
wo 16 jan, 2019 13:58
Injectors er uit en met een lange luchtblazer gewoon in die gaten blazen.....het gaat niet anders.De rest blaast em er wel uit als em start.
En ...is de verwarmingsbuis al aangekomen?
Rob
Verwarmingsbuis ondertussen aangekomen. Hartelijk dank voor de snelle service.

Nog een vraagje was gisteren op u aanraden de injectors eruit gehaald om te controleren en gaten uit te blazen.

Natuurlijk even op youtube gekeken om zeker te zijn dat ik niets mis doe.

Nu is me opgevallen op youtube dat de buizen op de injectorpomp anders zijn aangesloten dan op mijn wagen. Dus wat foto's zitten zoeken en gezien dat deze overal anders zijn aangesloten. Nu vraag ik me dus af of deze bj mij niet correct zijn aangesloten. Weet ook niet of dit kan gezien ik zo al 10 jaar rond rij met de wagen;

Hier een foto van mijn injectiepomp:
Afbeelding

Voor zover ik kan zien op foto's op het internet zijn de toevoer van de filter en terugloop naar de dieseltank omgewisseld bij en dient de lijn van de filter toe te komen op de banjo bout achter de timing case en de terugloop van naar de tank dien verder te lopen van de terugloop van de injectoren (wat me logisch lijkt).
kan je dit bevestigen voor ik dit verander? gezien ik zo al 10 jaar kan rijden ben ik dus effectief niet zeker.

Groeten,
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door baudts » ma 11 feb, 2019 09:56

No een vraagje.

Bij de heater matrix maakt het uit hoe de buizen hierop toekomen (toevoer en afloop)
Indien ik het principe begrijp maakt het niet echt uit gok ik?

is een heatermatrix waar de pijpen naar onder zijn gebogen.
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door baudts » do 28 mar, 2019 19:14

Vraagje auto eindelijk terug in elkaar
Voor de eerste keer gestart na enkele keren gelukt.
Nu vroeg ik me af is er een manier om te zien of olie volledig rond gaat? En dan voornamelijk naar de turbo.
Na enkele seconden stond deze namelijk al zeer warm.
Voor zekerheid vroeg ik me af of er manier bestaat om dit te controleren??
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 1971
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door De Rob » vr 29 mar, 2019 11:32

baudts schreef:
do 28 mar, 2019 19:14
Vraagje auto eindelijk terug in elkaar
Voor de eerste keer gestart na enkele keren gelukt.
Nu vroeg ik me af is er een manier om te zien of olie volledig rond gaat? En dan voornamelijk naar de turbo.
Na enkele seconden stond deze namelijk al zeer warm.
Voor zekerheid vroeg ik me af of er manier bestaat om dit te controleren??
Ne turbo staat altijd warm hé slimmeke....bij volle langdurige belasting zelfs kriek rood.
Als ge wil weten of er olie komt moet ge die banjo bout van de aanvoerleiding een slag losdraaien.Er zal wel olie van tussen komen.
Rob

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Diepgaand onderhoud 200TDI Defender

Ongelezen bericht door baudts » vr 29 mar, 2019 21:05

Ok thx

Weet dat ze altijd warm staat echter wist niet dat ze zo rap zo warm staat
Land Rover closest thing to heaven on earth

Plaats reactie