Snelheidsindex keuring Disco 1 LV

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
dvaerden
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 04 nov, 2018 11:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Kapellen

Snelheidsindex keuring Disco 1 LV

Ongelezen bericht door dvaerden »

Vandaag met de Disco naar de keuring voor verkoop geweest en afgekeurd omdat de banden een te lage snelheidsindex hebben. Zelfs alle andere opmerkingen over roest, sporen van herstellingen aan de dorpels en lekken zijn verdwenen zonder er iets aan te doen :lol: . Ook het ontbreken van de stabilisatorstangen, de 2" verhoging en het roestgat in één van de voetenbakken heeft niemand naar omgekeken :mrgreen: .

Maar goed, ik kreeg van iemand het advies om gewoon een sticker op mijn dashboard te kleven met daarop "maximumsnelheid 160km/u" (de maximumsnelheid volgens mijn snelheidsindex Q) en dat het zo ook in orde moet zijn voor een lichte vracht. Staat mij inderdaad iets van voor dat ik daar eens iets van gelezen heb, kan iemand mij bevestigen dat dit effectief nog zo is?

Verder vind ik het ook een beetje vreemd dat ik met banden met snelheidsindex Q (160km/u) niet door de keuring kom met een Disco 1, 300tdi automaat die volgens de specificaties een maximumsnelheid heeft van 145km/u :think: . Volgens de keuring zou ik minstens een snelheidsindex S (180km/u) moeten monteren :shock: .
Gebruikersavatar
dvaerden
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 04 nov, 2018 11:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Kapellen

Re: Snelheidsindex keuring Disco 1 LV

Ongelezen bericht door dvaerden »

Eerst zelfs proberen te zoeken in het vervolg :oops: . Op de site van Goca vond ik dit:
3.2 Sneeuwbanden

Sneeuwbanden zijn voorzien van de volgende markering op de bandflank
Afbeelding
• Indien de snelheidsindex van de sneeuwband lager is dan het vereiste minimum maar minimaal Q bedraagt, wordt deze montage het hele jaar aanvaard voor zover binnen het gezichtsveld van de bestuurder een goed leesbaar zelfklevend etiket werd aangebracht met de vermelding van de maximumsnelheid voor de betreffende sneeuwband.
Mijn banden hebben de markering M+S maar niet het berg met sneeuwvlok symbool. Ik weet dat bijvoorbeeld in Duitsland ook M+S niet meer als winterband aanzien wordt. Dus is de vraag nu eerder hoe strikt ze dit bij de Belgische keuring tegenwoordig nemen :roll: .
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Snelheidsindex keuring Disco 1 LV

Ongelezen bericht door Henk »

Op nieuwere wagens staan de toegelaten bandmaten en indexen op je gelijkvormigheidsattest.
Weet niet hoe dat met LV's zit maar daar is meer mogelijk dacht ik, misschien wel met respect voor de snelheidsindex?
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Snelheidsindex keuring Disco 1 L

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Indien interesse, heb nog goeie standaard banden liggen, eventueel voor de keuring, zonder velg 50 euro
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Snelheidsindex keuring Disco 1 LV

Ongelezen bericht door De Rob »

Henk schreef: vr 21 dec, 2018 12:46 Op nieuwere wagens staan de toegelaten bandmaten en indexen op je gelijkvormigheidsattest.
Weet niet hoe dat met LV's zit maar daar is meer mogelijk dacht ik, misschien wel met respect voor de snelheidsindex?
Lichte Vracht: Snelheids aanduiding is hetgeen ze wel naar kijken.Bandenmaat niet zo zeer meer.Als ze maar niet buiten de eyebrowns komen.
Rob
Plaats reactie