Td5 vibratie: vliegwiel? krukaspoelie?

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Td5 vibratie: vliegwiel? krukaspoelie?

Ongelezen bericht door Vogler »

Dag allemaal,

Er trilt altijd wel vanalles aan onze Td5, maar vandaag merkte ik een nieuwe vibratie. Ze is regelmatig, vermoedelijk aan het toerental van de motor gebonden, en ze is redelijk subtiel aanwezig maar wel heel onaangenaam, want ik voel mijn maag lichtjes meeschudden.

Grofweg zijn er dus twee mogelijkheden:
- mijn buikvet heeft een kritische barrière overschreden
- er is toch iets aan de auto veranderd

Er was gisteren weliswaar veel chocola aan tafel, maar ik neig toch om de oorzaak bij de auto te zoeken. Ik verdenk met name de demper in de krukaspoelie. Toen ik die het laatst controleerde omdat de multiriem tsjirpte- amper 4000km geleden - leek die nog in goede staat, maar de nieuwe multiriem die ik er toen op stak, tsjirpt nu weer. Dat lijkt me dus duidelijk... maar stemt dit naar jullie ervaring overeen met de trillingen die ik voel?
Enige andere oorzaken waar ik nog aan kan denken zijn het vliegwiel, maar er zijn geen rammelende veren te horen en ik voel niets in die richting in het koppelingspedaal - of de ophangdempers van de motor.

Kilometerstand is trouwens 145000 km.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Td5 vibratie: vliegwiel? krukaspoelie?

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Moeilijke diagnose via een forum ..., lood weg van een velg, mss zo simpel...
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Td5 vibratie: vliegwiel? krukaspoelie?

Ongelezen bericht door Penguin »

Landy Bean schreef: vr 05 okt, 2018 07:03 Moeilijke diagnose via een forum ..., lood weg van een velg, mss zo simpel...
Inderdaad. Onze Olli begon over een paar maanden ook te vibreren vanaf 90 a 100 km/u
Banden opnieuw laten balanceren en het was opgelost.

Je hoeft geen loodje kwijt zijn, banden slijten nu eenmaal niet gelijkmatig af, zeker bij off-road gebruik.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Td5 vibratie: vliegwiel? krukaspoelie?

Ongelezen bericht door Vogler »

Loodje zou een logische eerste stap zijn, ware het niet dat het aan het motortoerental lijkt gebonden te zijn en dat het zich ook bij lage snelheden voordoet, dus de bron ligt ergens voor de versnellingsbak.
Ik haal binnenkort de riem er nog maar eens af, eens zien of die poelie intussen misschien toch nog verslapt is..

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Td5 vibratie: vliegwiel? krukaspoelie?

Ongelezen bericht door De Rob »

Als de trilling van de motor zou komen moet hij het ook hebben bij stilstaan en gas geven..
1)Heeft u een redelijk grote trilling in het ontkoppelingspedaal als u dit indrukt(ook op stationair toerental)=achterste lagerschelpen van de krukas die mee rond draaien..(hier al voorgehad)
2)Misschien de krukasdemper vooraan.
3)onbalans in uw injectors?soms zegt de nanocom ....noisely crank.
4)vliegwiel in onbalans.?(heb hier een DII gehad die stond te dansen op zijn banden.)
5)kruiske van een cardan waarvan één kant van het kruiske vastzit?Kan ook een serieuze trilling in de wagen geven.
Piepende multi v riemen ....dat zegt niks.Multi V-wieltjes vervangen en het is gedaan.
Rammelende veren is alleen bij een Puma.Een td5 heeft geen veren in zijn koppelingsplaat.
Rob
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Td5 vibratie: vliegwiel? krukaspoelie?

Ongelezen bericht door Vogler »

Bedankt Rob, da's al een mooie checklist. Misschien is een forumhoofdstuk 'Encylopedia Robiana' een idee ;-)

Ik heb hem net even aan de Nanocom gehangen (toch blij dat ik er in heb geïnvesteerd!)
- in elk geval geen foutmeldingen (afgezien van de gewone m.b.t. ABS en airco etc).
- cylinderwaardes blijven mooi binnen de perken, de achterste af en toe wat hoger wanneer hij naar stationair terugzakt
- Deze keer ineens geen tsjirp (poelies zijn 40k geleden vervangen), gisterenavond nochtans heel nadrukkelijk.
- Nu wel duidelijk voelbaar schudden in dwarsrichting, met de snelheid van de motor. Ik had het vliegwiel initieel afgestreept omdat ik dacht dat het moest rinkelen en omdat ik het niet echt in het pedaal voel, maar het staat weer met stip bovenaan de lijst met kanshebbers.
Maar goed dat we deze jaar niet op vakantie zijn, want dit had er boenk op gezeten.

groeten,

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Td5 vibratie: vliegwiel? krukaspoelie?

Ongelezen bericht door zeerover »

We zullen je wagen vanaf november tot de laatste schroef demonteren, dan vinden we het wel. ;-)
Als het probleem groter wordt, is makkelijker te vinden.
Het kan een vliegwiel probleem zijn.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Td5 vibratie: vliegwiel? krukaspoelie?

Ongelezen bericht door Vogler »

Ik kijk er alweer naar uit!
Ondertussen redelijk zeker dat het om het vliegwiel gaat: de test eergisteren was stationair, en het stemt perfect overeen met de trilling: alsof er iets wordt rondgeslingerd.
Ik heb de werkplaatshandleiding er al eens op nageslagen, het is in elk geval een mooi klusje!
Als 'em dan toch open ligt, wat wordt er dan meestal nog vervangen naast het vliegwiel: koppeling en diafragma, druklager, krukasbourage?

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Td5 vibratie: vliegwiel? krukaspoelie?

Ongelezen bericht door De Rob »

Vogler schreef: zo 07 okt, 2018 08:32 Ik kijk er alweer naar uit!
Ondertussen redelijk zeker dat het om het vliegwiel gaat: de test eergisteren was stationair, en het stemt perfect overeen met de trilling: alsof er iets wordt rondgeslingerd.
Ik heb de werkplaatshandleiding er al eens op nageslagen, het is in elk geval een mooi klusje!
Als 'em dan toch open ligt, wat wordt er dan meestal nog vervangen naast het vliegwiel: koppeling en diafragma, druklager, krukasbourage?

Groeten,

Joris
Bronzen busje in de krukas....is een must.
Rob
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Td5 vibratie: vliegwiel? krukaspoelie?

Ongelezen bericht door De Rob »

zeerover schreef: za 06 okt, 2018 17:19 We zullen je wagen vanaf november tot de laatste schroef demonteren, dan vinden we het wel. ;-)
Als het probleem groter wordt, is makkelijker te vinden.
Het kan een vliegwiel probleem zijn.
Als het dit vliegwiel zou zijn ....is dat wel heel gezond voor de krukas.
Rob
Plaats reactie