Elektriciteit voor gevorderden

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 627
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Elektriciteit voor gevorderden

Ongelezen bericht door Waldorf »

Ik heb op de 110 een ledbar waarvan de lichtopbrengst nogal pover is. Er zitten 9 leds in van 10 W. Een grondige studie van de documenten leert dat de "operating voltage: 10 - 30 V" is. Mijn boerenverstand zegt dan dat ik meer volts moet naar dat ding sturen om meer licht te hebben. Op het internet vind ik omvormers van 12V naar 24V. Kan ik zo'n omvormer er zo maar tussen steken? Is het in de keuze van de omvormer voldoende om rekening te houden met 90 watt?
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Elektriciteit voor gevorderden

Ongelezen bericht door Henk »

Ik denk dat je een ander probleem hebt, die led-bars geven normaal gezien ook goed licht op 12V

Aan de andere kant, bij competitie winchen jagen ze 24 volt door 12 volt motors zodat ze sneller draaien
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Elektriciteit voor gevorderden

Ongelezen bericht door Penguin »

Kan je ledbar voldoende stroom trekken. MAW, is je toevoer kabel dik genoeg?
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 627
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: Elektriciteit voor gevorderden

Ongelezen bericht door Waldorf »

Ik peins dat ik hier een draad van 2,5 mm² van het schap gepakt heb. Ik ben van 7,5 amperes uitgegaan. Ik zal eens zien of mijn massa wel overal goed is.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Elektriciteit voor gevorderden

Ongelezen bericht door zeerover »

Meet gewoon de spanning aan de lampen als ze aan staan. Zoek in google naar de V4 methode.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Elektriciteit voor gevorderden

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Spanning verhogen is nutteloos.
LED's worden namelijk niet met spanning aangestuurd, doch met een constante stroom(bron).
Om dit te bekomen zit er elektronica in de LED bar

Afbeelding

Deze elektronica zorgt er voor dat de stroom die door de LED's gestuurd wordt altijd dezelfde waarde heeft, ongeacht de voedingsspanning.

Als de LED dus flauw branden wil dit zeggen dat de spanning die aan de lamp toekomt gewoon te laag is (of de LED lamp zelf defect is).
Dunne (en lange) bedrading kan hier een oorzaak van zijn, maar ook een slecht contact (massa is inderdaad een mogelijkheid) of grote overgangsweerstand ergens (zekeringhouder of slechte schakelaar).
Omwille van de vermogens waar we hier over spreken zal een grote overgangsweerstand al snel tot geur, en erger rook, problemen leiden.
Best dus toch even nakijken. Het is best lastig om dit goed te meten, aangezien de lamp en de voorgemonteerde connector aan de lamp beide waterdicht zijn.
Een stroommeting kan enige verheldering brengen, doch is niet 100% conclusief want dit geeft je nog geen garantie dat er effectief minimaal 10 volt toekomt op de lamp zelf.

Voor de benodigde stroom (ca 8 ampere) zou 2,5mm² normaal moeten volstaan.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Plaats reactie