Pagina 1 van 1

Nanocom

Geplaatst: zo 25 mar, 2018 21:53
door Vogler
Ik heb onlangs eindelijk door de zure appel gebeten en een Nanocom besteld.
't Is een steile leercurve, maar het begint me duidelijk te worden dat als je wat research doet, er best veel mee te doen is, dus waarom niet een draadje starten ;)

Eerste kennismaking met een diagnosetoestel was toen een clublid me met zijn Hawkeye te hulp schoot bij een defecte injector. Het zal je natuurlijk niet helpen om de reparatie uiteindelijk te realiseren, maar het kan veel tijd besparen.

Initiële indruk van de Nanocom is dat het eigenlijk een ouderwets ding is, en het heeft nogal een zelfbouwkarakter: trage menu's, enkel via Microsoft te beheren, dikke aansluitkabels, niet echt robuuste software, en zeer beperkte useropties. Wil je bijvoorbeeld het beeld 180 graden draaien, dan kan je die optie enkel aanvinken bij het (her)installeren van de firmware. Met PC dus, en ik wil daarvoor niet het risico nemen om hem te bricken door glitches t.g.v. gebruik van een emulator op m'n Mac. Maar gisteren begon het ding al met zijn kuren en bevroor in een bepaald menu, waardoor de eerste update zich al opdringt...

Wat me eigenlijk het meest stoort is een fout in de eenheid voor de MAF: in het ene menu staat er gr/sec, in een ander staat er voor dezelfde meting gr/u. Als het luchtgebruik in grammetjes per uur uitgedrukt zou worden, hadden we waarschijnlijk geen CO2 probleem...

Dat allemaal gezegd zijnde is de computer die ik wil uitlezen - die van onze Td5 15p dus - ook al 16 jaar geleden ingevoerd. De iPod is geïntroduceerd in 2001, de eerste generatie Td5's in 1998...

Groeten,

Joris

Re: Nanocom

Geplaatst: zo 25 mar, 2018 22:59
door Vogler
Een eerste projectje was het checken van de turbo-efficiëntie, ingegeven door dit filmpje van een (hoorbaar Belgische) defenderrijder.
Want wat heeft een mens beter te doen op een mooie lentedag als vandaag dan achter excel te kruipen :D
Aan de hand van de meetgegevens van de MAF en MAP kan de conditie van de turbo ingeschat worden - of van de sensors natuurlijk, altijd spannend als de metingen van de MAF ter sprake komen. De mijne is onlangs vervangen door een exemplaar van VDO (de originele zijn van Siemens). Er waren weliswaar metingen maar die wist ik niet te interpreteren, dus ik was wel benieuwd naar de uitkomst van deze test.

Op de site van Garett staat de efficiëntietabel voor de GT2052:

Afbeelding

Ongeveer zoals het filmpje aangaf heb ik de meetresultaten van een acceleratie van 50 tot 100 in 5de in excel ingevoerd:
- Mass Air Flow , van gram/sec omgezet naar lbs/min
- Ambient pressure, gemeten in de ECU als ik me niet vergis
- Manifold Absolute Pressure, dus de totale druk in het inlaatspruitstuk. Ik zie tabellen waar dit effectief in absolute druk wordt uitgedrukt, maar in mijn exports staat enkel de extra druk - misschien is er nog een instelling in de Nanocom die ik niet gezien heb. Die moest dus nog opgeteld worden bij de omgevingsdruk om tot de absolute druk te komen.

Het is bijna evenzeer een verkenning door excel als de NC geweest maar de resulterende grafiek geplakt op die van Garrett gaf het volgende resultaat:

Afbeelding

Beetje meer naar links dan optimaal en dus lichte overdruk. Je ziet ook perfect wanneer de waste gate geactiveerd wordt en de curve afvlakt. Maar in elk geval geen forse afwijkingen, dus ik meen te kunnen concluderen dat alles redelijk gezond is. De grafiek bevat de hele reeks metingen wanneer het gaspedaal volledig ingedrukt wordt (ook geregistreerd door de NC). Daarbuiten zie je meteen alles veranderen.
De Tdi rijders zullen me vast voor gek verklaren, maar hopelijk is het een beetje interessant voor de mensen met 'digitale' defenders.

Groeten,

Joris

Re: Nanocom

Geplaatst: ma 26 mar, 2018 10:16
door SALLHAMv8
This is cool....Maar ook een beetje chinees.

Re: Nanocom

Geplaatst: ma 26 mar, 2018 13:28
door Peter Puma
Joris, je blijft me verbazen.
Dit is echt netjes hoor :clap:

Ik vraag me nu af welke SW versie je op jouw NC hebt staan ?

Re: Nanocom

Geplaatst: ma 26 mar, 2018 15:35
door zeerover
Krijg zo iemand in de les, :roll: Al die informatie zien terwijl je met die auto rijdt, ik heb dat wel gedaan als beroep, maar ik zou het niet willen weten. Ik heb ook geen idee hoeveel PK mijn ketel levert, 't spel rijdt, als het maar niet uit elkaar valt. 8) Toch wel interessant al die info, dank je Joris.

Re: Nanocom

Geplaatst: ma 26 mar, 2018 21:16
door Landy Bean
Cijfer neuker.... :twisted:
Straks durf je niet meer rijden met je def...

Re: Nanocom

Geplaatst: ma 26 mar, 2018 22:35
door Thomasdebock
Rare hobby Joris😁

Re: Nanocom

Geplaatst: ma 26 mar, 2018 22:50
door Vogler
Peter, dank je, maar ere wie ere toekomt, en dat is in dit geval de maker van het filmpje.
Deze software staat momenteel op het toestel:
  • Kernel Firmware Rev 1.10
    Main firmware rev 2.8
    Graphic Controller Firmware Rev 1.6Bn
    OBD Firmware Rev1.04
    global upgrade level 20180212
@ de rest: wees gerust,ik ga niet de hele tijd cijfers zitten kijken hoor. Nieuwsgierigheid is hier de motivatie en geen wantrouwen. Ik vind het gewoon leuk om te begrijpen wat er allemaal gebeurt in de motor en ook al is het stuk gereedschap in dit geval een PC met - godbetert - excel en geen bouten en een stel vettige dopsleutels: het maakt evenzeer deel uit van het functioneren van de motor.

En rijden doe ik ermee he Frans ;)
Afbeelding

Groeten,

Joris

Re: Nanocom

Geplaatst: vr 30 mar, 2018 14:31
door christiaan
Beeld Nanocom 180° verdraaien zou ik ook graag hebben.
Die stekker op de NC is echt wel onhandig en zit altijd in de weg.

Re: Nanocom

Geplaatst: vr 30 mar, 2018 15:08
door Vogler
Als je een PC hebt is dat geen probleem (als je een evo hebt tenminste). Gewoon update downloaden en de firmware opnieuw installeren, dan kan je 180° draaien aanvinken.
Ik heb het gisteren gedaan met een PC van het werk. Belangrijk: internettoegang uitzetten en de SD kaart uit de NC halen.

J

Re: Nanocom

Geplaatst: vr 30 mar, 2018 16:53
door christiaan
Merci Joris. Volgende week eens proberen.