Td5 swivel- werkplaatshandleiding

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 898
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Td5 swivel- werkplaatshandleiding

Ongelezen bericht door Vogler » vr 02 mar, 2018 21:00

Dag allemaal,

Er zit wat speling op een swivel van onze Td5 en die zou ik morgen onder handen willen nemen. De swivels ontbreken volledig in de werkplaatshandleiding. Ik ben o.a. op zoek naar o.a. het aanhaalmoment van de bovenste pin en de juiste plaatsing van de keerring. Heeft iemand daar concrete info over?

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop van 2005.
Uitstoot gecompenseerd via vzw Carbon+alt+delete
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3138
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: Meise

Re: Td5 swivel- werkplaatshandleiding

Ongelezen bericht door Henk » vr 02 mar, 2018 21:32

Die bouten zet je gewoon vast, je moet enkel zorgen dat je bol niet te makkelijk draait. Je kunt de kracht die je nodig hebt beste meten met zo'n koperen weegveer met een haak aan. Haak zet je op gat waar stuurstang aan zit.
Draait de bol te licht, moet je shims verwijderen onder je swivelpin, te zwaar, dan moet je wat shims toevoegen en telkens weer vastzetten en meten.

Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=_dOijZ9q9PY
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding

Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 1986
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Td5 swivel- werkplaatshandleiding

Ongelezen bericht door De Rob » za 03 mar, 2018 12:26

men moet wel oppassen met swivels vanaf td5 op te shimmen.De swivel pin bovenaan is van een belachelijk uitziende kogellager voorzien (pin is een gedeelte van die kogellager en hoort samen)Als men te vast opshimt is de kans groot dat ge deze kogelring uit mekaar drukt en liggen de prullen van onder in uw bol.
De controle van de de trekkracht door middel van die trekveer is belachelijk....want uw oliekeerring maakt ook weerstand op die bol.Eigenlijk moet men dat spel afregelen zonder oliekeerring en zonder homokineet er in.....en dan nog :think: fingerspitzengefull is diesen richtigen weges.
Rob

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 898
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Td5 swivel- werkplaatshandleiding

Ongelezen bericht door Vogler » za 03 mar, 2018 23:14

Bedankt mannen.
Henk, de serie van LRTV mbt swivels kende ik al, maar wel bedankt :thumbup:
Mijn vraag ging eerder over het bestaan van info. 't Is toch raar dat er in de handleiding van de Td5 zo goed als niks over de swivelbollen staat, je zou haast denken dat ze het vergeten zijn...
Ook in de RAVE die ik hier heb staat niets meer dan in de werkplaatshandleidingen die als pdf bestaan.
Rob, jouw tip over het bovenste lager was heel nuttig.

Alles is vandaag goed gegaan. Uiteindelijk volstond het om de dunste shim weg te laten om een goede voorspanning te krijgen. (Maar wat een werk voor zo'n klein ding...)
Binnenkort mag het opnieuw, want de bol was niet zo goed meer als we dachten :roll:

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop van 2005.
Uitstoot gecompenseerd via vzw Carbon+alt+delete
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3138
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: Meise

Re: Td5 swivel- werkplaatshandleiding

Ongelezen bericht door Henk » zo 04 mar, 2018 10:08

Het werkt makkelijker als je een potkrikje onder je swivelhuis zet, dan zakt je huis niet telkens
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 898
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Td5 swivel- werkplaatshandleiding

Ongelezen bericht door Vogler » zo 04 mar, 2018 11:32

Da's een goeie, merci. We hadden de luxe van een brug, maar de volgende keer zal het waarschijnlijk gewoon op het beton gebeuren. We hebben de hele assemblage inclusief steekas als één geheel van de auto gehaald en op de werkbank gedemonteerd.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop van 2005.
Uitstoot gecompenseerd via vzw Carbon+alt+delete
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Td5 swivel- werkplaatshandleiding

Ongelezen bericht door Peter Puma » zo 04 mar, 2018 15:51

Vogler schreef: .... We hebben de hele assemblage inclusief steekas als één geheel van de auto gehaald en op de werkbank gedemonteerd.
Afbeelding


Vogler schreef: .... Binnenkort mag het opnieuw, want de bol was niet zo goed meer als we dachten :roll: ....
Afbeelding
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5

Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3138
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: Meise

Re: Td5 swivel- werkplaatshandleiding

Ongelezen bericht door Henk » zo 04 mar, 2018 23:39

Als de putjes buiten de seal blijven is dat niet zo erg
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding

Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 370
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Td5 swivel- werkplaatshandleiding

Ongelezen bericht door zeerover » ma 05 mar, 2018 00:28

Ik heb Joris duidelijk gezegd, dat als het lekken meevalt (en dat zal zo zijn) hij nog niks moet doen. Swivel is perfect afgesteld. Je moet ze tegenhouden of alles wordt vernieuwd. :thumbup: Er waren wel klachten over de werkplaats ................... het is te warm.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 898
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Td5 swivel- werkplaatshandleiding

Ongelezen bericht door Vogler » ma 05 mar, 2018 03:12

zeerover schreef:
ma 05 mar, 2018 00:28
Ik heb Joris duidelijk gezegd, dat als het lekken meevalt (en dat zal zo zijn) hij nog niks moet doen.
'Binnenkort' was inderdaad te kort door de bocht.
zeerover schreef:
ma 05 mar, 2018 00:28
Er waren wel klachten over de werkplaats ................... het is te warm.
Straks ga je ons nog diva's noemen!

J

P.S: Er is toch airco in de zomer?! :lol:
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop van 2005.
Uitstoot gecompenseerd via vzw Carbon+alt+delete
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Gebruikersavatar
Cabo
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 21:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Oostakker/Heusden
Contacteer:

Re: Td5 swivel- werkplaatshandleiding

Ongelezen bericht door Cabo » ma 05 mar, 2018 13:15

"Er waren wel klachten over de werkplaats ................... het is te warm." :mrgreen:
Waar hebben we dat nog gehoord. :D
En normaal gezien voor iets dergelijk klaagt Sijmen eerst.
zeerover schreef:
ma 05 mar, 2018 00:28
Ik heb Joris duidelijk gezegd, dat als het lekken meevalt (en dat zal zo zijn) hij nog niks moet doen. Swivel is perfect afgesteld. Je moet ze tegenhouden of alles wordt vernieuwd. :thumbup: Er waren wel klachten over de werkplaats ................... het is te warm.

Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 370
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Td5 swivel- werkplaatshandleiding

Ongelezen bericht door zeerover » ma 05 mar, 2018 15:10

Cabo schreef:
ma 05 mar, 2018 13:15
"Er waren wel klachten over de werkplaats ................... het is te warm." :mrgreen:
Waar hebben we dat nog gehoord. :D
En normaal gezien voor iets dergelijk klaagt Sijmen eerst.
zeerover schreef:
ma 05 mar, 2018 00:28
Ik heb Joris duidelijk gezegd, dat als het lekken meevalt (en dat zal zo zijn) hij nog niks moet doen. Swivel is perfect afgesteld. Je moet ze tegenhouden of alles wordt vernieuwd. :thumbup: Er waren wel klachten over de werkplaats ................... het is te warm.
;)
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding

Plaats reactie