standkachel multi-point maken

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

standkachel multi-point maken

Ongelezen bericht door Fetzl »

ik zag vorige week op de FB van Nakatanenga (https://www.facebook.com/Nakatanenga/) een "portable standkachel" passeren: een webasto/planar ingebouwd in een Alu Zarges kist die dan met flexibel een ruimte/daktent kon verwarmen
this got me thinking:

ik speel nu met het idee om achter in de hardtop een standkachel te installeren (wellicht Planar 2D)
ik wil daarmee ofwel de cabine ofwel de hardtop (eetplaats) ofwel de daktent (slaap 1) ofwel de trailer (slaap 2) verwarmen

Iemand ervaringen met (afsluitbare) aftakkingen op de uitgaande lijn van standkachel
ideetjes voor een koppeling die ik op de zijkant van de laadbak zou kunnen zetten ? (analoog aan vulmond water / brandstofdop) ?

brainstormen is fun
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: standkachel multi-point maken

Ongelezen bericht door Wolf »

tof idee, maar ik zou die standkachel vast geïnstalleerd laten staan (ifv elek. voeding en brandstof) en alleen de uitblaaswarmte via flexibele darmen herleggen ifv waar je het warm wil hebben.

dat wordt anders wel een zwaar kofferke: accu/ verwarming/brandstof..
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: standkachel multi-point maken

Ongelezen bericht door Fetzl »

dat is de bedoeling
de Naka-oplossing was de start van het denkproces
de kachel zou ik rechtsvoor in de bak willen zetten, daaronder zit de dieselfilter en kan ik brandstof aftakken
zit dan nog kort bij cabine (weinig verlies) en recht onder daktent
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: standkachel multi-point maken

Ongelezen bericht door Penguin »

Mogelijks zijn pvc buizen niet tegen die warmte bestendig, maar ik zou zoeken naar dergelijke.
Aan de uitgang aftakken met een 2 Y-en
Eentje permanent naar je cabine laten gaan. Kan geen kwaad dat die opwarmt ook al ben je er niet
andere helft van de Y naar de 2de Y.
Een vertakking naar de laadbak en afsluiten met een stop (zoals je die kan vinden voor pvc afvoerbuizen)
Andere vertakking een stop op, en aansluitbaar maken voor een flexibel die naar de tent kan. (best isoleren)

ff rap rap gedacht neer geschreven
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: standkachel multi-point maken

Ongelezen bericht door Vogler »

Er bestaan stoppen in het Webasto systeem:
https://www.dewitschijndel.nl/webasto-e ... webasto%20&

Laat me misschien even twee foutjes delen die ik zelf heb (mee)gemaakt:
Er zijn in het Webastosysteem twee buizendiameters die erg op elkaar lijken: 55 en 60mm. De orderpicker bij De Wit heeft zich indertijd vergist, en het duurde even voor ik begreep wat er fout was. Ik ben indertijd extra materiaal gaan halen bij Autoglas, Noorderlaan 97, Antwerpen.

Qua flexibele buizen van Webasto: de bruine (nktnga had toen niets anders) zijn niet waterbestendig, de lichtblauwe (PAPK=Papier-alu-Papier-Kunstof wel. De zwarte die ik op je link zie, hadden ze toen nog niet.

Als je een Planar 2D installeert, let dan zeer goed op het aansluiten van de grijze fiches aan het pompje, meerbepaald het inklikken van de metalen fiches in de plastic behuizing. Kijk naar het elektrisch schema, daar staan een 1 en 2 bij de kabels die ook op fiche staan, maar als je er niet op let, zie het bijna niet. Alles zag er zo evident uit dat ik te weinig aandacht had voor dat schema. :roll:

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: standkachel multi-point maken

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Ik heb nog een hele hoop nieuw Webasto / Truma spul liggen. Allemaal 60mm. Ook PAP slang.
Mocht je interesse hebben, ik heb ook nog een goed werkende 4kW Eberspacher staan, gebruikt natuurlijk maar in heel fatsoenlijke staat. Met alle toebehoren.
Als je meters van die PAPK slang buiten gebruikt (naar tent of aanhangwagen) dan speel je best wat warmte kwijt. Dat extra vermogen zal welkom zijn.

Ik ben niet zo erg wild van de oplossing die Nakatanenga gelanceerd heeft. Heb er met Peter over gesproken en hij zegt dat er geen uitlaatgassen aangezogen worden (hij gebruikt slechts één slang).
Met de ruimteluchtinlaat die slechts aan de andere kant van z'n kist zit is dat m.i. toch niet helemaal koosjer.

Als je de kachel in de bak wegwerkt, met de uitlaat door de vloer dan is die kans al veel kleiner, ook al voer je de verwarmde lucht elders naartoe.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: standkachel multi-point maken

Ongelezen bericht door Fetzl »

Peter
het aantal meters slang buiten zou beperkt moeten blijven om idd die warmteverliezen te beperken
naar daktent is het hoop en en 1.5 m
voor de trailer zou ik er naast parkeren...dus ook max 1.5 m

ik had dezelfde bedenkingen bij de Naka-oplossing
zelf wil ik idd in de bak aanzuigen en de uitlaat door de vloer naar buiten leiden

welk type eberspacher is het ? op vermogen afgaand zou ik zeggen een D4 ?
ik ga nog eens op de koffie moeten komen denk ik ;-)
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: standkachel multi-point maken

Ongelezen bericht door Beerke »

https://www.dewitschijndel.nl/webasto-l ... tuk-60-mm/

Ik zie op die foto's van nakadingske geen kabel naar de verwarmde ruimte gaan voor de thermostaat? (of is dat die stekker dat daar tegen de koffer hangt?)
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: standkachel multi-point maken

Ongelezen bericht door Vogler »

De logistiek van al die slangen is ook al een ding he. Een aparte planar in de kar lijkt me minder gedoe. Stroom heb je er al.
Dit is een geïsoleerde slang, misschien nog interessant:
https://vbdservices.nl/index.php?route= ... Luchtslang
Ze is helaas niet geschikt voor buitenmontage. De leverancier mailde me indertijd dat een klant ze had gebruikt in combinatie met een rvs mantel:
https://www.warmteservice.nl/Installati ... p/51251095

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: standkachel multi-point maken

Ongelezen bericht door Fetzl »

Vogler schreef: wo 14 feb, 2018 20:47 De logistiek van al die slangen is ook al een ding he. Een aparte planar in de kar lijkt me minder gedoe. Stroom heb je er al.
Maar brandstof dan weer niet...
Maar ben nog andere struikelblokken tegengekomen in mijn plan.... Die mot ik ook nog tackelen
Planar in de bak die potentieel 3-4 exclusieve gebruikers kan voeden... 'T blijft een leuke denkoefening
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Plaats reactie