LT77 monteren
- zeerover
- Berichten: 448
- Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
- lrocb_lidnr: 548
- Woonplaats: Merelbeke
LT77 monteren
Hier een fotoreportage van het monteren van een LT77 versnellingsbak. Ik zal er nog tekst bijzetten maar dit zal in stukjes gebeuren. Ondanks dat ik al jaren ervaring heb in de garage heb ik maar zelden een versnellingsbak gedemonteerd dus dit was voor mij ook een uitdaging. Ik denk dat mijn 6 de versnellingsbak is die ik repareer. Ook vind je weinig info op het internet. Het uit elkaar halen van de bak is niet zo moeilijk en staat hier niet tussen. De bak wordt opgebouwd met een nieuwe mainshaft.
1.Opbouw van de 3de en 4de versnelling, overvloedig ingeolied met huishoudolie. (stinkt niet en houdt je handen schoon)
2.
3.
4.
5.Een nieuw lager op persen
6.
7.De 3de versnelling.
8.
9.Hier is het nieuwe lagertje op de hoofdas geperst. Ook is de circlip aan de andere zijde gemonteerd. De hoofdas is voorlopig klaar.
10.
11.
12.
13.
14.Hier een mooi overzicht van de 1ste , 2de en 3de versnelling (die eigen een vertraging zijn )
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.Alles mooi opgebouwd. Op het tasje van de achteruit zit nog een ring die niet op de foto staat.
23.
24.Voorzichtig de behuizing erover zetten. De schakelas en de as van de achteruit moeten in de behuizing zitten. De behuizing zit nog niet helemaal op het einde zodat de dichting nog wat kan bewegen.
25.
26. De lagerringen zet ik nu pas in dan moet ik er niet opletten als het huis erover gaat. De lagerringen zitten los dus beveilig deze met een ring die zeker niet te vast zit.
27.Bij het kantelen moet je goed opletten dat het tasje van de achteruit er niet valt! Ik monteer alle bouten zodat ik zeker weet dat de dichting goed zit en zet 4 bouten goed vast.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34. Het voorste stukje, waar het druklager van de koppeling over schuift is gemonteerd met niet al te dikke shims (ik heb liever iets van speling die ik kan meten). Nu meet ik de speling van beide assen, speling moet 0 zijn en geen voorspanning. Daarna meet ik de geplaatste shims en tel ik de speling daar bij op voor dat ik de juiste shims (dikte ringen) kan bestellen.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56. Een versnellingsbak herstellen/reviseren is veel werk (schoonmaken en opmeten) Als je een herstel kit van Aschroft gebruikt en een nieuwe hoofd-as zit je al boven de € 300 zonder de shims, als ik de werkuren bekijk zal dat toch 10 a 15u werk zijn, bij Aschroft zullen ze dat wel sneller doen. Ook heb ik al een aantal bakken waar niks meer mee te doen is, kapotte tandwielen, assen die in het lager gedraaid hebben waar door dat een nieuw lager niet genoeg klemt op de as. Dus regelmatig je olie verversen en zorgen dat het ingaande tandwiel goed gesmeerd is, een gereviseerde versnellingsbak is rond de 1000 euro bij Ashcroft, dus het is wel de moeite. Alle LT77 zijn ongeveer hetzelfde behalve de 56A H die heeft een ander synchroniseer mechanisme voor de 1ste/2versnelling. Ik ga een 56A G gebruiken voor mijn wagen. Deze heeft dezelfde verhouding als de R380 van de 300tdi en TD5.
1.Opbouw van de 3de en 4de versnelling, overvloedig ingeolied met huishoudolie. (stinkt niet en houdt je handen schoon)
2.
3.
4.
5.Een nieuw lager op persen
6.
7.De 3de versnelling.
8.
9.Hier is het nieuwe lagertje op de hoofdas geperst. Ook is de circlip aan de andere zijde gemonteerd. De hoofdas is voorlopig klaar.
10.
11.
12.
13.
14.Hier een mooi overzicht van de 1ste , 2de en 3de versnelling (die eigen een vertraging zijn )
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.Alles mooi opgebouwd. Op het tasje van de achteruit zit nog een ring die niet op de foto staat.
23.
24.Voorzichtig de behuizing erover zetten. De schakelas en de as van de achteruit moeten in de behuizing zitten. De behuizing zit nog niet helemaal op het einde zodat de dichting nog wat kan bewegen.
25.
26. De lagerringen zet ik nu pas in dan moet ik er niet opletten als het huis erover gaat. De lagerringen zitten los dus beveilig deze met een ring die zeker niet te vast zit.
27.Bij het kantelen moet je goed opletten dat het tasje van de achteruit er niet valt! Ik monteer alle bouten zodat ik zeker weet dat de dichting goed zit en zet 4 bouten goed vast.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34. Het voorste stukje, waar het druklager van de koppeling over schuift is gemonteerd met niet al te dikke shims (ik heb liever iets van speling die ik kan meten). Nu meet ik de speling van beide assen, speling moet 0 zijn en geen voorspanning. Daarna meet ik de geplaatste shims en tel ik de speling daar bij op voor dat ik de juiste shims (dikte ringen) kan bestellen.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56. Een versnellingsbak herstellen/reviseren is veel werk (schoonmaken en opmeten) Als je een herstel kit van Aschroft gebruikt en een nieuwe hoofd-as zit je al boven de € 300 zonder de shims, als ik de werkuren bekijk zal dat toch 10 a 15u werk zijn, bij Aschroft zullen ze dat wel sneller doen. Ook heb ik al een aantal bakken waar niks meer mee te doen is, kapotte tandwielen, assen die in het lager gedraaid hebben waar door dat een nieuw lager niet genoeg klemt op de as. Dus regelmatig je olie verversen en zorgen dat het ingaande tandwiel goed gesmeerd is, een gereviseerde versnellingsbak is rond de 1000 euro bij Ashcroft, dus het is wel de moeite. Alle LT77 zijn ongeveer hetzelfde behalve de 56A H die heeft een ander synchroniseer mechanisme voor de 1ste/2versnelling. Ik ga een 56A G gebruiken voor mijn wagen. Deze heeft dezelfde verhouding als de R380 van de 300tdi en TD5.
Laatst gewijzigd door zeerover op ma 05 feb, 2018 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: LT77 monteren
Knap om zo te zien. Mercie om dit te delen.
Beginnen doe ik er niet aan
Beginnen doe ik er niet aan
- Fetzl
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: LT77 monteren
zou er durven aan beginnen om uiteen te halen en in omgekeerde richting weer in mekaar te zetten, maar ervaring uit mijn jeugd leren me dat ik meestal stukken over heb aan het einde van zo'n escapade.... en dat lijkt me in het geval van een versnellingsbak nefast voor de feestvreugde
leuke reportage !
leuke reportage !
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: LT77 monteren
Manman, wat gaan de vingers daarvan jeuken!
Klein vraagje: zijn er specifieke gereedschappen (of handigheidjes) om externe circlips zoals op foto 49 netjes te verwijderen en te plaatsen? Een gelijkaardige circlip, maar dan kleiner, zit ook op de tuimelaarassen aan weerszijden van de tuimelaars. Ik voel er niet veel voor om te zitten prutsen en krassen te maken met schroevendraaiers.
J
Klein vraagje: zijn er specifieke gereedschappen (of handigheidjes) om externe circlips zoals op foto 49 netjes te verwijderen en te plaatsen? Een gelijkaardige circlip, maar dan kleiner, zit ook op de tuimelaarassen aan weerszijden van de tuimelaars. Ik voel er niet veel voor om te zitten prutsen en krassen te maken met schroevendraaiers.
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- zeerover
- Berichten: 448
- Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
- lrocb_lidnr: 548
- Woonplaats: Merelbeke
Re: LT77 monteren
Deze heb ik verwijderd met 2 schroevendraaiers, maar in Wondelgem heb ik daar wel de juiste tool voor. Er zit op de versnellingsbak een nieuwe klemveer.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: LT77 monteren
Circlipstang in 2 a 3 maten is een gereedschap dat al jaren in mijn werkkoffer zit
- zeerover
- Berichten: 448
- Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
- lrocb_lidnr: 548
- Woonplaats: Merelbeke
Re: LT77 monteren
Dat zal daar normaal niet mee lukken, daar is een speciale tang voor nodig. Van deze tangen heb ik een stuk of 10 in verschillende maten.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: LT77 monteren
P, dat is voor clips met gaten.
In dit geval gaat het om clips zonder gaten.
Maar wel bedankt
J
In dit geval gaat het om clips zonder gaten.
Maar wel bedankt
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: LT77 monteren
Tot nu toe is het me toch gelukt met die. Ze springt af en toe wel es weg, maar toch handiger dan met 2 platte schroevendraaiers.
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: LT77 monteren
Verdekke, met te zoeken naar de correcte tool voor die circlipsen, weet ik nu voor wat die rare tang in mijn koffer dient.
Marcheert die ook voor die platte circlipsen of is dit echt enkel voor zuigerveren?
Marcheert die ook voor die platte circlipsen of is dit echt enkel voor zuigerveren?
-
- Berichten: 264
- Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
- lrocb_lidnr: 1295
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: LT77 monteren
Thx. die ben ik nog niet tegengekomen.
- Beerke
- LROCB-Member
- Berichten: 350
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
- lrocb_lidnr: 519
- Woonplaats: Heverlee
Re: LT77 monteren
Lukken doet dat wel of het handig is is een andere vraag.
Als ge er genoeg hebt van die met een punt, slijp gewoon een platte kant aan die puntjes en dan lukt het perfect. (eventueel één van de grotere maten zo dat er wat stevigheid in blijft).
grtz
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo 27 jul, 2003 18:40
- lrocb_lidnr: 374
- Woonplaats: Hemiksem
- zeerover
- Berichten: 448
- Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
- lrocb_lidnr: 548
- Woonplaats: Merelbeke
Re: LT77 monteren
Wat aangevuld.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur