Td5: Slijtage tuimelaar (rocker).

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Td5: Slijtage tuimelaar (rocker).

Ongelezen bericht door Vogler »

't Is toch iets met Land Rovers. Continuïteit gegarandeerd, want er komt altijd wel iets nieuws op de to-do lijst.
Bovenaan die lijst stond al even het wisselen van de dichtings- en O-ringen van de injectoren, en tijdens de interventie werden de prioriteiten nog eens door elkaar geschud.
Het wisselen van de dichtingen verliep redelijk vlot. Alvorens de injectoren uit te bouwen heb ik eerst hun codes in de juiste volgorde uitgeschreven, om vergissing te voorkomen bij het herplaatsen (ik ken mezelf...):

Afbeelding

De injectoren waren in orde en de dichtingen waren in goede staat voor een kilometerstand van 140.032km. Vergelijk deze die nog geen 15k geleden, op kilometerstand 126762, op de eerste injector is geplaatst...

Afbeelding

...met de tweede, die er minstens 60k op heeft zitten:

Afbeelding

Er is geen reden om aan te nemen dat de vorige eigenaar de ringen ooit gedaan heeft, gezien er bij hem overduidelijk weinig onderhoud was gebeurd.

Alles OK dus - maar van zodra het kleppendeksel open was, viel ook meteen een verweerde tuimelaar bij de middelste cylinder op:

Afbeelding

Een close-up met flitslicht toont de schade in detail, en je ziet een licht kleurverschil - het lijkt bijna alsof er een oppervlaktelaag loskomt:

Afbeelding

De nokkenas heeft ook slijtagesporen, maar zou nog bruikbaar zijn. De tuimelaar daarentegen was wel een onzekerheid, ook al leek hij nog goed te rollen. Gelukkig was er een tuimelaaras ter plekke beschikbaar - weliswaar van een 10p en dus verschillend van de originele, maar de tuimelaaras wordt ook voor de 10p-motoren opgevolgd door het nieuwere model, dus het lijkt geen probleem om deze te plaatsen - al overweeg ik toch om de defecte tuimelaar op de originele as te vervangen (recuperatie, want ze worden nieuw niet apart verkocht) zodat de andere op elkaar ingesleten rollers en nokken bij elkaar blijven.

Afbeelding

Vandaag herinnerde ik me dat ik nog foto's had van toen ik de kabelboom drie jaar geleden veranderde, kort na aankoop van de wagen. En zie:toen al, 55.000km geleden, bleek de schade aan de roller al aanwezig te zijn:

Afbeelding

Dat was me toen helemaal ontgaan - waarschijnlijk nog te onervaren, mogelijk te geïntimideerd maar vooral te nerveus uit schrik iets fout te doen aan onze pas aangeschafte droom.

Wat internetresearch vandaag wees trouwens uit dat dit fenomeen wel vaker voorkomt bij Td5's, dus voortaan gaat het kleppendeksel bij elk groot onderhoud open.

Groeten, en dank aan Peter Puma voor de foto's!

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Td5: Slijtage tuimelaar (rocker).

Ongelezen bericht door zeerover »

Even een bijdrage van mij, de zaterdag wat Landrover rijders uitnodigen om te komen sleutelen samen met wat lesmomenten is werken. Ik weet ook dat Murphy om de hoek meekijkt, maar tot nu toe gaat alles goed. In dit geval is er een lager in het rolletje van de tuimelaar kapot gegaan, de schade die je ziet is de gevolgschade. Volgens mijn research is dit een probleem van de latere TD5 en niet van de 10P TD5, dit kan zijn door een hogere belasting van de tuimelaar of de kwaliteit van de nieuwere. Wat een feit is, dit lagertje word gesmeerd via oliedruk en een goede smeerolie, die goed tegen de hoge belasting van dit lagertje bestand is, is van groot belang. Ook de verversingstermijn in de gaten houden! Bij Joris zal het geen probleem zijn maar hij had de wagen niet vanaf nieuw. Er zijn nog veel lesmomenten, hopelijk worden er nog veel foto's genomen. ;)
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Td5: Slijtage tuimelaar (rocker).

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Bedankt om dit verhaal hier neer te pennen, dit is ongetwijfeld voor velen onder ons zeer leerrijk (alleen jammer dat dit nu weer uitgerekend bij jou Td5 gebeurt).
Ik plan alvast om eens dezelfde oefening te doen :angel:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2385
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Td5: Slijtage tuimelaar (rocker).

Ongelezen bericht door De Rob »

Peter Puma schreef: ma 22 jan, 2018 23:20 Bedankt om dit verhaal hier neer te pennen, dit is ongetwijfeld voor velen onder ons zeer leerrijk (alleen jammer dat dit nu weer uitgerekend bij jou Td5 gebeurt).
Ik plan alvast om eens dezelfde oefening te doen :angel:

Bij een td5 moet men om welke redenen ook het kleppendeksel er af moet...deze rollers controleren.
Deze rollers kan men niet apart bestellen...dat is een hele assembly (paddock £312,00)
Ik had er één van een kapotte motor....om die rollers te wisselen als ik een beschadigde had.Nog één roller heb ik daarvan ..Ge ziet dat het frequent voorkomt dat deze kapot gaan...
@ vogler ...om op uw vraag te antwoorden van Zaterdag avond op de Nieuwjaarsreceptie....ik ga die voor mezelf houden.
Rob
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Td5: Slijtage tuimelaar (rocker).

Ongelezen bericht door zeerover »

"DE" gouden tuimelaar.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Td5: Slijtage tuimelaar (rocker).

Ongelezen bericht door Vogler »

Alweer een lesje geleerd ivm zorgvuldig sleutelen, en enigszins op beschamende wijze :roll:

De twijfel over de compatibiliteit van de tuimelaarassen bleef knagen. Enerzijds was er het oordeel van - ondertussen meerdere - ervaren sleutelaars met kennis en jaren ervaring die geen probleem zagen (en het feit dat onze Td5 probleemloos draait), anderzijds was er de zeer expliciete waarschuwing van Land Rover om de juiste as te gebruiken.
Ik wilde er toch het fijne van weten, maar ondanks uren online research en afstruinen van diverse fora vond ik nergens een helder antwoord met een duidelijke beschrijving die me tevreden stelde.

Tot ik vanmorgen de werkplaatshandleiding er op nasloeg om na te gaan hoe de smering van die assen werkte:
- pdfke open
- zoeken op 'splash' (omdat ik dat elders al online was tegengekomen in deze context)

...en daar stond het in zwart wit in het gedeelte 'description and operation':

Afbeelding

Voorlaatste alinea: '...To correctly function against the higher load of the EU3 the geometry of the contact between the injector pushrod and the rocker arm adjusting screw has been modified...'

Het stond dus ongeveer voor m'n neus, en hiermee leerde ik dus dat ik mijn huiswerk beter moest doen. Ik zal vast niet de enige zijn die een hoop bladzijdes overslaat om meteen in het stap-voor-stap-gedeelte te duiken... Het gaat dus waarschijnlijk maar over micrometertjes, maar voor mij genoeg om zeker de juiste as te plaatsen.

De informatie over dit onderdeel staat dus verspreid over zowel 'description and operation', 'repair' én 'overhaul'.

Tot slot nog dit: Ik gebruikte niet de juiste werkplaatshandleiding :oops: . M'n papieren Nederlandstalige versie die we bij het vervangen van de injectordichtingen gebruikten dateert van 1999 - nogal wiedes dat er met geen woord gerept werd over de verschillen tussen 10p en 15p...

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Td5: Slijtage tuimelaar (rocker).

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Zo zie je maar dat je soms best wel even wat dieper moet graven.
Zou die "higher load" een gevolg zijn van een hogere inspuitdruk bij de EU3 versie van de Td5 ?
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Plaats reactie