Aandrijflijn Defender

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Ides
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brasov, Roemenie
Contacteer:

Aandrijflijn Defender

Ongelezen bericht door Ides »

Heren,

Op 1 van mijn defenders (200 tdi) heb ik teveel speling naar mijn goesting tijdens het rijden (wisselende belasting).

Wat is aanvaardbaar?

Afbeelding

A tov B zou toch moeten ideal 0 zijn als de difflock ingeschakeld is.
(is niet het geval, bijna een 3/16 van een toer verschil).

F tov C .... graden (als je E geblokkeerd zet)
E tov F .... graden (als je C blokkeerd)
C tov F .... graden (als je E en F blokkeerd)

Bij Ashcroft kun je deze opties kiezen bij een LT230
* Sleeved casing => wat is dit?
* heavy duty cross pin => wat is dit?

Ik ga er deze week nog eens onder liggen, en zou dan willen weten war mijn problem zit.

Groeten,

Ides
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3563
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Aandrijflijn Defender

Ongelezen bericht door Henk »

Sleeved casing:

Afbeelding

Dat kleine gat in het midden is voor de 'interim pin" te lageren en die kan met de jaren uitlubberen en lekken.
Omdat op te vangen zetten ze daar een stalen bus in

Kijk ook eens hier: http://www.syncrogearboxes.com/shop/lt2 ... fer-box-2/
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2385
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Aandrijflijn Defender

Ongelezen bericht door De Rob »

Henk schreef: wo 17 jan, 2018 16:19 Sleeved casing:

Afbeelding

Dat kleine gat in het midden is voor de 'interim pin" te lageren en die kan met de jaren uitlubberen en lekken.
Omdat op te vangen zetten ze daar een stalen bus in

Kijk ook eens hier: http://www.syncrogearboxes.com/shop/lt2 ... fer-box-2/
Dergelijke heb ik er gemonteert vijf op voorraad...met alle ratio"s ....zelfs met ATB in.
Rob
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3563
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Aandrijflijn Defender

Ongelezen bericht door Henk »

Rob, wat doet zo'n ATB op de remtestbank op de control?
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Aandrijflijn Defender

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Als leerproject ben ik afgelopen zaterdag begonnen met de demontage van een LT230 (uit een Disco 2).
Wat me hierbij opviel is dat er toch wel een beetje speling zit op de verschillende tandwielen, zeker niet veel, maar het telt wel op natuurlijk.
Ook de high/low gear selection heeft wat speling, en op de vertanding van de high-gear viel zowaar toch wel wat slijtage te bespeuren.
De low gear kant was schijnbaar nooit gebruikt.

Ruim 60 graden tussen beide uitgaande assen lijkt me echter wel veel, niet ?
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Aandrijflijn Defender

Ongelezen bericht door Vogler »

Ashcroft raadt in elk geval af om met een ATB op de rollenbank te gaan, en dat in vetgedrukte tekst op http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... t-atb.html.

Heavy duty crosspin vervangt twee losse gekruiste asjes in het dif. Op de plek waar die assen kruisen is de helft van de doorsnede noodgedwongen weggehaald en zit dus een zwakke plek.
Je ziet ze op dit beeld bij elkaar:

Http://goo.gl/images/ni6yZW

Linksboven de standaardassen van een LT230, de anderen zijn HD crosspins. Als ik me niet vergis gaat alle trekkracht door die asjes, dus als je de bak toch zou opengooien, lijkt dit me een no-brainer!

Groeten,

Joris



J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2385
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Aandrijflijn Defender

Ongelezen bericht door De Rob »

Henk schreef: wo 17 jan, 2018 20:32 Rob, wat doet zo'n ATB op de remtestbank op de control?

Verboden op een rollentestbank volgens de site van Ashcroft
Maar ik denk ...als ge uw tussenbak in zijn vrij zet dat het wel kan .
ik heb nu een week geleden ene 130 tdci 2,4 afgeleverd met zo iets in en heb er in't groot een papier ingelegd voor de gebruiker wat er op de t.c moet gebeuren.
Terzelfder tijd heb ik ook het bewuste verbeterde tussenstuk(prachtig) boite tussenbak van Ashcroft gemonteert.Heb die nu ook op voorraad .
Met ATB rijd hij gans anders....geen aandrijflijn speling.over speling in de assen daar spreek ik hier niet over.Als daar nu ook ATB's zouden inzitten en HD flenzen/steekassen dan is het pas af.
Na de uitgesleten shafts die ik bijhoud geteld te hebben zou ik er in 2017 49 LT 230 gereviseerd hebben.
Zal mijn zoon eens vragen of hij hier foto's wil plaatsen die ik tijdens de revisie en plaatsing ATB heb genomen.
Rob
Laatst gewijzigd door De Rob op do 18 jan, 2018 12:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2385
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Aandrijflijn Defender

Ongelezen bericht door De Rob »

Vogler schreef: wo 17 jan, 2018 22:31 Ashcroft raadt in elk geval af om met een ATB op de rollenbank te gaan, en dat in vetgedrukte tekst op http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... t-atb.html.

Heavy duty crosspin vervangt twee losse gekruiste asjes in het dif. Op de plek waar die assen kruisen is de helft van de doorsnede noodgedwongen weggehaald en zit dus een zwakke plek.
Je ziet ze op dit beeld bij elkaar:

Http://goo.gl/images/ni6yZW

Linksboven de standaardassen van een LT230, de anderen zijn HD crosspins. Als ik me niet vergis gaat alle trekkracht door die asjes, dus als je de bak toch zou opengooien, lijkt dit me een no-brainer!

Groeten,

Joris

Die heavy duty cross pin is gewoon die van een Salisbury achterdif....is gewoon een idee van Ashcroft....dat ik jaren geleden als eens uitgeprobeert heb....en die vier benen zijn in feite te kort.Die komen niet zo ver als die lossen pinnen..
Rob
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2385
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Aandrijflijn Defender

Ongelezen bericht door De Rob »

Peter Puma schreef: wo 17 jan, 2018 21:26 Als leerproject ben ik afgelopen zaterdag begonnen met de demontage van een LT230 (uit een Disco 2).
Wat me hierbij opviel is dat er toch wel een beetje speling zit op de verschillende tandwielen, zeker niet veel, maar het telt wel op natuurlijk.
Ook de high/low gear selection heeft wat speling, en op de vertanding van de high-gear viel zowaar toch wel wat slijtage te bespeuren.
De low gear kant was schijnbaar nooit gebruikt.

Ruim 60 graden tussen beide uitgaande assen lijkt me echter wel veel, niet ?
60° ....dan zitten er geen koperen shimms meer in uwe middendiff.Koper schilfers in uw olie vindt ge dan.Op de tanden daar komt geen speling op...wel op de schuif van high naar low.
Rob
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Aandrijflijn Defender

Ongelezen bericht door zeerover »

De Rob schreef: do 18 jan, 2018 11:25
Henk schreef: wo 17 jan, 2018 20:32 Rob, wat doet zo'n ATB op de remtestbank op de control?

Verboden op een rollentestbank volgens de site van Ashcroft
Maar ik denk ...als ge uw tussenbak in zijn vrij zet dat het wel kan .
ik heb nu een week geleden ene 130 tdci 2,4 afgeleverd met zo iets in en heb er in't groot een papier ingelegd voor de gebruiker wat er op de t.c moet gebeuren.
Terzelfder tijd heb ik ook het bewuste verbeterde tussenstuk(prachtig) boite tussenbak van Ashcroft gemonteert.Heb die nu ook op voorraad .
Met ATB rijd hij gans anders....geen aandrijflijn speling.over speling in de assen daar spreek ik hier niet over.Als daar nu ook ATB's zouden inzitten en HD flenzen/steekassen dan is het pas af.
Na de uitgesleten shafts die ik bijhoud geteld te hebben zou ik er in 2017 49 LT 230 gereviseerd hebben.
Zal mijn zoon eens vragen of hij hier foto's wil plaatsen die ik tijdens de revisie en plaatsing ATB heb genomen.
Rob
Ik hoopte al dat de je er zo'n positieve ervaring over hebt. Ik ga ook 1 monteren in de toekomst en misschien ook in de td4.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3563
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Aandrijflijn Defender

Ongelezen bericht door Henk »

De Rob schreef: do 18 jan, 2018 11:25
Henk schreef: wo 17 jan, 2018 20:32 Rob, wat doet zo'n ATB op de remtestbank op de control?

Verboden op een rollentestbank volgens de site van Ashcroft
Maar ik denk ...als ge uw tussenbak in zijn vrij zet dat het wel kan .
ik heb nu een week geleden ene 130 tdci 2,4 afgeleverd met zo iets in en heb er in't groot een papier ingelegd voor de gebruiker wat er op de t.c moet gebeuren.
Terzelfder tijd heb ik ook het bewuste verbeterde tussenstuk(prachtig) boite tussenbak van Ashcroft gemonteert.Heb die nu ook op voorraad .
Met ATB rijd hij gans anders....geen aandrijflijn speling.over speling in de assen daar spreek ik hier niet over.Als daar nu ook ATB's zouden inzitten en HD flenzen/steekassen dan is het pas af.
Na de uitgesleten shafts die ik bijhoud geteld te hebben zou ik er in 2017 49 LT 230 gereviseerd hebben.
Zal mijn zoon eens vragen of hij hier foto's wil plaatsen die ik tijdens de revisie en plaatsing ATB heb genomen.
Rob

We praten toch over de ATB in de tussenboite of niet?
Deze: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... -diff.html
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Aandrijflijn Defender

Ongelezen bericht door zeerover »

Ik wel. ;)
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Aandrijflijn Defender

Ongelezen bericht door Vogler »

Oooh, ook interessant projectje voor op school ;-).
Maar accepteert de keuring dat allemaal wel? Ik dacht dat aanpassingen aan de aandrijflijn sowieso afgekeurd werden?
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2385
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Aandrijflijn Defender

Ongelezen bericht door De Rob »

Henk schreef: do 18 jan, 2018 21:34
De Rob schreef: do 18 jan, 2018 11:25
Henk schreef: wo 17 jan, 2018 20:32 Rob, wat doet zo'n ATB op de remtestbank op de control?

Verboden op een rollentestbank volgens de site van Ashcroft
Maar ik denk ...als ge uw tussenbak in zijn vrij zet dat het wel kan .
ik heb nu een week geleden ene 130 tdci 2,4 afgeleverd met zo iets in en heb er in't groot een papier ingelegd voor de gebruiker wat er op de t.c moet gebeuren.
Terzelfder tijd heb ik ook het bewuste verbeterde tussenstuk(prachtig) boite tussenbak van Ashcroft gemonteert.Heb die nu ook op voorraad .
Met ATB rijd hij gans anders....geen aandrijflijn speling.over speling in de assen daar spreek ik hier niet over.Als daar nu ook ATB's zouden inzitten en HD flenzen/steekassen dan is het pas af.
Na de uitgesleten shafts die ik bijhoud geteld te hebben zou ik er in 2017 49 LT 230 gereviseerd hebben.
Zal mijn zoon eens vragen of hij hier foto's wil plaatsen die ik tijdens de revisie en plaatsing ATB heb genomen.
Rob

We praten toch over de ATB in de tussenboite of niet?
Deze: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... -diff.html
Moa jooaaa!!!datte
Rob
Ides
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brasov, Roemenie
Contacteer:

Re: Aandrijflijn Defender

Ongelezen bericht door Ides »

De Rob schreef: do 18 jan, 2018 11:46 60° ....dan zitten er geen koperen shimms meer in uwe middendiff.Koper schilfers in uw olie vindt ge dan.Op de tanden daar komt geen speling op...wel op de schuif van high naar low.
Rob
Ga dit weekend eens kijken als ik de tussenbak er vanonder krijg?
Of toch ten minste de olie controleren.

Ides
Ides
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brasov, Roemenie
Contacteer:

Re: Aandrijflijn Defender

Ongelezen bericht door Ides »

De Rob schreef: do 18 jan, 2018 11:25
Henk schreef: wo 17 jan, 2018 20:32 Rob, wat doet zo'n ATB op de remtestbank op de control?

Verboden op een rollentestbank volgens de site van Ashcroft
Maar ik denk ...als ge uw tussenbak in zijn vrij zet dat het wel kan .
ik heb nu een week geleden ene 130 tdci 2,4 afgeleverd met zo iets in en heb er in't groot een papier ingelegd voor de gebruiker wat er op de t.c moet gebeuren.
Terzelfder tijd heb ik ook het bewuste verbeterde tussenstuk(prachtig) boite tussenbak van Ashcroft gemonteert.Heb die nu ook op voorraad .
Met ATB rijd hij gans anders....geen aandrijflijn speling.over speling in de assen daar spreek ik hier niet over.Als daar nu ook ATB's zouden inzitten en Rob
Rob,

"het bewuste verbeterde tussenstuk(prachtig) boite tussenstuk van Ashcroft", wat bedoel je hiermee?
Is dat die HD cross pin? Of nog iets anders?

Ides
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2385
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Aandrijflijn Defender

Ongelezen bericht door De Rob »

Ides schreef: vr 19 jan, 2018 17:26
De Rob schreef: do 18 jan, 2018 11:25
Henk schreef: wo 17 jan, 2018 20:32 Rob, wat doet zo'n ATB op de remtestbank op de control?

Verboden op een rollentestbank volgens de site van Ashcroft
Maar ik denk ...als ge uw tussenbak in zijn vrij zet dat het wel kan .
ik heb nu een week geleden ene 130 tdci 2,4 afgeleverd met zo iets in en heb er in't groot een papier ingelegd voor de gebruiker wat er op de t.c moet gebeuren.
Terzelfder tijd heb ik ook het bewuste verbeterde tussenstuk(prachtig) boite tussenbak van Ashcroft gemonteert.Heb die nu ook op voorraad .
Met ATB rijd hij gans anders....geen aandrijflijn speling.over speling in de assen daar spreek ik hier niet over.Als daar nu ook ATB's zouden inzitten en Rob
Rob,

"het bewuste verbeterde tussenstuk(prachtig) boite tussenstuk van Ashcroft", wat bedoel je hiermee?
Is dat die HD cross pin? Of nog iets anders?

Ides
Is alleen voor 2,4 en 2,2tdci= overgangstuk van boite naar tussenbak .MT82 output shaft..bij ashcroft op de site.
Rob
Ides
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brasov, Roemenie
Contacteer:

Re: Aandrijflijn Defender

Ongelezen bericht door Ides »

De Rob schreef: vr 19 jan, 2018 17:39
Is alleen voor 2,4 en 2,2tdci= overgangstuk van boite naar tussenbak .MT82 output shaft..bij ashcroft op de site.
Rob
Rob,

Net gelezen op de website van Ashcroft.
Ziet er logisch uit.

De bewuste "wear" door het drooglopen, kun je dit vaststellen zonder iets open te doen?
Of gewoon de bak er van onder en kijken?

De 130 is mijn daily driver namelijk he.

Groeten,
Ides
Plaats reactie