chassiswissel disco 2

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
brego
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 16 dec, 2015 11:08
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Miskom

chassiswissel disco 2

Ongelezen bericht door brego »

Beste forumleden,

Zoals bij ong. alle disco's begint de roestduivel parten te spelen vanaf de achterwielen, de keuring heeft er sinds dit jaar opmerkingen over.
De opties:
- niets doen, rijden tot ze op is en iets anders zoeken (niet mijn favoriete optie)
- alleen de achterbalken laten vervangen (lijkt me half werk)
- chassiswissel

Toevallig is er een chassis met papieren te koop in de buurt: staat onbekend, link https://www.2dehands.be/auto-onderdelen ... 87395.html
Dit zou deftig gereinigd, opgemaakt en gegalvaniseerd kunnen worden.

Ik heb alleen geen idee wat zo een chassiswissel zou kunnen kosten. Uiteraard zullen er nog dingen boven komen die dienen aangepakt te worden en extra kosten geven.

Dus: hebben jullie een idee van richtprijzen (mag in pb) en tips en bedenkingen die ik mee in overweging kan nemen?
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 627
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: chassiswissel disco 2

Ongelezen bericht door Waldorf »

Bedenkingen: je zit met een nieuwe inschrijving van je wagen, want jouw nummerplaat moet aan het andere chassisnummer gekoppeld worden. Als het een LV is kost dat niets, maar bij een personenwagen zal je BIV moeten betalen.
Kostprijs: doe je dat zelf of laat je het doen?
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
brego
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 16 dec, 2015 11:08
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Miskom

Re: chassiswissel disco 2

Ongelezen bericht door brego »

Vooral laten doen. Geen geschikte plaats, materiaal en te weinig kennis. Is geen lichte vracht.

Bedenking: vooral chassis is belangrijk, die papieren zo niet. Oud chassisnr overslaan op nieuw (heb attest v heringeslagen nr, staat op andere plaats dan origineel)? Mag ni, maar... da blijft hier onder ons :roll: :mrgreen:
Stef McDef
Berichten: 268
Lid geworden op: do 07 jul, 2011 12:56
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wichelen

Re: chassiswissel disco 2

Ongelezen bericht door Stef McDef »

laten doen ? €€€€
Hoe is de algemene staat van de carrosserie? Mechaniek? Interieur?
Hoe graag zie je uw D2
Hoeveel gaat uw kilometerkost stijgen ?
Hoe lang mogen we hier nog met onze ketels rondrijden ?
Allemaal factoren die meespelen en een ander moeilijk zal kunnen beoordelen.

Ik zou zeker nog afwachten tot ze er echt problemen over maken want het is best mogelijk dat ze er volgend jaar niets op zeggen.

Greetz

Stef McDef
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3564
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: chassiswissel disco 2

Ongelezen bericht door Henk »

Ik zou eerst eens het andere chassis bekijken met hamer en grote schroevendraaier om te zien of dat niet al dezelfde problemen heeft
Indien ok en de prijs ok: kopen en laten galvaniseren en (laten) swappen die handel

Anders zoek eens op Ebay UK naar galva chassis, er zijn daar een aantal firma's die de wissel doen voor een prijs rond de 3.000 - 4.000 pond dacht ik
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2387
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: chassiswissel disco 2

Ongelezen bericht door De Rob »

Bij Disco II is het zwakste punt van het chassis ....inderdaad, naast de dieseltank.Als men die jaren geleden met holle ruimte bescherming (Dinitrol in de volksmond) had ingespoten...had ge nu niet met die problemen gezeten.
Een quarter chassis (HD) aanlassen is een doenbaar werk .Fueltank moet er wel van onder uit.
Komplete chassis vervangen is een gigantisch werk...en dan nog afhankelijk van welke accecoires de wagen is voorzien....(luchtvering met al zijn toebehoren....anti rollingsysteem met torsi onderdelen.Om nog niet te spreken hoeveel bouten en moeren ge moet gaan opwarmen om ze los te krijgen.ik weet waar ik het over heb.
over herslaan chassis nr moet ge geen schrik hebben .ik heb er deze week al twee gedaan ...gisteren een Disco II en eergisteren een Disco I RHD 200tdi.Die van U.K kwam met MOT documenten .....maar geen chassis nr meer te vinden.Volledig er uit geroest.Weliswaar klop ik alleen chassis nrs als ik een attest van LR heb gekregen .
Rob
brego
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 16 dec, 2015 11:08
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Miskom

Re: chassiswissel disco 2

Ongelezen bericht door brego »

Merci al aan iedereen voor de nuttige antwoorden.
Afwachten, zoals Stef zegt, is/was initieel het plan. De nabijheid ve chassis was de trigger om over een wissel na te denken.
Met alle gegeven opmerkingen kan ik al es goed nadenken, de rekening (financieel, emotioneel,...) proberen te maken en er zeker niet overhaast invliegen.
Voor de volledigheid: ze heeft luchtvering, ace, veel gebruikssporen,... :mrgreen:

Meer tips/ervaringen/richtprijzen blijven welkom.
Ik hou jullie op de hoogte van een beslissing, vroeg of laat :)
Plaats reactie