reinigen koelvloeistof kanalen

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
JanLauwers
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 04 jan, 2017 11:01
lrocb_lidnr: 0

reinigen koelvloeistof kanalen

Ongelezen bericht door JanLauwers »

Ik heb gisteren mijn cilinderkop van het motorblok gehaald om te laten reviseren. nu heb ik gezien dat er toch wel veel vuil (toch aan de bovenkant wat ik kan zien) van mijn koelkanalen zit. Kan ik deze kanalen op een bepaalde manier volledig kuisen zonder de blok uit de auto te halen?
Wouterke
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 13 nov, 2006 13:19
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Betekom

Re: reinigen koelvloeistof kanalen

Ongelezen bericht door Wouterke »

Daar bestaan verschillende producten voor, maar je moet eerst kijken wat voor vuiligheid er is.
Als het een mengeling is van olie en water, dan heb ik al een paar keer een vaatwasblokje opgelost en dat in de koelkanalen gedaan. een lange rit gedaan met de thermostaat eruit, en dan grondig spoelen met regenwater, geen leidingwater, want dat zit toch vol met kalk.
Als je ketelsteen hebt, het beste wat ik al gevonden heb, is ook thermostaat deruit en vullen met huishoudazijn, dat stinkt uren in de wind, maar heb der toch de blok mee proper gekregen intern.
Maar weet dat je daarna nog altijd enkele keren mag spoelen en dat het lang daarna nog stinkt...

DE producten dat je in elke autoshop kan kopen werken ook goed, maar als je blik al open ligt moet je heel goed oppassen met dat te kuisen, je wil namelijk niets van vuiligheid of vocht in op uw pistons krijgen, want dan mag die binnenkort terug open.

Gewoon al een paar keer goed spoelen met zuiver water, helpt ook al vaak.
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2385
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: reinigen koelvloeistof kanalen

Ongelezen bericht door De Rob »

ge moogt doen wat ge wilt ...maar het zal nooit het resultaat hebben wat ge voor ogen hebt.
Rob
Wouterke
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 13 nov, 2006 13:19
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Betekom

Re: reinigen koelvloeistof kanalen

Ongelezen bericht door Wouterke »

Bwa ik weet niet, den blok van mijne Ferguson, had denk ik een 15jaar een lekkende koppakking, vorige eigenaar steeds bijgevuld met hard leidingwater.
Ben der pas achtergekomen toen ik de temperatuursensor wilde vervangen, en er daar zelfs geen water uitkwam.
dus cilinderkop deraf, alle waterkanalen waren zo goed als toegeslipt met ketelsteen. waar ik aankon, heb ik met ne ruimer de kanalen opengemaakt, en de rest was met allerlei producten. Maar beste was echt die azijn.
en bij ene die lang water en olie aant mixen geweest is, ge legt daar een nieuwe koppakking op, gij krijgt alles proper met gewoon ne keer te spoelen met koelvloeistof? zelfs met de tuinslang krijgt ge het er meestal nog niet uit en blijft ge mayonaise terugvinden.

Ik ben akkoord dat het allemaal niet zo simpel is, maar niks doen, dan hebt ge ook niks. en met Azijn of met wasmiddel, daar gaat ge niks verkeerds mee doen.
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2385
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: reinigen koelvloeistof kanalen

Ongelezen bericht door De Rob »

Wouterke schreef:Bwa ik weet niet, den blok van mijne Ferguson, had denk ik een 15jaar een lekkende koppakking, vorige eigenaar steeds bijgevuld met hard leidingwater.
Ben der pas achtergekomen toen ik de temperatuursensor wilde vervangen, en er daar zelfs geen water uitkwam.
dus cilinderkop deraf, alle waterkanalen waren zo goed als toegeslipt met ketelsteen. waar ik aankon, heb ik met ne ruimer de kanalen opengemaakt, en de rest was met allerlei producten. Maar beste was echt die azijn.
en bij ene die lang water en olie aant mixen geweest is, ge legt daar een nieuwe koppakking op, gij krijgt alles proper met gewoon ne keer te spoelen met koelvloeistof? zelfs met de tuinslang krijgt ge het er meestal nog niet uit en blijft ge mayonaise terugvinden.

Ik ben akkoord dat het allemaal niet zo simpel is, maar niks doen, dan hebt ge ook niks. en met Azijn of met wasmiddel, daar gaat ge niks verkeerds mee doen.
ik heb enige maanden geleden een SIII benzine volledig een revisie gegeven.. Omdat ik langs de kanalen veel roest zag had ik alle vriespastils er uit gehaald.Wat ik zag was ongelooflijk wat er onderin naast/tussen die cilinderwanden stak.Droge vasgekoekte roest en ketelsteen.Ik heb met de hoge druk 200bar uren bezig geweest om er zo veel mogelijk uit te krijgen.Ik heb hulpstukken gemaakt om door de gaten van de vries pastils overal zoveel mogelijk er van tussen te krabben en te kappen.Ik heb met grof zandstraal korrels er in zitten blazen.Als ik met lucht langs alle kanten begon te blazen had ik enorme wolken bruin stof..
ik heb die blok ondergedompeld in een soda bad.Veel was er uit..maar rond de cilinderbuizen waren er nog zeer veel pokken.....maar zoals ik eerder zei.Het resutaat is niet evenredig de tijd dat ge er in steekt
met de cilinder kop heb ik natuurlijk dit ook gedaan.
Rob
Wouterke
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 13 nov, 2006 13:19
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Betekom

Re: reinigen koelvloeistof kanalen

Ongelezen bericht door Wouterke »

het klopt wat je zegt, maar ik ben er toch heilig van overtuigd dat de situatie met die blok nu toch veel beter is dan ervoor.
helemaal zuiver krijg je die nooit.
Heb paar jaar terug bij een klant gestaan, brave fransoos restaureert ook vanalles, die haalde chemises uit een blok, en de roest die toen bovenkwam, ongelooflijk.
motor heeft volledige revisie gekregen, en staat nu constant op koelvloeistof, maar na een jaar ziet die vloeistof terug bruin...
Plaats reactie