Brand en relais

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Brand en relais

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Verwijzend naar viewtopic.php?f=86&t=56973&start=200

en
Penguin schreef:
Vogler schreef: maar nadat Martin van Landreiziger me vertelde dat hij van twee branden weet waar de NL waarschijnlijk een rol in speelde, ben ik er niet zo happig op om deze terug te plaatsen.
Daar heb je toch meer uitleg aan gevraagd dan? Ik kan me niet inbeelden dat een wissel relais een brand gaat veroorzaken, of de oorzaak zijn dat er plots te veel stroom getrokken wordt zodat de isolatie begint op te smoren. (Wat dan een van de zekeringen zou doen springen als die aanwezig zijn)
wilde ik nog even het volgende kwijt (zonder het andere draadje te highjack'en)

Bij een versleten of ondermaats relais zullen de contacten erg heet worden als er een flinke (laad-)stroom doorheen loopt.
Dat smelt, smeult en brandt in no-time. Meestal zit het dan ook nog op een plek waar je niet goed bij kan, en al snel heb je dus een groot probleem.
Bezuinig dan ook niet op de kwaliteit van dergelijke materialen. Vaak gaat het goed, doch als het fout gaat is het echt wel fout.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Henk »

Ik zit momenteel in de 110 met een Voltage Sensitive Relais (VSR) die er voor zorgt dat de 2de batterij geladen wordt.
Betreft een Durite die 140A aan kan.
Hier een Victron http://www.nauticgear.nl/bootaccessoire ... cyrix.html

Deze VSR schakelt in als bepaalde spanning bereikt wordt en dan zijn beide batterijen verbonden.

Ik zou echter liever naar bv een Victron argofet laadstroomverdeler gaan, dan ben ik zeker dat beide batterijen gescheiden zijn (kan ik ze eventueel koppelen mbv een switch)

Zie http://www.nauticgear.nl/bootaccessoire ... 200-2.html

Wat zijn pro en contra van beide oplossingen?
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Penguin »

Peter Puma schreef: Bij een versleten of ondermaats relais zullen de contacten erg heet worden als er een flinke (laad-)stroom doorheen loopt.
Dat smelt, smeult en brandt in no-time. Meestal zit het dan ook nog op een plek waar je niet goed bij kan, en al snel heb je dus een groot probleem.
Bezuinig dan ook niet op de kwaliteit van dergelijke materialen. Vaak gaat het goed, doch als het fout gaat is het echt wel fout.
Om welke reden worden die dan heet?
Doordat de contacten niet meer 100% doorschakelen dan?
Krijg je dan niet kortelings dat je relais blijft "plakken" en dus rap door hebt dat je relais defect is.

Ik kan me toch niet voorstellen dat een National Luna rommel relais heeft.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Penguin »

Henk schreef:Ik zit momenteel in de 110 met een Voltage Sensitive Relais (VSR) die er voor zorgt dat de 2de batterij geladen wordt.
Betreft een Durite die 140A aan kan.
Hier een Victron http://www.nauticgear.nl/bootaccessoire ... cyrix.html

Deze VSR schakelt in als bepaalde spanning bereikt wordt en dan zijn beide batterijen verbonden.

Ik zou echter liever naar bv een Victron argofet laadstroomverdeler gaan, dan ben ik zeker dat beide batterijen gescheiden zijn (kan ik ze eventueel koppelen mbv een switch)

Zie http://www.nauticgear.nl/bootaccessoire ... 200-2.html

Wat zijn pro en contra van beide oplossingen?
Die Cyrix blijft soms tot uren nog gesloten staan. Dit heeft als voordeel dat je via de laadstroom van je 2de accu (zonnecellen, externe lader,...) ook je start accu gaat opladen.
Nadeel is dat je dan best 2 accu's hebt die op dezelfde manier geladen moeten worden, en je een extra batterijsleutel moet plaatsen als je zeker wil zijn dat je 2de circuit zonder stroom zit. (Note to self: add to to-do ;) )
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Henk »

Bij mij is de 2de batterij om te winchen en ik heb (nog) geen zonnecellen.

Met zo'n slimme VSR kun je dus een verbinding tussen start en winch batterij hebben, maar ik heb geen zin dat er eventueel te grote stroom door die VSR gaat en zo zou kunnen verbranden.
Ik kan natuurlijk wel maken dat zo gauw ik de winch aan zet dat de VSR uitschakelt maar zo'n FET laadstrromregelaar lijkt me simpeler en zonder bewegende delen of zie ik dat mis?


En wat is hier van waar? http://www.bcae1.com/battiso.htm

FET based isolators may not prevent the rear battery from draining if the front battery is drained. Typically, FETs will allow current to flow back through their terminals through the 'intrinsic diode'. Also, if high current is drawn though them in the reverse direction, they may quickly overheat and fail. If you're considering an FET based isolator, ask these questions if these characteristics could cause you problems.
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Fennek »

Ik volg mee vanuit de Provence en zal later mijn huidige setup posten.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Vogler »

Peter, bedankt voor het opstarten van dit topic!

Ik ben net zelf bezig met een nieuwe opzet uit te kiezen. Nu er een Planar standverwarming besteld is, en er ook al een tijd een koelkastje op voorraad staat, is een tweede batterij nodig.

Ik heb nog gezocht naar getuigenissen over brand en een National Luna, maar vind er niks speciaals over terug, dus het verhaal van Martin is vermoedelijk niet terecht ( of Fennneks kenissen moesten er ook een hebben zitten). De National Luna en bijbehorende batterijmonitor zouden relatief veel verbruiken. Voordeel van de National Luna: voor zover ik weet is dat het enige relais dat met een vertraging schakelt en de eerste vijf minuten laadvermogen enkel naar de startbatterij stuurt. De andere relais werken altijd aan de hand van voltages.

Voorlopig ben ik niet teveel hocus pocus van plan:
- een halftractie batterij als toevoeging aan een gewone startbatterij.
- een BEP Marine DVSR (Digital Voltage Sensitive Relay) om ze schakelen. Daarvan zou het elektrisch gedeelte ingegoten zijn in siliconen, en bestand zijn tegen water. Het heeft echter geen functie om de batterijen te koppelen en de leefaccu als starthulp te gebruiken.
- een dubbele Blue Sea schakelaar moet dat oplossen. Daarmee kan ik dezelfde schakelaar gebruiken om de stroom naar accessoires te onderbreken, en om de batterijen koppelen. Gezien er verder niets op de leefbatterij komt, blijft de vierde pool ongebruikt. Ik heb nu een enkele schakelaar zitten, dus het gat is er al.

Met een Cyrix zou het kunnen voor een kwart van het geld, maar die is niet zo bestand tegen water (je weet maar nooit...). Bovendien is er het risico dat als je de epverbindingsstand van de schakelaar vergeet uit te zetten, je alsnog beide batterijen kan leegtrekken.
To be continued dus.

@ Henk: ik weet er niet veel van, maar het lijkt me zo dat de FET geen echt scheidingsrelais is. Ik heb me ook afgevraagd hoe het komt dat een relais niet groter moet bemeten worden dan de maximale laadstroom en niet op de maximale stromen die door het circuit kunnen lopen. Het datasheet voor de Cyrix geeft 'nominale stromen' (=piekbelastingen?) van 180A en 500A voor de relais van resp. 120 en 230A, tijdens 5 seconden. Misschien toch een reden om voor de laatste te kiezen?

@ Penguin:De Cyrix blijft natuurlijk gesloten staan wanneer beide batterijen boven een bepaald voltage zitten, maar sluit ook wanneer er een laadstroom op de hulpbatterij staat. Het is dus niet alleen tijdens die eerste uren dat je beide batterijen kan laden.

Nog even dit: tijdens een voorlichtingsavond bij de buren over elektriciteit heb ik genoteerd dat de laadstrook heb ook nog gezocht naar getuigenissen over brand en een National Luna, maar vind er niks speciaals over terug, dus het verhaal van Martin is vermoedelijk niet terecht ( of Fennneks kenissen moesten er ook een hebben zitten). De National Luna en bijbehorende batterijmonitor zouden relatief veel verbruiken. Voordeel van de National Luna: voor zover ik weet is dat het enige relais dat met een vertraging schakelt en de eerste vijf minuten laadvermogen enkel naar de startbatterij stuurt. De andere relais werken altijd aan de hand van voltages.

Nog even dit: tijdens een info-avond bij de buren, heb ik'genoteerd dat de laadstroom van een lader maximaal 1/7 mag zijn van het vermogen van de batterijen, omdat ze niet meer kunnen opslorpen bij het laden.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Penguin »

Vogler schreef:Met een Cyrix zou het kunnen voor een kwart van het geld, maar die is niet zo bestand tegen water (je weet maar nooit...). Bovendien is er het risico dat als je de epverbindingsstand van de schakelaar vergeet uit te zetten, je alsnog beide batterijen kan leegtrekken.
To be continued dus.
Als je Cyrix bovenaan je accubak zit, en daar nat is, dan denk ik dat je je over andere dingen meer zorgen gaat moeten maken, dan een nieuwe Cyrix te moeten kopen ;)
Als je een waarschuwingslampje plaatst, dat brand als je verbinding aanstaat, ga je dit niet vergeten. Je zal dit ook zelden nodig hebben.
Vogler schreef: @ Penguin:De Cyrix blijft natuurlijk gesloten staan wanneer beide batterijen boven een bepaald voltage zitten, maar sluit ook wanneer er een laadstroom op de hulpbatterij staat. Het is dus niet alleen tijdens die eerste uren dat je beide batterijen kan laden.
Wel, dit is dus niet het geval. Daarom dat het ook belangrijk is dat je 2 accu's hebt met zelfde laad patroon.
Mij is vertelt dat mijn mijn huidige setup beide accu's geladen kunnen worden, zolang de cyrix gesloten is.

-edit- Ikke verkeerd gelezen.
Vogler schreef: Nog even dit: tijdens een info-avond bij de buren, heb ik'genoteerd dat de laadstroom van een lader maximaal 1/7 mag zijn van het vermogen van de batterijen, omdat ze niet meer kunnen opslorpen bij het laden.
Ik denk dat dit ook afhankelijk is van het type accu.
Laatst gewijzigd door Penguin op zo 30 apr, 2017 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
alanius
Berichten: 294
Lid geworden op: wo 24 mar, 2004 21:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zoersel

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door alanius »

Heb niet alles gelezen en antwoord is misschien maar deels juist voor dit topic.
Hier gebruiken we de split charger van blue sea, deze werkt zeer goed en is poep simpel.
Schakelt de 2de batterij in - uit zodat je geen ellende kunt krijgen met platte start batterij. Daarbij kan je via een carling switch nog kiezen om de batterijen permanent te koppelen (als je bv laang moet winchen, kan de extra batterij handig zijn) of permanent afgekoppelt.

Wil je een indicatie moet je naar mijn idee een volt meter steken. Die toestan van national luna is allemaal wel knap maar al die ledjes vebruiken... waar je niets aan hebt. Heb er zo ook al een aantal eruit gezwierd wegens ellende en platte batterijen.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Landy Bean »

ik ken Martin zijn werk wijze en materiaal keuze toch wel redelijk goed, heeft mijn boskar gedaan remember.
Wat hij niet goed vindt aan National Luna is zoals Alain schrijft, al die lichtjes die branden en blijkbaar verbruiken die wel wat, heb ze elf nog gehad en ja deze trekt je batterij wel degelijk leeg, zeker als ze een maand of langer stil staat wat hier wel gebeurd met onze 130, nu heb ik dit niet meer.

Is zeker geen slecht materiaal maar iedereen heeft zijn voorkeuren van materialen, wat is het beste?
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Henk »

Peter?
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Ik heb dit draadje gestart omdat het een interessant topic is, niet omdat National Luna geen goed materiaal zou zijn.
Met hun materiaal heb ik nog nooit gewerkt, dus ik kan daar geen oordeel over vormen en dat is ook niet de bedoeling.
Echter, dat je steeds moet zorgen om geen sluipverbruik te hebben op accu's staat als een paal boven water. Als NaLu hun LED's permanent laat branden dan is dat géén goede aanpak.

Maar dit was niet de insteek van dit topic ;).
De bedoeling was om te waarschuwen voor de gevolgen van elektrische brand en hoe een (vermogen-)relais hierbij een rol kan spelen.
Het relais zélf kan de oorzaak zijn. Ingebrande contacten kunnen een afschuwelijk hoge contactweerstand krijgen wat leidt tot een flinke warmteontwikkeling, mogelijks met desastreuze gevolgen. Om een relais tot een gevaarlijke situatie te krijgen moet er altijd een aanleiding zijn die een zeer hoge stroom laat lopen (een [te] zware verbruiker dus).
Echter, omdat relais echt wel ontworpen zijn rond een hoop veiligheidscriteria zit het probleem vaak elders:
- Ondermaatse bekabeling.
- Slecht of niet afgezekerd.
- Onbeschermde kabels die langs een scherpe rand lopen.
- Kabels die niet goed vastgeschroefd werden. Een klein beetje contactweerstand is al snel een flinke boosdoener en leidt in combinatie met hotge stromen eveneens tot veel warmteontwikkeling.

Sowieso moet een relais ook deftig gedimensioneerd (en gemonteerd) zijn. Ik zie soms wel eens installaties waar een gewoon standaard 30A relais gebruikt wordt om accu's te koppelen. Zoiets is waanzin natuurlijk, maar het gebeurt.

Enfin, er zijn nogal wat dingen waar je rekening mee moet houden.
Het is geen rocket science, doch techniek die moet toegepast worden met gezond verstand ;)

Welk type relais je gebruikt om accu's te koppelen is weer een ander verhaal :lol:.
De spanningsgestuurde Cyrix relais zijn tegenwoordig erg populair, logisch ook want het is makkelijk om mee te werken.
Zet er nog een batterij monitor naast (bvb een BMV-700 of 702) en je hebt een mooie opstelling. Mits de massadraad te onderbreken kan je ook zelf nog beslissen of de accu's al dan niet gekoppeld zijn.
Een ander alternatief is een FET battery isolator.
In tegenstelling tot een Cyrix of ander mechanisch relais, die de batterijen gewoon parallel schakelt, creëert een FET battery isolator twee (of meerdere) onafhankelijke stroompaden, meestal vanaf de alternator naar de verschillende accu's.
De accu's hangen dan ook nooit parallel. Een volle accu zal zich niet deels ontladen in een lege accu.
Als je de woonaccu ook ziet als starthulp dan is een FET battery isolator geen goede keuze. Je zal typisch ook meer bekabeling moeten leggen om een FET battery isolator te kunnen gebruiken.
Voordelen en nadelen dus.
In opstellingen met meerdere accu's heeft een FET isolator echter wel snel duidelijke voordelen, het hangt dus een beetje van de toepassing af.

Het parallel schakelen van batterijen heeft ook zo zijn overwegingen.
Maar da's voor straks ;)
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Penguin »

Altijd leuk een volledige en leesbare verklaring te lezen ;)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Vogler »

Peter, goe bezig ! :thumbup: :clap: (Maar je beseft toch dat je een doos van Pandora hebt geopend he :P )
Moest je er tijd voor willen vrijmaken en gezien het toch ter sprake is gekomen, zou je het dimensioneren van het relais dan even willen toelichten? Ik heb nooit begrepen waarom de laadstroom van belang is en niet de mogelijke stromen in het circuit (bij starthulp of lieren bv). Vermoedelijk is Henk ook geïnteresseerd ;)
De kleinste Cyrix en de meeste VSR's stellen doorgaans ongeveer 120A als maximumstroom (uitgez. pieken). De alternator van een Td5 geeft tot ergens tussen 100-120A op volle belasting. Is het dan raadzaam een zwaarder relais te plaatsen?

Penguin: FYI, uit de fiche: 'de Cyrix meet de spanning van beide aangesloten accu's. Hierdoor schakelt de Cyrix de accu's ook parallel als bijvoorbeeld de accessoire-accu wordt opgeladen door een acculader' Voor de rest heb je gelijk hoor!

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Penguin »

Vogler schreef:
Penguin: FYI, uit de fiche: 'de Cyrix meet de spanning van beide aangesloten accu's. Hierdoor schakelt de Cyrix de accu's ook parallel als bijvoorbeeld de accessoire-accu wordt opgeladen door een acculader' Voor de rest heb je gelijk hoor!
Ja, ik bedoelde hetzelfde, alleen las ik je tekst verkeerd. Sluiten als afsluiten geïnterpreteerd. Gebeurd wel meer.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Henk »

Op de boot had ik zo'n cyrix van 120A aangezien de alternator maar 40A gaf
Voor de 110 vond ik dat ik dat op het randje alhoewel die Durite van 140A ook niet overgedimensioneerd is en ook wel redelijk warm wordt.

Voor winchen lijkt mij zo'n FET een simpele en betrouwbare oplossing in combinatie met een grote schakelaar om ze indien nodig toch nog parallel te zetten
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Vogler schreef: .... zou je het dimensioneren van het relais dan even willen toelichten? Ik heb nooit begrepen waarom de laadstroom van belang is en niet de mogelijke stromen in het circuit (bij starthulp of lieren bv).
Ik zou ook niet weten waarom de laadstroom het criterium moet zijn om de maximale stroom door het relais te bepalen :lol: . Waar je naar moet kijken is het gebruik dat je voorziet. Laden hoort daar natuurlijk bij en dat kan de grootste stroom bepalen (meestal wel), doch als je nog andere toepassingen voorziet, zoals je zelf zegt winchen of starten, dan ziet het er wel anders uit natuurlijk. In dat geval kom je echt niet toe met een gewone Cyrix. Het spreekt vanzelf dat je op dat moment ook bekabeling gaat steken die hierop bemeten is.

Als je wilt starten op de woonaccu, dan zal je dat waarschijnlijk doen omdat de startaccu leeg is. In dat geval ga je de volledige startstroom doorheen de bekabeling en het relais trekken. Dat is al snel best veel; 200 a 300 ampere is geen uitzondering. Je kan dit kortstondig doen op een gewone Cyrix, doch gezond is dit niet. De standaard 120A Cyrix is gespecificeerd voor max 180A gedurende 5 seconden.
In dat geval zou ik zeker opteren voor zijn grotere broer, zijnde de 230A versie.
Ga je winchen met meerdere accu's in parallel, dan zal het nog niet zo'n vaart lopen, omdat je dit normaal ook doet met lopende motor.
Op dat moment heb je drie bronnen die stroom kunnen (en zullen) leveren. De alternator, de startaccu en de tweede accu. Hoeveel stroom je uit elk haalt hangt voor een groot stuk af van de manier waarop je de bedrading gemaakt hebt. Als de winch bvb op de startaccu is aangesloten, dan is de weerstand voor zowel de alternator als de tweede accu groter, waardoor deze een kleinere bijdrage zullen leveren dan de startaccu.
Je moet al een heel kloeke winch hebben om in dat geval 120A vanuit de tweede accu te bereiken, maar ook dit is mogelijk natuurlijk, zeker als de startaccu niet meer zo erg fris is (vaak wordt een nieuwe tweede accu bij een oudere start accu geplaatst, dus geen ondenkbaar scenario).
Winchen doe je in de regel veel langer dan starten, dus een dimensionering voor langdurig gebruik is echt wel een must.
Doorgaans ga je dus wel wegkomen met een 120A Cyrix in dit geval, doch als je het echt goed wilt doen dan kies je ook hier voor minstens een 230A uitvoering.

Vogler schreef: .... De kleinste Cyrix en de meeste VSR's stellen doorgaans ongeveer 120A als maximumstroom (uitgez. pieken). De alternator van een Td5 geeft tot ergens tussen 100-120A op volle belasting. Is het dan raadzaam een zwaarder relais te plaatsen?
Louter om een tweede accu te laden is het niet nodig om een zwaarder relais te plaatsen. De stroom is namelijk niet zozeer bepaald door hetgeen de alternator kan leveren doch wel door de stroom die de tweede accu kan opnemen. Bij loodaccu's, zelfs AGM accu's, zie je zelden laadstromen die groter zijn dan 50 a 60 ampere. Het is overigens zo dat accu fabrikanten normaal ook een maximale laadstroom opgeven; die voor de meeste gangbare (halftractie) accu's ergens rond C/4 of C/5 ligt. Dus een 100Ah accu mag je eigenlijk niet laden met een stroom die groter is dan 20 a 25A. Te dikke kabels zijn dus ook niet goed ;) . Voor het laden van een woonaccu is 10 of 16mm2 bekabeling daarom ook voldoende.
Tot slot, verzie ook altijd gepaste zekeringen, afgestemd op de draaddikte.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Henk schreef: .... Voor winchen lijkt mij zo'n FET een simpele en betrouwbare oplossing in combinatie met een grote schakelaar om ze indien nodig toch nog parallel te zetten
Waarom heb je dan een grote schakelaar nodig ? Om de FET combiner te overbruggen ?
Ik zou geen FET's gebruiken in combinatie met sterk inductieve belastingen zoals een winchmotor :problem: doch ik zal eens bij Victron informeren wat zij er van denken ;)
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Henk »

Juist gebeld met Autovolt.be

Reden voor de keuze voor een FET of relais is dat bij relais de aanpassingen aan de bestaande bedrading minimaal zijn.
- Bij een relais kun je de bestaande bekabeling gebruiken en dan aftappen naar je relais en zo naar Batt2
- Bij een FET moet de bekabeling aangepast worden en gaat de kabel van de alternator naar de input van de FET en dan naar Batt1 of Batt2.

De 120A van een TD5 is een theoretische waarde op vollast, in de praktijk zou dat eerder een 80A zijn, dus een FET van 100A zou voldoende moeten zijn
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
thorbjorn
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 15 mei, 2006 01:27
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: lummen

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door thorbjorn »

Als je de leefbatterij en de startbatterij wil koppelen om te starten omdat de startbatterij plat is, wat normaal zelden gebeurt. Kan je ook uw startkabels gebruiken.
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Fennek »

Mijn huidige setup in mijn reisvoertuig:

Ik probeer indien mogelijk het US Navy KISS principe te volgen.

Het doel was om stroom te voorzien voor een (compressor) koelkast (plus laden batterijen fototoestel, gsm etc)
En bovendien wou ik een draagbaar systeem. (omdat ik het ook standalone wil kunnen gebruiken in bijvoorbeeld een tent)

Als eerste heb ik mij een batterij box aangeschaft meer bepaald deze:
Afbeelding

http://www.minnkotamotors.com/Products/ ... ER-CENTER/

https://www.youtube.com/watch?v=BRKFmIOikBk

Deze heeft 2 afgezekerde 12V stopcontacten en (koperen batterij polen die ik niet echt gebruik)

Hierin heb ik een woonbatterij geplaatst van 105aH.

Om te laden tijdens het rijden heb aan die box een DC to DC charger bevestigd. (via een strap rond de bak)

Dit is een 5 traps lader die het voltage aanpast en de temperatuur meet van de batterij.

Deze scheidt ook de startbatterij van de woonbatterij.

Afbeelding

http://smartercharger.com/products/dcdc ... 250s-dual/

https://www.youtube.com/watch?v=LPtawOngxWA

Deze heeft als voordeel dat je geen "zware" diameter kabels nodig hebt.
4mm² volstaat indien de batterij zich op minder dan 2 meter van de startbatterij bevindt.
Ik heb vanaf mijn startbatterij afgezekerde kabels getrokken en deze bevestig ik met een anderson connector met de CTEK lader.

Afbeelding

En als ik de box eruit wil hoef ik enkel de anderson stekker eruit te trekken.

Bovendien heeft de lader ook een MPPT lader ingebakken waardoor een zonnepaneel aansluiten een fluitje van een cent is.

Ik ben er zeer tevreden over.

(en het was goedkoper of anders dan de op de markt zijnde oplossingen :

Afbeelding

http://www.nationalluna.com/PPPack.htm

Afbeelding

http://www.arkcorp.com.au/p/3424/arkpak-730

Ik ben er alvast tevreden over.

Misschien heeft iemand er iets aan.

Opgelet: voor electrisch koken ,winchen of andere grote Ampère trekkers is dit niet geschikt.

Fennek schreef:Ik volg mee vanuit de Provence en zal later mijn huidige setup posten.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Vogler »

Da's weer een heel andere opzet. Tof om te zien hoe het ook anders kan. Merci allemaal!

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Wolf »

blijft een zeer interessant item. bedankt Fennek.
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Henk »

Dju, zo'n grijze Luna box heb ik ook nog liggen, zal dus een FET met 3 uitgangen worden
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Vogler »

Blue Sea heeft een Android en Apple app voor het berekenen van kabeldiktes en geschikte zekeringen. Zoek op Blue Sea Systems Circuit Wizard.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Goeie tip Joris, ik heb het net geïnstalleerd. Ziet er mooi uit.
Wel eerst onder settings de instelling op "metric" zetten, net iets handiger :lol:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Henk »

Gisteren met Remy van autovolt.be gepraat over relais en fet's en cb's.
Alhoewel hij maar in een kleine garage zit draait hij toch een omzet van een 20.000€ per maand enkel aan Victron spullen en zegt de goedkoopste van de Benelux te zijn.

voor groepsaankopen maakt hij nog betere prijzen en heeft ook zeer goede prijzen voor Exide batterijen.

Ik heb interesse in een accuscheider type Victron Argofet 200a met 3 uitgangen.
Mochten er nog mensen interesse hebben, hoor ik het wel
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Penguin »

Henk schreef: Victron spullen en zegt de goedkoopste van de Benelux te zijn.
Dan zou ik toch nog eens prijs gaan vragen bij Eberca te Haasrode

http://www.autovolt.be/122448-volt-naar ... sinus.html
http://www.autovolt.be/victron-blue-pow ... tgang.html
http://www.autovolt.be/gel/199-victron- ... 30-ah.html
http://www.autovolt.be/accu-monitos/168 ... a50mv.html

Deze heb ik minder betaald ;)

Mijn offerte van Ysebaert was ook goedkoper dan die van autovolt
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Henk »

Goed te weten, ik moet hem de laagste prijs sturen die ik kan vinden en daar gaat hij onder
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Vogler »

Als het de zaak helpt: ik zou een batterijmonitor voor 2 batterijen willen aanschaffen. BMV702 als ik me niet vergis.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Henk »

Batterijmonitor: ik heb bij Banggood 2 ronde led voltmeters gekocht, thuisgestuurd denk ik voor net geen 5€.
Elk metertje krijgt zijn eigen + van een batterij en ze hebben een gemeenschappelijke én geschakelde massa zodat ze niet altijd stroom verbruiken
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Henk, een voltmeter is geen batterijmonitor ;)
Dat vertelt je eigenlijk niks over de (resterende) capaciteit.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Henk »

daar heb je gelijk in
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Vogler »

Ik stommelde gisteren op deze pagina van Blue Sea en was verrast over de vermelding van niet-geleidende materialen, waarbij ik veronderstel dat minder goed geleidende materialen bedoeld worden. Is doordeweeks standaard verzinkt bevestigingsmateriaal onvoldoende / kwalijk in een elektrisch circuit? Het toeval wil dat ik onlangs ergens een gewoon rondelletje als tijdelijke oplossing heb gebruikt, en laat een 'non conductive washer' nu net een genoemd item in bovenstaande link zijn.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Joris, verzinkt materiaal is inderdaad niet ideaal, tenminste toch als het gaat over circuits met grote stromen.
Maar het is helemaal niet zo erg als gecorrodeerde schroefverbindingen.
Blue Sea focust natuurlijk vooral op corrosie omwille van zoute lucht in een marine omgeving, iets waar wij toch veel minder mee te maken hebben.
Vertind materiaal, zoals ze zelf schrijven en zoals je meestal aantreft op kabelschoenen, is inderdaad wel het beste.
Doch het rondelletje / veerring / moer zit normaal bovenop de verbinding en zijn als dusdanig geen stroomvoerende onderdelen.
Zelf gebruik ik vrijwel uitsluitend RVS A2 of A4 materiaal.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Brand en relais

Ongelezen bericht door Vogler »

Ha, goed om te weten, want het rondelletje in kwestie zit dan niet zo kosher. :shifty:

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Plaats reactie