Zou er dan toch een specialleke in de achteras zitten?

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Zou er dan toch een specialleke in de achteras zitten?

Ongelezen bericht door Vogler »

Voor zover ik weet is onze Antares redelijk standaard. Toen ik hem kocht stond er genoeg op om van enige offroadambitie te getuigen: een winchbumper (de winch was weliswaar kapot), een snorkel, een ski vooraan en na een degelijk roofrack en een sticker van Fursten Forest is dat het zo'n beetje. De eigenaar verkocht hem voor zijn zoon en wist er toendertijd niet al te veel over te vertellen.

Marquanterre vorig jaar was zo'n beetje de eerste serieuze terreinervaring. Die verliep boven verwachting goed, en het was van hetzelfde enkele weken geleden bij een evenement van de buren op het erg modderige fort van Kooningshooikt.
Penguin vroeg in Frankrijk of er geen locker in de auto zit, en bij een 'probleempje' met een 'plong' in de bochten (boenk in the back) opperde Peter R de mogelijkheid van een Detroit locker.

Het is me enkele keren opgevallen dat er soms op bijna magische wijze tractie ontstond op moeilijke hellingen, en dat meestal net rond het moment dat het ermee gedaan lijkt te zijn en dat er een nieuwe poging gedaan moet worden. Meestal betekent dat dus dat ik even stevig gas heb gegeven en er wielspin is geweest.

Intussen is de boenk in the back vanzelf verdwenen, maar er doet zich wel een ander kinetisch gebeuren voor: wanneer ik vanuit stilstand vertrek (ook rechtdoor), voel ik de eerste seconde enkele gedecideerde schokjes in de overbrenging. Niet al te hard, maar wel voldoende om het een en ander binnen te doen schudden, en zonder de elasticiteit die zich bij een kangoeroeachtig gedrag voordoet. Het voelt dus mechanisch aan en doet me denken in de richting van tandwielen etc. Het verdwijnt wel wanneer er wat kilometers afgelegd zijn - ik ga er van uit dat alles dan opgewarmd is.

Mijn buikgevoel (en kontgevoel) situeert het in het achterste differentieel maar ik kan me niet direct indenken wat deze trilling kan veroorzaken, tenzij misschien iets dat heel erg stroef loopt - maar dat zou ik dan toch moeten merken bij het uitrollen of manueel voortduwen van de auto.

Dat alles tesamen doet me dus de vraag stellen of er dan toch iets in zou zitten. Is er een manier om dat met enige zekerheid uit te vissen zonder het differentieelhuis open te schroeven?

Het zou een fijne verrassing zijn, maar anderzijds zou het betekenen dat het offroadsucces niet enkel aan mijn vaardigheden zou liggen :angel: . Al bij al een lange uitleg voor een korte vraag, maar gezien het toch zo rustig is, kan het waarschijnlijk geen kwaad :mrgreen:

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Zou er dan toch een specialleke in de achteras zitten?

Ongelezen bericht door Penguin »

Ik denk het beste om te testen is:

- Blokken voor en achter de voorwielen
- Def in neutraal, difflock af
- 2 achterwielen van de grond
- aan 1 wiel draaien. Als het andere in dezelfde richting draaid heb je een locker.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Zou er dan toch een specialleke in de achteras zitten?

Ongelezen bericht door Landy Bean »

zoals P schrijft, draaien is weten
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Zou er dan toch een specialleke in de achteras zitten?

Ongelezen bericht door Vogler »

Ik heb al eerder aan de wielen gedraaid, en ze draaien toch in tegengestelde richting, dus dat weten we dan ook weeral.

Een update is trouwens van toepassing, want de schokjes waren deze namiddag als bij toverslag verdwenen. De olie in de bak is vrijdag eindelijk ververst, misschien lag het daaraan.

Merci voor jullie antwoorden!

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Zou er dan toch een specialleke in de achteras zitten?

Ongelezen bericht door Penguin »

Vogler schreef:Ik heb al eerder aan de wielen gedraaid, en ze draaien toch in tegengestelde richting, dus dat weten we dan ook weeral.
En wat als iemand het andere wiel lichte weerstand geeft, of nog lichtjes de grond raakt?
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2385
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Zou er dan toch een specialleke in de achteras zitten?

Ongelezen bericht door De Rob »

Uit versnelling,handrem af.Nu met uw cardan heen en weer draaien.Als er niks speling links rechts op zit ,zit er een sper in.Bij een normale diff kan men steeds de cardan wel enkele cm of zelfs een kwartslag heen en weer draaien.Of testen zoals boven al aangehaald.
Rob
Plaats reactie